tammikuu 10, 2025, 06:50:21 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Hutilon 1. kausi

Aloittaja hutilo94, lokakuu 04, 2009, 11:02:06 ap

« edellinen - seuraava »

hutilo94

En jaksanut enään itkeä murheitani muissa topickeissa, jotan tein oman päivä-kirjani.
Kaikille tiedoksi että taimet on kylvetty päälle kuukausi sitten ja ovat aika piskuisia vielä.

Chilini kasvavat 36w luonnonvaloputken alla ja lannoitteena Ruukun Voimaa ja Merilevä uutetta.
Tota Ruukun Voimaa ei kannata antaa suositeltua määrää, vaan noin puolet siitä.

Minun valaisimeni

Aij Cristalin taimi

Aij Cristalin ja Lemon Dropin taimia

Tepin
mitääh?

papereeka88

Muistathan että ruukun voima neste ei sisällä lainkaan fosforia?Itse kokeilin omilla chileiläni testausta ruukun voima puikon,nesteen ja puutarhan kesän kanssa.Kasvussa en juurikan havainnut eroa,mutta saattaapi tuo fosforin puute vaikuttaa kukinta ja sato vaiheessa,jollen ole ihan väärin ymmärtänyt?
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

hutilo94

Lainaus käyttäjältä: papereeka88 - lokakuu 04, 2009, 13:20:15 ip
Muistathan että ruukun voima neste ei sisällä lainkaan fosforia?Itse kokeilin omilla chileiläni testausta ruukun voima puikon,nesteen ja puutarhan kesän kanssa.Kasvussa en juurikan havainnut eroa,mutta saattaapi tuo fosforin puute vaikuttaa kukinta ja sato vaiheessa,jollen ole ihan väärin ymmärtänyt?

Kiitos tiedosta.
Mitä tuohon pitäisi laittaa lisäksi?
mitääh?

hutilo94

No tietenkin sitä puutarhan kesää ;D

Mistäs kyseistä ainetta saa ja paljon maksaa?
Onko jauhetta ja nestettä?
mitääh?

papereeka88

Jauhetta on.Taitaa saada kaikista puutarha liikkeista ja ehkä joissakin hyvin varustelluista kaupoista joissa on puutarha osio.Itse olen annostellut lannoitetta siten että puoli teelusikallista 1,5l vettä eikä ainakaan vielä ole mitään lannoite övereitä ilmassa.Tosin olen nyt tiputtanut lannoitteen anto kerrat 2 kertaan kuukaudessa.Muilla kastelu kerroilla annan joko biolanin merilevä uutetta veden joukossa tai pelkkää vettä.Tämä näyttänyt onnistuneen kohtuu hyvin tänää auennut ensimmäinen kukka ja nuppuja on muissakin kasveissa muutamia.
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

hutilo94

Tämä selvä täytyykin alkaa metsästämään.
Paljon on muuten hinta?
mitääh?

hutilo94

Pistetäänpäs sama kysymys tännekkin: Kuka on hän nimeltään/suvultaan?

Kasvi

Hedelmät
mitääh?

Chilivaari

Tervetuloa palstoille!

Lainaus käyttäjältä: hutilo94 - lokakuu 04, 2009, 15:17:16 ip
Mistäs kyseistä ainetta saa ja paljon maksaa?
Onko jauhetta ja nestettä?

Puutarhan kesää saa monista halpahalleista ja Prismojen hyllyssä sitä on ollut. Hinta on siinä 7-8€ kilon purkki, joka riittää pienemmälle chilitarhalle vuosiksi. Hanki samalla 1 ml maustemitta, ellei sellaista ole keittiön laatikossa. Niitä myydään muovisena mittasarjana eurolla tai parilla.

Muuten, jotkut kuvasi olivat järjettömän isoja. Kannettavan näytölle mahtui vain vähän yläkulmaa, jossa ei ollut mitään - ja senkin tulo kesti. Suosittelen pienentämään noita jotenkin. Eiköhän siellä aijaassakin ole tuohon valinnat.

hutilo94

Joo kiitos tiedoista.
Koitan pienentää kuvia vielä enemmän.

Sitten vain lannoitteita etsimään, ja Chilivaari tiedätkö sinä mikä tuo minun chilini on?
mitääh?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: hutilo94 - lokakuu 04, 2009, 18:47:08 ip... Chilivaari tiedätkö sinä mikä tuo minun chilini on?

