tammikuu 08, 2025, 21:49:07 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Sternon kausi 09/10

Aloittaja Sterno, lokakuu 24, 2009, 20:35:09 ip

« edellinen - seuraava »

Sterno

lokakuu 24, 2009, 20:35:09 ip Viimeisin muokkaus: tammikuu 17, 2010, 18:00:50 ip käyttäjältä Sterno
Morjens,

Olen jalapenojen ja habaerojen suurkuluttaja.  Harrastan Texas BBQ:ta, eli käytännössä lihan savustusta. Jalapenoja ja Habaneroja kuluu sen verran, että tuo alkaa jo näkymään lompakossa, eli tekisipä mieli kokeilla moisten kasvatusta.  En ole kasvattunut muuta kuin tulppaaneja ja ruusuja puutarhassa, eli olen täysin noviisi näissä hommissa. Asustelen Saksassa, eli ilmasto on hieman leudompi kuin Suomessa, mutta eipä tämä nyt mikään trooppinen paratiisikaan ole, eli sisätiloissa ajattelin saada chilit kasvamaan ja ehkä kesäksi nostaa ne vasta ulos pihalle aurinkoon.

Idea olisi tämä:

Hommasin tällaisen idätysboksin.

Multa on ainakin oikeaa, mutta en tiedä onko tästä muuten iloa chilien kasvatteluun. Boksin ja mullan lisäksi pakettiin kuuluu lämpömittari, muovitikku (jolla kasvi nostetaan ulos tuosta kasvuympäristöstä) ja pyöreä palanen huopamaista materiaalia, joka sopii tuohon boksin pohjassa oleviin rinkuloihin. Ei harmainta hajua mikä se on. Pitää kosteutta yllä ehkä? Ainiiin, paketissa oli myös nimilaatat ja lyijykynä! :)

Nämä aion kokkailla huomenna, mutta otan niistä ensin siemenet talteen. Eli jalapenoja, punaisia, keltaisia ja oransseja habaneroja.

Kysymykseni ovat:

1. Jos otan siemenet huomenna talteen, mitä niille oikein pitää tehdä?  Kuivata ensin muutama päivä/viikko? Sen jälkeen laittaa ne kostutettuun multaan tuonne boksiin itämään? Vai?

2. Kun edellä oleva kysymys selviää, laitan siemenet siis tuonne boksiin itämään. Noin 30 astettako pitäisi saada boksin sisälämmöksi?  Lamppuja tuohon boksin päälle lisävaloksi?

3. Miten alkuvaiheessa kastelun kanssa toimitaan tuollaisen boksin kanssa?

Vinkkejä otetaan mielellään vastaan.

Terveisin,
Sterno

biblo

Ihan ensiksi-> http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6322.0

Itse laitoin ihan muovikippoon johon talouspaperi ja se sumuttimella märäksi.Päälle kelmu johon reikiä haarukalla ja kuminauhalla kiinni.Sitten jääkaapin päälle ja odottelua.2-4pv välein katsoin että paperi sopivan kostea.

Noin idätin omat,tyylejä on monia.

Olen saanut itämään siemenet lyömällä tuoreena multaan tai vastaavasti kuivattanut niitä 2-3 viikkoa talouspaperilla kaapissa.
"Grow food, not lawns"

Hombre

Vihreitä jalluja et saa itämään, niissä kun siemenet eivät ole kypsiä. Eli punaisesta Jalapenosta pitäisi saada siemeniä.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Sterno

Lainaus käyttäjältä: biblo - lokakuu 24, 2009, 20:41:06 ip
Olen saanut itämään siemenet lyömällä tuoreena multaan tai vastaavasti kuivattanut niitä 2-3 viikkoa talouspaperilla kaapissa.

Kiitos vinkeistä, mutta tuo on juuri se suurin epäselvyys tässä enkä en ole löytänyt mistään yksiselitteistä vastausta.  Eli kuivataanko habaneron siemenet vai ei ennen istutusta?  Ja miksi?

Lainaus käyttäjältä: Hombre - lokakuu 24, 2009, 20:50:18 ip
Vihreitä jalluja et saa itämään, niissä kun siemenet eivät ole kypsiä. Eli punaisesta Jalapenosta pitäisi saada siemeniä.

Ah, tuo olisi pitänyt itsekin jo tajuta. Kiitos hyvästä vinkistä.

