Chilit itämässä aloittelijalla

Aloittaja jussi007, heinäkuu 31, 2009, 11:41:54 ap

« edellinen - seuraava »

jussi007

Chili kuume iski minuunkin ja nyt on itämässä 13lajia: lemon drop,bolivian rainbow,PI260560,habanero yellow,red serenade,red habanero,champion,PI 441551  yms...
Siemenet ovat n.6cm muoviruukussa 4 per ruukku,kelmu päällä. Olisko parempi laittaa nuo ruukut sellaiseen pienoiskasvihuoneeseen  http://nettikauppa.forestum.fi/PortalStore_Images/3/Pienoiskasvihuone%20Tarha%20web.jpg  ?  Entäs käykö akvaario? ois tyhjänä n.60-70l akvaario...et siihen vetäsee sit kelmun päälle. Huonelämpötila on 24C, ok?

axo

heinäkuu 31, 2009, 12:20:52 ip #1 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 31, 2009, 12:25:33 ip käyttäjältä axo
Kyllä ne noissa ruukuissa kelmun allakin menee, kelmuun vaan reikiä ja muistaa aina välillä tuuletella myös ettei homehdu. On toi minikasvarikin kyllä hyvä, mulla on just tollanen. Nyt ei oo vaan kaikkein paras aika idätellä ellet omaa natikkaa tai meinaa moista hommata talveksi.

Lopez

"Nyt ei oo vaan kaikkein paras aika idätellä ellet omaa natikkaa tai meinaa moista hommata talveksi."

Viimetalven "talvetin" ESL:ien avulla aikamoisen määrän puskia. Tosin natikka on tietenkin huomattavasti parempi. Ja 13 lajia, jos useampi siemen per lajike itää ja aikoo pitää kaikki... taitaa tarvita aikamoisen määrän ESLejä, jos niillä meinaa pärjätä. MUTTA ei tuo nyt ihan tuhoontuomittu yritys niinkään olisi, pitää talvella vain kastelun ja lannoituksen lähes olemattomana ja vielä jos talvettaa pienehköissä ruukuissa ettei ole tilaa juurilla hirveästi kasvaa. Keväällä sitten saa siirrettyä isompiin astioihin säilyneet, niin saa varaslähdön seuraavaan kauteen. Tämä vain 1 mielipide yhden talvettamisen kokemuksella  :)

axo

No okei, ois pitäny sanoo natikka tai esl. Eihän toi nyt tuhoon tuomittu yritys oo, oon mä talvehdittanut kasveja ihan ilmaan mitään lisävaloja ikkunalaudalla mut nimenomaan telvehdittanut. En mä laittais nyt itämään jos meinaan sadottaa vasta ens kesänä, ei se varaslähdön etuus nyt niin iso oo verrattuna esim. tammikuussa idätettyihin. Plus talvella ötökkövaara on kovempi. Tää on vaan tietty mun mielipide, to each his own :)

Lopez

Totta totta  :) Mutta jos on jo itämässä, kuten aloittajan postauksesta ymmärsin, niin ei kannata vaipua kuitenkaan epätoivoon :) Ja ensikautena sitten, mikäli siemeniä on, idättelee lisää "oikeaan" aikaan, mikäli tarvetta ilmenee.

axo


jussi007

Laitoin nyt vaan kaikkia lajeja mitä minulla oli,ja 4siementä per laji että saa sitten valita parhaimmat...niin ja ei varmaan ole paras aika aloittaa kasvatus mut pakko mielenkiinnosta laittaa kasvamaan ku ei malta ootella tammikuuhun :)  ESLillä meinasin pärjätä näin alkuun...

Rigsu

Lainaus käyttäjältä: jussi007 - heinäkuu 31, 2009, 15:34:25 ip
Laitoin nyt vaan kaikkia lajeja mitä minulla oli,ja 4siementä per laji että saa sitten valita parhaimmat...niin ja ei varmaan ole paras aika aloittaa kasvatus mut pakko mielenkiinnosta laittaa kasvamaan ku ei malta ootella tammikuuhun :)  ESLillä meinasin pärjätä näin alkuun...


o-ou. chileissä itävyys on aikalailla 100%  :o enkä menis vannomaan että joku ois "heikompi yksilö" kun joku toinenkaan... eli 4*13... 52 chiliä  ::) Jos 52 meinaat kasvattaa niin käy ihmeessä vaikka mun päiväkirjasta vilkaisemassa miltä 6 melkein täysikasvuista chiliä näyttää yhdessä... paljon sulle ainakin karsittavaa tulee.
#813

est. 28.07.2009

jussi007

Lainaus käyttäjältä: Rigsu - heinäkuu 31, 2009, 15:41:41 ip
Lainaus käyttäjältä: jussi007 - heinäkuu 31, 2009, 15:34:25 ip
Laitoin nyt vaan kaikkia lajeja mitä minulla oli,ja 4siementä per laji että saa sitten valita parhaimmat...niin ja ei varmaan ole paras aika aloittaa kasvatus mut pakko mielenkiinnosta laittaa kasvamaan ku ei malta ootella tammikuuhun :)  ESLillä meinasin pärjätä näin alkuun...


o-ou. chileissä itävyys on aikalailla 100%  :o enkä menis vannomaan että joku ois "heikompi yksilö" kun joku toinenkaan... eli 4*13... 52 chiliä  ::) Jos 52 meinaat kasvattaa niin käy ihmeessä vaikka mun päiväkirjasta vilkaisemassa miltä 6 melkein täysikasvuista chiliä näyttää yhdessä... paljon sulle ainakin karsittavaa tulee.



