lokakuu 06, 2024, 01:43:26 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jokin kasvitauti?

Aloittaja Blok, elokuu 06, 2009, 18:57:19 ip

« edellinen - seuraava »

Blok

Minulla on monissa chileissä jotain mustia pisteitä. Eivät liiku... onkohan joku tauti?

http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2d399+blok-kasvitaudit.html

bulldozer

Apuuva... minulla on samanlaisia. Ikkunalla on 2 chineseä (kaupan oransseja ugandakeniamikälie-"habaneroja") ja 3 annuumia (kaupan "red dutch"). Näitä kaikkia kasteltu ja lannoitettu samalla tavalla (vaihtelevasti vedellä / puutarhan kesällä / kärsän hydrolannoittella, silloin tällön lisänä merileväuutetta).

Nyt noihin chineseihin on ilmestynyt tuollaisia mustia/ruskeita täpliä, tuntuu että aivan muutaman päivän aikana, ja lisääntyvät jatkuvasti, luulen. Annuumeissa ei mitään ongelmia.

Vieressä on ebbissä pari samanlaista chineseä (kärsän hydrolannoitteella), niissä ei mitään näkyviä ongelmia.

Kasvit on idätetty tänä keväänä, ja ovat nyt siinä vaiheessa että kypsaa hedelmää pukkaa koko ajan.

Ensin epäilin lannoitevajausta, kun olen pitänyt melko vähätyppisellä (parempi maku hedelmiin tavoitteena nääs. tiedä sitten onko taikaa.), joten siirryin takaisin antamaan puutarhan kesää joka kastelulla. Vielä on aikaista sanoa auttaako.

Tarttiskohan asialle tehdä jotain?

Mikho

Mulla oli habaneron taimissa samantyyppistä ongelmaa jonka seurauksena ekat lehdet mustuivat kokonaan. Uusiin lehtiin ei oo mustaa ilmestynyt ja muutenkin ovat terveen näköisiä. Nykyään puutarhan kesällä lannoittelen.

bulldozer

Vähän pahaa pelkään että tässä on jotain vakavampaa kyseessä. Osassa lehtiä on alapinnoilla lehtisuonten ympärillä jotain valkoista, joka voisi ehkä olla jonkun per*eleen (vihannespunkin?) munia. Suurennuslasin kanssakaan ei kuitenkaan minkäänläistä elämää ole löytynyt, eikä lehdet näytä (vielä...) muuten voivan mitenkään huonosti.

Suihkuttelin tuota vesi/merileväuute-liemellä jossain olleen ohjeen mukaan, katsotaan nyt että auttaako...

Mainittakoon vielä että aiemmin noissa chineseissä oli niitä nystyröitä, jotka täällä "ödeemaksi" oli toisaalla diagnosoitu. Nämä eivät kuitenkaan mielestäni ole aivan samoja, mutta ihan varma en voi olla.

Sinänsä minulle riittää jos nuo jaksaisivat kypsyttää tuon satonsa, en taida talvettaa näistä välttämättä mitään, ensi kesäksi on "oikeita" siemeniä odottamassa. Mutta ei noista välttämättä tarvitsisi talouteen mitään torakkaepidemiaa jäädä ;)

bulldozer

Ei perhana... nyt pitää koputtaa puuta, mutta näinköhän tuosta kuitenkin olisi selvitty säikähdyksellä. Katsotaan nyt muutama päivä kuinka käy...

Lueskelin noita Kemiran (Yaran) farmit.net -sivuja, ja siellä kuvatut magnesiumin puutosoireet näyttäisivät aika hyvin osuvilta.

Samoin kuin selitys (liian runsas kaliumlannoitus), olinhan lannoittanut noita kärsän hydrolannoitteella johon oli lisätty vain hyvin niukasti (joskus ei ehkä lainkaan) kastelukalkkisalpietaria -> lannoitus voipi olla liiankin kaliumpitoinen. Nyt siis palasin noiden osalta takaisin Puutarhan Kesään, ainakin toistaiseksi. Epäilemättä hydrolannos oikealla seossuhteella olisi ajanut saman asian, mutta kun ajatus alunperin oli nimenomaan vähentää typen määrää.

Noille "red dutch"-annuumeille tuo aikaisempi lannoitus näyttää kyllä sopivan, puskevat palkoa kuin viimeistä päivää. Olen kyllä liian laiska että eri liemillä kastelisin, prkl.

Raportoin tilanteen kehittymistä :)

Mikho

Lainaus käyttäjältä: kapsikumi - syyskuu 29, 2009, 19:50:42 ip
Mulla oli habaneron taimissa samantyyppistä ongelmaa jonka seurauksena ekat lehdet mustuivat kokonaan. Uusiin lehtiin ei oo mustaa ilmestynyt ja muutenkin ovat terveen näköisiä. Nykyään puutarhan kesällä lannoittelen.


Jäi mainitsematta, että vaihdoin myöskin paremmat lamput suunnilleen samaan aikaan kuin aloitin lannoituksen ja ongelma hävisi. En tiedä oliko valolla osuutta asiaan vaiko ei, mutta tuli ainakin yksi näkökulma lisää..