tammikuu 09, 2025, 22:13:31 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Bleedy - ekat kasvatukset

Aloittaja PeeVee, lokakuu 01, 2009, 22:03:04 ip

« edellinen - seuraava »

PeeVee

Ensimmäinen postaus foorumille, terve vaan kaikille chilipäille.

Olen jo jonkin aikaa seurannut kirjoittelua foorumilla ja päätin nyt aloittaa jonkinnäköisen päiväkirjan pitämisen omista kasveista. Ensimmäistä kertaa tosiaan chiliä kasvattamassa, joten kaikki neuvot ja vinkit ovat erittäin tervetulleita.

Kaverini onnistui tartuttamaan chilikuumeensa minuunkin ja pakkohan se oli heti saada kasvit tulille vaikka vuodenaika ei ole kasvatuksen aloittamiseen paras mahdollinen... Mutta minkäs teet kun ei malta odottaa...  :D Sain työpaikalta käytetyn loisteputkivalaisimen kahdelle 150cm putkelle ja hommasin tuohon Osramin 954 päivänvaloputket. Lisävaloa antaa vielä Megamanin liliput 30w. Voi olla että vielä jotain muutoksia valaistukseen tulee kunhan kasvit kasvaa, aika näyttää...

Kasvamassa tällä hetkellä:
Aji cristal 6 kpl
Hungarian hot cherry 1 kpl
Bolivian rainbow 2 kpl
Habanero 2 kpl
Cheyenne 4 kpl
Jalapeno 1 kpl
+Fataliin tilauksen mukana tullut yllärisiemen.

Habaneron, Cheyennen ja Jalapenon siemenet ovat peräisin marketista ostetuista chileistä.

Aji cristal

Hungarian hot cherry kukkii jo

Bolivian rainbow

Habanerot

Jalapeno

Vielä yleiskuvaa...

Kuvat ovat melko huonolaatuisia, kännykän kameralla otettuja kun en vielä ole saanut "oikeaa" kameraa hommattua.

Onkohan käytössäni olevalla valoarsenaalilla lupa odottaa satoa, vai tarvitseeko kasvit hedelmiä tuottaakseen vielä enemmän valoa, esim. natikan?

Rankkapanda

Uskoisin, että habanerot eivät tuota satoa tuolla valaistuksella, mutta itse olen monen annuumin tuottamaan melkein pimeydessä hyvin satoa. Mutta hyvä aloitus ja kasvit näyttävät hyvinvoivilta.

jeQQ

Hyvännäköisiä taimia. Kyllä loistareillaikin voi jotain pientä satoa saada, kunhan putket ovat tarpeeksi lähellä, ei mene valo hukkaan. Jos ja kun lasket, niin kannattaa laittaa puhallin viilentämään ilmaa, vahvistaa samalla mukavasti varsia.

hutilo94

Koskas nuo taimet on multiin siirretty/istutettu?

Näyttävät vain niin paljon paremmilta kuin omani, vaikka olen ne jo yli kuukausi sitten istuttanut :-\
mitääh?

PeeVee

Putket ovat juu tosiaan n. 2-10cm latvoista, pienimmät ovat hieman kauempana... Kuvauksen ajaksi vaan nostettu ylemmäs. Ja tuuletinkin puhaltelee... :)

LainausKoskas nuo taimet on multiin siirretty/istutettu?

ensimmäiset cristalit nousi 20.8. kaikki loput n. viikko sen jälkeen, elokuun lopussa.

LainausUskoisin, että habanerot eivät tuota satoa tuolla valaistuksella

Täytyy varmaan harkita sitä natikkaa... ;)

PeeVee

Lainaus käyttäjältä: hutilo94 - lokakuu 01, 2009, 22:22:13 ip
Koskas nuo taimet on multiin siirretty/istutettu?

