tammikuu 09, 2025, 22:40:26 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

pimenta da neyde

Aloittaja Torakka, heinäkuu 15, 2009, 20:15:19 ip

« edellinen - seuraava »

Filago

Lainaus käyttäjältä: wille - elokuu 29, 2010, 09:55:43 ap
Aika jännä juttu... ei mulla pdn:stä mitenkään superkitkeriä hedelmiä ole tullut. Ei se nyt toki makeimpien chinenseiden listan kärkisijoilla roiku, mutta mun mielestä ihan hyvän makuinen kuitenkin. Aika voimakas aromi tuossa kieltämättä on ja jauheena toimii todella hyvin!

Mullakin Neyde teki aika "normaalin" makuisia hedelmiä. Chinensen ominaistuoksu oli voimakas ja maku ehkä jopa aavistuksen luumumainen. Tulisuuskaan ei ole mitenkään ylenpalttinen. Jos satoa olisi tullut paljon ja helposti, ja kun kasvikin on kaunis, niin olisi varmaan saanut jäädä.

Itseltäni se joutui pois kasvatuslistalta siksi, että monen muun lajin kanssa kasvatustaitoni ovat riittäneet hyväänkin sadon tuottoon. Oma Neyde yksilöni sen sijaan murjotti kirvojaan ensimmäisen kesän, hädin tuskin kukkien, ja on vasta toisena kesänä saanut aikaiseksi oksille tavaraa yksin kappalein. Mieluummin sitä kuitenkin rajallista tilaa käyttää lajikkeisiin, joista pääsee nauttimaan mausta useammin... Mutta koska muilla kasvi on kasvanut hienosti ja sadonnut valtavasti, tässä on varmaankin kyse joko sattumasta, huonosta yksittäisestä yksilöstä, tai omista virheistäni kasvattajana.

Filago

ps. Kasvi on vielä hengissä pihalla, ruukussaan, ei ole vielä kompostissa, eli jos joku haluaa kerran talvehtineen hintelästi kasvavan n. puolimetrisen Neyden niin Hangosta saa hakea... rescuekasvit palkitsevat usein uuden omistajansa ennennäkemättömällä sadolla...

PeeVee

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 28, 2010, 22:50:09 ip
Oli kertakaikkiaan niin hirveän makuinen etten empinyt hetkeäkään kun piti valoa saada kasvariin. Kasvilla tais olla pituutta n.2,5m.
Sama kaamea maku toistuu sekä multa- että passiivihydroyksilöiden kohdalla.

Ettei olisi ollut raakoja podit joita oot maistellut? Mulla ainakin raakana aika kitkeriä, mutta kypsänä omasta mielestä kyllä ihan kelpo kamaa... Aika paljon vaihtelua myös tulisuudessa. En ole jauheeksi asti saanut vielä riittävästi satoa mutta uskoisin että toimii varmasti!

bluesman

Kyllä maistoin varmasti kypsiä kun ei vihreää ollut sisällä ollenkaan. Yritin tosissaan etsiä podien joukosta syömäkelpoista, vaan ei löytynyt. Mulla on vielä kaksi pienempää joiden podit saa vaikka tippua ennenkuin kokeilen uudestaan, josko olis sitten parmpaa.

Chao

En lähtis heti tuomitsemaan tätä kaunista lajiketta,tuoreeltaan maistaessani havaitsin pientä parfyymiaromia aika miehekkäällä poltteella,loppupäätelmä on että kuivuri kamaa tiedä vaikka miten hyvää,eikö ne goat,s weedistäkin sano että ei tuoreena mutta kuivattuna,ahh!!!

FlinStone

Tässä kirjoittelee täysi amatööri kasvatuksen saralla, mutta tätä lajiketta pitää ehdottomasti saada. Azoreilla kun tuli tuossa 2010 elokuussa oltua, oli siellä(kin) tapana tarjoilla ravintoloissa alkupaloina leipää, soosia ja naposteltavaa. Soosi oli, yllätys yllätys, nimeltään "pimenta". Vaikka jonkin verran, joskin vähän verrattuna tämän foorumin käyttäjäkuntaan, chilejä jos sun jonkinnäköisiä on tullut naposteltua en ollut koskaan kuullut pimentasta. Mutta herran jestas se oli hyvänmakuista ja sopivan tulista tavaraa! Tuoreet chilit survotaan suolavedessä kokonaisina & thats it, joskus lisättiin vähän öljyä ja etikkaa. Kotona on tullut kokeiltua eri lajeilla mutta maku ei ole lähellekään sitä samaa... Mistä näitä siemeniä saa?