Sterno

Chilivaari

Nuo kannattaisi varmaan lukea jo tänään, jos huomenna olet kylvämässä:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5658.msg60766#msg60766
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5592.msg71009#msg71009

Siemenille on melkein sama, kylvätkö heti vai kuivana. Ehkä hitusen nopempia saattavat olla tuoreena. Minusta siemenet ovat tärkein osa tuossa prosessissa ja hankkisin tunnettuja, maukkaita ja satoisia lajikkeita oikeasta siemenliikkestä. Kaupan chileistä voit saada hybridejä, jotka eivät enää ole alkuperäisen oloisia tai ne kasvavat vain kasvihuoneessa kunnolla.

Sterno

Chilivaari, kiitos hyvistä vinkeistä.  En ole välttämättä huomenna vielä kylvämässä, mutta tuli tuo multa + (turha?) laatikko hommattua siis tänään, eli voisin kylvää nyt koska tahansa. Jalapenot syön kyllä huomenna ja habaneroista teen BBQ kastikkeita.  Noh, ehkä noista habaneron siemenistä voisi pistää parit vaikka jugurttipurkkiin kokeeksi kasvamaan ja katsoo sitten tuleeko niistä yhtään mitään.

Sterno

bluesman

Jos tulkitsin kuvaasi oikein, lootassa on turveruukkuja. Äkkiä h-vettiin moiset homepesät; joko ne on liian märkiä jolloin homehtuu tai liian kuivia jolloin siemenet kuolee. Sopivaa kosteutta ei oikein tahdo saada pysymään millään.Tämä kommentti kylläkin vain yhden kauden osalta.

tonttu

Komppaan edellistä eli turveruukut on vikatikki. Ja kiinnostukseni heräsi, kun mainitsin Texas BBQn ja lihan savustuksen. Jos millään viittit, niin valota ihmeessä vähän tätä sektoria meillekkin. Tänä kesänä kokeilin pari kertaa pull porkkia ym itte tässä ja vielä tuntuu olevan hiukka hakusessa touhu. btw tervetuloa :-)

Sterno

Kiitti vinkeistä, heitän noilla turveruukuilla vesilintua.

Lainaus käyttäjältä: tonttu - lokakuu 24, 2009, 23:26:19 ip
Ja kiinnostukseni heräsi, kun mainitsin Texas BBQn ja lihan savustuksen. Jos millään viittit, niin valota ihmeessä vähän tätä sektoria meillekkin. Tänä kesänä kokeilin pari kertaa pull porkkia ym itte tässä ja vielä tuntuu olevan hiukka hakusessa touhu. btw tervetuloa :-)

Kiitos!  Signaturessani on linkki BBQ blogiini jonne laitan reseptejä, kuvia, testejä jne.  Laitanpa tuonne foorumin reseptipuollekin BBQ vinkkejä kunhan ehdin.  Huomenna pitäisi savustaa parit kanat ja chiliä tulee olemaan sekä rubissa että kastikkeissa.  ;D

Sterno

papereeka88

Täytyy sanoa että oli kyllä mielenkiintoisen näköiset sivut :) Ja ainakin mitä itse tiedän ruusujen kasvatuksesta,niin se vasta vaativaa puuhaa onkin ainakin sen mukaan mitä olen vanhemmalta sukupolvelta ymmärtänyt :D itse en ole ikinä kasvattanut mitään ja hyvällä mallilla chilit on tällä hetkellä joten eiköhän se onnistu myös muiltakin :D kasvulaatikkoa olen ainakin itse käyttänyt kasvien idätykseen ja itivät siellä ihan hyvin...tosin silloin oli kesä niin en voi antaa totuuden mukaista lausuntoa.Mutta kuten chilivaarikin sanoi niin siemenet kannattaa tilata joltakin niitä tuottavalta taholta.Jalapenoja jos meinaat kasvattaa niin itse voisin (vähäisellä kokemuksella tosin) suositella jalapeno hercules lajiketta.On kasvanut ongelmitta hieman öh kokemattomissa kasvatus metodeissani ja näyttää siltä,että saan muutaman podinkin aikaan.En ole vielä päässyt maistamaan loppu tulosta,mutta ei ilmeisestikään ole aivan orginaali jallun vahvuinen tulisuudeltaa?
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Sterno

Heh, ok .. en ole mikään ruusutaituri, leikkailen ne vaan loppuvuodesta ja kesällä ne aina vaan puhkeavat kukkaan :)

Tilasin nyt äsken netistä seuraavan satsin:

- red savina
- scotch bonnet
- bih jolokia
- tabasco
- lemon drop
- jalapeno grande
- poblano

Aion silti kokeilla noita habaneron siemeniä mitä ylempänä kuvassani esiintyy, eli katsotaan tuleeko niistä yhtään mitään.  Yritän nyt lueskella mahdollisimman paljon täältä näitä opastuksia, mutta paljon kysymyksiäkin on varmasti tulossa...

