tammikuu 09, 2025, 22:50:00 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tee-se-itse MultiEslilamppu&heijastinosa. Rosterista!

Aloittaja Ashrak, marraskuu 11, 2009, 18:19:07 ip

« edellinen - seuraava »

Ashrak

Tälläinen projekti olisi käynnistymässä. Materiaalit jo hankittu eli kuusankoskelta (oy) 1mm rosteripeltiä, clas ohlsonilta lamppukannat, muut osaset romulaatikosta.

Tarvittavat kamat siis:

Rosteri, 2€ kilo kierrätyksestä. Maksoi itselle 8€
3x e27 Lamppukannat kulmaraudalla 2.20€ /kpl
Pistoketulppa maadoitettu 1.65€

Johtoa, tinaa, kutistesukkaa, ruuveja, rälläkkä, rautasaha ja hiomapaperia romulaatikosta. 0€

Kokonaiskustannus siis ~16.25€

Alustava ajatus:

Tarkoitus tottakai vielä kiillottaa mahdollisuuksien mukaan ja maalata yläpuoli.

Herättääkö ajatuksia? Vinkkejä esim kiillottamiseen kaipaan. Onnistuuko hammastahnalla? 2000 vesihiontapaperilla?

Ashrak

Niin ja olisiko heijastinosan kulmissa tai muotoilussa optimoimista?  Alustavasti laitan 3x 23W fullspectrum lamppua tuohon, isompiakin voi käyttää sitten jos tuntuu että kasveille ei valo riitä.

Chilicutter

Valkoiseksi maalattu sisäpuoli toimii paremmin kun kiillotettu rosteri.
Kiillotettu rosteri ei sitäpaitsi pysy kauaa kiiltävänä.
Muuten toimiva idea!
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

MaXXer

Minäkin voisin suositella joko tuota valkoiseksi maalaamista, tai sitten vaihtoehtoisesti pinnoittamista mylar-kalvolla ennemmin kuin kiillottamista.
Kiillotuskin on muuten ihan toimiva, mutta tosiaankin sumenee kohtuu nopeasti.
Jotkut sanovat vielä että matta-valkoinen olisi tehokkaampi heijastin kuin kiiltävä, tuohon en enempää osaa sanoa itse.

Muuten ideana hieno, itselläni on vähän samanlainen heijastin kahdelle loisteputkelle, tosin jonkin verran pyöreämpi (lähes puoliympyrä) vain.

Ashrak

marraskuu 12, 2009, 01:07:35 ap #4 Viimeisin muokkaus: marraskuu 12, 2009, 01:25:24 ap käyttäjältä Ashrak
Lainaus käyttäjältä: MaXXer - marraskuu 11, 2009, 23:58:21 ip
Minäkin voisin suositella joko tuota valkoiseksi maalaamista, tai sitten vaihtoehtoisesti pinnoittamista mylar-kalvolla ennemmin kuin kiillottamista.
Kiillotuskin on muuten ihan toimiva, mutta tosiaankin sumenee kohtuu nopeasti.
Jotkut sanovat vielä että matta-valkoinen olisi tehokkaampi heijastin kuin kiiltävä, tuohon en enempää osaa sanoa itse.

Muuten ideana hieno, itselläni on vähän samanlainen heijastin kahdelle loisteputkelle, tosin jonkin verran pyöreämpi (lähes puoliympyrä) vain.

Vai että mattavalkea, vaikea uskoa että on kiiltävää metallipintaa parempi. Mutta mutta, tuo rosterin tummumisasia oli itselle uutta, en ollut ajatellut koko asiaa. Nopea googletus paljasti tummumisen olevan riippuvainen kromin määrästä, jos yli 18% kromia niin ei pitäisi tummua. Mutta eipä tuosta mun palasta tiedä kun romikselta haettu. :7 Lumen alta sen kaivelin ja on vieläkin kiillottamattomanakin aikas kiiltävää tavaraa, hieman harmahtavaa ainoastaan. No mutta katsotaan mitä teen kunhan saan taiteltua muotoa. Tulee kyllä läskille hiki siinä hommassa, suht jämäkkää tavaraa tuntuu olevan milliseksi pelliksi.  :D

Edit: mistäs tuota Mylar kalvoa saa? Google ei oikein osannut auttaa. Mitä mahtaa maksaa jos päädyn tuohon kiillottamisen sijaan. Mikäli wikistä kattelin specsejä oikein niin taitaa olla suht hyvää tavaraa yli 95% valosta kimmottaa. Varmasti enemmän mitä valkea pinta tai huonosti itse kiillottamani rosteri.  8)

Edit2: Lisägoogletus tuotti tuloksen että vitivalkea lumi heijastaa 85% valosta, ja hyvä valkea maalipinta ~90% valosta. Näistä voisi päätellä Mylar kalvon olevan kelvollista tavaraa.

