lokakuu 06, 2024, 07:34:53 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ensi kesän ongelma

Aloittaja papereeka88, elokuu 29, 2009, 21:23:03 ip

« edellinen - seuraava »

papereeka88

nyt syksyn kynnyksellä on aloittelijan hyvä alkaa miettimään mitä haluaisi kasvattaa ensi kesänä :D lajike tarjonta esim fataliilla on niin suuri,että olo on kuin mukulana karkki kaupassa.Kaikkea pitäisi saada ja paljon :)ongelmaksi muodostuu tilan ja ajan puute.Kysyisinkin nyt miten kokeneemmat harrastajat ovat onnistuneet valitsemaan aina kullekin kaudelle sopivat kasvit ja hillitsemään liika kasvatusta?
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

jeQQ

Varmaan kokeneet kasvattajat valitsevat juurikin kokemuksen tuomalla edulla lempilajikkeet ja kokeilevat siinä ohessa, tilojen puitteessa, uusia lajikkeita, joista voi sitten jalostua uusia lempichilejä. Itse valitsin ensi kaudelle ebbiin lajikkeet, joista olen kysellyt paljon IRC:n puolella ja lajikkeet, jotka vain kiinnostavat omaa silmää(esim. black scorpion tongue). ;) Multaan laitan kanssa varmaan pari kokeilua tulemaan.

wille

Noinhan se on. Vanhojen suosikkien rinnalle uusia kokeiluja. Jostakin teemastakin tietysti voi olla hyötyä. Itselleni varmaan tulee ensi kesäksi jonkin verran meksikolaisia peruslajikkeita, eli ruokachilejä. Back to basics. Tavallista enemmän annuumia siis. Erilaisia baccatumeja lähtee varmaan myös kokeiluun. Ja villichilejä. Ja sitten se lähtikin jo käsistä...  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

TunturiTiger

Eli kannattaako vaan antaa mopon karata lapasesta ja kattoo sitten mitä vaimo antaa säilyttää?

wille

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - elokuu 30, 2009, 10:22:16 ap
Eli kannattaako vaan antaa mopon karata lapasesta ja kattoo sitten mitä vaimo antaa säilyttää?


Niin siinä käy joka tapauksessa ennen pitkään....  :D
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

jeQQ

Kannattaa hankkia tarpeeksi iso asunto ja sinne sopia oma nurkkaus chileille. Itse sain nurkkauksen kylppäriin, kun vähän neuvotteli. :D

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - elokuu 30, 2009, 11:09:45 ap
Kannattaa hankkia tarpeeksi iso asunto ja sinne sopia oma nurkkaus chileille. Itse sain nurkkauksen kylppäriin, kun vähän neuvotteli. :D

kävipähän tämä harrastus kalliiksi!

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: papereeka88 - elokuu 29, 2009, 21:23:03 ip... Kysyisinkin nyt miten kokeneemmat harrastajat ovat onnistuneet valitsemaan aina kullekin kaudelle sopivat kasvit ja hillitsemään liika kasvatusta?

Asia on askarruttanut minuakin useasti. Ratkaisua en ole keksinyt. Tai siis teoriassa ehkä, mutta ihminen on heikko, eivätkä suunnitelmat pidä pitkään.

Ensin lasketaan tila. Nyt se on hyvä tehdä. Minulla se on selkeätä. Parvekkeelle mahtuu enintään 16 keskikokoista kasvia. Loppukesällä tulee hyvin ahdasta.

Sitten valitaan vanhoja suosikeita, uusia kiinnostavia ja muiden suosittelemia. Jos luku jää 25-30 tienoille ollaan hyvällä mallilla. Vain puolet pitää karsia, jos kutakin kasvattaa yhden.  :D Ankaraa karsintaa tehdään pitäen mielessä, että tulisia ei tarvita niin paljon kuin miedompia. Ellei ajatella jauheita.

Marraskuussa lista saattaakin olla melkein mallillaan, kunnes huomaan, että sisään tuoduista chileistä 5-10 kannattaisi säilyttää talven yli. Joulukuussa löytyy erittäin mielenkiintoisia uutuuksia ja tammikuussa kaverit tarjoavat kasaa siemeniä. Taas ollaan yli kolmenkymmenen. Nyt on vain raakasti päätettävä, mihin keskittyy ja mitkä siirtyvät seuraavalle kaudelle.