bluesman

Lainaus käyttäjältä: FlinStone - tammikuu 30, 2011, 22:57:16 ip
Tässä kirjoittelee täysi amatööri kasvatuksen saralla, mutta tätä lajiketta pitää ehdottomasti saada. Azoreilla kun tuli tuossa 2010 elokuussa oltua, oli siellä(kin) tapana tarjoilla ravintoloissa alkupaloina leipää, soosia ja naposteltavaa. Soosi oli, yllätys yllätys, nimeltään "pimenta". Vaikka jonkin verran, joskin vähän verrattuna tämän foorumin käyttäjäkuntaan, chilejä jos sun jonkinnäköisiä on tullut naposteltua en ollut koskaan kuullut pimentasta. Mutta herran jestas se oli hyvänmakuista ja sopivan tulista tavaraa! Tuoreet chilit survotaan suolavedessä kokonaisina & thats it, joskus lisättiin vähän öljyä ja etikkaa. Kotona on tullut kokeiltua eri lajeilla mutta maku ei ole lähellekään sitä samaa... Mistä näitä siemeniä saa?

Taitaa pimenta tässä tapauksessa olla yleisnimitys kuten pepperoni tai chilipepper. En oikein usko että oli Pimenta da Neydeä mitä söit. Toki voin sulle Neyden siemeniä lähettää.

Herra 47

tammikuu 30, 2011, 23:22:30 ip #26 Viimeisin muokkaus: tammikuu 30, 2011, 23:36:04 ip käyttäjältä herra 47
pimenta,pimiento, tarkoittaa juurikin chiliä :) ja azoreilla kun ollaan niin voisin arvata että piri piri on ollut kyseinen chili... piskuinen frute kyseessä esim portugalissa yleisin chili
ja mullahan on ei azoreilta vaan madeiralta kerättyä piri piriä ;)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

FlinStone

Lainaus käyttäjältä: herra 47 - tammikuu 30, 2011, 23:22:30 ip
pimenta,pimiento, tarkoittaa juurikin chiliä :) ja azoreilla kun ollaan niin voisin arvata että piri piri on ollut kyseinen chili... piskuinen frute kyseessä esim portugalissa yleisin chili
ja mullahan on ei azoreilta vaan madeiralta kerättyä piri piriä ;)

Jahas, niimpä näyttää google kertovankin.. Eipähän tullut mieleen perinteinen KVG... Noh, testasin tätä tehdä tätä mössöä nimenomaan purkki-etikka-piri pireistä (fragata), rawiteista, jostakin alankomaa-ihmeistä sekä jalapeno sp. lajikkeista. Kiitokset kuitenkin ohjeistuksesta, etsintä jatkuu :) Tosiaan piriä se helposti voisi olla, muistukin Portugalin perinteinen piri piri-grillikana...

Torakka

oisko jollain antaa uutta mauku näkemystä lajiin? Wille? itseä ei tämän chilin kohdalla kyllä tuo makuniin kiinosta vaan se on niin kauniin värinen kasvi.

wille

Lainaus käyttäjältä: Torakka - heinäkuu 11, 2011, 23:39:13 ip
oisko jollain antaa uutta mauku näkemystä lajiin? Wille? itseä ei tämän chilin kohdalla kyllä tuo makuniin kiinosta vaan se on niin kauniin värinen kasvi.

Oon jo aiemminkin todennut, että mun mielestä toi on ihan hyvä chinense. Kannattaa antaa roikkua puskassa niin pitkään, että varmasti on kypsä. Kypsän Neyden tunnistaa ainoastaan hedelmälihan väristä. Raa'alla se on vihreä - kypsällä kellertävä. Mainitaan nyt vielä selvennykseksi, että kypsänä tuo on tosiaan hiukan makeampi, kuin raakana, kuten yleensä.

Siinä tosiaankin on useille chinenseille ominainen parfyymin kaltainen aromi. Maku ei kuitenkaan ole yhtä vahva kuin esimerkiksi Fataliissa tai vaikkapa Pink Habanerossa.

Kokonaisuudessaan kyllä kasvattamisen arvoinen lajike. Ja jauhettuna tuo on ainakin ihan erinomaista.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

TepinKapsikuumi

Mä en koskaan löytänyt tämän kanssa sellaista pakko kasvattaa tunnetta. Sama kävi bolivian rainbown kanssa. Yksinkertaisesti yksikään podi minkä maistoin ei maistunut hyvältä. Eksotiikkaa toki väritys tarjoaa. Ehkä omani oli jotenkin kieroon kasvanut tai sitten olen liian makuorientoitunut, koska kyllä mielestäni paremmanmakuisia chinensejä on saatavilla.

Herra 47

tuossa onkin juuri se hauska pikku juttu... :)
makuasiat ovat niin erilaiset eri ihmisillä. Tämä pimenta de neyde on omasta mielestäni ihan perus chinense ihan ok ja jauheena toimii hyvin (ja värikin on extraa)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Neko

Justiinsa tuossa kaverin lahjoittaman yksilön popsin menemään ja oli kyllä mukavan tujakka podi kokoisekseen.
Maku passaa ainaskin omaan suuhun hyvin ja toivottavasti tuosta omastakin yksilöstä on vielä podia tulossa. Muita chinensejä ei omalle kasvatuslistalle ainaskaan vielä päätyne.
Jauhe toimii kanssa, mukavaa vaihtelua välillä.

