Milloin ja millä lannoittaa?

Aloittaja Ara_l, kesäkuu 26, 2009, 22:05:28 ip

« edellinen - seuraava »

Ara_l

Terve kaikille!
Haluaisin tietää, että milloin kannattaisi alkaa lannoittaa chilejä ja mitkä olisivat hyviä lannoiteita. Voiko lannoituksessa käyttää esim. merileväuutetta, vai pitäisikö käyttää jotain muuta? Aion kuitenkin kohta ostaa Nutriforten Tomaatti & Mansikkaravinnetta, mutta olisi hyvä tietää että voiko muita lannoitteita käyttää.Itselläni taimet ovat kasvaneet pari kuukautta, mutta kasvu on jumiutunut aika pahasti niin ajettelin, että ne saattavat tarvita lannoitteita.
Aloittelija. Ei juuri kokemusta (vielä).

Mape

---

Ara_l

Tänään sitten ostin Biobizzin Biogrow:ta kun se on foorumien mukaan hyvä lannoite. Alimmat lehdet ovat kyllä hieman kellastuneet, varmaan typen vajaavaisuutta? Pitää toivoa, että nyt lähtisivät chilit kunnolla kasvamaan, kun on kasvu jääny vähän kesken  :'(. Piti myös pari uutta chiliä laittaa kasvamaan kun osa kärähti auringossa :(

papereeka88

Osaako kukaan sanoa,että sopiiko biolanin merilevä uute chileille?
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

CyberDog

naga morich

mulkin on biolanin merilevä uutetta. mutta se on vain ravinnelisä. eli tarvitsee oikean lannoitteen rinnalle.
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

papereeka88

Joo mutta nyt kun täs parin viikon sisään tulee taimien siirto uuteen ruukkuun itämisen jälkeen on varmaan turvallisempi alottaa ravinne lisällä ettei polta kasveja?

snu

Lainaus käyttäjältä: papereeka88 - kesäkuu 30, 2009, 21:46:44 ip
...taimien siirto uuteen ruukkuun itämisen jälkeen...

Mitä tuolla tarkoitat? (Eihän ne ole taimia ennen itämistä :P) Jos siirrät pelkät juuri itäneet esim. sirkkalehtivaiheessa olevat "taimet" uusiin ruukkuihin, niin ei ne vielä mitään lisiä tarvitse. Jos ne taas ovat ihan oikeita taimia, niin palamisesta ei ole vaaraa, kunhan ei hirveästi lannoitetta anna. Tosin sen tarpeellisuudesta heti ruukunvaihdon jälkeen voi olla montaa mieltä.
Eksyminen on suotavaa.

CyberDog

juu ei sitä heti uusissa mullissa tarvii alkaa lannottaa. Uudessa mullassa on ihan riittämiin lannoitetta joksikin aikaa.

papereeka88

nyt kun tästä mullasta puhutaan niin minkäs tyyppistä multaa käytätte?itelläni on kaktus/kylvömulta tais olla biolanin tai kekkilän?menee offtopikikc mut menkööt

CyberDog

Se on aika vähäravinteista. Muuten ihan käypää. Kasvuturvetta tuntuu porukka suosivan kovasti. Mulla on tällä hetkellä kestomultaa kun sitä sattui olemaan varastossa reilummin. Seuraavaksi ajattelin kokeilla sitten tuota kasvuturvetta. Se on melkoisen halpaakin :)

papereeka88

täytyypä sitten varmaan kokeilla ruukkujen vaihdon yhteydessä osalle kasvuturvetta ja osalle kaktus multaa :)

Xbow

Itse jättäisin tuon kaktusmullan pois, chilit kun eivät kaktuksia ole, enkä missään yhteydessä ole kuullut, että kaktusmulta toimisi hyvin chilien kanssa. Saatan tietty olla väärässä :p Yhtenä komponenttina multaseoksessa siitä saattaa olla jotain hyötyä.

Yhden asian ainakin olen huomannut, että lisä ravinteita täytyy antaa kaktusmullan kanssa tyyliin lähes heti ruukunvaihdon jälkeen, suunnilleen joka kastelun yhteydessä.

Tänä vuonna omat chilit ovat pääsääntöisesti perus puutarhamullassa. Täytyy kahtoa, miten käy ( laitoin vähän lisäpotkua heti alkuun, seurauksena överin oireita baccatumeilla ). Omasta laiskuudesta sekä myöhäisestä idättämisajankohdasta johtuen tän vuoden kausi on vähän myöhässä.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Ara_l

heinäkuu 03, 2009, 13:47:43 ip #13 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 03, 2009, 13:49:43 ip käyttäjältä Ara_l
Nyt kun olen lannoitetta ostanut niin on pakko kysyä: Käytetäänkö Biogrowta joka kastelukerralla vai parina päivänä viikossa ??? Chilit (Bhut jolokia ja Habanero) ovat noin 5-10cm mittaisia ja ovat kukkamullassa.

naga morich

ei varmaan tarvitse vielä lannoitetta.

Ara_l

Mutta merileväuutetta varmaan voi käyttää?

tonttu

Chilivaari

heinäkuu 03, 2009, 14:33:40 ip #17 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 03, 2009, 14:47:17 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: Ara_l - heinäkuu 03, 2009, 13:47:43 ip... Käytetäänkö Biogrowta joka kastelukerralla vai parina päivänä viikossa ??? Chilit (Bhut jolokia ja Habanero) ovat noin 5-10cm mittaisia ja ovat kukkamullassa.

Minä käyttäisin joka kerta, niin ei tarvitse sitten muistella, annoinko sitä viime kerralla. Annoksen suuruuden voi sovittaa tuon mukaan vähän pienemmäksi. Lannoitus on hyvä aloittaa noin kuukauden ikäisille taimille. Siihen asti mullan ravinteet kyllä riittävät hyvin.

MUTTA:
Tuon kokoiset chilit pärjäävät jopa 4 viikkoa kastelematta. Ethän kastele niitä liikaa? 08 keväällä tein multatestejä ja kaikissa mullissa pienet taimet kasvoivat 4 viikkoa yhdellä kunnon kastelulla.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg40997;topicseen#msg40997

EDIT:
Tuossa vielä yhteenveto viimevuotisesta multatestistäni, kun vanhat linkit eivät enää toimi:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg43968;topicseen#msg43968

Ara_l

heinäkuu 03, 2009, 18:04:54 ip #18 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 03, 2009, 18:16:08 ip käyttäjältä Ara_l
4 viikkoa? No sithän mä kastelen niitä varmaan ihan liian usein! Pitää jättää kastelu vähän pienemmälle. Voisko se olla syynä ettei oo oikein chilit kasvanu ??? Kaikkialla kun varoitetaan, että taimet kuolee helposti kuivuuteen niin tietystihän oon kastellu niitä tiuhaan.

naga morich

tietenkin riippuu kasvu alustan koosta. esim mul jugurttipurkis kestää noin viikon riittävä kosteus (siis silloin kun ne oli pieniä taimia) Ja tietenkin riippuu miten suuri juuristo on.