tammikuu 10, 2025, 16:17:43 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

TunturiTigerin kausi 2010

Aloittaja TunturiTiger, marraskuu 20, 2009, 21:51:01 ip

« edellinen - seuraava »

TunturiTiger

Vaimo KÄSKI tänään laittaan lisävaloja chileille!  :o Useimmiten hän ei ole hirveemmin puuttunut mun chileihin tai akvaarioon. No nyt katosta roikkuu ruma puinen laatikko jossa on 3x18w loistaria. Lisänä tuossa pöydän päällä tuikuttaa parit 30w eslit. Kaippa noi piisaa noille taimille ja parille talvehtijalle..?  ???

TunturiTiger

Kuvapäivitystä. Oli viikko sitten ongelmia ripsiäisten kanssa, mutta raid teki niistä selvää ainakin tällä kertaa. HEI! Mä en edes lähettäny kuvaa tänne laikullisesta lehdestä ja kyselly, että onko kyseessä lannote vajari vaiko tihulainen!  ;D

Kokonaistilanne taimien osalta.

Idätysloota jossa edelleenkään C01172 EI PRKL IDÄ!  >:( Loppuu jyvät kesken. Viimeisen taidan piruuttani syödä sellaisenaan.

Hungarian Hot Cherryt on tällähetkellä suurimmat taimet. Toisaalta De Arbol on sirkkalehtivaiheessaankin jo kakkosena.

Ananaskirsikat ja gojit täytyy ilmeisesti kohta koulia isompiin askeihin.

MikaK

Nuoliaiset rumia? Aikoinaan oli kolme ja ne oli söpöjä seä vekkuluita. Yksi tosin teki itsemurhan tunkeutumalla juurakon pieneen reikään jääden päästään kiinni :(

Criolla Sellasi taisi itää lopulta ellen väärin ollut kuvista katsovinani. Yksi talvehtii anoppilan ikkunalla ja parit podit ehti viime syksynä tekemään. Ihan ok, ei suuremmin herättänyt intohimoja tuolla maistamisella.

Short Yellow Tabasco itselläni nyt viikon verran ollut itämässä, eikä eloa havaittu kolmessa siemenessä. Yksi siemen oli sen verran pinnassa aiemmin, että siinä näkyi valkoinen piste siemenessä, mikä viitanneet esiin työntyvään häntään. Eiköhän joku noista tällä viikolla ota itääkseen.

Mitä olet caribean red habasta pitänyt? Onko maukas, kun itselläni on kolme kasvia täksi kesäksi tulossa ja toiveena on että olisi parempaa kuni kaupan haba.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: MikaK - tammikuu 18, 2010, 08:46:01 ap
Nuoliaiset rumia? Aikoinaan oli kolme ja ne oli söpöjä seä vekkuluita. Yksi tosin teki itsemurhan tunkeutumalla juurakon pieneen reikään jääden päästään kiinni :(

Kyllä. Rumia! Eikä ne edes pupella noita kotiloita poskeensa!  >:( Olkoot ilkiöt silti tuolla kipossa.

Lainaus käyttäjältä: MikaK - tammikuu 18, 2010, 08:46:01 ap
Criolla Sellasi taisi itää lopulta ellen väärin ollut kuvista katsovinani. Yksi talvehtii anoppilan ikkunalla ja parit podit ehti viime syksynä tekemään. Ihan ok, ei suuremmin herättänyt intohimoja tuolla maistamisella.

Short Yellow Tabasco itselläni nyt viikon verran ollut itämässä, eikä eloa havaittu kolmessa siemenessä. Yksi siemen oli sen verran pinnassa aiemmin, että siinä näkyi valkoinen piste siemenessä, mikä viitanneet esiin työntyvään häntään. Eiköhän joku noista tällä viikolla ota itääkseen.

Mitä olet caribean red habasta pitänyt? Onko maukas, kun itselläni on kolme kasvia täksi kesäksi tulossa ja toiveena on että olisi parempaa kuni kaupan haba.

Criolla Sella iti kuin itikin. Tosin vasta 4 jyvä lähti itään. Onko mun kasvatus metodeissani jotain vikaa, kun parit lajikkeet ei meinannu itää ollenkaan? Ja tuo C01172 ei vieläkään!  ???