Näyttävät vain niin paljon paremmilta kuin omani, vaikka olen ne jo yli kuukausi sitten istuttanut :-\

Muutamat suurimmat, mm. pari Aji cristalia ja Hungarian hot cherry sai hieman yliannostuksen lannoitusta kun sitä ensimmäistä kertaa kävin antamaan. Onnistuin jotenkin katsomaan purkin kyljestä annostuksen väärin ja annoinkin tupla-annoksen! ;D Tuntuivat kyllä tykkäävän vaikka jotkut meinasi hieman lehtiä käpristellä...
Niin ja Puutarhan Kesällä lannoitan.

hutilo94

Joo täytyykin minunkin miettiä lannoitus övereitä ;D

mitääh?

Mikho

niin ne vaan kasvaa..mitäs thaimaan yllärille kuuluu?

Kilp

Minkälaisella syklillä olet lannoittanut/meinaat lannoittaa?

Minulla kasvaa yksi malttamaton Aji Cristal 2x30W ESLin alla, iti syyskuun ensimmäisellä viikolla ja pääsi Ø17cm altakasteluruukkuun syyskuun 20. päivä jolloin myös annoin ensimmäisen annoksen Puutarhan Kesää talvi-mitalla. Pituutta hänelle on kertynyt noin 14cm (istutin sirkkalehtien tasolle) ja puskee viidettä oikeaa lehtiparia. Kohta olisi toinen kasteluajankohta, mutta en meinannut antaa Puutarhan Kesää tällä kerralla.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Bleedy - lokakuu 01, 2009, 22:03:04 ip... Ensimmäistä kertaa tosiaan chiliä kasvattamassa, joten kaikki neuvot ja vinkit ovat erittäin tervetulleita.

Erinomaisen hyvinvoivan näköisiä taimia. Jatka vain samaan malliin!

Nuo poikkeavat huomattavasti tavallisista aloittelijan taimista. Valo ja lannoitus näyttäisivät olevan tasapainossa, koska varret ovat tukevia ja haarautumista tapahtuu.

PeeVee

Lainaus käyttäjältä: kapsikumi - lokakuu 02, 2009, 08:33:20 ap
niin ne vaan kasvaa..mitäs thaimaan yllärille kuuluu?

Hyvinhän tuo kasvaa, kiitoksia vaan taimesta. Alkaa vaan olla jo ahdasta lamppujen alla... Noh, onneksi lamppuja saa aina lisää...:D

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - lokakuu 02, 2009, 10:56:10 ap
Erinomaisen hyvinvoivan näköisiä taimia. Jatka vain samaan malliin!

Nuo poikkeavat huomattavasti tavallisista aloittelijan taimista. Valo ja lannoitus näyttäisivät olevan tasapainossa, koska varret ovat tukevia ja haarautumista tapahtuu.

Mukava kuulla etten ole aivan metsään menossa...

Varsinkin Aji cristalit ovat kasvattaneet hurjan suuria lehtiä jotka varjostavat alempia oksia kun valo tulee suoraan ylhäältä. Pitäisikö noita saksia?
Toisaalta tuntuvat kyllä hyvin kasvavan... Lannoituksen kanssa olen mennyt melkein joka toinen kerta pelkkää vettä ja joka toinen kerta lannoitetta. Tuo Hungarian hot cherry ja yksi cristaleista ovat kellastuttaneet aika lailla lehtiä, johtuneeko liian vähästä lannoituksesta? Muilla kasveilla tällaista kellastumista ei ole havaittavissa.

PeeVee

Lisää kuvia:
Ylläripuska

Aji cristal venyy haarautumisen jälkeen ja puskee nuppuja

Hungarian hot cherry

Kellastumista cristalissa.