Ryhis

Joku pikkupaja taivuttaa nuo pellit sinulle ihan pikkurahasta. Voipi ollan työn ja tuskan takana vääntää millinen rosteri haluttuun muotoon käsien ja pöydänreunan avulla.

Jos elelet pääkaupunkiseudulla niin sellainen lafka kuin Tilaus Oy, tuusulantien ja kehä-ykkösen solmun alapuolella majailee.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

jeQQ

Mylaria saa "helposti" vaikka presidenttipussin sisäpuolesta. Tai Juhla mokasta, mutta pressasta ilmeisesti saa sen sisäosan helpommin pois. Muistaakseni myös sipsipussin sisäpuoli oli mylaria, ainakin suurimmalta osalta.

E: Tai sitten voi ostaa ihan rullan mylaria..

MaXXer

Lainaus käyttäjältä: Ashrak - marraskuu 12, 2009, 01:07:35 ap
mistäs tuota Mylar kalvoa saa? Google ei oikein osannut auttaa.

Itse ostin yhdestä pispalan palmun liikkeestä tuota mylaria.
http://www.pispalanpalmu.fi/shop/product_details.php?p=193
Mutta kyllä esim. twix jättipaketin sisäpinta-kahvipaketin sisäpuoli-jotkut sipsipussit virityskin toimii hyvin heijastavana.

Taivutusta suosittelen tosiaan itsekin jossain metallialan yrityksessä/koulussa jossa on valmiiksi laitteet.
Jos päädyt kiillottamaan, sijoita pikkuisen rahaa "rättilaikkaan" jonka saat porakoneeseen kiinni, se viimeinen kiillotus ainakin helpottuu huomattavasti.
Ja niitä hiomatahnoja saa eri karkeuksilla esim. autotarvikeliikkeistä.

jeQQ

Kannattaa suoraan kiillottaa jonkinsortin kovavahalla, itsellä ainakin toiminut paremmin kuin nuo tahnat. Ja tahnoista parhaiten on toiminut Mother's tahna, vähän kalliimpaa kuin autosol, mutta on se parempaakin. Pohjatyöt kiillotuksessa kuitenkin ovat tärkeimmät. :)

Ashrak

Kiitoksia vinkeistä, voi olla että tosissaan jossain pajalla käytän että saan muodon helposti, viilailee ja porailee sitten itse. Vaikuttaisiko kiillon säilymiseen, mikäli nyt edes kiillotan esimerkiksi jokin lakkapinta?

biblo

Auton vanteissa ja venttiilikopissa on huomannut sen että kiillotuksen jälkeinen lakkaus yleensä himmentää "kromipintaa" eli en lähtisi tekemään.

Metal polish silverillä pyyhkäisee ennnen käyttöä niin pitäisi toimia kyllä.
"Grow food, not lawns"

jeQQ

Juu, joku vaha tjsp pintaan vaan kiillotuksen jälkeen. :)

nuthero

Juuri tämmöistä minäkin olen suunnitellut tekeväni. Kiinnostavia tämmöiset viritelmät ovat siksi, kun aikaa menee paljon, mutta rahaa ei sitten melkein yhtään.
Minä laittaisin varmaan 3x30w eslejä biltemasta tuohon. Mutta voisihan tuohon periaatteessa laittaa jotain ebayn 125wattisia (eikös niissä ole E27kanta?).
Olen itse ajatellut, jos jollain kromin/hopean värisellä spraymaalilla tekisi tuohon sen heijastinpinnan, kun varmaankin semmoinen enemmän valoa heijastaisi kuin valkoinen pinta?

jeQQ

Saa olla kallista, ja laadukasta kromimaalia, että heijastaa yhtään mitään. Kokemusta on parista halvasta, mitkä lähtevät kunnon kuivatuksenkin jälkeen rätillä pyyhkäisemällä.