Tuo Caribean Red Habanero on mielestäni ihan hieno chili. Maku on mun mielestä hieman omenan (se mulle siitä ekana tuli mieleen! Muijalle tosin joku sitrus?!?!) tyyppinen ja potkua löytyy ihan kiitettävästi. Laitan sitä leivänpäälle tai pizzaan tuoreeltaan ja kaakoon, mysliin, soppaan tai jugurttiin jauheena. Tai no joo.. Tota jauhetta laitan lähes joka paikkaan ja ilmeisesti se loppuukin pian.  :'(

teemu

Jaa mullakaan ei viime vuonna itänyt toi CO1172. Toivottavasti nyt niistä kolmesta mitkä laitoin, itää edes yks.

MikaK

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - tammikuu 18, 2010, 23:46:37 ip
Eikä ne edes pupella noita kotiloita poskeensa!  >:( Olkoot ilkiöt silti tuolla kipossa.

Hyvä konsti innostaa nuoliaisia kotiloiden kimppuun on murskata jokunen kotilo lasia vasten sormella ja nuoliaiset hyökkäävät kotilosilpun kimppuun.

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - tammikuu 18, 2010, 23:46:37 ipTuo Caribean Red Habanero on mielestäni ihan hieno chili. Maku on mun mielestä hieman omenan (se mulle siitä ekana tuli mieleen! Muijalle tosin joku sitrus?!?!) tyyppinen ja potkua löytyy ihan kiitettävästi. Laitan sitä leivänpäälle tai pizzaan tuoreeltaan ja kaakoon, mysliin, soppaan tai jugurttiin jauheena. Tai no joo.. Tota jauhetta laitan lähes joka paikkaan ja ilmeisesti se loppuukin pian.  :'(

Kuullostaa hyvältä ja mukava kuulla muidenkin kylvävän chilijauhetta jugurttinsa sekaan. Aamiaiseksi maustamatonta jugurttia kardemummalla ja chilijauheella sekä myslillä. Vaimo ei vaan tajuu...

TunturiTiger

helmikuu 04, 2010, 18:32:06 ip #26 Viimeisin muokkaus: helmikuu 09, 2010, 10:16:07 ap käyttäjältä TunturiTiger
Pientä päivitystä piiitkästä aikaa.

Toinen Hungarian Hot Cherryistä kohtasi tuholaisen. Tuholainen on tuollainen 3½v naaraspuolinen, joka tykkää Hello Kittystä ja lelujen heittelemisestä..  :( Toinen sentään elää ja voi melkein hyvin. Sirkkalehdet on tipahtanu jonkun aikaa sitten, mutta mikähän siinä on, kun kasvu lopahti ja sillä ei ole kuin yksi ainoa lehti.  :-\ Outo itu! Kasvu on tuntunut pysähtyvän melkein kaikissa muissakin.

Viimekautinen Jalapeno Hercules innostui kun sai 3x18w loistaria yllensä. Se PRKL alko kukkiin!!!  :o

Koitan päivittää jatkossa useammin..

TunturiTiger

Pahuksen tihulainen!!!  >:(

Nyt molemmat Naga Morichit, molemmat Bolivian Rainbowt, toinen Short Yellow Tabasco ja toinen Inca Red Drop ovat saaneet siipeensä.

No hyviäkin uutisia. Laitoin 4 uutta Jalapeno Herculesta, pari Cherquita ja Lemon Droppia idätyslautalta turpeeseen. Nyt kun sais vaan tuon "Toisen siemenketjukirjeen" omaan laatikkoon, niin sais katottua oisko vielä jotain, mitä pitäis idättää. Bubblereihin meneviäkään en ole vielä päättänyt... Semmonsia kumminkin mille olis enemmänkin kysyntää ja käyttöä meidän taloudessa. Ilmeisesti Naga, Turbo pube ja Aji Cristal..?
..Tai jotain

TunturiTiger

Toinen merkintä vielä samalle päivälle.

Pistin muuten just kivivillaan 2 Naga Morichia, 2 Lemon Droppia ja 2 Turbo pubee. Tässä heräs kysymys tai pari taas.. Missä vaiheessa kivivillassa oleville iduille kannattaa antaa tota Kärsältä ostettua lannotetta? Paljonko? Miltä se näyttää, kun mopo karkaa hanskasta? Paljonko tähän menee työttömän pussista rahaa? Onko tässä enää mitään järkeä?  ???

