lokakuu 06, 2024, 09:29:50 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ongelmia Hydrokasvatuksessa

Aloittaja XIII, marraskuu 18, 2009, 22:19:52 ip

« edellinen - seuraava »

XIII

Hei,

Laitoin chilit multaan kesällä ja siirsin reilu kuukausi sitten ne hydrojärjestelmään, ravinteena FloraGro, -Micro, -Bloom, tukiaineena kasveille tarkoitettu sora, tarkkailen PH-arvoa säännöllisesti, kostutan lehtiä vedellä tai laimealla ravinneliuoksella, huoneessani on kasvihuoneelle tarkoitettu pakkasvahti termostaatilla (pitää lämpötilan kutakuinkin tasaisena, hieman huoneen lämpöä lämpimänä), tuuletin ja kaksi loisteputkilamppua.

Olen lukenut chilien kasvatuksesta jonkin verran ja ottanut keskeisimmät asiat huomioon, silti jokin tuntuu menevän pieleen. Hydrossa pienimmät versot alkoivat kupsahdella ja suuret pudottelevat lehtiä lähes päivittän, lisäksi varret tuntuvat joistakin chileistä mätääntyvän, ovat pehmeitä ja ruskean värisiä.

Ravinteita on ohjeiden mukainen määrä, ph on optimaalinen (kutakuinkin neutraali) ja valoa 16h vrk. Huomenna vaihdan veden varmuuden vuoksi (ollut reilun kuukauden).

Mikä siis mättää, kun kasvit tekevät hitaasti kuolemaa?  ???

jeQQ

Minkälainen hydrojärjestelmä on kyseessä..? EBB, Altakastelu(eli passiivihydro), vai jokin muu?

XIII

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - marraskuu 18, 2009, 22:39:40 ip
Minkälainen hydrojärjestelmä on kyseessä..? EBB, Altakastelu(eli passiivihydro), vai jokin muu?


Hydro on itse väsäämäni ja kaksiosainen, viherpeukusta ostamani pumppu hoitaa veden kierrätyksen (4x30min/vrk). Voin tarvittaessa lisätä kuvan.

jeQQ

marraskuu 19, 2009, 11:02:11 ap #3 Viimeisin muokkaus: marraskuu 19, 2009, 11:03:49 ap käyttäjältä jeQQ
No pumpatun veden määrä on ainakin todella runsas! Pitäisi riittää 2 x 2-5min helposti. Itsellä on 2 x 15min ja näin paljon vain johtuen mekaanisesta ajastimesta.. Voi hyvinkin olla, että kasvisi juuret mätänevät, ei sitä vettä kannata liikaa tunkea hydrojärjestelmissäkään.

E: Ja ilmeisesti lannoitukset ovat myöskin vedessä? Silloin varmaan voit heittää pelkkää vettä niiden niskaan sumutinpullolla. Ja kuvat voisivat varmaan auttaa vaivan tunnistamisessa.. :)

RikuS

Jos kyseessä on ebbi, niin riittää 4x2min/vrk. Sora kyllä imee itseensä vettä. Lannoituksesta en osaa sanoa mitää, koska olen käyttänyt eri tavaraa.

XIII

Taitaa tosiaan olla niin, että chilit saavat liikaa vettä. Täytynee hankia ajastin, missä on lyhyempi minimi aika (nykyisessä 30min. on minimi). Kiitokset vastauksista.

jeQQ

Lainaus käyttäjältä: RikuS - marraskuu 19, 2009, 12:55:00 ip
Jos kyseessä on ebbi, niin riittää 4x2min/vrk. Sora kyllä imee itseensä vettä. Lannoituksesta en osaa sanoa mitää, koska olen käyttänyt eri tavaraa.


Tämäkin hieman riippuu astiasta ja valon määrästä. Mutta tuo on varmaan erittäin passeli yleisohje. Jos et kuitenkaan löydä ajastinta noin pienellä ajalla, niin mulla menee 2 x 15min / vrk ja tosi hyvin kasvaa mokomat. :)

Kakq

Itse puolittaisin vielä lannoitemäärät, sillä Flora-pullojen kyljessä olevat ohjemäärät taitavat olla enemmänkin suosituksia "jatsitupakille" kuin chileille.