Naga riiputtaa lehtiään?!?!?!?

Aloittaja ottoboi, lokakuu 19, 2009, 20:22:53 ip

« edellinen - seuraava »

ottoboi

Eli mulla tuossa nyt on Naga Morichin 40cm taimi jossa muutamia kukkia, mutta ei yhtään podia. Ongelma on että kasvi tuntuu tosi nuupahtaneelta vaikka ei ole päässyt kuivumaan kertaakaan, lehdet on tosi veltot ja kaikki muut chilit voivat mainiosti samalla hoitotyylillä hoidettuna, naga myös tiputtaa kaikki kukkansa :( Voisiko tämä nuutuminen johtua kuumavesiputkesta mikä menee kasvin vieressä, putki on yli kädenlämmön.. En kuitenkaan usko, että lämmöt liikaa nousee kun on tuuletin joka toinen tunti ajastimella päällä... Erittäin kummallista

biblo

En tiedä voiko vaikuttaa mutta millä valolla tuota ajellaan ja nauttiiko samasta lampusta joku muu kasvi valoa?
"Grow food, not lawns"

ottoboi

kolme 30w eslii antamassa valoa, kaikki saa saman verran abaut valoa..

Maunemaune

Lainaus käyttäjältä: ottoboi - lokakuu 19, 2009, 20:22:53 ip
Voisiko tämä nuutuminen johtua kuumavesiputkesta mikä menee kasvin vieressä, putki on yli kädenlämmön.. En kuitenkaan usko, että lämmöt liikaa nousee kun on tuuletin joka toinen tunti ajastimella päällä... Erittäin kummallista

Mullakin naga morich alkoi roikottaa viime kesänä lehtiä kun laitoin sen sisältä suoraan auringon paisteeseen. Mutta heti kun laitoin sen varjoon ni hetken päästä ei enää roikkunu lehdet.

En nyt ihan satavarma oo tästä mut se voi olla että lämpö nousee niin paljon sen tunnin aikana että kasvilla tulee kuumat paikat  ;)

kuje

Lehdet voi nuupottaa myös liikakastelun johdosta.
Kukat tippuu liian typen johdosta?

ottoboi

No, aletaan kokeileen näitä vaihtoehtoja, siis lannoitus pois kokonaan ja koitetaan ottaa pois tuosta putkesta.. kiitoksia vain neuvoista!

ottoboi

mutta liikakastelua en usko, on saviruukuissa missä reikä pohjassa nii tuskin on liian märkää, ja siis noin 2-3 päivän välein kastelen...

papereeka88

Itse olen omia kasveja kastellut noin 5 päivän välein (riippuu tosin ruukun koosta)Saviruukkuja on mielestäni helppo seurata nostelemalla niitä.Kostea ruukun pinta ja painava ruukku kertovat ettei ole tarvetta lisää kastella->kuiva ruukun pinta ja kevyt ruukku+riippuvat lehdet=vettä kasville.Lisäksi voi olla tuholaisia tai kasvitauteja mutta ne näkyisivät kyllä sitten kasvissa muutenkin.Onko ruukun pohjalla soraa ojituksena?Itselläni ei ole ollut liika kastelu ongelmia kunnollisen salaojituksen ja juurikin saviruukkujen ansioista.
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

ottoboi

Chilivaari

Niukasti on tietoa, jotta voisi tehdä muuta kuin arvailla.
Onko sillä kunnon multaa ja kuinka paljon?
Milloin se on saanut lannoitusta, mitä ja miten paljon? Ainakin Bhut Jolokia nauttii erittäin runsaasta lannoituksesta. Tuossa on todisteyksilö.

Kai olet kastellut alakautta? Voisi näet epäillä heikkoa juuristoa ja sellainen voi syntyä, jos pintamulta on kosteaa, mutta pohjalta kuivuu. Kastelurakeita sisältävällä kukkamullalla syntyy tuollaista jälkeä helposti. Myös kerros kevytsoraa tai muuta katetta voi johtaa pintajuuriin jos kastelee usein ja vähän. Kun olet siirtänyt sen pois lämpöputken vierestä, anna sen kuivua niin, että lehdet todella roikkuvat. Sitten annat alakautta vettä. Tuolla pitäisi saada juuret houkuteltua kasvamaan alaspäin, jos ne nyt ovat pinnassa. Jos ne jo nyt tunkevat ulos pohjareiästä, tuo on turhaa. Silloin tarvitaan isompi ruukku ja uutta multaa.

Naga vaatii paljon valoa, mielellään suoraa auringonpaistetta tehdäkseen satoa. Muuten kukat putoilevat. Nyt on hankala aika sille. Minä en tiedä, paljonko keinovaloa riittäisi, mutta ehkä jollakin muulla on kokemusta? Minä odottelen kevättä ja aurinkoa.

Endalion

Jokseenkin tasaisemmin pitkulaisilta näyttävät nuo Bhutit Nagan kiilamaisempaan muotoon verrattuna.

Chilivaari

lokakuu 21, 2009, 22:27:33 ip #11 Viimeisin muokkaus: lokakuu 21, 2009, 22:36:59 ip käyttäjältä Chilivaari
Eipä kannata yhden yksilön perusteella tehdä kovin pitkälle meneviä päätelmiä. Jos vertailet vaikka Googlen kuvahaun avulla, huomaat, että molemmilla on sekä paksumpia että luikeroita. Saattavathan nuo olla eri lajikkeet, mutta pikemminkin epäilisin vain normaalia vaihtelua kasvutavoissa. Onhan ne eri puolilta Intian ja Bangladeshin rajaa poimittu, joten muunnelmat ovat mahdollisia. Minä pidän niitä toistaiseksi samana chilinä, kunnes toisin todistetaan. Bhut on kuitenkin se mitattu, virallinen ennätyksen haltija.

Lisäänpä vielä tähän havaintoni Aji Chombosta. Kesällä -08 siinä oli pitkulaisia, isoja hedelmiä, viime kesänä samassa kasvissa oli pyöreämpiä ja vähän pienempiä paprikan mallisia. Edelliskesänä se sai erikoislannoituksen. Tuo Bhut sai saman lannoituksen viime kesänä. Eli muoto voi johtua pääosin lannoituksesta. Tavoittelin sillä sijoitusta pituuskasvukisassa ja ilmeisesti onnistuin.   :D

ottoboi

Sori nyt tällainen tyhmä kysymys, mutta kun se kasvi on tuollaisessa tavallisessa aluslautasellisessa saviruukussa niin miten sen kastelen alapuolelta?
siihen lautasellekko vaan vettä?? Kekkilän kestomulta kasvualustana ja vasta pari viikkoo sitte vaihdettu. kukkien tippuminen voi kyl johtua ei niin valtavasta valon määrästä :) kiitos neuvoista, ja on kasvi jo ryhdistäytynyt parissa päivässä kun olen sen tuosta siirtänyt pois viileämpään

ikke

Lautaselle vettä, tai sitten isompaan laakeaan astiaan muutama sentti vettä ja ruukut sinne siksi aikaa että imevät tarpeeksi.

jeQQ

Mulla oli sama homma bolivian bonsain(kyllä, bonsai) kanssa. Pari päivää oli ikkunalaudalla ilman lautasta ja kastelin päältä, nuupotti kamalasti. Altakastelu virkisti kasvin erittäin nopeasti.