HannuH

Voisikohan johtua valon vähenemisestä tai ilmojen viilenemisestä mutta oma neydeni on nyt vääntänyt todella vaaleita podeja tummien joukkoon. Koitan ottaa kuvan huomenna mutta ne on siis ihan radikaalisti erivärisiä. Valkean oranssihtavia..

chilimieli

Voisikohan olla epäpuhdas lajike? Eli olisko voinut päästä jossakin vaiheessa risteytymään? Onko mistä ostetuita siemenistä kasvatettu?
Oma pimenta alkoi kukkimaan muuten heti kun olin unohtanut sen päiväksi pimeään, tätä ennen sai kukkien avautumista odottaa pienen tovin. Päivän pimeys= nopeampi alku kukkimiselle? ;)

InkRose

Lainaus käyttäjältä: HannuH - syyskuu 11, 2011, 04:04:31 ap
Voisikohan johtua valon vähenemisestä tai ilmojen viilenemisestä mutta oma neydeni on nyt vääntänyt todella vaaleita podeja tummien joukkoon. Koitan ottaa kuvan huomenna mutta ne on siis ihan radikaalisti erivärisiä. Valkean oranssihtavia..

Mulla oli Cheiro Roxan kanssa vähän sama homma, etenkin sisällä mutta myös ulkona. Sisällä ei luultavasti vain UV:ta tullut tarpeeksi että olisi hedelmät värjäytyneet tummiksi, joten olivat läpikuultavan vihertäviä paitsi ikkunan puolelta, jonne hento liilan sävy tuli raakana. Kypsyivät sitten valon puolelta pinkiksi ja vihertävyys vaihtui vähän kermansävyisen vaaleaksi. Ulkona taas sitä pinkkiä sävyä sai hakemalla hakea kannan vierestä tai varjon puolelta, että saisi jotain käsitystä kypsymisestä. Muutamassa marjassa olikin varjon puoli samaan tapaan kalvakan vihreä tai pinkihtävä pari viikkoa sitten satoa korjatessakin.

chilimieli

Minkä väriseksi muilla on muuten jäänyt sienenten kiinnike?  Omissa podeissani itse kiinnike on vaaleanvihreä, mutta muuten podit ovat kypsän oloisia. Siemenet ainakin näyttävät pysyvät kasassa vielä kuivattunakin (raaoissa podeissa kun usein menevät ruskeiksi ja kuivuvat kasaan).

wille

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - lokakuu 03, 2011, 20:12:37 ip
Minkä väriseksi muilla on muuten jäänyt sienenten kiinnike?  Omissa podeissani itse kiinnike on vaaleanvihreä, mutta muuten podit ovat kypsän oloisia. Siemenet ainakin näyttävät pysyvät kasassa vielä kuivattunakin (raaoissa podeissa kun usein menevät ruskeiksi ja kuivuvat kasaan).

Olen ollut siinä käsityksessä, että:
Vihertävä = Raaka
Kellertävä = Kypsä
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Tiemuh

Eipä tätä mitenkään hirveän hyväksi oikeen olekaan missään mainostettu, mutta nätiksi, erilaiseksi ja tuliseksi adjektiivejä on käytetty sekä muistettu mainostaa sitä että siitä saa vaihtelua jauheen väriin. Itse tosin kuivasin hyötykasvikuivurilla satsin joka muuttui lähinä ruskeaksi, mutta onpa sekin vaihtelua väriin. Itsellä kasvoi kolme yksilöä eri paikoissa tänä vuonna ja ihan kelpo kasvina pidän. Kaikkein kookkaimman ajattelin säästää ja laittaa paraatipaikalle olohuoneen kaunistukseksi. Latvoin sen jo pienenä ja noin 15l multatilassa siittä kasvoi ulkona varsinainen smoking hot kaunotar, vaikka suomen kesän lämpö ei kovin hyvin tahdokkaan lajikkeen palkojen tuottoon riittää, vaan suuri osa yksilöistä jäi pikkaisen pikkuisiksi.

Noli Me Tangere

Kaunis kasvi, pärjäsi ihan hyvin ikkunalaudalla. Satoa tuli, muttei mitenkään valtavasti. Kompaktin kokoinen (tai no, näytän kaikille chileille saksia silloin tällöin).

Todella hyvinvoivalta näyttää tuo oma kolme vuotta täyttävä yksilöni, vaikka tekikin jonkinlaisen "välikuoleman" vuosi sitten. Olin jo heittämässä sitä pois, kun vaikutti jokin aika talviteloille leikkaamisen jälkeen aivan kuolleelta.

Maku nyt ei ole mikään erityisen hyvä, mutta on tuota tullut ruoanlaitossa käytettyä.