tammikuu 08, 2025, 22:00:07 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Olut/sahti harrastajia

Aloittaja ihis81, marraskuu 20, 2009, 20:23:33 ip

« edellinen - seuraava »

Hapa_Nero

Sinne Tuuloseen se Kääriäinenkin neuvoi poikkeamaan. Pitänee käydä kun ei sitä matkaa kuitenkaan ihan tolkuttomasti tule. 3L kannu kuulemma parikymppiä.
Ja parempaa se tuo varmasti on, kun ei mulla ole mehumaijoja ja aikaakin peräti 3 päivää.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - helmikuu 10, 2010, 10:42:55 ap
parempaa tavaraa saa kyllä vaikka mehumaijalla.
http://www.paakari.net/printable.php?id=2307&dab=reseptit&ni=
Itte oon kokeillu tällä ohjeella, mutta parempaa se on kun toi yks "Risto" sen tekee oikeesti.

Menit sit tälläisen täällä jakamaan... Yhtään ei tee nyt sahtia mieli, voi PRKL!!!!!  :P

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - helmikuu 10, 2010, 12:03:34 ip
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - helmikuu 10, 2010, 10:42:55 ap
parempaa tavaraa saa kyllä vaikka mehumaijalla.
http://www.paakari.net/printable.php?id=2307&dab=reseptit&ni=
Itte oon kokeillu tällä ohjeella, mutta parempaa se on kun toi yks "Risto" sen tekee oikeesti.

Menit sit tälläisen täällä jakamaan... Yhtään ei tee nyt sahtia mieli, voi PRKL!!!!!  :P

Mitäs meet aukoon noita linnkejä?  ;D

L3ba

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - helmikuu 09, 2010, 22:20:14 ip
no joo.. Alkosta saa Lammin sahtia, mutta mun mielestäni se on vaan niin kuraa.

En tiedä paljonko hanaversio eroaa pulloversiosta mutta Lammin Sahti on mun suun mukaista.

Voisiko joku enemmän sahteja juonut vähän valaista, miltä "kunnon" sahti maistuu?

Pitänee seuraavalla alkon reissulla kysyä mitä sahteja olisi tilattivissa nettisivujen mukaan olisi vain tota lammin puhtia, Finlandia sahdit ilmeisesti poistuneet valikoimista.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: L3ba - helmikuu 10, 2010, 21:43:12 ip
Voisiko joku enemmän sahteja juonut vähän valaista, miltä "kunnon" sahti maistuu?

No ensinnäkin kunnollinen sahti on raikasta. Siinä pitää olla ruismaltaan "paksuutta", mutta (huom. mun mielipiteeni) se ei saa olla kuitenkaan tummaa ruiskaljaa. Mun mielestä paras sahti on sameaa kuravedennäköistä, tuoretta eli max viikon vanhaa, hieman makeaa ja hörpätessä tuntuu ku olis just purassu leipää.

Prkl! Pitää vissiin mennä ostaan maltaita tässä joku päivä. Alko janottaan..  :P

L3ba

helmikuu 11, 2010, 10:46:53 ap #25 Viimeisin muokkaus: helmikuu 11, 2010, 10:51:14 ap käyttäjältä L3ba
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - helmikuu 10, 2010, 22:42:40 ip
Lainaus käyttäjältä: L3ba - helmikuu 10, 2010, 21:43:12 ip

No ensinnäkin kunnollinen sahti on raikasta. Siinä pitää olla ruismaltaan "paksuutta", mutta (huom. mun mielipiteeni) se ei saa olla kuitenkaan tummaa ruiskaljaa. Mun mielestä paras sahti on sameaa kuravedennäköistä, tuoretta eli max viikon vanhaa, hieman makeaa ja hörpätessä tuntuu ku olis just purassu leipää.

Prkl! Pitää vissiin mennä ostaan maltaita tässä joku päivä. Alko janottaan..  :P

Elikkä Lammin sahti taitaa olla kunnon sahtiin verrattuna maultaan melko laimeaa, itselläni siitä tulee mieleen hyvin vahvasti saksalaiset hefeweizen tyyliset suodattamottamat vehnäoluet.