Uusia lajikkeita tutkiessani olen myös tehnyt jonkinlaista vuoroviljelyä. Muutamia voin laittaa kasvamaan jo joulukuussa ja parhaassa tapauksessa saan niistä satoa huhti- toukokuussa. Kesän alussa ne voi siirtää sivummalle tai viedä ulos jatkamaan ja antaa eturivin paikat helmi- maaliskuussa idätetyille, jotka siihen asti ovat kyhjötelleet jopa kymmenen samassa litran jäätelörasiassa tai enintään maitopurkin puolikkaissa. Ne ehtivät satoamaan vielä kesän mittaan. Tänä vuonna minulla oli suuri määrä Fataliin yllätyschilejä, jotka saivat olla koko kesän maitopurkeissa ja tuottivat niissä riittävästi satoa, jotta voin tunnistaa ne tai edes päätellä, kannattaako noita kasvattaa edelleen. Niitä mahtuu helposti neljä yhden täysikokoisen tilalle. Keväällä, kun kaikki paikat ovat täynnä pieniä purkkeja, joissa on pieniä taimia, harvennusta tehdään lahjoittelemalla niitä pois ja lopulta unohtelemalla hoitoa jossakin tilapäissäilytyksessä.

Amppelit ovat yhdenlainen tilan pelastaja. Niihin sopivia lajikkeita ei vain ole kovin paljon.

TunturiTiger

Kerro meille noviiseille samantien mitä lajikkeita voi kasvattaa amppeleissä.

wille

elokuu 30, 2009, 12:34:16 ip #9 Viimeisin muokkaus: elokuu 30, 2009, 12:35:47 ip käyttäjältä wille
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - elokuu 30, 2009, 12:32:40 ip
Kerro meille noviiseille samantien mitä lajikkeita voi kasvattaa amppeleissä.


Lemon Drop voisi olla hyvä. Samoin Bird's Eye ja vaikkapa villichili c. lanceolatumkin. Onhan noita. Mikä tahansa jolla on luonnostaan rönsyävä kasvutapa. Omnicolor ainakin tällä hetkellä vaikuttaa sellaiselat. Melko matala ja leveä. Miksei jokin Rcotokin!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

jeQQ

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - elokuu 30, 2009, 11:15:06 ap
Lainaus käyttäjältä: jeQQ - elokuu 30, 2009, 11:09:45 ap
Kannattaa hankkia tarpeeksi iso asunto ja sinne sopia oma nurkkaus chileille. Itse sain nurkkauksen kylppäriin, kun vähän neuvotteli. :D

kävipähän tämä harrastus kalliiksi!


Itseasiassa säästän nyt 200e kuussa, sain isomman kämpän ja kihlatulle puolet lyhyempi koulumatka. Mulla sitten matka piteni, mutta ei sen väliä. Helsinki Oli kallis paikka asua..

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - elokuu 30, 2009, 12:32:40 ip
Kerro meille noviiseille samantien mitä lajikkeita voi kasvattaa amppeleissä.


Sopivasti muotoilemalla varmaan vaikka mitä, mutta kerron joitakin omia kokemuksiani:
Omnicolor viihtyy erittäin hyvin amppelissa, leviää ja on satoisa. Minulla se roikkuu nyt ulkoseinällä. http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg72069#msg72069
Kellu Uchu (eli Lemon Drop, olettaisin) kasvaa minulla niin matalana, että se kävisi hyvin. Se on leikattu pienenä latvasta.
Inca Red Drop olisi leikkaamalla mahdollista hyvinkin saada sopimaan amppeliin. Kymmensenttisenä vain latva poikki, niin siitä tulee matala ja tuuhea.
Rocoto Peru Puno voisi sopiakin. Muilla tuntemillani pubeilla on taipumusta kasvaa korkeutta hallitsemattomasti.
Paras amppelichilini on yllättäen, enkä tiedä, voiko tätä soveltaa muualla: Tapille leikattuna talvehtinut Habanero. http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg70629;topicseen#msg70629

Kilp

elokuu 30, 2009, 18:46:21 ip #12 Viimeisin muokkaus: elokuu 30, 2009, 20:54:29 ip käyttäjältä Kilp
Itse olen harkinnut 4-7 eri lajin pakettia ensi ja ensimmäiseksi kaudekseni. Alkuperäinen ajatus oli tilata Fataliilta "seed kit" mutta nyt olen kallistunut voimakkaasti siihen suuntaan, että valitsen lajikkeet itse. Niin siinä varmaan käy, että ainakin: Aji Cristal, Lemon Drop, Naga Morich ja Inca Red Drop on kokeiltava. Tämä lisäksi tuo PI 260579 iski voimakkaasti silmään ja joku perus habanero(??? saa suositella) olisi kanssa kokeiltava kunhan sopivan tuolta Fataliin valikoimasta löydän.

