tammikuu 11, 2025, 05:01:07 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kirjallisuutta

Aloittaja papereeka88, lokakuu 06, 2009, 20:20:45 ip

« edellinen - seuraava »

papereeka88

Lainasin tänään kirjastosta Kai Salosen kirjoittaman Paprikan viljely kirjan.Kirja on suunnattu ammattimaiseen ns.makeitten eli "normaaleitten"paprikoiden viljelyyn,mutta siellä ehdottomasti myös kohtia jotka ovat mielestäni jos ei täysin päteviä niin erittäin hyvin suuntaa antavia myös chilien kasvatukseen (ehkä lukuun ottamatta villi chilejä ja pubcenseja)Oma mielenkiintoni kohdistui kirjan lopussa olevaan taulukkoon jossa esiteltiin (valon)säteilyn määrää.
Kaava jolla säteily tehomeni taulukossa oli W/m2->säteilyteho tämä yhdistetty "valaistuun aikaan saadaan vuorokautinen säteily määrä (J/cm2/d)
Itse ymmärsin asian näin:
W/m2+päivän (valojakson) pituus (h)=J/cm2/d

Esimerkki omalta kohdaltani:
Itselläni on 2x30w esliä+1x50w esli->Näitten yhteenlaskettu watti määrä hehkulampuiksi muutettuna olisi noin 550w
Kun tämä valo jakautuun noin neliön alueelle jonka mittasin mittanauhalla yhdistettynä noin 13 tunnin valojaksoon päivässä saan tulokseksi 2574 J/cm2/d (jos olen ymmärtänyt ja laskenut oikein)

Lainausta kirjasta
"Viljelyn alussa (pienet kasvit) paprika tarvitsee n.400J/cm2/d säteilymäärän,jotta se pystyisi vegetatiivisen kasvunsa lisäksi muodostamaan satoa."
"Kauden loppupuolella 2-3m korkea kasvusto tarvitsee enemmän valoa tuottaakseen satoa.Tarvittava säteilymäärä on tällöin n.1000J/cm2/d."

Elikkä jos olen ymmärtänyt ja laskenut oikein niin noilla lampuilla mitä minulla nyt on pitäisi pystyä tuottamaan satoa ympärivuoden sisätiloissa?Oikaiskaa ihmeessä tyhmää,jos olen väärässä!Näin ollen sadon muodostus on muista asioista kun valon määrästä enää kiinni.Kirja on muutenkin mainio apu ja sen avulla uskoisin pystyvän vetämään jotakin suunta viivoja kasvatuksen puolesta.Olipa pitkä kirjoitus:D

"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

papereeka88

Jatketaanpa tarinaa hieman kun on uutta mielenkiintoista saatu kirjasta irti.Kirjan mukaan makeilla paprikoilla hedelmien muoto ja koko on riippuvainen kukinta tilan lämpötilasta.Elikkä jos kukinta vaiheessa on kylmää jaa podit pieniksi (tämä on ilmeisesti yleistä myös chileillä?)Mutta vaikuttaako tuo lämpötila chileillä myös podin muotoon?esin kylmä sää podista tulee suipompi ja kuuma sää aiheuttaa podista litteämmän (tämä käsittääkseni tarkoittaa pyöreämpää?)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: papereeka88 - lokakuu 08, 2009, 01:10:44 ap... Kirjan mukaan makeilla paprikoilla hedelmien muoto ja koko on riippuvainen kukintatilan lämpötilasta. Elikkä jos kukinta vaiheessa on kylmää jää podit pieniksi (tämä on ilmeisesti yleistä myös chileillä?)

No siinähän se nyt tulee oikein viralliselta taholta.
Tuota olen epäillyt jo pari vuotta ja elokuussa sitä Willen kanssa pohdittiin hänen palstallaan:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4031.msg72811;topicseen#msg72811

Ilmeisesti siihen vaikuttaa muitakin tekijöitä, kuten ravinnetilanne.

papereeka88

Muistinkin jotakin tuollasta pohdintaa lukeneeni täältä.Ilmeisesti jo puolen asteen muutos vaikuttaa olennaisesti podien muotoon ja kokoon sekä rakenteeseen.Kirja tosin käsittääkseni käsittelee täysin ammattimaista kasvihuone viljelyä jossa tuotteen muodolla ja rakenteella on omat laatuvaatimuksensa.Käsittääkseni tuo chileillä tapahtuva korkkaantuminen (mikrohalkeamat) ovat laatumäärotyksien mukaan laatuvirhe.No tämä nyt ei ehkä ole olennaista tietoa harrastajien parissa.Toinen mielenkiintoinen asia mikä liittyy paprikoiden hedelmiin on se,että ilmankosteus saattaa nousta arvoon arvaamattomaan podien muodossa ja laadussa.Jos ilmankosteus nousee nopeasti kuivan ja kuuman jakson jälkeen,niin juuret pumppaavat edelleen samanverran nestettä kasviin kuin kuivalla jaksolla,mutta kun ilmankosteus on korkeampi ja lämpötila hieman matalampi niin kasvin hedelmät toimivat puskurina liialle vedelle.Elikkä, jos kasvi putsataan yhtäkkiä podeista puhtaaksi ja jätetään vain muutamia podeja kypsymään tälläiset mikrohalkeamat ja pahimmassa tapauksessa podien mädäntyminen saattaa lisääntyä.Tosin tämä kaikki on kirja tietoa ja on suunnattu ensisijaisesti makeille paprikoille.Oma kokemukseni ei riitä millään ottamaan kantaa näitten asioitten ilmenemiseen chileillä,mutta jos joku on havainnut jotakin tälläistä niin kommenttia tänne päin :)