tammikuu 09, 2025, 23:03:37 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Ei-tavallisia huonekasveja?

Aloittaja ottulo, syyskuu 06, 2009, 18:56:20 ip

« edellinen - seuraava »

Kimppu

Ok, selevä. Erikoinen kehotus, mikäköhän siinä on takana? Liian kostea ilma?
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Kimppu - helmikuu 17, 2010, 22:00:27 ip
Ok, selevä. Erikoinen kehotus, mikäköhän siinä on takana? Liian kostea ilma?

Varmaankin pelätään hometta ja liikaa kosteutta. Mulla vaan tuppaa parissa purkissa multa kuivumaan kokonaan n. vuorokaudessa, joten sitä on pakko jotenkin rajoittaa. Pintamullasta varsinkin tulee ihan kova, jos se pääsee jatkuvasti kuivumaan... tai näin ainakin mulla. Syynä tosin myös pintakastelu, mutta siltikin.

Chiliseppo

Minä olen siaraan kiinnostunut huonekasveista, ja niiden kautta chili-intoilukin sai alkunsa :D

Suosittelen erilaisia orkideoja, ja esim. sairaan helppohoitoisella phalaenopsiksella, perhosorkidealla, voisit aloittaa. Niistä kuten muistakin huonekasveista löytyy paljon tietoa puutarha.net -osoitteesta, sekä huonekasvit.net -osoitteesta. Puutarha.netissä on myös chileistä jne asiaa 8)
Suosittelen niihin tutustumista, eikä rekisteröityminenkään ole vaikeaa.

Kimppu

Onpa tuola puutarha.netissäki rekistöidytty... Phalaenopsejakin löytyy pari kolme.
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Linda

Onko nuo orkideat loppujen lopuksi niin vaikeahoitoisia, kun mitä yleisesti annetaan ymmärtää? Lueskelin jostain lehdestä hoito-ohjeita ja sen perusteella nuo ei mitenkään ylitsepääsemättömän vaikeilta vaikuttaneet :) Pitää katella jossain vaiheessa, jos innostuis kokeilemaan. Nyt meinaa vaan olla tilanpuutetta, kun chilit vie kaikki ikkunalaudat, mutta kunhan ilmat lämpenee ja chilit siitryy kuistille niin on taas tilaa sisäkasveille :)
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

Chiliseppo

ehei, ja jos vain hiemankin jaksaa perehtyä, niin iisiä on :D

esim. orkut on noin 7 e halpiskaupoissa, halvalla pääsee alkuun. muutama vihje miten ne saa kukoistamaan (puhun nyt phalaenopsiksesta=perhosorkidea) : 1. Multa: Phalen tulisi olla orkideamullassa (esim. Kekkilä myy tätä noin neljällä eurolla), siis ei laiteta normiin kukkamultaan! Yleensä kaupan orkuissa onkin oikeaa multaa. toiseksi luonnovettä, esim. sadevettä tai lumesta sulatettua. kraanavesi menettelee, mutta tukkii pitkällä aikavälillä orkun huokoset (vedessä kalkkia, keittäminen ja haihduttaminen auttaa jonkin verran). lannoitus: jos lannoitat, niin orkidearavinteella, ja hyvin vähän sitäkin, esim. kesäaikaan yksi teelusikallinen sitä litraan kasteluvettä. kastellaan upottamalla vesiastiaan noin vartiksi ja ylim. vesi valutetaan pois.

