tammikuu 11, 2025, 08:45:46 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Minbaarin hieman villi 1.kausi

Aloittaja Minbaari, marraskuu 26, 2009, 13:00:05 ip

« edellinen - seuraava »

TepinKapsikuumi

Onse söpö. Niin ja kyllähän fakta on se, että itse kasvattamat chilit maistuu kyllä aina paremmalta. Niissä on se psykolooginen vaivannäkemisen tuoma makubonus  ;)

Minbaari

toukokuu 11, 2010, 23:04:26 ip #121 Viimeisin muokkaus: elokuu 04, 2010, 15:14:31 ip käyttäjältä Minbaari
Tulipahan napsaistua nyt vai oliko se eilen, noitten hujoppien korkeimmat latvat poikki! Kaupan habasta lähti yli puoli metriä, Aji white waxista ja Championistakin varmaan se 40cm.. Lisäksi suuntasin enemmän valoja noille jotta alkaisivat kasvaa tuuheampina. Ikkunalaudalla olevat chinenset tulevat varmasti lähipäivinä nauttimaan aurinkoisista keleistä, joten ne eivät tarvi niin paljon lisävaloa. Kävin ostamassa vihdoin myös hallaharsoa ja tarkoitus olisi lähipäivinä jotain chilejä parvekkeelle laittaa..

Mitenkäs muuten noiden vanhempien chilien laita on, että tarvitseeko niitä suojata hallaharsolla myös alkuun? Tarkoitan siis viimevuotisia jotka ovat jo ulkona viime kesän viettäneet. Ja eikös ne ole muutenkin "karaistuneempia" ja kestävät kylmyyttäkin paremmin kuin uudet taimet..? Etten nyt tappaisi niitä innostuksissani...

Toni.A

Minun näkemykseni on mitä olen täältä jo oppinut, että harson alle kaikki vaan, sillä vanhemmissakin on uutta lehteä tullut, vaikka kuinka paljon. Saattaahan ne paremmin kylmää ja aurinkoa paremmin sietääkin, mutta koskaan ei voi olla liian varovainen ja ovathan ne taas olleet viimevuodesta sisällä.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - toukokuu 11, 2010, 23:15:08 ip
Minun näkemykseni on mitä olen täältä jo oppinut, että harson alle kaikki vaan, sillä vanhemmissakin on uutta lehteä tullut, vaikka kuinka paljon. Saattaahan ne paremmin kylmää ja aurinkoa paremmin sietääkin, mutta koskaan ei voi olla liian varovainen ja ovathan ne taas olleet viimevuodesta sisällä.

Aivan! Jatketaan siis linjaa: VKVP. Vedetään Kaikki Varman Päälle.  ;D

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - toukokuu 11, 2010, 23:21:18 ip
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - toukokuu 11, 2010, 23:15:08 ip

Aivan! Jatketaan siis linjaa: VKVP. Vedetään Kaikki Varman Päälle.  ;D
Näin on! Ja varmuudeksi pari kerrosta sitä, ettei aurinko hetkessä polta ja kylmä vie, tosin ei niitä sitten kannata heti jättääkään sinne ulos, vaan totuttelu ensin. Itse meinasin jo maksaa kovan hinnan omissa rehuissa, kun ajattelin pitää parituntia kerralla ja harsojen kanssa, niin johan se melkein oli jo liikaa. Kannattaa siis olla varovainen, pian ne tottuut.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Minbaari

Eilen totuttelin osaa chilejä parvekkeella. Osa jäikin sinne harsojen alle ja osa ei. Tosi paljon vaihtelua lajikekohtaisesti mitkä kestää paahdetta ja aurinkoa. Lancekin pääsi vihdoin amppeliruukkuunsa ja on viettänyt yön harson alla parvekkeella. Laitan kuvia ehkä tänään myöhemmin tai sitten ensi viikolla, mutta nyt pitää lähteä taas nukkumaan..