No jaella sukulaisille ja kavereille   ;D

Hombre

Eslejä on monenkokoisia. Jos 15wattisia tms. käyttää niin niitä tarvitaan 10-20kpl, jotta noille lähellekkään kaikille saa talvella riittävästi valoa, että ne pysyy hengissä. Jos eivät ole ikkunalla.
Jos ne ovat ikkunalla, niin kevättalvella voi olla hieman ahdasta ikkunalaudalla. Loisteputkien avulla saa valoa laajemmalle säteelle. Suosittelen siis mieluummin 56w loisteputkia.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Kilp

Sadonkorjuun aikaan uutena iskenyttä chili-kuumetta ei kyllä yhtään auta, kun ihastelee muitten foorumilaisten kasvatuksia ja virityksiä tuolla galleria puolella ;D Hinku on kyllä kova, mutta vielä toistaiseksi olen hölökohtaisesti malttanut odottaa oikeaa ajankohtaa chili-idätyshommille.

PS: Jotain oli pakko kuitenkin laittaa itämään, niin laitoin pari kirsikkatomaatin siementä "korvikkeena" kasvamaan kertakäyttömukeihin ja joista nyt on kasvanut 4 noin 5cm pitkää taimenalkua huolenpidon kohteeksi.

jussi007

Nyt on chilit kasvanu n.5cm mittaiseksi. Ainoastaan PI260560 ja PI 441551 ei ole nostanut mitään...Tässä muutama kysymys: milloinka nuo voi siirtää isompiin ruukkuihin?Milloin voi lannoittaa?entäs voiko niitä jo tuulettaa ja monta tuntia päivässä?tuulettimena on sellainen pöytämallin tuuletin. Tarkoitus ois kasvatella noita sisällä nyt talvi ja katsoa tuleeko hedelmää,tammikuussa sitten uudet itämään kesää varten...lamppuina kaksi 2X36w 120cm loistepukea.

jeQQ

Eikös ne silloin kannata siirtää, kun juuret kasvaa purkin reunoille? Tai juuri ennen sitä..

MasaT

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - elokuu 11, 2009, 22:48:25 ip
Eikös ne silloin kannata siirtää, kun juuret kasvaa purkin reunoille? Tai juuri ennen sitä..

Mielestäni kannattaa. Kasvit on kuitenkin yksilöllisiä, jotkut kasvattaa juuria paljon enemmän kuin toiset.
Esim. Inca red drop voisi mennä aika pienessä ruukussa ja saa satoavan kasvin.
Jotkut chilit vaatii juurilleen tilaa esim. rocotot. Mutta tänä kesänä sekin tieto on heittänyt häränpyllyä!
Yleensä kehoitan kasvattamaan hieman isommassa ruukussa.

Niabo

Jos sulla on neljä tainta samassa ruukussa niin kannattaa nyt ainakin erotella ne aikasessa vaiheessa ennenku juuret on ihan solmussa. Mä ehkä muutaman oikeen lehtiparin jälkeen laittasin ne tokaan ruukkuun, johonki 10cm halkasijaltaan... Ja aika heikkoa voi olla noitten hedelmien teko talvella ellet jotain tehokasta esliä tai natikkaa hommaa.

Lannotusta et heti tarvii ruukunvaihdon jälkeen jos käytät jotain peruslannotettua multaa tai turvetta mutta kyllä sitä lannotettakin voi varovaisesti antaa vaikka jo heti.

Tuulettaa voi jo pienestä pitäen kuhan ei niin kovalle laita että katkeavat, ja vaikka 24/7 voit pitää tuuletinta jos siltä tuntuu, kyllähän luonnossakin saattaa tuulla millon tahansa :)

Ja Rigsulle, ei niissä chileissä aina se itävyys oo 100% ihan hyvä varasiemeniä on idätellä ku välillä saattaa kymmenestä itää vaan yksi. Yleensä myös jotkut taimet ovat toisia heikompia ja paremman sadon saa heittämällä heikompia mäkeen ja antamalla vahvemmille kasveille enemmän tilaa kasvaa.

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Niabo - elokuu 11, 2009, 23:04:23 ip
Jos sulla on neljä tainta samassa ruukussa niin kannattaa nyt ainakin erotella ne aikasessa vaiheessa ennenku juuret on ihan solmussa. Mä ehkä muutaman oikeen lehtiparin jälkeen laittasin ne tokaan ruukkuun, johonki 10cm halkasijaltaan... Ja aika heikkoa voi olla noitten hedelmien teko talvella ellet jotain tehokasta esliä tai natikkaa hommaa.

Lannotusta et heti tarvii ruukunvaihdon jälkeen jos käytät jotain peruslannotettua multaa tai turvetta mutta kyllä sitä lannotettakin voi varovaisesti antaa vaikka jo heti.

Tuulettaa voi jo pienestä pitäen kuhan ei niin kovalle laita että katkeavat, ja vaikka 24/7 voit pitää tuuletinta jos siltä tuntuu, kyllähän luonnossakin saattaa tuulla millon tahansa :)

Ja Rigsulle, ei niissä chileissä aina se itävyys oo 100% ihan hyvä varasiemeniä on idätellä ku välillä saattaa kymmenestä itää vaan yksi. Yleensä myös jotkut taimet ovat toisia heikompia ja paremman sadon saa heittämällä heikompia mäkeen ja antamalla vahvemmille kasveille enemmän tilaa kasvaa.

Aha! Tässä tulikin jo vastaus. En huomannut, että edellinen kysymys oli alla. Sori.