Eiköhän noilla pääse alkuun, netissä ja kirjoissa paljon ohjeita ;D

Hombre

Sain viikonloppuna kanarian tuliaisina appelsiini setin, jossa oli pieni purkki multaa ja erikseen pakattuna pari siementä. Hyvin sopii parin mandariinin ja pomelon seuraksi. Kävin sitten kovan taistelun vaahtera-aulioiden puolesta kilpikirvoja vastaan, saa nähdä voitettiinko sota, vai pelkkä taistelu? Jos ensi kesä joskus saapuu, odotan mielenkiinnolla puutarhakautta.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

ottulo

Näyttäisi toimivan tuo muovikannen pitäminen purkkien päällä, vaikka se kuinka kiellettäisiin ohjeissa.
Eilen huomasin Ficus Benghalensis -purkissa kaksi itua, pieniä, mutta terveen näköisiä. Vielä kun noi muut lähtis....  ;D

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: Noseless - helmikuu 26, 2010, 11:13:00 ap
Näyttäisi toimivan tuo muovikannen pitäminen purkkien päällä, vaikka se kuinka kiellettäisiin ohjeissa.
Eilen huomasin Ficus Benghalensis -purkissa kaksi itua, pieniä, mutta terveen näköisiä. Vielä kun noi muut lähtis....  ;D

Itsekkin olen pitänyt päällä reiällistä kantta, ilma pääsee vaihtumaan eikä ole liian kosteata mutta kuitenkin kosteampaa kuin ilman kantta olisi. Tuo jonkunasteinen ilman vaihtuminen saattaa olla tarpeen, monessa ohjeessa (yleisesti muillekkin kasveille, esim. noissa idätysruukuissa) kehotetaan pitämään kantta mutta tuulettamaan välillä ? Tuo kansi oli melkeinpä pakollinen kun asunnossa on koneellinen ilmanvaihto ja korvausilma tulee ulkoa -> talvella ilma on todella kuivaa, pahimmillaan ilmankosteus on alle 20% (pitäisi muutenkin hankkia ilmankostutin, tuo on jo muutenkin liian kuivaa.....). Kannen olen ottanut pois kun chilille on kertynyt pituutta muutama sentti, ennen sitä itämisen jälkeen kantta vähän raolleen. Samoin nuo vedessä lautalla idätetyt kasvun alkuun osittain kannen alla. Liian tiivis kansi tuskin on hyväksi, homevaara ja ehkä liian kosteaa muutenkin.

Nyt tuo kuivuusongelma on paremmin hoidossa kun hommasin bilteman minikasvarit, kasvarissa kosteus on jo ihan kohtuulukemissa 45-60%.

Hapa_Nero

Mikähän mun dionaeassa on vika, kun ei sille kelvannut elävä kärpänen jonka just lumihangesta pyydystin  ;D ?

Pertsa

Mulla on jo vuosikaudet ollu pakkomielle Belladonnaa kohtaan ja tänä vuonna ajattelin laittaa sitä kasvamaan, en tiedä mikä hitto tuossa viehättää. Olkoonkin eräs maagisimmista kasveista, osaltaan kuului noitien lemppareihin. Toi kasvi on niitä juttuja joihin on kasvanut sellainen himo että huh, ei siis syötäväksi vaan muuten. Ehkäpä juuri se kaikki mystiikka ja vaarallisuus mitä ko. kasviin liittyy..

-P-
Meillä määrää Nainen!

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - maaliskuu 05, 2010, 14:28:53 ip
Mulla on jo vuosikaudet ollu pakkomielle Belladonnaa kohtaan ja tänä vuonna ajattelin laittaa sitä kasvamaan, en tiedä mikä hitto tuossa viehättää. Olkoonkin eräs maagisimmista kasveista, osaltaan kuului noitien lemppareihin. Toi kasvi on niitä juttuja joihin on kasvanut sellainen himo että huh, ei siis syötäväksi vaan muuten. Ehkäpä juuri se kaikki mystiikka ja vaarallisuus mitä ko. kasviin liittyy..

-P-

Entäs Mandrake? Vielä tarunhohtoisempi. Exotic gardenista saa jopa siemeniä.

Ryhis

Jethro Tullilla on sellainen kipale kuin "Mandrake root". Oujee.