Minbaari

Hitto mitään kuvia ehtinyt ottaa, kun on vähän kevätkiireitä. Mutta viikon on nyt nämä chilit viettäneet parvekkeella, eivätkä ole todellakaan pistäneet pahakseen:

-Tepin
-PI441551
-3x Kaupan habanero
-Ylläri chinense 1 ja 2
-Starfish
-2x Ulupica, Large
-Lanceolatum

Lisäksi ulkona ovat käyneet Trinidad Scorpion, Naga, Pink habanero ja ylläri Annuum kasvit. Tuli muuten ostettua kymenlaakson suurimmasta puutarhamyymälästä kivankokoinen gojimarjan taimi. Oma gojin kasvatus kun tyssäsi siihen kun latvoin sen. Nyt päätin yrittää kuitenkin uudella, "hieman" vahvemmalla kasvilla. Ja pitihän parit tomaatin taimetkin virittää parvekkeelle... Naapurit on ihmeissään kun harmaan kouvostoliittolaisen askeettisen parvekerivistön rikkoo meikäläisten viherlaaksokeidas!  8)

Minbaari

toukokuu 23, 2010, 21:03:35 ip #127 Viimeisin muokkaus: elokuu 04, 2010, 15:15:12 ip käyttäjältä Minbaari
Kelit huononee, niin chilit joutuu raahaamaan sisälle. Tässä kuitenkin kuvia kun roudasin kaikki kasvit ulos totuttelemaan eilen.
Villi ja rocotonurkkaus. Ja on siellä PI441551 myös, tähän nurkkaan paistaa aurinko vähiten ja sekin vähä parvekelasin takaa.

Vasemmalta Trinidad Scorpion, 7 pot, Pink habanero, Aji white wax, Aji benito ja naga.

Aji benito on kaikkein surkeimman näköinen risukasa mikä kasvaa. Tai siis ei kasva. Vaikka olen antanut sille hyvin valoa, lämpöä ja ravinteita niin se on silti todella heiveröinen risu.

Vasemmalla ylläri chinensejä ja kaupan haba, keskellä gojimarja ja oikealla yksi tuplaharson alla palanut kaupan haba.

Amppelissa tuplaharson alla majailee c.lanceolatum.

Mimosaruukussa mahdollisen lemon drop hybridin kanssa asuva chinense rupesi puskemaan podeja.

PI441551 yrittää jälleen!

Hmmm.... Seiskapataa!  8)

Minbaari

toukokuu 27, 2010, 04:34:32 ap #128 Viimeisin muokkaus: toukokuu 27, 2010, 04:39:56 ap käyttäjältä Minbaari
Kaikkia chilejä en enää näillä viileillä keleillä kantanut sisälle, vaan Tepin, PI441551, Turbo Pube, yksi Ulupica, Lance ja kolme kaupan habaa ovat majailleet harsojen alla partsilla. Noista varmaan habat eivät kovastikkaan pidä viileistä keleistä mutta aivan hirveästi niillä ei tunnearvoa ole. Toiset taas kestävät toivottavasti yökylmät paremmin. Viime yönä lämpötila oli laskenut 5,3 asteeseen, mutta tuplaharsot varmaan auttavat jonkin verran. Lanceolatum on lähtenyt kivasti kasvamaan alaspäin amppelissa ja Ulupica kukkii kovasti.

Sisällä tuin kaikki baccat paitsi starfishin huolellisesti k.eppien(munansaannin iski) avulla, niin pelko heiveröisten varsien katkeamisesta pieneni. PI585273 rocoto on myös kohtalaisen täynnä nuppuja ja osa varmaan avautuu kukkasiksi lähipäivinä. Red peruvian rocotossa taas ei näy nuppuja vieläkään.. Tykkäisiköhän se olla kylmässä parvekkeella..?

Minbaari

Kyllä kelpaa! Sillä matkahuolto kiikutti aivan mahtavan hyviä Penan jalluja tänään. Todella rapeita, mehukkaita ja sopivan tulisia.. Huomenna ostamaan juustoja, pekonia ja muita aineksia, niin pääsee herkuttelemaan tosissaan. Ja Jalapeno popperseja täytyy tietenkin tehdä myös.. Om om om..

Ja mitä murkuloita on seassa!!  :o

Kaltsu

Ompa hyvän näköisiä. :P Voin vain kuvitella kuinka herkkua ovat täytettynä. Pitäisiköhän sitä itsekkin raaskia satsi tilata. :)
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Minbaari

Niin mikähän mahtaa tämä chili olla? Siemen otettu myös Heinän Penan kasvattamasta lemon dropista.
Omaan silmään tämä näyttää Naga Morichilta.

Minbaari

Vastauksena edellä olleeseen kuvaan, naga ei ainakaan ole kyseessä.. Melko habaneromaisia elkeitä tässä podissa, sillä jännästi rypyt siloittuivat podin vähän kasvettua.

Aamulla roudasin taas osan puskista parvekkeelle totuttelemaan. Tässä kuvassa oikealla ehkä vähiten huomiota saanut chilini: Starfish. Se on vihdoin ruvennut kasvamaan, saatuaan varmaan juuristonsa kuntoon. Se on ehdottomasti ollut hidaskasvuisin chilini. Sen vasemmalla puolella Pink Habanero joka kukkii. Ja äärivasemmalla Aji benito.