Nyt on ~30 chilin tainta ja lisää tulee. Siihen lisäksi vielä kaikki myöhemmin laitettavat kasvit, kuten tomaatti, ananaskirsikka, goji jne.... Lunta sataa ja mä stnan idiootti yritän saada viidakkoo sisälle!  :-\

TunturiTiger

Viimevuotinen jallu on tehny nyt jo muutaman kypsän hetelmän ja caribean red haba kypsyttelee kolmea. Reilu 15cm trinidad bush alkoi kukkiin joten nypin nuput pois. Muuten kausi on lähteny hienosti käyntiin, mutta pari hassua tsiliä on nuukahtanu lopullisesti.

Pistäisin kuvia jos jaksaisin, mutta kun en nyt just jaksa.

TunturiTiger

Vieläkään ei ole kuvia siirretty koneelle. Tosin en noin vanhoja kuvia viitsis millään julkaistakkaan päiväkirjassa. Enivei! Caribean red haba on kuunnellu mun härskejä juttujani kun noi podit  näyttää punastelevan tollain. Criola sella on alkanu kukkiin TAAS, vaikka mittaa isllä on vasta vähän vajaa puolimetriä ja trinidad bush ei aio kastaa pituutta ollenkaan. Se pukkaa vaan uutta nuppua nypittyjen tilalle. :-\

BTW! Akvaariosta oli taannoin juttuja.. Haluaisko joku ostaa ämpärillisen kaloja? Nyt lähtis halvalla. Samoin suodatin, lämmitin ja muuta mukavaa. Lasikuution ja valsimen pidän itte. Arvatkaa vaan mitä sinne sitte syksyllä menee.. ;) Nyt piisas levien kanssa miekkailu!
Monni, touhunuoliaiset 3kpl, mustatetroja 10kpl ja neontetroja 9kpl yhteensä 20e (touhunuoliaisten hinta öpaut) tai tarjous. Fluval 4plus suodatin 50e (ovh joku 80e). Hakekaa joku toi koko roska pois!

TunturiTiger

Edelleenkään kuvia en oo jaksanu ajaa koneelle. En edes tälle uudelle hienolle pienelle, jota ehkä jo kehtaa kuskata matkassa...

Mutta kuitenkin.. Kaikki te tiedätte miltä jokku jallut ja habat näyttää joten ei siitä sen enempää.

Naapurin kanssa tehtiin sitte kasvihuone tonne takapihalle. Puoliks molempien takapihoille. Sinne ny meni parikymmentä puskaa kasvaileen. Caribean red habasta oon nyppiny jo puolen tusinaa podia ja varmaan reilut kymmenen on taas tulollaan. Jalapeno hercules teki jo ekan sadon. Siitä noin kymmenen podia pääsi grilliin tuorejuustolla täytettynä ja hyvää oli. Oli jopa niin hyvää, että piti kokeilla samaa yhdellä haballa, joka muijan kanssa syötiin vähä niin ku maistiaisiksi puoliksi - VIRHE! Koskaan meillä ei ole mennyt noin nopeasti litraa jugurttia. Noissa on enemmän potkua kuin kaupan haboissa.

Aji amarillo on ollu kohta kolme viikkoa tossa aidan vieressä juuri sen verran harsoon kietaastuna, ettei kaikki sade vesi mee ruukkuun. Ei se mitään oo paleltunu vaikka ulkona onkin välillä käyny reilustikkin alle 10 asteen. Kasvaa kivasti. Molemmat on jo pitkälti yli metrin mittaisia rullalehtiä.

Hyvin huomaa multakasvatuksen ja vesiviljelyn eron! Samaan aikaan itäneet ja samaan aikaan istutetut lemon dropit on eri mittaisia. Bubblerissa olevalla on mittaa kanssa toista metriä, kun taas pauliinassa nököttävä on säälittävä 30cm tumppi. Toinen kukkii niin pirusti ja toinen ei vielä varmaan piiiiitkään aikaan. Vielä kun saisin vedettyä sen pirun kaapelin pistorasialle tonne pihalle, niin sais noi bubbleritkin kasvariin.

Näillä mennään ja odotellaan, että naapurikin rekisteröis ittensä tälle foorumille..  ::) Tänään muuten selvis, että tässä reilun parinkymmenen asunnon rivarissa ainakin kolmessa kämpässä kasvaa "patruunaa".

