tammikuu 10, 2025, 06:54:01 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilikaski, kausi 2010

Aloittaja MikaK, joulukuu 21, 2009, 13:29:26 ip

« edellinen - seuraava »

MikaK

Kohta kuukauden olleet neljä Aji Cristallia on tullu Fatalilta tilauksen yhteydessä ja vajaan viikon olleet neljä on kaupan ( mielestäni ) kypsistä kerätty. Seurataan tilannetta, josko innostuvat pomppimaan esiin.

BST:n taimi irtoaa, jos vain haluat. Tuossahan tuo muiden kanssa kasvaa ilman suurempaa erikoishoitoa joten siltä osin mitään rahaa rupea siitä pyytämään. NHL:n henkinen trade siemeniin tai podeihin kuullostaa paremmalta. Podeja ei toki ole aikoihin saatavilla. Kerro vain koska haluat BST:n taimen, niin sovitaan vaihtopaikka ja -aika.

Ikea-reissu tulikin tehtyä tänään, joten nyt on kolme valaisinta kasveilla ja 11 kasvia siirtyi minikasvarista pääosin maitopurkin puolikkaisiin. Nyt vain odottelen loppujen kasvamista ulos minikasvarista, koska ne vievät nyt turhan paljon tilaa pöydällä.

MrFrost

NHL-hengessä mennään :)

Kiinnostaisiko mun ebbissä olevasta Peruvian White Habanerosta oksa?

Tuo meinaan sai mulle kolahtaan että on oikeasti hyvän makuisia chilejäkin :)
Fataliita saa syyttää siitä että musta tuli chilipää :)

Voisin koettaa idättää sulle villassa Aji Cristalia, jos haluat? Mulla on tällä hetkellä 2 turveruukussa
ja yks ebbissä oleva, toisen ebbissä olevan lahjoitin eteenpäin turveruukkukasvina :)

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

MikaK

Peruvian White Haba pistokas kuullostaa hyvältä, kuten myös Aji Cristal. Eka erä taitaa jäädä suutariksi, mutta elätellään nyt vielä toivoa, josko toinen erä onnistuisi.  PWH vaikuttaa oikein mielenkiintoiselta lajikkeelta. Itselläni haba-kokemukset rajoittuvat vain kaupan lajikkeisiin ja mielenkiinnolla odotan omien CRH:n satoa.

Idätykset ovat muuten menneet yli odotusten ja lajikevalikoimaani ensi kesäksi olen kokolailla tyytyväinen. