lokakuu 06, 2024, 07:30:42 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Villi chili

Aloittaja papereeka88, heinäkuu 27, 2009, 17:01:35 ip

« edellinen - seuraava »

papereeka88

Täällä taas kyselemässä tyhmiä :)Haluaisiin tietää,että ovat villichilit vaikeita kasvatettavia/hoidettavia?koska tilat on rajalliset chilien pitoon niin voisin ajatella,että jos ensikaudella laittais yhden tai kaks villichiliä itämään ja pitäis niitä sitten vuodet ympäriinsä?Mutta onnistuuko tuollaisten villichilen kasvatus aloittelevalta kasvattajalta?
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Chilicutter

Onnistuu :)
Yleisesti ottaen vaikein vaihe on saada siemenet itämään.
Yleisimmät villit joita on liikkeellä on helppoja hoidettavia.
Jos kiinnostusta löytyy niin mulla olisi kyllä siemeniä useammastakin villistä lajikkeesta.
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

papereeka88

kyllähän nuo mielenkiintosilta vaikuttavat:)jotakin lanceolatumia tai PI 44158 ajattelin ja sit c.galapagoense vaikuttaa mielenkiintoselta :DTepinit käsittääkseni ovat niin vaikeita idättää,että en ole niitä viel miettinyt.Ajatuksena olisi,että jos onnistuisin muutaman villin kanssa niin vois vaikka erikoistua pelkästään niitten kasvatteluun niin saa vähän lisäarvoa omaan harrasteluun:)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Chilicutter

Ei C.Lanceolatum tai C.Galapagoese ole yhtään sen helpompia idätettäviä kun Tepinit ;D
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

papereeka88

No kaikkea ei voi tietää vaikka ahkeraan koittaa opiskella :) ehdotuksia sopivista lajeista saa antaa :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Chilicutter

Voin laittaa sulle tulemaan muutaman siemenen ;)
Vaikka:
-C.Chacoense CAP 1445
-C.Praetermissum CAP 1141
Laita osoite  YVnä.
Niin saat kokeilla villien kasvatusta.
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

axo

ei oo helppoa kyllä noitten idätys, oon nyt kokeillu kahtena eri vuonna tepiniä ja praetermissumia, tuloksena nolla kasvia ja kaikki siemenet menny :(

papereeka88

Nonniin yv laitettu osotteen ja kysymyksien kera :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Chilicutter

Kyllä ne itämään saa ;D
Laitoin tuossa kesäkuussa 20 lajiketta villejä itämään.
Kaikki ei ole vieläkään itänyt :D
Mutta chacoenset ja praetermissumit ovat olleet ensimmäisten itäneitten joukossa.
Pari tepin lajikettakin on jo itänyt noin kuukaudessa.
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

Aji Inferno

Joo, villit ovat pitkälti onnen kauppaa. Tepin on esimerkki huonosti itävästä tyypistä, chacoënset ja praetermissumit "puolivilleinä" usein helpompia, joskaan eivät aina. Molemmista kun on enemmän ja vähemmän villejä variaatioita. Täysvilli praetermissum esim. on hyvin hankala Tepinin ja useimpien muiden tapaan. Praessa ja chacossa kannattaa hankkia mahdollisimman isomarjaisia tyyppejä, sillä nämä ovat keskimäärin jalostetuimpia ja siten yleensä helpoimpia myös idättää.

papereeka88

No kesäaikaan on tilaa ottaa kasvatukseen myös helpompia,mutta tarkotuksena oli,että nuo villit lajikkeet pidettäisiin hengissä ympäri vuoden:)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

meriahven

Mitähän mä tein väärin... kaikki Tepinit iti nyt ekalla kerralla :D Kai toi Viherpeukun "akvaario" ja kivivilla hoiti sen homman mun puolesta :)

Luigi

Mika on paras aika pistaa villien siemenia itamaan? Kun taman ketjun perusteella porukka on pistanyt jo siemenia itamaan...

Talvivalaistuksena toimii talla hetkella 2 + 2 loisteputkivalaisinta, natikka tosin himottaa.

Herra 47

ihan koska vaan...
Kunhan saavat valoa... Itsellä esim lanceolatum on normaalihuonevalolla etelä ikkunan vieressä... Kuten naga ja pari muuta...  Hieman honteloita mutta kasvavat kyllä kivasti...
Muita villejä mulla on kasvamassa ovat chacoense, cardenasii, rhomboidium ja galapacoense
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: meriahven - heinäkuu 29, 2009, 19:26:34 ip
Mitähän mä tein väärin... kaikki Tepinit iti nyt ekalla kerralla :D Kai toi Viherpeukun "akvaario" ja kivivilla hoiti sen homman mun puolesta :)


Tepiniäkin on montaa sorttia! ;)

papereeka88

Eilen laitettu muutama chilicutterin lähettämä siemen itämään.Loput jätetty alven pimeitä hetkiä varten :)Katsotaan tapahtuuko mitään.
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

wille

Onnea idätyksiin. Täällä aukesi tänään toinen c. praetermissumin kukka!  :)
On ne vaan kiehtovia...
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: wille - elokuu 01, 2009, 22:18:07 ip
Onnea idätyksiin. Täällä aukesi tänään toinen c. praetermissumin kukka!  :)
On ne vaan kiehtovia...


Prae on hieno kasvi! :)

papereeka88

ittekin odottaa maltamatomana itämistä vaikka vast pari päivää kylvöstä kulunut :D
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Niabo

Oisko joku villien asiantuntija voinu vilkasta mun tuolla lajikkeen tunnistuspuolella olevaa villiä? http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4784.240

Tosi pienet podit jotka irtoaa helposti ja pienimmät kukatkin mitä mulla on missään chilissä ollut. Kiitokset :)