tammikuu 11, 2025, 01:02:26 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Minbaarin hieman villi 1.kausi

Aloittaja Minbaari, marraskuu 26, 2009, 13:00:05 ip

« edellinen - seuraava »

Minbaari

heinäkuu 12, 2010, 21:28:47 ip #220 Viimeisin muokkaus: elokuu 04, 2010, 15:06:11 ip käyttäjältä Minbaari
Oikein ToniPetteri aavisti että reikiä ilmaantuisi. PI441551:n lehdet koki pientä rei'ittämistä mutta tuhot eivät olleet pahat. Raid tappoi suurimman osan noista toukista ja mäntysuopa+merileväuute teki niiden loppujen olon ikäväksi joten se siitä. Vihannespunkeista ei ole nyt reiluun viikkoon ollut havaintoja, muutamaa yksilöä lukuunottamatta, mutta nekin ovat joutuneet predator punkkien suihin. Niitä isoja, ilmeisesti hyrräpunkkeja on meinaan näkynyt saalistavan noita pieniä keltaisia vihannespunkkeja koko parvekkeellani..  ;D Muutama isohko hämähäkkikin on löytynyt partsilta, joten näin se luonto näyttää hoitavan homman itsestään. Jopa betonikerrostalon parvekkeella..  :)

Chilit muuten voivat hyvin ja baccoista Starfish ja Aji White wax aloittavat päivänä minä hyvänsä kukinnan. Turbo Pube ja Red Peruvian Rocoto taasen näytti ottavan nokkiinsa kuumista keleistä ja osa niiden hyvännäköisistä nupuista kuihtuivat. C.Lanceolatum sitten taas otti kasvupyrähdyksen ja sekin aloittaa piakkoin kukinnan, koska siinä oli kymmenkunta nuppua näkyvissä.

Viime viikon keskiviikkona laskin puskissa roikkuvat podit ja tulokseksi tuli n.159 kpl. Ei vielä älyttömästi, mutta näin rookien näkökulmasta ihan kiva. Etenkin kun joka päivä melkein kymmenistä kukista kehittyy uusia raakileita!  :D Ja tällä hetkellä neljässä lajikkeessa ei ole vielä raakileita, mutta lopuissa 14:sta on niitä..
Kuvapäivitystä tulossa joku muu päivä. Nyt korkkaan toisen saunaoluen..

Minbaari

heinäkuu 18, 2010, 01:47:02 ap #221 Viimeisin muokkaus: elokuu 04, 2010, 15:06:50 ip käyttäjältä Minbaari
Eli kuvia tulossa tämän hetken tilanteesta. Useimpia chilejä on saanut olla kastelemassa joka toinen päivä näillä keleillä, mutta nuo 7,5l ruukut ja niissä olevat 2-3l altakasteluastiat ovat tuntuneet kestävän pidempiäkin kasteluvälejä. Vähän lajikkeesta ja sijoituspaikasta riippuen.
Tässä eka hauska, pienin chilipuskani joka on PI441551 f4 pistokas, joka asustelee n.1,2l ruukussa ja näyttää tuottavan kiitettävän kokoisia podeja siinä.

Pientä sadonkorjuuta 7podista ja yksi Sun Flame.

Sisällä oleva Ylläri chinense nro.1:n podi. Joko joku tunnistaa?

Edit.1 Lisää kuvia.
PI585273 Rocoto turpoaa.

Aji White wax avaa pelin. Näyttäisi työntävän kaikista kukistaan podeja.. Hmm..  :)

Nyt Tepinissä oli näkyvissä pienen pieniä nuppuja. Pliis pysykää.. Pink Habanerot aloittivat kypsymisen huomenna pääsee maistamaan todennäköisesti. Eilen maistoin myös ekan vihreän Championin ja täytyy sanoa, että oli varsin maukasta ja yllättävän tulinen.. Voisi melkein sanoa että tulisempi kuin penalta ostetut punaiset championit..  ::)

bluesman

Melko sileenoloisia nuo sun 7podit. Omani ovat rupuisia ja enempi kuutiomaisia kuin teräväkärkisiä. Onko varmasti oikea lajike? Jos vertaan Congoon niin kuvan perusteella olisivat sitä lajiketta. Varmaan oon väärässä mutta pisti silmään kuin levysoittimen neula.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - heinäkuu 18, 2010, 01:47:02 ap
PI585273 Rocoto turpoaa.