Olisi kyllä mielenkiintoista päästä muitakin sahteja maistamaan, se alkaa olla niitä oluttyyppejä joihin en oikein ole päässyt sen kummemmin tutustumaan.

Pieni korjaus tuohon eiliseen sahdin saatavuuteen, olutopas.infosta huomasin että alkosta saa muutamaa eri sahtia. Tiedä sitten miksi alkon hakutoiminto näytti "sahti" hakusanalla vain Puhdin

edit: typo

chilimieli

helmikuu 12, 2010, 15:22:47 ip #26 Viimeisin muokkaus: helmikuu 12, 2010, 15:25:39 ip käyttäjältä chilimieli
Mistäs niitä maltaita/ kuivattua humalaa ym. saa ostettua?
Olut hiivasta ja kuoharihiivasta olisi kiva kokeilla valmistamista. Oluthiivallahan pääsee aina 14% tilavuusprosenttiin ja kuoharihiivalla sitäkin pidemmälle. ;D
Ensi viikolla tulee muuten maistettavaksi maailman VAHVINTA olutta! 32%, hajotkaa siihen. Saatavuus on pirun heikko, töissä saatiin porukalla haalittua kaksi pulloa.. ::)
OI OI!

Itse olisi kiinnostunut kokeilemaan eri humaloista ja maltaista jalostamista ainakin kolmeen eri olueen.

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - helmikuu 12, 2010, 15:22:47 ip
Olut hiivasta ja kuoharihiivasta olisi kiva kokeilla valmistamista. Oluthiivallahan pääsee aina 14% tilavuusprosenttiin ja kuoharihiivalla sitäkin pidemmälle. ;D
Ensi viikolla tulee muuten maistettavaksi maailman VAHVINTA olutta! 32%, hajotkaa siihen. Saatavuus on pirun heikko, töissä saatiin porukalla haalittua kaksi pulloa.. ::)
OI OI!

Itse olisi kiinnostunut kokeilemaan eri humaloista ja maltaista jalostamista ainakin kolmeen eri olueen.

Ompa vahvaa bissee tai eihän tuota voi enään kaljaksi sanoa. Meikäläiselle olis ainakin liian stydiä. Itsellä oluessa maku tärkeämpi mitä prosentit.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Pertsa

OI OI!

Samuel Adamsin Utopiaa maistaneena voin todeta että melkoinen elämys on hän, vaikkakin oli "vaan" 27% Vol.
Oli sellainen vahvan rusinakiisselin maku, ilman hiilihappoja. Saapi ainakin Pikkulinnusta muistaakseni 15e/4cl hintaan. Pakko toi on jokaisen kerran kokea.
Niijoo, noi über vahvat pirtelöt ei oo varsinaisesti käyttämällä tehtyjä oluita ollenkaan, jos niitä voi enään olueksi kutsuakaan. Korkea alkoholipitoisuus niihin saadaan vetämällä se jäähän ja kylmätislausmenetelmällä, en muista ko. toimenpiteen nimeä...

-P-
Meillä määrää Nainen!

Pertsa

OI OI!

Löysin tosta tietoa, samalla tavalla toikin oli tehty. Siitä on jäädytetty ylimääräinen vesi pois.......
Lainaus:

MAAILMAN VAHVIN OLUT! Valmistaja kutsuu Pingviini-olutta nimityksellä Über-imperial stout! Väri on puolitumma, läpikuultava, punertava. Vaahdoton. Tuoksu on voimakas, makeahko. Maku on vahva, yrttimäinen, lääkemäinen, viskimäinen, viskitynnyrikypsytys tuo makuun tanniinisuutta. "Taktinen Ydin Pingviini" on omiaan rauhallisissa, kiireettömissä olosuhteissa nautittaessa. Valmistuksessa käytetyt maltaat ovat Marris Otter, tumma kristalli, karamelli, suklaamallas sekä paahdettu ohra. Humalalajikkeet ovat Galena ja Bramling Cross.

Olut on kypsytetty 14 kuukautta skotlantilaisen viskin valmistuksessa käytetyissä tammitynnyreissä. Kypsytyksen jälkeen "Pingviinit" jäädyttivät oluen kolmeen kertaan jäätelötehtaassa kolmeksi viikoksi.