Ja jos löytyy kanttikone ja rälläkkä / jonkinsortin leikkuri, niin kyllä tällaisen pitäisi tuilla päivässä. Olettaen, että löytyy kaikki muutkin tarvikkeet(kannat jne) :)

biblo

Lainaus käyttäjältä: nuthero - marraskuu 13, 2009, 08:02:46 ap
Juuri tämmöistä minäkin olen suunnitellut tekeväni. Kiinnostavia tämmöiset viritelmät ovat siksi, kun aikaa menee paljon, mutta rahaa ei sitten melkein yhtään.
Minä laittaisin varmaan 3x30w eslejä biltemasta tuohon. Mutta voisihan tuohon periaatteessa laittaa jotain ebayn 125wattisia (eikös niissä ole E27kanta?).
Olen itse ajatellut, jos jollain kromin/hopean värisellä spraymaalilla tekisi tuohon sen heijastinpinnan, kun varmaankin semmoinen enemmän valoa heijastaisi kuin valkoinen pinta?

Jos alat pelaamaan isoilla esleillä niin osta suosiolla E40-kantaisia.Ovat tukevampia ja mielestäni turvallisempi olo tulee itselle kun ovat "kunnon" kannassa kiinni.
"Grow food, not lawns"

Ashrak

Lainaus käyttäjältä: biblo - marraskuu 13, 2009, 08:51:24 ap
Lainaus käyttäjältä: nuthero - marraskuu 13, 2009, 08:02:46 ap

Jos alat pelaamaan isoilla esleillä niin osta suosiolla E40-kantaisia.Ovat tukevampia ja mielestäni turvallisempi olo tulee itselle kun ovat "kunnon" kannassa kiinni.

E27 kannat on jo ostettu ja näillä mennään. En niin tosissani tätä hommaa ota, pitää sopia sisustukseen ja eukollekkin vielä. U nou. ;) 2700k Eslejä en kämppääni ota, niin perseestä on se valo että oksennus tulee Ainut vaihtoehto mitä suostun ees ajattelee on Täyden spectrin Daylight (5500-6000k) lamput. Androvin valoja olen itse käyttänyt. Mahdollisesti tulevaisuudessa 32W androvit tuohon mutta ajattelin että jos kasvattelee taimet tolla ja siirtää sitten ikkunaläheisyyteen saamaan lisävaloa sieltä.  Tänään varmaan aloittelen projektin leikkaamalla palat ja sitten etsimään metallialan yritystä Joensuusta, ehdotuksia?

nuthero

Lainaus2700k Eslejä en kämppääni ota, niin perseestä on se valo että oksennus tulee

Näitten bilteman 30Wattisten paketissa lukee 4000K, ja omasta mielestäni melko neutraaleja sinisen/punaisen suhteen.

Ashrak

Lainaus käyttäjältä: nuthero - marraskuu 13, 2009, 17:15:36 ip
Lainaus2700k Eslejä en kämppääni ota, niin perseestä on se valo että oksennus tulee

Näitten bilteman 30Wattisten paketissa lukee 4000K, ja omasta mielestäni melko neutraaleja sinisen/punaisen suhteen.

Kyllä se vaan niin on että jos hyvää valoa haluaa niin se on Vivalite tai Androvin Fullspectrum. Ero on suuri verrattuna noihin normi lamppuihin, silmille paljon miellyttävämpää valoa ja värit ym näkee oikein. Mielikin pysyy virkeämpänä. Toki normi 4000K on parempi mitä jäätävä 2700K. :S

Itse projektista sen verran että suunnitelma valmiina, piirretty peltiin ja odottaa ensiviikkoa että metallipajat aukeaa. Taidan tuota kiillotusta kokeilla mikäli tummuu niin sitten jotain muuta tilalle. Kokeilen millaista jäkeä saa aikaan alkuun vesihionnalla 400-600-800-1000-1200 setin jälkeen ja päälle vielä hiomavaha. Mikäli naama ei vielä näy niin sitten metalpolishia Broman Groupilta. Ainakin kupari on kiillottunut lähes peiliksi jo hiomapaperikäsittelyllä. :)

Ashrak

Homma edennyt sen verran että valmista pajalle. Päätin tehdä leikkauksetkin pajan kiljotiinilla. Saa varmasti suoraa eikä mene pitkään. Itse siis taivuttelen päätyjen kiinnityspätkät, porailen sopivasti reikiä, ilmareikiäkin ja kiinnitän romut et lamput. Popniiteilla laitan kasaan ainakin rungon, lamppukannat kenties ruuveilla ni voi tulevaisuudessa vaihtaa vaikka ne e40 kannat jos siltä tuntuu.  ;)

jeQQ