On kyllä melko tarkkaan saman oloinen kuin minulla Fataliin yllätyssiemenistä kasvanut, itse nimeämäni Rocoto M2. Olen tuota sukulaisuussuhdetta epäillyt alusta asti, mutta niitä on monta muutakin samoihin tuntomerkkeihin sopivaa. Katsotaan nyt, onko tuo punainen, helppohoitoinen, talvellakin satoa tekevä, mehevä ja maukas, kuten M2:
http://chilivaari.blogspot.com/2009/08/helppo-ikkunalautarocoto-siemenia.html

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: bluesman - heinäkuu 18, 2010, 07:36:17 ap
Melko sileenoloisia nuo sun 7podit. Omani ovat rupuisia ja enempi kuutiomaisia kuin teräväkärkisiä. Onko varmasti oikea lajike? Jos vertaan Congoon niin kuvan perusteella olisivat sitä lajiketta. Varmaan oon väärässä mutta pisti silmään kuin levysoittimen neula.

Kyllä oikea lajike pitäisi olla kun kerta siemenet on otettu Heinän penan kasvattamasta 7podista. Ja jos muistelen niitä podeja mistä siemenet otin, niin olivat kyllä samannäköisiä, makuisia ja värisiä.. Noita 7pot/podejakin tuntuu olevan useampaa sorttia liikkeellä=>jonah strain, brain yms..

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - heinäkuu 18, 2010, 09:46:10 ap
PI585273 Rocoto turpoaa.

On kyllä melko tarkkaan saman oloinen kuin minulla Fataliin yllätyssiemenistä kasvanut, itse nimeämäni Rocoto M2. Olen tuota sukulaisuussuhdetta epäillyt alusta asti, mutta niitä on monta muutakin samoihin tuntomerkkeihin sopivaa. Katsotaan nyt, onko tuo punainen, helppohoitoinen, talvellakin satoa tekevä, mehevä ja maukas, kuten M2:

No tuon siemenet sain Willeltä viime vuonna ja hän kehui tuota lajiketta muistaakseni helppohoitoisena. Tällä hetkellä ainut rocoto mulla joka tuottaa paahteisella parvekkeellamme satoa.

wille

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - heinäkuu 18, 2010, 10:31:13 ap
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - heinäkuu 18, 2010, 09:46:10 ap
PI585273 Rocoto turpoaa.

No tuon siemenet sain Willeltä viime vuonna ja hän kehui tuota lajiketta muistaakseni helppohoitoisena. Tällä hetkellä ainut rocoto mulla joka tuottaa paahteisella parvekkeellamme satoa.

Jeps. Muistaakseni vaarille siitä sanoinkin silloin kun Rocoto M2:hta viimeeksi tunnisteltiin. Punaiseksi tuo tosiaan kypsyy, helppohoitoinenkin tosiaan oli. Leikkasin oman yksilöni tapiksi talven ajaksi, joten sadontuotosta en tiedä.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Minbaari

Yllärichinense 2. Melko vihaisen näköisiä nämä podit. Tuskin ovat mitään tulettomia?? Fear..

Ulupican marjoissa on lievää muoto eroa. Normikukkainen tekee hieman litteämpää podia kuin taas vaaleakukkainen aivan pyöreää.

Tässä ekat maistetut Pink Habaneron podit. Oli mahottoman hyviä..

PI441551 f4. Ei vieläkään kypsä. Äärihidas kypsyjä..

Herkkua. Champion.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - heinäkuu 20, 2010, 12:30:16 ip
PI441551 f4. Ei vieläkään kypsä. Äärihidas kypsyjä..

Ja kuin tilauksesta.. Eka podi vaihtoi värinsä, mutta 2 kuukautta raakileen ilmestymisestä siihen kesti. Ei mikään supernopea chili. Laitan kuvan tuosta vielä illalla.

Minbaari

heinäkuu 22, 2010, 23:48:11 ip #229 Viimeisin muokkaus: elokuu 04, 2010, 15:03:32 ip käyttäjältä Minbaari
Siinä tuo eka kypsä PI441551 f4:n podi.

Oli todella miedon makuinen, tulisuus asteikolla nollasta kymppiin varmaan 1-2. Miedompi kuin champion tai pink habanero. Maku muistutti myös enemmän normi paprikaa, kuin edellä mainitut, mutta kyllä tuo pääsee leffasnack osastolle. Starfish on avannut ekat kukat, joten eiköhän siitäkin vielä jotain satoa saada. Parveke koki tänään pienen uudelleen järjestelyn, kun muovinen pöytä sai lähteä ja sen tilalle laitoin kapean puisen hyllyn. Pöydällä ei ollut mitään järkevää käyttöä, kun ei parvekkeella mahtunut istumaankaan. Nyt tilaa on hieman paremmin, muttei siellä mitään bbq-juhlia järjestettäisi..