Etiketissä on varoitusteksti: Tämä on äärimmäisen vahva olut. Se tulee nauttia pienissä erissä aristokraattisen välinpitämättömyyden ilmapiirissä. Tarkalleen ottaen samaan tapaan kuin nautitaan hienosta viskistä, Frank Zappan musiikista tai ystävällisen mutta rauhattoman haamun vierailusta.

Tactical Nuclear Penquin on vaikea mieltää varsinaisesti olueksi. Pikemminkin tämä "stout" on vahva viini tai viskimausteinen likööri. Mutta kuitenkin käymisteitse valmistettu ja erikoisuutena ehdottomasti pakko maistaa. Aikaisemmin maailman vahvimpia oluita valmistettiin USA:ssa, jossa Boston Beer Companyn Samuel Adams Utopias oli muutama vuosi sitten maailman vahvin: 27 tilavuus-%.
Meillä määrää Nainen!

chilimieli

Tuosta jäädytyksestä tiesinkin. Juuh, en tuota ihan olutmielessä lähdekään maistamaan, lähinnä vain siksi, että kerran tuo on pakko kokea. Kyseistä tuotetta valmistettiin muutenkin vain yksi erä (muistaakseni noin 1000 pulloa).

wille

Tässä hyvä linkki noiden maltaita ym. myyvien liikkeiden sivuille pienten opastusten kera.
CLICK!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

masaiman

Josku on tullut sellaisesta kaupan peltipurkkiuutteesta pari kertaa kokeiltua.

Ainakin pienemmillä paikkakunnilla pikku kaupat (siwat, valintatalot ym.) on mulle myynyt palautuspulloja pantin hinnalla. Nyttemmin tosin ohjeistus lienee levinnyt ettei em. toimintaa oikeen saisi harrastaa. Ainakin Alkoja on kielletty myymästä käytettyjä pulloja koska ei ole täyttä varmuutta ettei niissä ole ollut mitään myrkyllistä. mut näin pikkukylällä ja tutulta kauppiaalta kun hakee ja takahuoneessa rauhassa nuuskii pullot läpi ja pesee tosi huolella on riski suht minimi. Ei se kysyminen ainakaan mitään maksa.

TunturiTiger

On tää sahti vaan hyvää. ;D Luojan kiitos anoppila on Satakunnassa!
Pitää tehdä taas itse lisää kun tuo tonkka on niin pieni. Vaan 10l.

chilimieli

Taktical nuclear pinguin oli aikas kiva kokemus. tenuksi pirun hyvää, olueksi.. Niin no..
Arviointini:
Väri: Tumman tumman punainen, värisävy lähellä portviiniä valoa vasten.
Tuoksu: Tyypillinen belgin tuoksu, aistittavissa hivenen hedelmää, ehkä kirsikkaa ja persikkaa. Haistaessa juoman hetken lämmettyä erottui alkoholin pistävä haju. Kylmänä tätä ei ilmennyt.
Parempi hivenen lämmenneenä. Tämä tuote meni hetkeä nauttimisesta ensin lämmittävänä aaltoja jalkoihin, josta vauhdilla päähän.
Erittäin erikoinen ja kokemmisen arvoinen tuote, pienissä siemauksissa nautittuna oikein mukava tuote, suosittelisin juuston siivuja väliin pehmittämään alkoholin "poltetta".

Maku säilyi suussa pitkään, siis todella pitkään! Löylytti siinä mielessä normioluen mennen tullen. Ihan mukava nautittavaksi pienissä erissä (4-8cl), harmi, ettei saatavuus ole kovinkaan hyvä, eikä tule koskaan olemaankaan.