Terkkuja,
Sterno

Linda

Noi kiekot, jotka tulee tohon pohjalle on ilmeisesti ihan turveprikettejä. Ne toimii niin, että kun kastelet niitä, ne turpoaa ja kun ovat turvonneet loppuun asti, lykkäät vaan siemenen siihen reikään mikä niissä on. Mulla noi on ainakin toiminut kivasti ja niissä taimet on helppo lykätä ruukkuun, kun ovat kasvaneet :)
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

Sterno

Kiitti, Linda.  Hyvä tietää. Hassua, että noita nappeja tuli vain 1kpl, mutta noita "ruukkuja" sitten hieman enemmän.

Paketin mukana tuli kyllä kaikenlaisia siemeniä, jotain kukkia, tomaatteja zucchineja.  Ehkä joku niistä soveltuu nappiin paremmin kuin ruukkuun  ;D

Sterno

bluesman

No nyt tärähti lujaa. Sun BBQblogisi toi hirveän nälän. Mahtavannäköistä touhua! On vaan niin harmaat ja märät kelit ettei enää oikein viitsi ulkokokkausta harrastaa. Vai miksipä ei?
Pari kysymystä; Onko grillisi kannellinen? Kuvista ei voinut oikein päätellä. Ilmeisesti on koska homma vie niin paljon aikaa. Mistä hommasit lämpömittarit? Onko tilauskamaa jenkkilästä?
Mulla on hirven/peuran/kauriinmetsästyskausi paraikaa menossa, olis kiva kokeilla sun reseptejäs riistalle. Varsinkin rasvaiselle naaraspeuralle jonka rasva ei ole parhaimman makuista herkkua. BBQ sooseineen vois sopia, samoin peuraribsit?
Tein juuri hirven kinnerpaistista stroganoffin johon laitoin Aji cristalia, Criolla sellaa ja CGN22871 mausteeksi. Ei liian tulista eikä riista makuaan kadottanut. Voisi kuvitella tällaisen pitkän kypsennysajan vaativalle lihalle sun homman sopivan oikein hyvin. BBQsoosiahan voi kukin laittaa jälkeenpäin oman toleranssin mukaan.

Linda

Lainaus käyttäjältä: Sterno - lokakuu 25, 2009, 17:06:43 ip
Kiitti, Linda.  Hyvä tietää. Hassua, että noita nappeja tuli vain 1kpl, mutta noita "ruukkuja" sitten hieman enemmän.

Paketin mukana tuli kyllä kaikenlaisia siemeniä, jotain kukkia, tomaatteja zucchineja.  Ehkä joku niistä soveltuu nappiin paremmin kuin ruukkuun  ;D

Sterno

Tuliko siinä mukana mitään ohjetta tai muuta vastaavaa, jossa lukis ton paketin sisältö? Tuli vaan mieleen, että jos se onkin joku hämärä lannoite tjsp. Tosin ihan samalta näyttää kun ne priketit mitä mä ostin ??? Mutta kieltämättä vähän hassua jos niitä on vaan yks...

biblo

Lainaus käyttäjältä: Linda - lokakuu 25, 2009, 20:28:02 ip
Lainaus käyttäjältä: Sterno - lokakuu 25, 2009, 17:06:43 ip

Sterno

Tuliko siinä mukana mitään ohjetta tai muuta vastaavaa, jossa lukis ton paketin sisältö? Tuli vaan mieleen, että jos se onkin joku hämärä lannoite tjsp. Tosin ihan samalta näyttää kun ne priketit mitä mä ostin ??? Mutta kieltämättä vähän hassua jos niitä on vaan yks...

Voipi olla sellainen setti kuin minulla eli mukana oli 3 ruukkua,multanappi jokaiseen(desi vettä ja turpoaa sopivaksi) ja kolmea erilaista yrttiä.Tarkoitettu alkukasvuun noissa pikkuruukuissa.Ei muodosta mitään reikää kun laittaa vettä,turpoaa vain.

Itse ostin muodon vuoksi kun 0,50e maksoi halpakaupassa.Testasin yhden multanapin että miten toimii ja nakkasin loput mäkeen.
"Grow food, not lawns"

Linda

Mä ostin ilmeisesti juurikin tollasen chilisetin, siinä oli kolme peltipurkkia ja kolme niitä nappeja + siemenet. Mutta ihemettelin vaan, kun toi ketjun aloittajan paketti ei kyllä ole lähelläkään sitä minkä mä ostin ja kuulostaa kyllä aika hassulta, että noita nappeja on vaan yks, kun siinä minikasvarissa on kuitenkin paikka kymmenelle vastaavalle ???