Gojimarjapensas on muuten järkyttävän kokoinen. Sen pisimmät oksat ylettyy heittämällä parvekkeen kattoon. Sitä ja Aji White waxia varten pitäisi viritellä jokin narusysteemi, jotta ne saisi pysymään jotenkin siisteinä. Aji white wax siis lähentelee miehen mittaa eli vajaata kahta metriä..

TepinKapsikuumi

Sitkeästi se 441551 jaksoi hedelmän vääntää. Mullakin teki viime syksynä pimeässä yhden podin ja muistikuva oli että mieto oli. Kaiken kaikkiaan toi kasvi on liian hidas ja harvasatoinen että sitä voisi suositella.

Mites tuo white wax...onko hedelmiä tulossa? kukkia? Se kun pitäs olla aika hyvänmakuinen ja kohtuu satoisa. Joo ja tukea tarvii takuulla.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - heinäkuu 22, 2010, 23:53:39 ip
Sitkeästi se 441551 jaksoi hedelmän vääntää. Mullakin teki viime syksynä pimeässä yhden podin ja muistikuva oli että mieto oli. Kaiken kaikkiaan toi kasvi on liian hidas ja harvasatoinen että sitä voisi suositella.

Mites tuo white wax...onko hedelmiä tulossa? kukkia? Se kun pitäs olla aika hyvänmakuinen ja kohtuu satoisa. Joo ja tukea tarvii takuulla.

Podia pukkaa useampia ja kukkia täynnä on toi valkovaha. Ja tuossa PI441551:ssä on varmaan jokunen kymmenen podia tulossa, joten ei se siihen yhteen jäänyt.

TepinKapsikuumi

No hyvä juttu. Mulle jäi vaan siitä kasvista aika vaisu kuva.
Näissä on niin paljo muuttujia mitkä vaikuttaa kokemukseen lajikkeesta. Sillee huvittavaa, että mä en osaa kasvattaa niinkin yleistä lajiketta kun Champion. Ei vaan tuu sisätiloissa mitää. Joko se on liian kuumassa paikassa tai sitten liian pimeässä. Taidan mä muutaman podin saada muttei sen kanssa mitää menestystarinaa ole tulossa. Tää talo ei o yhteensopiva baccojen kanssa ylipäätään. Chinenset onnistuu kohtuudella.

Minbaari

heinäkuu 24, 2010, 06:05:13 ap #233 Viimeisin muokkaus: elokuu 04, 2010, 15:04:05 ip käyttäjältä Minbaari
Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - heinäkuu 23, 2010, 00:11:59 ap
No hyvä juttu. Mulle jäi vaan siitä kasvista aika vaisu kuva.
Näissä on niin paljo muuttujia mitkä vaikuttaa kokemukseen lajikkeesta. Sillee huvittavaa, että mä en osaa kasvattaa niinkin yleistä lajiketta kun Champion. Ei vaan tuu sisätiloissa mitää. Joko se on liian kuumassa paikassa tai sitten liian pimeässä. Taidan mä muutaman podin saada muttei sen kanssa mitää menestystarinaa ole tulossa. Tää talo ei o yhteensopiva baccojen kanssa ylipäätään. Chinenset onnistuu kohtuudella.

Selkeesti osa kasveista ei viihdy sisäkasvatuksessa. Mulla Champion, Aji White wax ja Aji benito aloitti kukinnan sisällä, mutta ne kukat tippuivat/kuihtuivat kaikki. Sitten vasta ulos päästyään, toisella kukintakierroksella aloittivat podien tuoton. Chinenset tuntuu viihtyvän. Etenkin sisällä olevat, Pink haba, 7pot ja yllärichine 1 nauttivat jatkuvasta yli 20 asteen lämmöstä. Ulkona olevat chinenset myöskin viihtyvät, mutta ainut joka on kärsinyt kovista helteistä/vaihtelevista olosuhteista on Trinidad scorpion. Se on ainut chinense jonka ekat podit näyttääkin jäävän onnettoman pieniksi. Luulin aluksi että ne kasvaisivat isommiksi, mutta ei. Se olisi varmaan viihtynyt paremmin sisäkasvina, mutta toivotaan, että sen tulevat podit olisi kuitenkin isompia kuin ensimmäiset.

ps. Lanceolatum avaa kukkansa hetkenä minä hyvänsä...

Minbaari

heinäkuu 26, 2010, 01:43:20 ap #234 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 26, 2010, 04:08:18 ap käyttäjältä Minbaari
Siinä se nyt on! Capsicum Lanceolatum aloitti kukinnan.