Cheyennet, kaksi kummassakin ruukussa. Oli tarkoitus erotella nämä omiin ruukkuihin, mutta jotenkin se jäi ja nyt taitaa olla myöhäistä tappamatta toista... Tähän asti ovat ainakin hyvin tulleet toimeen, hieman lehdet käpristelleet ilmeisesti ylilannoituksesta. Saa nähdä kuinka pitkälle nuo sietävät toisiaan...

papereeka88

Paremminhan tuo näyttää onnistuvan kuin omat kasvatteluni.Varsinkin habanerot näyttävät paljon paremmilta kuin omani.Itse olen nyt siirtynyt puutarhan kesän kanssa sellaiseen lannoitteluun,että 2 kertaa kuukaudessa eikä kasvit ainakaan vielä ole tykänneet kyttyrää.
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

jeQQ

Mitähän tämä kellastuminen on? Mulla omassa T.Pubessa hieman samanlaista yhdessä lehdessä. Palovammako?

ladoga

Onko jotain tököttiä päässyt lehdille? Mulla vastaavaa on aiheuttanut runsas mäntysuopa tai pyretriini/rypsiöljy suihkuttelu, kasvien lehtiruotien välit on sitten auringossa menny noin.

PeeVee

Lainaus käyttäjältä: ladoga - lokakuu 04, 2009, 10:00:21 ap
Onko jotain tököttiä päässyt lehdille? Mulla vastaavaa on aiheuttanut runsas mäntysuopa tai pyretriini/rypsiöljy suihkuttelu, kasvien lehtiruotien välit on sitten auringossa menny noin.

Ei kyllä pitäisi olla mitään ylimääräistä päässyt lehdille... Alalehdet kellastuu näin:

Sama kasvi ylhäältä päin kuvattuna:

Oikealla Hungarian hot cherry, värieron kyllä huomaa...

Taitaa olla jotain yhteyttä sillä että nämä kaksi kasvia ovat ainoat kellastuneet ja samalla ainoat jotka ovat altakasteluruukuissa... ???

Huolimatta kellastumisesta, Hungarian H.C:

Kuvat ovat edelleen huonoja, pahoittelen... :-[

PeeVee

Alkaa jo näyttää aika hyvältä sadon kannalta, Hungarian Hot Cherryssä jo neljä suurempaa ja monta pienempää marjaa + nuppuja... Pari Aji Cristaliakin jo kasvattaa podia. :)

Bolivian Rainbow kukkii

Hungarian Hot Cherry tekee marjaa

Aji Cristaleissakin jo podin alkuja

Habanero kasvaa leveyttä vaan ei korkeutta

Tälle varmaan tulossa lähipäivinä lisää valoa, josko saisi vaikka tekemään satoakin jossain vaiheessa... ;)

saulir

Ihan normaalia tuo alalehtien tiputtelu, johtuu siitä kun alalehdille ei pääse valoa tarpeeksi.

ladoga

Lainaus käyttäjältä: Bleedy - lokakuu 05, 2009, 22:51:17 ip
Ei kyllä pitäisi olla mitään ylimääräistä päässyt lehdille... Alalehdet kellastuu näin:

Tuo on ihan normaalia. Kasvi siirtää lehtivihreän varastoon uutta kasvua varten ja tiputtaa alempia lehtiä. Sitä lehtivihreäähän on kasvin parempi käyttää siellä missä on eniten valoa. Eli turha huolestua, sitä mukaa kun chili kasvaa alemmat lehdet aina kellastuvat ja tippuvat.

PeeVee

Lainaus käyttäjältä: ladoga - lokakuu 15, 2009, 13:13:14 ip
Tuo on ihan normaalia. Kasvi siirtää lehtivihreän varastoon uutta kasvua varten ja tiputtaa alempia lehtiä. Sitä lehtivihreäähän on kasvin parempi käyttää siellä missä on eniten valoa. Eli turha huolestua, sitä mukaa kun chili kasvaa alemmat lehdet aina kellastuvat ja tippuvat.

Ok, kiitos tiedosta. Hyvä ettei tarvitse tuosta sen enempää huolestua... Tuossa Hungarian Hot Cherryssä alimmat lehdet ovat tippuneet, mutta silti alalehdet ovat aivan keltaiset. Nuo eivät tunnu silti tippuvan, kannattaisiko nämä leikata pois vai antaa kasvin tiputtaa ne ajallaan? En ole uskaltanut niihin kajota kun tekee satoa niin nätisti ettei vaan häiriinny...