heinäkuu 01, 2024, 07:51:02 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bluesmanin kausi 2010

Aloittaja bluesman, marraskuu 28, 2009, 00:00:59 ap

« edellinen - seuraava »

kuje

Aikamoinen sato! :o Onnea vaan molemmille voittajille. :D

bluesman, et turhaan kehunut lancea helpoksi juurrutetavaksi.
Ensimmäinen pistokas tekee jo juuria viiden päivän jälkeen.
Bhut Jolokia on ollut juurtumassa varmaan kuukauden eikä juuria näy.
Tarvitaan vielä kuukausi lisää niin sekin juurtuu.

.tomppa.

ONNEA VAAN VOITTAJILLE!!

Ja onnittelut myös mahtavasta sadosta bluesmanille!!      tossa riittää syömistä joksikin aikaa   ;D

bluesman

 Juu, naposteltavaa riittää. Varsinkin kun kuisti näyttää tältä;


bluesman

Taustalla oleva Orange haba on talvetettu yksilö joka viime syksynä kaverinsa kanssa näytti tältä;



Sitten bonchiksi;



Tilanne tänään pihalla vietetyn kesän ja lähes heittelläolon jälkeen;



Vielä pari kuvaa C.annuum Jindungosta passiivihydrossa ulkona vietetyn -2C yön jälkeen;


Vieressä ollut Early jalapeno;






Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: bluesman - lokakuu 17, 2010, 13:05:19 ipOrange haba on talvetettu yksilö...

Niillä on taipumusta muodostua amppelimallisiksi toisena ja kolmantena kasvukautenaan. Sehän meille sopii, vievät vähemmän tilaa, mutta satoa saadaan silti.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - lokakuu 17, 2010, 13:15:58 ip
Lainaus käyttäjältä: bluesman - lokakuu 17, 2010, 13:05:19 ipOrange haba on talvetettu yksilö...

Niillä on taipumusta muodostua amppelimallisiksi toisena ja kolmantena kasvukautenaan. Sehän meille sopii, vievät vähemmän tilaa, mutta satoa saadaan silti.


Niin siis latvottuna kasvaa varmaan enemmän sivusuuntaan kuin korkeutta.

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: bluesman - lokakuu 17, 2010, 12:55:29 ip
Juu, naposteltavaa riittää.
Tuommoinen kasa podeja sulla kotonakin kasvanut, aika hyvin! Tuo kuva tuo jotenkin mieleen lauseen "karkki tai kepponen".

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

bluesman

Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - lokakuu 17, 2010, 15:42:53 ip
Lainaus käyttäjältä: bluesman - lokakuu 17, 2010, 12:55:29 ip
Juu, naposteltavaa riittää.
Tuommoinen kasa podeja sulla kotonakin kasvanut, aika hyvin! Tuo kuva tuo jotenkin mieleen lauseen "karkki tai kepponen".

Siinämielessä kepponen että irtopodit ovat farmilta. Taustalla oleva punapyöreäpodinen Heart throb kasvoi farmilla grillillä. Toin sen kotiin lämpimään ja kohta leikattavaksi. On ollut bonchikokeilussa viime talvena. Kotona satoa tuottavat vain Orange haba, Aji gusanito ja Pimenta d´Espelette. Molemmat Chilivaarin amppelihabat ovat myös kotona, niissä yhteensä n.20 podia. Yritän pitää ne puskissa kiinni niin kauan kuin mahdollista niin olis tuoretta chiliä ruokapöytään.

hessi

minä missasin kisan :(
olin siskoa hoitelemassa enkä ehtinyt lueskelemaan....

on siinä chiliä aikas moinen läjä, jos kaikki olis yhdessä kasassa :)
sitä se tekee kun chilihulluus iskee :)
kukakohan sen on ens kaudella?


2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

bluesman

Lainaus käyttäjältä: hessi - lokakuu 21, 2010, 23:43:03 ip
minä missasin kisan :(
olin siskoa hoitelemassa enkä ehtinyt lueskelemaan....

on siinä chiliä aikas moinen läjä, jos kaikki olis yhdessä kasassa :)
sitä se tekee kun chilihulluus iskee :)
kukakohan sen on ens kaudella?