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - kesäkuu 02, 2010, 20:29:02 ip
Edelleenkään kuvia en oo jaksanu ajaa koneelle. Kaikki te tiedätte miltä jokku jallut ja habat näyttää joten ei siitä sen enempää.

Itse arvostan tällaista heteroäijämentaliteettia! Iso peukku!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

TunturiTiger

Joo.. Ei liity mitenkään chileihin. (ellei joku osaava tuu kynäruiskun kanssa maalaan tota rohjaketta, muuten mä maalaan sen ihan itte.) On ihan pakko leuhkia, kun aikani kuluks aloin tekeen taas uutta terassifillaria. Vanhasta terassiapinakeinusta ja vaimoni vanhasta sykkelistä tuli kasailtua jotain ihan muuta...

Vasemmalla vaimoni (joka nyttemmin istuu lähestulkoon kokonaan pyörätuoliss, eikä siis tarvitse tuota enää) sykkeli ja oikealla oma leluni.

Tässä takaa kuvattuna noiden kahden yhdistelmä. Pääseepähän terassilta kotio asti...

Ja edestä.

Bulletin kiillotus, stongan pinnoitus (varmaankin nahalla) rungon maalaus, ketjut, jarrut, loksut vitt... pois, yms yms yms... Kuitenkin jo hyvällä mallilla olis. Kaippa tuolla jo juhannuksena terassille pääsee. Löytyykö jostain pikkupoikaa (myös sitä sisäistä), joka ei haluais itte ajella tuollaisella?  ;D

TT on muuten pikkusen täpinöissään! Harmi ettei tänään enää saa mistää oikeenlaisia ketjuja!

biblo

Eikö ketjut saa aika helposti kun itse pidentää ja muokkaa.
"Grow food, not lawns"

TunturiTiger

Hitto! Naapuri rupes ehdotteleen semmosta, että me oltais annettu liikaa PK:ä rehuille, kun joissain alimmat lehdet muuttuu ruskeiks ja ylimmät lehdet alkaa kipristeleen. Voisko olla? En tiedä, kun mun kasvit on aina tehny tommosta, mutta kokeillaan ny kerta pari antaa pelkkää vettä taas. En taaskaan laita kuvia, kun kaikki tasan tarkkaan tietää, miltä näyttää ruskee ja kipristyny tsilin lehti.

Niin tohon fillariin laitoin väliaikasesti normi ketjut. Oli pakko, että pääsin kokeileen. Seuraavaks täytyis funtsia, että mistäs siihen sais uudet bulletlamput tohon eteen, kromatut ketjut, 24" kehät taakse, jarruvaijeri ja pikkusen hienompi kahva ja sitte voiskin jo alkaa veisteleen tohon taakse boksia. Renkaat kans pitäis kaikki uusia. Ei kellään olis antaa lisää fillarin raatoja, osia, vanteita tms? Tarjouksia otetaan vastaa. Tarkoitus olis seuraavaks rakentaa ittelle fixi ja vaimolle nojapyörä.

Mikho

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - kesäkuu 08, 2010, 20:44:32 ip
Joo.. Ei liity mitenkään chileihin. (ellei joku osaava tuu kynäruiskun kanssa maalaan tota rohjaketta, muuten mä maalaan sen ihan itte.) On ihan pakko leuhkia, kun aikani kuluks aloin tekeen taas uutta terassifillaria.

Näköjään muillakin on samanlaisia harrastuksia, laitoin omaan päiväkirjaani kuvan muksun menopelistä.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - kesäkuu 16, 2010, 10:53:06 ap
Hitto! Naapuri rupes ehdotteleen semmosta, että me oltais annettu liikaa PK:ä rehuille, kun joissain alimmat lehdet muuttuu ruskeiks ja ylimmät lehdet alkaa kipristeleen. Voisko olla? En tiedä, kun mun kasvit on aina tehny tommosta, mutta kokeillaan ny kerta pari antaa pelkkää vettä taas. En taaskaan laita kuvia, kun kaikki tasan tarkkaan tietää, miltä näyttää ruskee ja kipristyny tsilin lehti.

Mulla on tehnyt samaa c.lanceolatum. Epäilen vahvasti, että kärsii övereistä, koska lannoitin ehkä liikaa puutarhan kesällä. Kastelin tänään laimealla ravinneliuoksella, joten toivon että tokenee siitä.. Muutama nuppukin näkyi jo!

Ryhis

Mulla olis kaksi ylimääräistä nojapyörää...
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa