tammikuu 10, 2025, 11:43:35 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

viisurit

Aloittaja Paprikaana, elokuu 01, 2009, 18:52:56 ip

« edellinen - seuraava »

Paprikaana

onkos teillä kauhukertomuksia viisureiden poistosta? :) saa kai niitä hyvin menneitäkin poistoja kertoilla ;)
Il Mondo Cambia, Io No!

SahuriX

jos ne kasvaa vähänkin suoraan eivätkä ole muita hampaita päin yms. niin eivät mokomat meinaa poistaa niitä :/
roskaposti@turha.tilaus.fi    http://yksi.fi/juha/      NRO:590

Horrigan

elokuu 01, 2009, 20:10:12 ip #2 Viimeisin muokkaus: elokuu 01, 2009, 20:12:13 ip käyttäjältä Horrigan
Kannattaa säästää armeija-aikoja varten tuo viisaudenhampaiden poisto-operaatio, mikäli vain kykenee ja mikäli ylipäätänsä menee armeijaan. Siellä se kuitenkin on ilmaista ja saa kaiken päälle vapautuksen palvelusta, ellei parhaimmassa tapauksessa kotihoitoakin (minä en saanut).
Itse tein juuri tuolla tavalla ja koko homma hoitui todella hyvin ja kivuttomasti, kiitos ammattitaitoisten erikoislääkäreiden.
Olin kieltämättä huvittava näky muutaman päivän, kun naama paisui kuin William Shatnerilla.

Rankkapanda

Odota, kunnes ikenet ovat lähteneet kokonaan hampaiden päältä pois. Itsellä 3/4 oli puhjenneet kokonaan eli lähtivät kivuttomasti, mutta se yksi missä oli vielä ientä päällä oli ihan eri asia. Neljä puudutuspiikkiä ja kipu oli todella helvetillinen ja kyynelet valuivat poskilla, ja ottaen huomioon, kun oikean ranteeni luut menivät poikki peruskoulussa, en edes silloin itkenyt. Eli itsellä ikenen leikkaaminen sattui enemmän kuin luiden murtuminen. En sitten tiedä muista.

Paprikaana

Jos sulla ikenen leikkaaminen on sattunut, niin ei varmaan oo ollu tarpeex puudutetta. ja jos SE on sattunut, niin voin vaan kuvitella miten paljon on kaikki muut osittain puhjenneen viisurin poiston vaiheet sattuneet. Itelläni osa oli osittain puhjenneita ja osa kokonaan puhjenneet. Kokonaan puhjenneet lähti kiskaisemalla, mut osittain puhjenneet piti tehdä siten, että ien leikattiin pois ja hampaat porattiin kappaleiksi. Kyllähän se vähän juili, mutta ei paha. Toinen poski turposi mukavasti  8)

edit. ja kaikilla ei ole tilaa riittävästi jotta viisurit puhkeaa kokonaan, silloin ne on poistettava ientä leikkaamalla
Il Mondo Cambia, Io No!

wille

Ei liity viisaudenhampaisiin mitenkään, mutta tohon ikenien silpomiseen yms. kyllä. Mulla on tehty tuolla leipämyllyssä melkoista remonttia peruskouluaikoina. Neljä hammasta puuttui kokonaan, ja sitten nekin vähät mitä suussa oli, kasvoivat ihan miten sattuu ikenien läpi, kuviolla maitohammas pois, rautahammas tilalle ja rautahampaan alta toinen rautahammas pyrkii pinnalle...  ::) Siinä sitten leikeltiin ikeniä ja kaikkea muutakin. Se ikenen leikkaus ei mulla tuntunut missään. Veitsi kalahti luuhun ja sitten sylkäistiin pala pois. Sen jälkeenhän haava luonnollisesti poltettiin kiinni... Tuntui oudolta maata suu puutuneena penkissä ja katsoa kun mölyreijästä nousee savumerkkejä...  ;D Sitten vielä hepattiin jotain metallisia kiinnitystappeja hampaisiin, että saatiin pojan hampaat kääntyilemään normaalia purukalustoa muistuttaviin riveihin. Hölmöltä tuntui sekin kun hoitaja antoi kumiläpyskän käteen ja sanoi: "pitele tätä, se maadottaa..." Holkkeja, jousiviritelmiä, kumilankoja ja muuta roinaa oli posket pullollaan. Mikään toimenpide ei sattunut. Mutta kotiin päästyä puudutus alkoi kadota... sitten mentiin...  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Kadotus

Parolassa oli ainakin mun aikana sen päähammaslääkärin oma purukalusto niin karmeessa kunnossa että pakollinen tarkastus oli ainoo johon uskalsi edes harkita menevänsä..
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Paska maa + paskat ihmiset = paskat kuljettajat.

Herra 47

mulla juuret kaartuneet ristiin leukaluun alle  >:( ja yrittivät vetämällä pois 2 tunnin jälkeen luovuttivat ja leikkaukseen.. silti juuret edelleen olemassa eikä ollut kivaa
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

hessi

jaa ah!
kun lähes päivittäin noita poistellaan, niin montakin juttua olis kerrottavana :)
mut ei ole tapana peloitella ;)
joten rohkeasti vaan poistoon jos niin vaativat.
ja kyllä niistä tänäpäivänä aina kuvat otetaan ennekuin
poistetaan, tiedetään miten juuret on (ei käy niin kuin herra 47:lle).
omakohtaisesti minulta poistettin kolme samalla kertaa, se vika jouduttiin
leikkaamaan koska kasvohermo kulki juurten välistä :) siinä sitten menikin puolivuotta,
kun leukaluutulehtui ja sitä päivittäin lääketampoonilla ja huuhteluilla hoidettiin, vaan
ei ole jäänyt traumoja, miksiköhän
ja sahurille, aina ei kannata poistaa, jos on hyvin tilaa ja vastapurijat kunnossa, toisilla taas voi olla niin
että on poistettu jonkin syynvuoksi kutos tai seiskahampaat, silloin kasit(viisurit) kannattaa jättää, on millä sitten syö vaikka chiliä ;)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Linda

Mulle tuli viisaudenhampaat jo varmaan 10 vuotta sitten, kävin sillon lekurissa ja siellä sanottiin, että niin kauan kun eivät kipeydy tai muuten aiheuta ongelmia, saavat kuulema olla. Tosin tuohon saattaa osittain vaikuttaa se, että pelkään hammaslääkäriä aivan hysteerisesti (happi loppuu jo odotushuoneessa, oksettaa, huimaa ja pari kertaa on tajukin lähtenyt), eikä mulla oo tähän asti puudutuspiikit ikinä vaikuttanu mitenkään. Multa vedettiin ihan normi -takahammas joskus vuosia sitten, kun piti saada hampaille lisää tilaa. Lääkäri iski pitkälti toistakymmentä piikkiä ja loopujen lopuks totes, ettei enenmpää voi laittaa. Hammas vedettiin, sitten käytännössä ilman puudutusta ja enää en edes suostu samaa systeemiä kokeilemaan.

Viisurit ei oo oireillu mitenkään tähän asti, mutta oon päättäny, että jos ne jossain vaiheessa pitää poistaa niin se tehdään sitten nukutuksessa, maksoi mitä maksoi.
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

Rigsu

Mulla eka alaviisuri puski suuhun 15-kesäisenä, ja seuraava sitten 17-vuotiaana... Alaviisaudenhampaista kumpikaan ei koskaan tullut täysin esille, vaan ien peitti ne puoliksi, mistä tietysti aiheutui kipua, tulehdus ientaskuun -ja lopulta luutaskutkin hampaiden taakse, reikiä muihin viereisiin hampaisiin ym. Yläviisurit puhkesivat samaan aikaan, 21-vuotiaana...

Lopulta Joulukuussa 2005, 24-vuotiaana, kyllästyin niihin lopullisesti, ja kävin poistattamassa kaikki 4 nukutuksessa. Samalla paikattiin ensimmäiset 3 reikää ikinä. 2 purupintaa täysin sileäksi ja yksi puolittain... en sitten tiedä oliko niin radikaali toimenpide tarpeen, mutta lääkäri selitti, että purupinnassa olevaa reikää -pientäkään, ei kannata paikata pienellä paikalla, koska viereen tuppaa aina syntymään uusi reikä kunnes hammas on läpilaho.

Nukutuksessa ja poiston yhteydessä tehdyt kruunut eivät tietenkään olleet täysin yhteensopivat muuhun purukalustoon, ja niitä jouduttiin myöhemmin viilailemaan... niitä en nukutuksessa enää antaisi laittaa.

Poisto sinänsä ei ollut kovin kamalaa, jälkikivut olivat... mutta sappivaivaisena minulle ei Panacodia määrätä, vaan sain viikon depot-kuurin Tramadolia joka ei sappikohtauksia aiheuta :)

...which was nice  ::)

est. 28.07.2009

Paprikaana

paljonko maksoi kun poistatit nukutuksessa? minä olin ajatellut aikaisemmin että poistatan nukutuksessa, mutta ihan normisti ilman nukutuksia ne poistettiin kumminin :) eikä kaduta kun ei se niin paha juttu edes ollut  ;D
Il Mondo Cambia, Io No!

Rigsu

Semmoiset 1200€, ei halpaa lystiä siis :( mutta tulipa hoidettua kerralla. lääkäri oli sitä mieltä että hulluhan mä olen jos kaikki haluan kerralla veks...mutta hei, parempi kertarytinä kun ainanen kitinä... pari päivää särki jotakuinkin koko kuula, eikä syödä voinut. mutta ei mitään mihin opiaatit ei auttais ;)

est. 28.07.2009

Paprikaana

huh huh! mä kysyin yksityiseltä kustannusarvion 4 poistosta ni se ois ollu 500 euroo.. poistettiin sitten tk:ssa
Il Mondo Cambia, Io No!

Rigsu

heh. Joo ei oo anestesialääkärit, hoitajat ja nukutukset ilmaisia. :) ja maksaahan ne fillitkin.

est. 28.07.2009

Linda

^ Niin sä kävit yksityisellä otattamassa ne pois? Ei kai ne kunnallisella taida edes nukuttaa, en oo ainakaan kuullu...Mulla ei oikein oo muuta vaihtoehtoa, kun maksaa vaan kiltisti nukutuksesta. Tai no ainahan on vaihtoehto, mutta se, että multa revitään neljä ongenkoukkujuurilla varustettua viisaudenhammasta ilman puudutusta, ei tosiaankaan kuulosta houkuttelevalta :(

Rigsu

joo. Mehiläissä kävin... Mulla juuret oli aika nätisti mutta leikkaamatta ei selvitty, ja luutakin jouduttiin poistamaan ja puhdistamaan kun ne alaviisurit oli olleet tulehtuneena niin pitkään. Kyllä kai ne kunnallisellakin nukuttaa jos on oikein paha paikka ja joudutaan leikkaamaan enemmänkin kuin ientä. Reippaasti vaan niin tulee sekin homma hoidettua. :) (ja jos muita reikiä on, niin älä korjauta nukutuksessa ettei tuu sutta ja sekundaa ;) )

est. 28.07.2009

Linda

^ Joo, ei mulla esim. reikien paikkaaminen oo ikinä edes sattunu, mutta sitä hampaiden vetämistä mä pelkään niin yli kaiken (kiitos vaan koulun hammaslääkärille). Kävin entisellä asuinpaikkakunnalla kunnallisella hammaslääkärillä, joka sitten otti röntgenit siinä vaiheessa, kun viisaudenhampaat alkoi tunkea esiin. Se sanoi ihan suoraan, että kannattaa antaa niiden olla jos niistä ei mitään ongelmaa ole ja sitten poistattaa kaikki kerralla nukutuksessa. Onhan noi nyt jo vaikka kuinka kauan mukana kulkenu, eikä mitään ongelmaa ole ollut, viimeksikin lekuri sanoi, että ovat ehjiä kaikki eli ei kannata lähteä vielä riuhtomaan. Jotenkin kuitenkin inhottaa jo pelkkä ajatuskin siitä, että nyt pitäis vaan odotella sitä päivää kun särky yhtäkkiä alkaakin :(

Mutsillahan poistettiin viisaudenhampaat vasta kun se oli päälle 40 ja muistan aika elävästi, kun se joutui melkein päivittäin juoksemaan hammaslääkärissä. Siinä oli ilmeisesti luussa jonkunlaista tulehdusta ja aina kun se kohta oli hyytyny, piti mutsin mennä lekuriin, että ne kaapi sen luuhun asti auki. En nyt muista sen tarkemmin mikä siihen sitten oli syynä, veikkaisin, että jos sen olis antanu mennä umpeen, olis ne bakteerit sitten jääny muhimaan sinne luuhun. Sen mä kyllä muistan, että mutsi oli useemman viikon naama ihan turvoksissa ja helvetin kipee.

Paprikaana

näin ne väittää et kannattaa poistaa ennen 25 ikävuotta ni lähteevät helpommalla.. eivät kerkee niin tiukasti luutua :)
Il Mondo Cambia, Io No!

Linda

^ Toi lohdutti, mulla on siis about kaks viikkoa aikaa käydä ;D