Onneksi kilpailija Saksasta ilmoitti valmistavansa 40% olevan kilpailijan, johon penguinin valmistaja vastasi muutamia päiviä sitten, että tekevät 41% oluen. ::)

JJVV

Terve!chiliä on tullu kasvateltua jo 2 vuotta,mutta nyt vasta viitsin kirjautua.Sahtia on tullu juotua "pienestä"pitäen.Nykyään valmistan itse ja on jopa ystävien mielestä hyvää!
Koko päivähän siinä menee on se sen arvoista!Sahtia tulee tehtyä n.5 kertaa vuodessa.Tämä on kyllä katoava kansanperinne.
no,ei se täältä Hämeenkyröstä kyllä lopu ;D

TunturiTiger

huhtikuu 04, 2010, 23:21:21 ip #36 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 04, 2010, 23:23:24 ip käyttäjältä TunturiTiger
Lainaus käyttäjältä: JJVV - huhtikuu 04, 2010, 23:12:18 ip
Terve!chiliä on tullu kasvateltua jo 2 vuotta,mutta nyt vasta viitsin kirjautua.Sahtia on tullu juotua "pienestä"pitäen.Nykyään valmistan itse ja on jopa ystävien mielestä hyvää!
Koko päivähän siinä menee on se sen arvoista!Sahtia tulee tehtyä n.5 kertaa vuodessa.Tämä on kyllä katoava kansanperinne.

Hämeenkyrö on tossa matkanvarrella.. Anoppila Kihniöllä ja koti Kangasalla, joten tarkempaa koordinaattia, niin tulen arvioimaan.  ;) Arviointiin kuluu noin 5-10 litran tonkka. ::)

e: Tää appiukon sahti alkaakin maistuun jo hieman vanhahkolta. On kuitenkin jo keskiviikosta asti ollut tonkassa.

e2: niin ja tervetuloa hienon harrastuksen pariin!!

JJVV

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - huhtikuu 04, 2010, 23:21:21 ip
Lainaus käyttäjältä: JJVV - huhtikuu 04, 2010, 23:12:18 ip

Hämeenkyrö on tossa matkanvarrella.. Anoppila Kihniöllä ja koti Kangasalla, joten tarkempaa koordinaattia, niin tulen arvioimaan.  ;) Arviointiin kuluu noin 5-10 litran tonkka. ::)

e: Tää appiukon sahti alkaakin maistuun jo hieman vanhahkolta. On kuitenkin jo keskiviikosta asti ollut tonkassa.

e2: niin ja tervetuloa hienon harrastuksen pariin!!

heh!toisten mielestä sahti on hyvää nuorena ja toisten mielestä vanhana.Jos esim.kannan keskiviikona kylmään ,niin muutama päivä menee selkeemiseen,niin sitähän juo sitten pari viikkoa :) olis kyllä tarkoitus osallistua ens kesänä mahtisahti-kisaan hämyvestareilla.

Larski

Tulipa käytyä Helsingin keskustassa pienpanimofestivaaleilla. Loistavaa tavaraa panimot kojuillaan kaupittelivat, täytyy sanoa. Erityismaininnan ansaittee tällä kertaa Laitilan Imperiaali sout. Jos (mämmimäinen) maku ei jotakuta satu miellyttämään niin voltteja löytyy tarpeeksi että hyvälle mielelle tulee kuitenki.

Sami Garam oli kans myimäs Maatilatorin kojulla chili con kyyttöä. Kysyin että onkos tuossa ny oikiasti mitään potkua. Miekkonen tarjos tabascoa lisäpotkuksi ja huuteli perään että eipä siihen taida jugurtteja kyytipojaksi tarvita. Hyvät sapuskat mies kyllä myi vaikka tulisuus aika hyvin oliki piilotettuna.

Hetken päästä samainen mies oli jonku toisen kans lavalla juttelemassa chilin yhteensopivuudesta olusten kanssa. Kovasti väittivät että jotkut siiderit sopis kitkeryytensä takia paremmin niitten kanssa. Mieleen siis tulikin tulisen ruuan ja hyvien olusten suurena ystävänä että sattuisko jollakulla olla erityisen hyvin tulisen ruuan kanssa sopivia olusia mielessä?

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Larski - heinäkuu 30, 2010, 19:11:59 ip
Mieleen siis tulikin tulisen ruuan ja hyvien olusten suurena ystävänä että sattuisko jollakulla olla erityisen hyvin tulisen ruuan kanssa sopivia olusia mielessä?

Tummat lager oluet toimii mielestäni parhaiten tulisen ruuan seuraksi.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!