Olen innostunut kasvattelemaan herneenversoa, eli herneitä. Papukaijat tykkää nakertaa noita versoja ja itse kasvattamalla pysyy kulut kurissa.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Suntio

Laitanpa nyt aikani kuluksi ja huomionkipeydessäni vähän listaa omista kasveista.

Chilien lisäksi vähän tavallisia huonekasveja ja yrttejä erikoisempia löytyy vanilja, kardemumma, kahvi, avokado, aloe vera ja mahdollisesti inkivääri.

Inkivääri iti vahingossa loppukesästä, pääsi multiin, kasvoi kovasti ja suuttui kun pääsi kuivumaan ja nyt koko talven kitumisen jälkeen näyttää luultavasti päässeen niinsanotusti parempiin multiin. Vanilja kasvoi riesaksi asti, kunnes pistin sen viime kesäksi parvekkeelle aurinkoon. Siitä tuo ei tykännyt ja nyt on talven yli pysynyt mukavan kompaktina pakettina sen kummemmin kasvamatta ja kuihtumatta. Vanilja tuntuu olevan kovin helppohoitoinen (ja kasvaa siis metri tolkulla), kunhan sitä ei suoraan auringonpaisteeseen laita. Avokado kasvaa tasaiseen tahtiin, kahvi olla rehottaa ja aloe vera tekee jatkuvasti uusia pieniä aloeita ruukkuunsa itselleen seuraksi, kunhan malttaa olla kastelematta sitä liikaa. Kardemumma on huonekasvina oikein kivan näköinen. Lisäksi siinä on lehdet, jotka haisevat kardemummalle (ja ehkä vähän jollekin sitruksen tapaiselle) kun niitä hypistelee. Kuivaneista lehdistä lähtee varsin voimakas nisutaikinan tuoksu.

Lisäksi joskus on kasvanut bataatti (lahjoitettiin pois, joutui ulos kesäksi multiin, jatkokohtalosta ei ole selvyyttä), laakeri (kuolee, ellei saa talvehtia), kumkvatti (siemenestä kasvatettaessa pitäisi varttaa jossain välissä), erinäisiä orkideoita (pirun keksintöjä, vaatii taitoa, tuuria tai malttia heittää kerran kukkinut kasvi roskiin tai kasvattajalta syksyistä luonnetta ja intohimoa katsoa kuolevaa kasvia). Sitruunapuun hankin vielä joskus, kunhan on puitteet siinä mallissa, että se voi talvehtia viileässä.

Sitten tänne kirjoittamisen perimmäiseen motiiviin. Onko jollain kasvamassa Currypuuta? Tiedetään, curry on se mausteseos tai intialainen ruoka. Lisäksi on olemassa kasvi, latinankieliseltä nimeltään Murraya koenigii, jota myös currypuuksi kutsutaan. Innostuin taannoin kokkailemaan intialaisia ruokia ja moneen ruokaan pitäisi laittaa currypuun lehtiä. Kuivattuna noita olen kaupasta löytänyt, mutta keittokirjoissa nimenomaan painotettiin, että kuivatettaessa lehtien maku katoaa, joten lehtien olisi oltava tuoreita tai pakastettuja.

Tuommoinen puu olisi siis haussa: http://en.wikipedia.org/wiki/Curry_Tree
Onko kenelläkään tietoa mistä tuommoisen (tai siemeniä) voisi saada?

Linda

^ Laitoitko sä avokadon ihan siis kaupasta ostetun kivestä itämään vai ostitko jostain?

Lisäks kiinnostais tietää onko porukka ikinä yrittäny appelsiinia tai mandariinia idättää? Mutsi sanoi, että oli joskus molempien siemeniä laittanu multiin ja vaan appelsiinin siemenistä oli jonkunlaista kasvia tullut. Mutta laittakaahan kokemuksia jos on? :)
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

ottulo

Mulla on appelsiinia ja miksipä ei mandariinikin kasvaisi. Voi olla että siemen ei sattunut olemaan siinä hedelmässä vielä kypsä?