Vanhemman konkarin silmään tuo lista varmaan vaikuttaa hieman mielikuvituksettomalta, mutta jos podin tai pari pääsisi vuodenpäästä maistamaan niin annetaan sen mopon karata toisella kaudella ;)

PS: Sellainenkin pieni seikka on päättämättä laitanko kaikki multiin vai kokeilenko bubbleria tai jotain muuta vesiviljelymenetelmää ;D

papereeka88

Ittelläni olisi kyllä käytössä porukoitten takapiha jossa lääniä löytyisi kyllä kasveille,mutta eipä taida nuo lajikkeet kovin hyvin viihtyä taivas alla?Kasvihuone olisi tarkoitus hankkia ensi kesäksi.Ongelma taitaakin olla mihin laitan esikasvatuksessa olevat kasvit pklus ne mitkä ovat ylivuotisia.Tosin eiköhän kato käy talven aikana tuholaisten kautta koska en usko,että selviäsin talvesta ilman niitä.Mutta nyt olisi mielenkiintoisialajikkeita mielessä ainakin 15-20.Ehkä se sitten syksyn aikana lista selvenee mielessä :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Partsu

Lainaus käyttäjältä: Kilp - elokuu 30, 2009, 18:46:21 ip
Niin siinä varmaan käy, että ainakin: Aji Cristal, Lemon Drop, Naga Morich ja Inca Red Drop on kokeiltava. Tämä lisäksi tuo PI 260579 iski voimakkaasti silmään ja joku perus habanero(??? saa suositella) olisi kanssa kokeiltava kunhan sopivan tuolta Fataliin valikoimasta löydän.


Samat lajikkeet mullakin ensi kesäksi mielessä, paitsi että tota PI 260579 mulla ei siemenpankista löydykään. Noiden neljän muun seuraksi olin ajatellut laittaa Pink Habanero, Hungarian Hot Cherry sekä Criolla Sella.

Aika peruslajikkeitahan nämä on, mutta vastahan tässä tänä kesänä meikäläinenki aloitteli parilla lajikkeella. Toukokuun lopussa laitoin itämään, mutta silti Bolivian Rainbow, CAP 1499 ja Cascabel ehtivät kaikki tekemään muutaman kypsän podin. ;)

Tyrkkään kaikki ehdottomasti ebbiin kasvamaan, se kastelun helppous, hoito ja kasvuvauhti on multaviritelmiin verrattuna ollut ylivoimaista. Suunnitelmissa on rakennella vanerista kasvualustat, parempi puolisko ei hyväksy muovisia kasvariviritelmiä ikkunalaudalle. :D

biblo

Itse en ole kokenut chilinkasvattaja mutta itse valitsin maistamalla suurimman osan ja osan ulkonäön takia.

Itselle tulee kasvuun:
-Lemon Drop (maistuu hyvältä)
-Naga Morich (soosseihin)
-Aji Cristal (taydellinen naposteltava)
-Bolivian Rainbow  (ulkonäön takia)
-Cascabel (salaattiin?)


Yhteensä 6kpl taimena nyt.
"Grow food, not lawns"

axo


biblo

Juu ja kesäksi lisää.Koittelen tässä talvella tuollaista lamppukasvatusjuttua.Lähinnä testimielessä ja yhden podin metsästys-
"Grow food, not lawns"

jeQQ

Mäkin laitoin. Nuo tulee tosin ebb + valaisinviritelmän alle. Tpube ainakin kasvaa loistavaa vauhtia ja ehkä jo eka nuppu näkyvissä. :D

Linda

Varmistuneet valinnat on:

Bolivian Rainbow - lähinnä ulkonäön takia
Champion - elän siinä uskossa, että se on mieto ja hyvänmakuinen (korjatkaa jos uskon omiani :))

Vielä mahtuis useampaakin lajia. Lemon Drop ja Aji Cristal on harkinnassa. Cristal houkuttelee Fataliilta saadun maistiaisen perusteella, mutta voinhan mä toisaalta laittaa noita molempia :)

Oliskos jotain muita ehdotuksia, ihan mitä vaan? Jotenkin noi baccatumit kiinnostaa enemmän kun muut, mutta mitä vaan voi ehdottaa :)
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...