Toivottavasti en minä ainakaan. On ollut melkoisen uuvuttavaa lähinnä nää pari viime kuukautta kun en oo poiskaan raatsinut heittää ja pois jakamisellakin on rajansa kun en ole kaupallinen tuottaja enkä ilmaiseksikaan valtavan työtuntimäärän jälkeen jaa. Miksi kasvattaa niin paljon jos ei jaksa käyttää ja säilöä. Oon savustanut n.15 kaapillista chilejä ja chilin aromit istuvat tiukasti kaapin rakenteissa. Vaatii tehopesun ennenkuin voi laittaa muuta savuun ilman että maistuu chilille. Vaan eipä tuo minua haittaa.
Kuivuri on ollut myös tehokäytössä ja maakellareissa on ihan mukavasti säilykkeitä. Ainoa mitä tuli liian vähän tehtyä on savurocoto. Onneksi puskissa sisäännostetuissa rocotoissa on vielä yhteen savustimelliseen tavaraa. Savurocotot laitoin suurelta osin salsaksi ja onhan sekin hyvää.
Täytyy jossain vaiheessa tehsä lajikekohtainen loppuanalyysi miten homma v.2010 oikein meni.
Vielä pakkasyötä varten kasvaria siivotessani löytsin pyttyjen ja seinän välistä katkomaton oksa Poblanosta. Ei nyt sentään kypsiä podeja mutta tuoresalaattiainesta kumminkin.


hessi

juu, niin miksi kasvatella enemmän mitä jaksaa käyttää ja säilöä?
Samaa kysyn jo toistamiseen itseltäni! Ensi vuonna minulla EI kasva kuin muutama kasvi!
On sen verran kuivattua savustettua chiliä, ettei varmaan minun elinaikanan omassa käytössä lopu!
Ja savupönttö täynnä nytkin ja kaksi kuivuria pörrää ! on tämä sellaista hulluutta !  ::)
mutta mitä sitä sitten tekis jos ei olis chilejä kasvamassa? Löhöis sohvalla ! Juu ei kiitos !

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

kuje

Lainaus käyttäjältä: hessi - lokakuu 22, 2010, 21:34:42 ip
mutta mitä sitä sitten tekis jos ei olis chilejä kasvamassa? Löhöis sohvalla ! Juu ei kiitos !


Kesällä voi makoilla riippumatossa ja lukea kirjaa. Sivusilmällä vaan kattelee kun chilit kasvaa. ;)

Scotch Bonnet

Minkä verran satoa yksi puska keskimäärin tuottaa, kun aika lannistavia nämä teidän puheet, kun ajattelin rehdä ensikaudelle ulos chili kasvimaan johon esikasvattelisin taimia nyt. Kasvimaahan tulisi 72 kasvia joista 35 nagaa, 16 aji cristallia ja 21 aji amarilloa lisäksi minulla on ajatteilla täyttää 8 neliön kasvihuone muilla chileillä 

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Scotch Bonnet - lokakuu 23, 2010, 19:24:43 ip
Minkä verran satoa yksi puska keskimäärin tuottaa, kun aika lannistavia nämä teidän puheet, kun ajattelin rehdä ensikaudelle ulos chili kasvimaan johon esikasvattelisin taimia nyt. Kasvimaahan tulisi 72 kasvia joista 35 nagaa, 16 aji cristallia ja 21 aji amarilloa lisäksi minulla on ajatteilla täyttää 8 neliön kasvihuone muilla chileillä 
Bluesmanilla taitaa olla n. 1000-2000 podia/puska   ;D, mutta itsellä taisi yltää maksimituotollaan noin. 100-150 podia/puska. Jotkut puskat antoivat ihan muutamia kappaleita. Se vaan taitaa vähän riippua olosuhteista ja kasvatustavasta ja kaikesta sillä ja välillä.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Scotch Bonnet

No yksivuotiset kasvit varmaan pääsevät siihen 100 podia niin kyllä 72x100=7200 niin kyllä sillä varmaan saa jo ruokaa laitettua

hessi

Lainaus käyttäjältä: kuje - lokakuu 23, 2010, 16:48:28 ip
Lainaus käyttäjältä: hessi - lokakuu 22, 2010, 21:34:42 ip
mutta mitä sitä sitten tekis jos ei olis chilejä kasvamassa? Löhöis sohvalla ! Juu ei kiitos !


Kesällä voi makoilla riippumatossa ja lukea kirjaa. Sivusilmällä vaan kattelee kun chilit kasvaa. ;)


No sitten ei voi olla kuin pari chilipuskaa, nekin mieluiten villejä jotka tuottaa mini sadon :o)
minulle ainakin aivan liikaa työtä omista puskistani, mutta minähän olen lähes kaikki arki illat pois työn takia, ei siinä viikonlopun aikana paljon yksi ihminen tee, normi ihminen on ainakin parituntia illassa kotona ja siinä ajassa ehtii vaikkka mitä hääräämään ja kun olet mies niin yleensä paikalla on se naishenkilö joka hoitaa muut kotiaskareet  ::), minulla ei ole taloudenhoitajaa, lähes kaiken teen itse ja lisäksi vielä muidenkin asiat hoidan, mutta en saisi valittaa, koska itse olen tämän tien valinnut :)
sitten joskus makoilen riippumatossa ja luen kirjaa....