Citrus mitis, joka sekin pieni sitrushedelmä, iti viime viikolla... ilmeisesti. Purkista, johon siemenen laitoin, ei sitä löytynyt, mutta yhden isomman chilin juurelta lähti jokin sitrus kasvamaan. Saattaa tuo olla mandariinikin, jos tuli sittenkin laitettua niitäkin jossain välissä...

Suntio

Kypsästä avokadosta laitoin kiven multaan. Se oli siellä kuukauden-pari  ja kun olin aikeissa heittää sen pois, niin huomasin, että kivi oli juuri itänyt. Se on nyt reilun vuoden vanha n. puoli metriä korkea ja ehkä 40 senttiä leveä. Jostain muistan lukeneeni, että avokado (en tiedä mitkä osat siitä) on myrkyllistä lemmikkieläimille.

Appelsiini mulla oli kanssa joskus lapsena, se kasvo suunnilleen metrin mittaseksi, kunnes kuoli pois ilman mitään järkevää syytä. Nuo sitrukset kai tarttis muutaman kuukauden lepoajan vuosittain, jossain 0-10 asteen lämpötilassa. Lisäksi tietääkseni nuo kaupan sitrukset (ainakin kumkvatit) on jalostettu sen verran pitkälle, etteivät onnettomat osaa kasvattaa kunnon juuria, vaan ne pitäisi varttaa johonkin paremmin juurtuvaan lajikkeeseen. Ainakin Plantagenista ja K-raudassa olen nähnyt jo hedelmää tekeviä sitruunapuita ja kumkvatteja myytävänä. Plantagenissa muistaakseni sitruunalla oli hintaa 80 euroa ja K-raudassa ehkä puolet siitä.

Ryhis

Vaniljaa voisi kasvattaa. Saako kaupan vaniljapalosta kelvollisia siemeniä?

Greippipuu olisi kanssa nasta.

ja viimeiseksi, "Mandrake root" on Deep Purplen kipale, ei Jethro Tullin.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Suntio

Veikkaan, että kaupan vaniljasta ei siemeniä saa, eikä vaniljasta kelvollista vaniljaa kotikonstein. Vanilja (se mauste siis) on vaniljan siemenkota, joka käy läpi pitkän prosessin ennen mausteeksi muuttumistaan. Useisiin työvaiheisiin sisältyy fermentointia ja kuivausta tarkoissa lämpötiloissa ja kosteudessa. Lisäksi vanilja on kai aika hankala saada kukkimaan kotioloissa, mutta muuten se tykkää kasvaa kovasti. Puutarhanetistä muistan lukeneeni juttuja kun jonkun vanilja oli kasvanut nahkasohvan sisään.

http://www.sscvanilla.com/processing.htm tuolla on kuvattu vaniljan käsittelyä.

Meidän vaniljan emäntä osti joskus helsingin gardeniasta. Puutarhamessuilla olen nähnyt jonkun orkideakauppiaan niitä kanssa myyvän ja Jyväskylän Viherlandiasta noita voisi kanssa saada.

Pasi

Lainaus käyttäjältä: Linda - maaliskuu 08, 2010, 18:27:53 ip
Lisäks kiinnostais tietää onko porukka ikinä yrittäny appelsiinia tai mandariinia idättää? Mutsi sanoi, että oli joskus molempien siemeniä laittanu multiin ja vaan appelsiinin siemenistä oli jonkunlaista kasvia tullut. Mutta laittakaahan kokemuksia jos on? :)

En nyt muista oliko se klementiini vai mandariini mutta ihan hyvin lähti itämään perus chilimeiningillä viime talvena eräs yksilö. Nyt kasvi on melkein metrinen ja alkoi juuri kehittelemään uusia haaroja. Pimeimpään aikaan lehtiä putosi aika reilusti mutta nyt alkoi näköjään uusi into.