Mulla noi turvenapit on ainakin toiminu ihan kivasti. Ei tarvii pelätä, että kasviten juuret sotkeutuu tai mitään. Heti kun huomaa, että turvemöykyn reunoilla näkyy juuria, niin siirto isompaan astiaan, mulla ainakin toiminu hyvin toi systeemi :)

Sterno

Lainaus käyttäjältä: bluesman - lokakuu 25, 2009, 20:20:29 ip
No nyt tärähti lujaa. Sun BBQblogisi toi hirveän nälän. Mahtavannäköistä touhua! On vaan niin harmaat ja märät kelit ettei enää oikein viitsi ulkokokkausta harrastaa. Vai miksipä ei?
Pari kysymystä; Onko grillisi kannellinen? Kuvista ei voinut oikein päätellä. Ilmeisesti on koska homma vie niin paljon aikaa. Mistä hommasit lämpömittarit? Onko tilauskamaa jenkkilästä?

Thanks! :)  Jos grillin saa katoksen alle, niin eipä nuo kelit kauheasti haitanne.  Tuuli lienee pahin vihollinen, silloin on hankalaa saada lämpötilat pysymään tasaisina.

Joo kannellinen pallogrilli on ihan ehdoton BBQ hommiin.  Muutama hiili vaan kytemään, pari palaa omena- tai kirskikkapuuta ja lihat kannen alle savustumaan matalassa lämmössä "Low and Slow".  Aikaahan tuohon menee, kana lienee nopeinta eli noin 2 tuntia.  Ribsejä eli kylkiä saa savustella sellaiset 3-5 tuntia ja pulled porkkia varten isompi kimpale possua vaatii sellaiset 10-12 tuntia savustusta.

Asun saksassa, niin olen hommannut mittarit paikallisista BBQ nettikaupoista.  Mitä olen katsellut, tuota Maverickia ei tunnu saavan valitettavasti Saksan ulkopuolelle toimitettavaksi.  Weberin mittaria luulisi saavan suomestakin.

Sterno

Sterno

Lainaus käyttäjältä: Linda - lokakuu 25, 2009, 20:28:02 ip

Joo aika erikoinen juttu.  Yksi nappi vaan ja nappi sopii muovilaatikon pohjassa oleviin pyöreisiin syvennyksiin täydellisesti.  Niitä rinkuilta on tusinoittain.  Jostain syystä tuossa tuli kuitenkin noita turvekuppeja jotka täyttävätkin laatikon mukavasti.

Joku saksalainen ohje siinä tuli, mutta enpä huomannut siinä mitään oleellista infoa. Geneeristä jorinaa vaan, josta en tajunnut puoliakaan :D

Sterno

Sterno

Noniin, heitin huumorin vuoksi nuo hedelmätarhasta ostettujen Habanerojen siemenet tuohon kötöstykseeni itämään. Boksi patterin päällä (ei tasainen lämpö), eli katsotaan tuleeko siitä mitään.

Hommasin myös pari isompaa idätysboksia, jossa muoviruukut.  Hommasin myös kaktusmultaa sekä oikeita siemeniä seuraavan litanian:

Pepper-kingistä:

Tabasco (C. frutesens)
Lemon Drop (C. baccatum)
Poblano (C.annuum)
Scotch Bonnet Grenadean (C. chinense)
Red Savina (C.chinense)
Jalapeno Grande (C. annuum)
Bih Jolokia (C.chinense)

Fataliistä:

Black Scorpion Tongue (C. annuum)
Habanero, Orange (C. chinense)
Naga Morich (C. chinense)
Starfish (C. baccatum)
Tepin, Eastern Travis County (C. annuum var. glabriusculum)
Jalapeno, Hercules (C. annuum)
Bhut Jolokia (C. chinense)
7 Pod (C. chinense)

Nuo pepper-kingin siemenet ovat jo täällä, eli varmaan huomenissa laitan ne itämään.  Fataliin siemeniä vielä odotellaan, eli kunhan saapuvat laitan ne toiseen boksiin.

Noita bokseja ajattelin lämmitellä tupla-loisteputkella (2 x 32W 4000K) sekä kahdella ESL:illä (2 x 23W cool white).  Nuo valot siis toimivat aluksi vain laatikoiden lämmittiminä ja sen jälkeen kasvatusvaloina. 

Saas nähdä kuis käy. Wish me luck..  ;D

Sterno