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

Lainaus käyttäjältä: Scotch Bonnet - lokakuu 23, 2010, 19:24:43 ip
Minkä verran satoa yksi puska keskimäärin tuottaa, kun aika lannistavia nämä teidän puheet, kun ajattelin rehdä ensikaudelle ulos chili kasvimaan johon esikasvattelisin taimia nyt. Kasvimaahan tulisi 72 kasvia joista 35 nagaa, 16 aji cristallia ja 21 aji amarilloa lisäksi minulla on ajatteilla täyttää 8 neliön kasvihuone muilla chileillä 


Itse en kyllä laittaisi tuollaista määrää kasvamaan, ellei sitten ole työvoimaa tiedossa, tai erittäin huonot kasvuolosuhteet !  ;D
huonosti hoidettu Naga puskaniki tuotti reilusti yli 2 kg kypsää bodia.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: hessi - lokakuu 23, 2010, 19:51:54 ip
Lainaus käyttäjältä: Scotch Bonnet - lokakuu 23, 2010, 19:24:43 ip
Minkä verran satoa yksi puska keskimäärin tuottaa, kun aika lannistavia nämä teidän puheet, kun ajattelin rehdä ensikaudelle ulos chili kasvimaan johon esikasvattelisin taimia nyt. Kasvimaahan tulisi 72 kasvia joista 35 nagaa, 16 aji cristallia ja 21 aji amarilloa lisäksi minulla on ajatteilla täyttää 8 neliön kasvihuone muilla chileillä 


Itse en kyllä laittaisi tuollaista määrää kasvamaan, ellei sitten ole työvoimaa tiedossa, tai erittäin huonot kasvuolosuhteet !  ;D
huonosti hoidettu Naga puskaniki tuotti reilusti yli 2 kg kypsää bodia.
Mulla Nagasta tuli tuottoa yhteensä 17 podia, tosin heräsikin oikeastaan henkiin, kun kesä oli ohitse. :D Tämä oli vähän sellainen kidutettu versio! Toivottavasti ensikesänä saan tuosta runsaasti satoa.  :P

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Chili-Hixu

Lainaus käyttäjältä: hessi - lokakuu 23, 2010, 19:51:54 ip
huonosti hoidettu Naga puskaniki tuotti reilusti yli 2 kg kypsää bodia.

mun hyvin hoidettu naga teki 3 podia  >:(
tosin sisällä, ja parin litran purkissa.

bluesman

lokakuu 23, 2010, 21:13:48 ip #1419 Viimeisin muokkaus: lokakuu 23, 2010, 21:46:52 ip käyttäjältä bluesman
Lainaus käyttäjältä: Scotch Bonnet - lokakuu 23, 2010, 19:24:43 ip
Minkä verran satoa yksi puska keskimäärin tuottaa, kun aika lannistavia nämä teidän puheet, kun ajattelin rehdä ensikaudelle ulos chili kasvimaan johon esikasvattelisin taimia nyt. Kasvimaahan tulisi 72 kasvia joista 35 nagaa, 16 aji cristallia ja 21 aji amarilloa lisäksi minulla on ajatteilla täyttää 8 neliön kasvihuone muilla chileillä 


Joo, tilaa superlämmin kesä kuten viime kesä sattui olemaan niin ehkä saat Nagasta ulkona satoa. Chinenset vaativat lämpöä ja keskimäärin normaalikesä ei todellakaan suosi ulkokasvattelua. Tosin aina voi kokeilla ja jotkut lajikkeet selvästi pärjäävät paremmin kuin toiset. Kasvimäärät tuntuvat isoilta mutta jos sulla on aikaa niin mikäs siinä.
Tonipetter liioittelee podimääriä. Mulla oli pari kasvia joista tuli yli 1000 podia; Congo ja Peruvian white. Aji rojo koko kauden mittaan saattaa päästä lähelle.
Nagat tuottivat pari kiloa/puska vesiviljelyssä, mikä nyt ei ole kovin kummoinen tulos. Podimäärä on kohtalainen kun yksi podi ei paljoa paina. No, olihan sitten Bhut Jolokiaa 2kpl jotka tuottivat toisen mokoman.
Ulkona tuotto esim Aji cristaleilla oli kymmenesosa kasvarin puskiin verrattuna. Rocotoja ei ollut vesiviljelyssä mutta kesä suosi vaikka istutin liian pieniin ruukkuihin. Kohtalainen tuotto/kasvi paitsi muutama kumma poikkeus.
Laita kasvariin pari ebbiä joihin 1 kasvi/ebbi. Tuotto voi ylittää kasvimaan kasvit moninkertaisesti. Parikin kiloa Nagaa piisaa jo pitkälle.