Y2 eli ylläri chinense 2 on aloittelemassa kukintaa. Sen vasemmalla puolella PI441551 pistokas.

Kukka

Isin pikku apuri suihkuttelemassa chilejä..

Ja loppuun mielestäni ehkä hienoin chinensen kukka mikä mulla kasvaa. Trinidad Scorpion.

Hmm.. Ja podien tällä hetkellä laskettu yhteismäärä mikä puskissa roikkuu on 12.

Minbaari

Helvata! Unohdin päivällä lisätä tämän kuvan!

Kokokuva 7pot/pod puskasta! Tänään bongasin uuden bodin siitä taas.. Nam!  :D
Vertauskuvana 125g lastenruokapurkki..

TepinKapsikuumi

Sä taida paljon leikkelyä harrastaa? Mulla noi sivusuuntaan tai suoraan ylöspäin "liikaa" kasvavat harottimet ois saanu saksia, moraa tai katkoteräveistä.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - kesäkuu 01, 2010, 23:20:01 ip
Sä taida paljon leikkelyä harrastaa? Mulla noi sivusuuntaan tai suoraan ylöspäin "liikaa" kasvavat harottimet ois saanu saksia, moraa tai katkoteräveistä.

No itse asiassa kyllä, mutta en juuri tuossa kasvissa. Miksi leikata kun näyttää aloittavan podien tuoton noinkin.. Baccoja leikkelin tossa taannoin melko reilusti ja Trinidad scorpparista "leikkasin" siis katkaisin yhden latvan, kun välppäsin sitä sisään-ulos-sisään ulos methodilla. Myöskin Red peruvian rocoto sai kyytiä, kun siirsin sen ulos ja siitä katkesi yksi oksa. Ja kun tilaukseni chilikaupasta saapuu, niin ajan tuohon 7 pataan Topmax+bloom lannat, niin eiköhän siitä jonkinmoista satoa saada..

TepinKapsikuumi

No ite tavoittelen tuuheampaa ja kohtullisen kompaktia kasvia. Ei mulla muuta syytä ole leikkaamiseen. Kuitenkin se leikkaaminen saa sen kasvin haaroman mukavasti.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - kesäkuu 01, 2010, 23:41:14 ip
No ite tavoittelen tuuheampaa ja kohtullisen kompaktia kasvia. Ei mulla muuta syytä ole leikkaamiseen. Kuitenkin se leikkaaminen saa sen kasvin haaroman mukavasti.

Mutku ei malta taas oottaa että saa satoa! Ja mitä sillä kompaktiudella, kun katto tulee ennen pitkää vastaan joka tapauksessa. Tai yläkerran naapurin parveke...  :)

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - kesäkuu 01, 2010, 23:46:18 ip

Mutku ei malta taas oottaa että saa satoa! Ja mitä sillä kompaktiudella, kun katto tulee ennen pitkää vastaan joka tapauksessa. Tai yläkerran naapurin parveke...  :)

No jos sulla siellä katossa on tarjota valoa kanssa...siks just leikkaan, ettei yks puska vie muiden puskien elintilaa ja toisaalta eivät kasva pois valosta. Jossain kasvihuoneessa se katto on aidosti rajana varmaan, mutta sisällä tuuhea matalampi malli eli ehkä n. metrinen chinense on mun mielestä satoisampi.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - kesäkuu 01, 2010, 23:52:29 ip
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - kesäkuu 01, 2010, 23:46:18 ip

No jos sulla siellä katossa on tarjota valoa kanssa...siks just leikkaan, ettei yks puska vie muiden puskien elintilaa ja toisaalta eivät kasva pois valosta. Jossain kasvihuoneessa se katto on aidosti rajana varmaan, mutta sisällä tuuhea matalampi malli eli ehkä n. metrinen chinense on mun mielestä satoisampi.

Näin on! Olen kyllä auttamatta huomannut sen, että valaistus sisällä on ollut riittämätöntä ja pitkään. Ensi kaudeksi ehkä monimetalli/natikka. Tarkoitus on kuitenkin saada mahdollisimman moni ulos partsille, jossa sitä tilaa on kasvaa ainakin korkeus suunnassa. Siellä tarkoitus laittaa chinenset aurinkoisimpaan paikkaan, johon paistaa aurinko n.klo:14-21. Ja täytyy varmaan jollain chinensellä kokeilla tuota rajumpaa leikkausta koska mulla niitä on valtaosa chileistä.