Tuollaista en ole kasvatellut.  ::)

hutilo94

Olisi vain mukava tietää että mikä tuo on kun tuottaa niin maan pirusti siemeniä, ja ajattelin laittaa niitä siemenketjukirjeeseen ::)
mitääh?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: hutilo94 - lokakuu 04, 2009, 19:15:23 ip
Olisi vain mukava tietää että mikä tuo on kun tuottaa niin maan pirusti siemeniä, ja ajattelin laittaa niitä siemenketjukirjeeseen ::)

Lainaus käyttäjältä: hutilo94 - lokakuu 03, 2009, 16:59:58 ip
Osaakos joku sanoa että kukas hän on nimeltään? ???
-----------------
Edittinä vielä että tuo on myös kamalimman makuinen chili, mitä ole koskaan maistanut :D

Nyt pitää vanhuus ja... hm, kokemus astua areenalle:  ::)

Älä tee tuota. Kunnolliset siemenet tunnetuista, maukkaista ja Suomessa kotioloissa kasvavista lajikkeista pitäisi olla tärkein hankinta, kun chilinkasvatusta harrastuksena aloittelee. Markettien ja kukkakauppojen chilit ovat usein ns. hybridilajikkeita, joiden siemenistä kasvaa mahdollisesti aivan erilainen kasvi. Niiden kasvatteluun ei kannata tuhlata aikaansa, ellei edes tiedä risteytysvanhempia.

Chilien kasvatukseen kuluu helposti puoli vuotta ihmiselämää, huomattava määrä taloudellisia ja henkisiä panoksia ja suuria odotuksia. Kaikkea ei kannata tuhota hankkimalla epämääräisiä siemeniä.

hutilo94

Syötäväksi tuosta ei ole, se on kuin Tepin.
Minä pidän kyseistä kasvia/lajiketta kauniina, joten koriste chiliksi sen sinne ajattelin laittaa?

--------------------------------------------------------------------------------------------
"Chilien kasvatukseen kuluu helposti puoli vuotta ihmiselämää, huomattava määrä taloudellisia ja henkisiä panoksia ja suuria odotuksia. Kaikkea ei kannata tuhota hankkimalla epämääräisiä siemeniä"

Kyseinen tekstinpätkä avasi silmäni ja sain minut ajattelemaan että mitäs jos olisin itse saanut tuollaisia siemeniä ja niistä ei olisi tullut mitään/sontaa, niin olisi ainakin itse tullut hieman surulliseksi.

Totta puhuen oloni on hieman kurja kun ajattelin laittaa noita sinne ketjukirjeeseen, olisin voinut aiheuttaa paljon mielipahaa.
-------------------------------------------------------------------------------------
Ja tuo on tosiaan kukkakaupan kasvi, joten taidan lopettaa sen hoivaamisen ja ottaa hienon ruukun parempaan käyttöön.

Kiitos Chilivaari
mitääh?

hutilo94

Lemon Dropin taimet ovat ilmeisesti alkamassa haarautumaan jokaisen lehden varren tyvestä, vaikka ovat vasta n. 15cm korkeita?
mitääh?

jeQQ

Mulla haarautui T.Pube alta 10cm kokoisena.

hutilo94

mitääh?

hutilo94

Hmm. Tepin:kin on päätänyt alkaa haarautumaan.

Nopeastihhan nuo tuon tekevät kun en toissapäivänä vielä huomannut.

Edit: Laitan kuvaa kun kerkiän.
mitääh?

kuje

Pidä vaan lamput lähellä niin ne haarautuu helpommin eikä tuu hujoppeja.

hutilo94

Tässä kuvia, ja lamppua en saa laskettua(loppui naru ;D)

Jo vuosi sitten kasvaneen chilin siemenestä itänyt.

Lähikuva LD:n varresta

Tuolla lailla nuo haarautuvat.
mitääh?

hutilo94

Unohdinkin kertoa, että katkaisin yhden Aij Cristalin latvan alle 15 senttisenä.
Nyt tuo kasvatta puumaista runkoa ja haarautuu tehokkaasti. Taitaa tulla boncsai(vai miten se kirjotataan?)
mitääh?