lokakuu 06, 2024, 10:23:19 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kivivilla

Aloittaja Tagl, heinäkuu 17, 2009, 12:42:51 ip

« edellinen - seuraava »

Tagl

Elikkäs kuinka halpaa tuo kivivilla on ja voiko tavallisessa eriste villassa idättää (tai mitälie onkaan semmosta keltasta)?
--->  C  <---  
--->  Ch  <--- 
--->  Chi  <--- 
--->  Chil  <--- 
--->  Chili  <---
--->  Chil  <--- 
--->  Chi  <---
--->  Ch  <---  
--->  C  <---

mpp

Keltaisessa lasivillassa ei kannata idättää, tulee hajuhaittoja villassa olevasta ureasta.
Kivivilla käy idätykseen. Paketti 42mm kivivillaa maksaa ~20€ siinä on 9m2 ja jos siitä leikkailee kuutioita riittää melkoisen pitkään...
Valmiita kuutioita saa esim viherpeukusta alle euron kappale riippuen koosta.

Tagl

Kuinkas monta kasvia niihin viherpeukun alle euron kokoisiin mahtuu?
--->  C  <---  
--->  Ch  <--- 
--->  Chi  <--- 
--->  Chil  <--- 
--->  Chili  <---
--->  Chil  <--- 
--->  Chi  <---
--->  Ch  <---  
--->  C  <---


Tagl

Kannattaako ostaa isoja, pieniä vai keskikokoisia?
--->  C  <---  
--->  Ch  <--- 
--->  Chi  <--- 
--->  Chil  <--- 
--->  Chili  <---
--->  Chil  <--- 
--->  Chi  <---
--->  Ch  <---  
--->  C  <---

Niabo

riippuu käyttötarkotuksesta... Ite oon tehny niin että laitan 3-5 siementä yhteen pieneen kuutioon itämään ja sitte sitä mukaan kun niitä itää niin siirtelen omiin kuutioihinsa. Kaikki siemenet harvoin itää niin tällä tavalla menee vähemmän hukkaan.

ite en oo koskaan käyttäny muita kun pieniä kuutioita, sitten ku siemen on itäny sirkkalehdille asti niin kuutio vaan multaan tai vesiviljelyyn.

mpp

Mulla on ollu noita pieniä ja isoja.
Ensin idättänyt pienissä ja juurten alkaessa tulla läpi laittanut pienen kuution suuren keskellä olevaan koloon ja vesiviljelyyn.
Jatkossa leikkailen kuutiot itse, kun saan töistä ostettua villaa pienemmissäkin erissä, kuin koko paketissa.

Linda

Kysellääs nyt vaihteen vuoksi tässä ketjussa ;D

Elikkäs käykö chilien kasvatukseen ihan tuo rauta-kaupoista saatava kivivilla? Satuin ohimennen porukoille puhumaan asiasta ja faijalla on varastossa kivivillalevyjä vaikka kuinka paljon. Eikös tuo kuitenkin oo ihan samaa tavaraa?
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

ottulo

Viime vuonna kokeilin tuossa rakennuksilla käytettävässä kivivillassa idättämistä, tulokset tiivistetysti tässä:
Lainaus
22.1.
aamulla tarkistin tilanteen. -- Myös kivivillassa näkyi elon merkkejä, CAP 1546 elää!


25.1.
Kivivillan takaa kurkistaa toinenkin itu.

27.1.

CAP 1546 itu 1 on nousemassa, mutta siemen on jäänyt kiinni sirkkalehtiin. Arviolta noin puolet sirkkalehdistä on näkyvissä, joten voinen turvallisesti vetää siemenen pois ellei se itsekseen irtoa? (Tietenkin varovasti, ettei kasvi muuten vahingoitu.) Toinenkin itu on hieman kasvanut, mutta ei vielä nousemassa pystyyn.


28.1.
CAP 1546 näyttää tänään tältä:


3.2.
CAP 1546-taimet voivat myös hyvin.


8.2.
CAP viistoistaneljäkuutoset pukkaa uutta lehteä ihan siedettävää vauhtia.


10.2.
Taas yksi taimi menetetty.  Sad

Tällä kertaa meni CAP 1546 eikä syystä ole tietoa. Taimen varteen oli ilmestynyt parin sentin kuiva kohta. Itse olin poissa perjantai-illasta lauantai-iltapäivään, joten tuuletin ei ollut käytössä. Lamppu paistoi ajastimen ohjaamana silti. Kuivuminenkin tuntuisi oudolta, sillä samassa kivivillan palassa kasvava nuorempi taimi on vielä hyvässä kunnossa. Nyppäisin tuon kuivuneen taimen pois kokonaan, ei siitä tee enää mitään.

17.2.
CAP 1546 ja Bolivian Rainbow vanhempi olivat kärsineet kuivuudesta reissuni aikana, vaikka juuri ennen lähtöäni tuntui kosteutta olevan tarpeeksi. Boliviaani on jo piristynyt, mutta CAP näyttää edelleen aika pahalta... makaa velttona kivivillaa vasten. Voi olla, että se kuolee tuohon kun on jo näin pitkään ollut veltto. Vettä laitoin lisää heti kun huomasin ongelman, joten jos sillä on elinvoimaa tarpeeksi niin sen pitäisi toipua. Kelmun asettaminen tuon päälle ei taida onnistua...

1.3.
Viime kerrasta on vähän aikaa vierähtänyt, joten pieni tilannepäivitys lienee paikallaan.

Itäneitä yhteensä:
--
CAP 1546 - 2, molemmat mennyttä. Nämä olivat ne kivivillayksilöt.


Tuosta voi tehdä omat johtopäätöksensä... Molemmat itivät ja kasvoivat jonkin aikaa, mutta jostakin syystä kuolivat. Mahdollisesti omasta syystäni, olihan kyseessä ensimmäinen kokeilu ja moni muukin taimi kuoli viime vuonna.

Linda

Oliko toi ihan käyttämätöntä vai jostain purettua?
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Linda - elokuu 02, 2009, 19:59:55 ip
Oliko toi ihan käyttämätöntä vai jostain purettua?


Väittäisin, että käytettyä. Mikä tietysti vaikuttaa myös omalla tavallaan.

Lainaus käyttäjältä: Linda - elokuu 02, 2009, 18:39:54 ipElikkäs käykö chilien kasvatukseen ihan tuo rauta-kaupoista saatava kivivilla?


Mun mielestä kannattaa kokeilla, jos sitä on saatavilla noinkin helposti. Yhden kokeilun perusteella ei voi tehdä lopullista päätelmää, joten voisit myös olla auttamassa muita, jotka tulevaisuudessa miettii samaa kysymystä.

Tagl

Tuliko hajuhaittoja?
--->  C  <---  
--->  Ch  <--- 
--->  Chi  <--- 
--->  Chil  <--- 
--->  Chili  <---
--->  Chil  <--- 
--->  Chi  <---
--->  Ch  <---  
--->  C  <---

Linda

elokuu 02, 2009, 21:09:03 ip #12 Viimeisin muokkaus: elokuu 02, 2009, 21:11:21 ip käyttäjältä Linda
Lainaus käyttäjältä: Noseless - elokuu 02, 2009, 20:59:46 ip
Lainaus käyttäjältä: Linda - elokuu 02, 2009, 19:59:55 ip
Oliko toi ihan käyttämätöntä vai jostain purettua?


Väittäisin, että käytettyä. Mikä tietysti vaikuttaa myös omalla tavallaan.

Lainaus käyttäjältä: Linda - elokuu 02, 2009, 18:39:54 ipElikkäs käykö chilien kasvatukseen ihan tuo rauta-kaupoista saatava kivivilla?


Mun mielestä kannattaa kokeilla, jos sitä on saatavilla noinkin helposti. Yhden kokeilun perusteella ei voi tehdä lopullista päätelmää, joten voisit myös olla auttamassa muita, jotka tulevaisuudessa miettii samaa kysymystä.


Katoin vaan, että toi oli ihan erinäköstä tavaraa kun se mitä faija tyrkytti (jotka siis oli käyttämättömiä jämäpaloja), tuskinpa mä paljoa menetän jos kokeilen ;) Mä raportoin tänne sit miten kävi :)

Edit: Aattelin siis kokeilla paria Jalapenon siementä sillai, että leikkaan noista faijan antamista paloista kuutioita ja teen niihin pienet reiät ja siemenet niihin :)
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Tagl - elokuu 02, 2009, 21:04:16 ip
Tuliko hajuhaittoja?


Ilmeisesti mulle osoitettu kysymys? Ei, ei tullut hajuhaittoja. En tosiaan ole aivan varma, oliko nuo käytettyjä vai muuten vain "vanhoja".

Niabo

toi raksakivivilla ei sovellu chileille koska siinä on vaikka mitä kemikaaleja jotka tappaa kasvin. sellasta toisenlaista raksakivivillaa kyllä voi käyttää mut ei tota keltasta.

Linda

^ Joo toi keltanen ei oo sitä mitä mä olisin saamassa. Ainakin faijan puheiden mukaan sieltä löytyvä villa ei olis keltasta vaan enemmänkin sellasta harmahtavaa.
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

AV

Soitin Parocille, joka tekee kivivillaa eristystarkoituksiin. Edustaja sanoi, että se on aivan samaa tavaraa kuin heidän aiemmin tekemänsä kasvatusalustavilla, mutta siitä puuttuu vettä pidättävä kemikaali.

Mitään torjunta-aineita villassa ei kuulemma ole.

Ymmärrän tuon siten, että eristysvilla käy hyvin jatkuvasti vettä liruttavaan järjestelmään.

En tiedä, riittääkö villan kapillaarialtakastelukäyttöön.

ookkerpak

Mä ostin paalin parocin kivivillaa, pilkoin kuutioiks ja idätin Aji Cristalin siemenet siinä. Peittelin siemenet hyvin pienillä paloilla talouspaperia kosteuden varmisteluks ja lämmitin jollain pöytävalaisimella. Oikein hyvin iti (24/25). Siinä vaiheessa kun alko juuret puskea joka puolelta kuutiota ulos, istutin ne taimimultaan 14cm Pauliina -ruukkuun. Kovin elinvoimaisen näkösiä ovat, ei oo hajuakaan mistään kasvun hidastumisesta tai puutosoireista.
Never take any shit from an inanimate object.

chilihardhead.fi

Eriste kivivilla Parocilta toimii hyvin ja hajuitta, pitää vaan kerran kastella kunnolla, niin kyllä se imee vettä sen jälkeen.
Laitoin astiaan vettä ja puristin kasaan ja kumilenkki ympärille pitämään koossa.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Fredrik-flugarn

toukokuu 19, 2012, 09:12:31 ap #19 Viimeisin muokkaus: toukokuu 19, 2012, 09:16:29 ap käyttäjältä Fredrik-flugarn
Kokeilumielessä pari "jotain ruskei kaupan habaneroi" raksavillaan itämään. Pistin nippu kaikenlaisia yrttejä myös saman lauttaan kellumaan.

- Villa ei suostunu imemään vettä kunnolla ensin joten huuhtelin sen fairyvedellä. Sit oli ihan ok.
Nyt näyttää tämmöseltä. Milloin ja mihin ne nyt tulee kuolemaan? Luin jossain että raksavilla on helkutin vaarallista. Surmaa kaiken myös naapurin parvekkeella ja pakottaa perskarvat solmimaan ittees solmuun ikuisesti (jos niitä villachiliä vahingossa tulee syöty siis) Luultavasti parocin tavaraa. Asun P-alueella.
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0