Ja tämännäköinen Lance on tällä hetkellä. Ei. Ei pääsisi tällä kasvien kauneuskilpailun voittajaksi..  ;D Mutta ei se ulkonäkö vaan sisäinen kauneus. Sekä tietenkin harvinaisuus..

Yleiskuvaa. Huomaa takana oleva PI441551 f4, jonka lehdet kelpasivat toukille. Onneksi uutta kasvua on riittävästi korvaakseen menetettyjä lehtiä..

Partsin toinen puoli.

Aji benito. Eihän tämä mitään kovin isoja podeja tee..

Trinidad Scorpion Morouga Blendin komea raakile. Toivottavasti kasvaa isommaksi kuin ekat.

Ylläri chinense nro.2. Yritin saada kuvaan mahdollisimman monta podia. Mikä mikähän tää on...??

Ikkunan takaa otettu kuva PI585273:n podeista.

Yksi koditon toukka oli meinannut tehdä pesän Y2:n podiin, mutta valitettavasti eväsin tuon asuntohakemuksen ja annihiloin asukkaan.

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - heinäkuu 26, 2010, 01:43:20 ap

Ylläri chinense nro.2. Yritin saada kuvaan mahdollisimman monta podia. Mikä mikähän tää on...??

Jos kypsyy oranssiksi, niin saattaisi olla vaikka Harold st. barts. Aika paljon samaa näköä on mielestäni.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: MasaT - heinäkuu 26, 2010, 08:21:41 ap
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - heinäkuu 26, 2010, 01:43:20 ap

Jos kypsyy oranssiksi, niin saattaisi olla vaikka Harold st. barts. Aika paljon samaa näköä on mielestäni.

Itsekin veikkailin jo tätä 16.1.2010 Haroldiksi.. Saas nähä..   :)
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6705.30

Minbaari

Nyt ollaan lähempänä kuin vielä koskaan....
Tepin

Huimaa sadonkorjuuta. 7 potteja, tomaatteja, pink habaneroja ja massiivisia Trinidad Scorpioneja.

Minbaari

Ekat Aji Benitot, kaupan habanerot ja Ylläri chinense 2:t maisteltu! Aji benito oli herkullisen makuinen ja enintään keskinkertaisen tulinen. Ja niitä tulee paljon!!  ;D Kaupan habanero jonka yksilöitä mulla on kolme ja ekat kypsät keräsin pienimmässä ruukussa kasvaneesta kasvista. n.peukalon pään kokoinen podi oli ääritulinen ja todella voimakkaasti chinenselle maistuva.

Tämän kaupan habasta kasvaneen podin sai kokea tuleva vaimoni myös polttareissaan, kun hänen kaverit pyysivät multa jotain tulista chiliä, jonka sitten naiseni piti syödä. Tuleva vaimoke kärsikin sitten oikein kunnolla ja joutui kaiken hikoilun, hikkailun ja mahakipujen jälkeen oksentamaan..... :-X Mutta läpäisi testin ja kyllä mä tuon urotyön jälkeen hänet vaimoksi kelpuutan.  8)

Ylläri chinense 2:n podi on kypsänä hieman oranssinpunainen. Kuvaa saan seuraavasta podista, kun kamerassa ei ollut akkua jäljellä. Ja tulisuus tossa on varmasti kympin luokkaa! Sanoisinko, että poltti niin ettei mitään sanotuksi saanut. Kunnon kamaa! Vielä kun saan kuvan siitä kypsästä, niin heitän kuvan Lajikkeen tunnistus ketjuun, niin tietää mitä tuli syötyä.

Minbaari

elokuu 04, 2010, 11:41:29 ap #239 Viimeisin muokkaus: elokuu 04, 2010, 15:05:15 ip käyttäjältä Minbaari
Kypsymistä tapahtuu mukavalla tahdilla. Silti mitään ämpärillisiä chilejä en pääse keräämään kerralla, mutta luulisin että saan tarpeeksi chilejä syötäväksi talveksi.

Orange habanero.

Mukavan kokoinen Pink habanero. Nämä on kohta poimittu kaikki. Podeja tuli tuosta ekasta satsista n.30-40. Saisikohan topmaxilla kasvin puskemaan lisää podeja..?

Naga saanut vähän UV-säteilyä. Podi on mustempi mitä kuva antaa ymmärtää.

Kuin myös tämä ylläri 2. Punaiseksi tuntuisi kypsyvän.

Ylläri 1 ei ole vielä vaihtanut väriä.

Aji white waxin raakile. Näyttää herkulliselta. Enää ei harmita yhtään kun en saanut alkukaudesta omaa aji cristal puskaa. Näiden pitäisi olla vähintään yhtä hyviä.

Starfishin raakile. Tuskin ehtii parvekkeella kypsäksi asti.