lokakuu 06, 2024, 01:44:36 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilit putoilee

Aloittaja Zili, heinäkuu 25, 2009, 09:06:16 ap

« edellinen - seuraava »

Zili

Hei!

Ensimmäistä kesää chilejä kasvattelen ja ulkona on kasvamassa joku tuntematon lajike joka on saanut alkunsa malesiasta tuotujen kuivattujen chilien siemenistä. Tämän foorumin juttujen perusteella kyseessä on joku annuumi.

Satoa on alkanut pikkuhiljaa tulla. Kasvi kukkii ja kasvattaa podeja yhtäaikaisesti. Nyt kuitenkin pari podia on kellastunut ja tipahtanut pois heti siinä vaiheessa kun kukan terälehdet ovat pudonneet ja podin pitäisi alkaa kasvaa. Pieni podin alku on ollut molemmissa. Onko tämä ihan normaali ilmiö että joitakin putoilee vai pitäisikö huolestua? Lannoitellut olen flora tripackilla ja kun ensimmäinen podi ilmestyi jätin lannoitteet pois. Noin viikko sitten vaihdoin kasvin isompaan ruukkuun

Niabo

Mun käsityksen mukaan sillon ku podeja rupee tulemaan ni lannotteita tarvitaan eniten... Ja tällä logiikalla iteltäni ei ainakaan ole podit putoillu.

Jostain taisin myös lukea että kasvia ei kannata käännellä juuri tuossa vaiheessa tai podin-alut saattavat putoilla

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Niabo - heinäkuu 25, 2009, 09:47:21 apJostain taisin myös lukea että kasvia ei kannata käännellä juuri tuossa vaiheessa tai podin-alut saattavat putoilla


Myönnän syyllisyyteni tuollaiseen tietoon.   ::)
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg67900;topicseen#msg67900

Kyseessä on kenties erikoistapaus, Turbo Pube parvekkeen perällä on poissa auringosta ja takapuolelta ei tule valoa ollenkaan. Se pudotteli alle sentin mittaiset alut, kun käänsin sen ympäri. Sopeutuminen uuteen valon suuntaan kesti muutaman viikon ja vasta sitten alkoi uusia raakileita kasvaa valon puolelle. Isoimmat hedelmät sentään pysyivät puussa.  ;)

Chinensejä ja baccatumeja olen parvekkeen etureunalla lasia vasten käännellyt useinkin, enkä ole vastaavaa havainnut, mutta voi olla mahdollista, että jonkinlaista viivähdystä on tapahtunut valon suunnan muuttuessa. Ilman kääntelyä niistä tulee kovin toispuoleisia, kun niillä on taipumus kasvaa valoon päin. Ulkona tällaista ongelmaa ei pitäisi olla, paitsi seinän vieressä.

Zili

heinäkuu 29, 2009, 08:53:43 ap #3 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 29, 2009, 11:11:47 ap käyttäjältä Zili
Kasvi on viettänyt yöt minikasvihuoneessa ja päiväksi olen sen aina nostanut aurinkoon. En sen kummemmin ole kiinnittänyt huomiota siihen miten päin se valossa milloinkin on. Loput chilit kuitenkin ovat pysyneet kiinni ja uusia kehittyy koko ajan joten jospa tuo menisi luonnollisen hävikin piikkiin että pari podia tipahtaa  :)

E: Nyt sitte huomasin että uusista nupuista suuri osa on kellastunut ja putoilee pois

Zili

Kuten tuossa edellisessä mainitsin niin uusista nupuista suuri osa kellastuu heti alkuunsa ja putoilee pois. Samaan aikaan kuitenkin osa kehittyy kukiksi ja sitä myötä podeiksi. Näyttäisi siltä että jos nuppuja kasvaa useampia ihan vierekkäin niin yksi kehittyy ja loput kellastuu ja putoaa. Onko normaalia? En ole antanut mitään lisäravinteita enää sen jälkeen kun ensimmäinen chilinalku ilmestyi kun jossain kerrottiin lannoittamisen huonontavan chilien makua. Kasvi kasvaa kaktusmullassa ja lisäravinteita ei ole saanut enää n. 3 viikkoon

tonttu

Anna ny niitä ravinteita :-) Pudota sitten lannoitteet vaikka pois, kun sato alkaa olla valmista. Ellei sulla sitten oo voimakkaasti luonnonlannotteita siellä mullassa stokkina. Juuri sadotukseenhan kasvi tarvitsee eniten energiaa ja heti alkuun kun pudottaa ravinnon nolliin, niin ei siitä tuu hyvä.

Niabo

Joo, kyllä mäki antasin niitä ravinteita jopa enemmän mun mielestä tarvii kun tekee podeja... Sit kun podit on kypsiä niin voit ennen sadonkorjuuta antaa pari viikkoa vesilinjaa tosin ite en oo sitäkään tehny ja hyvältä ne chilit on silti maistunu.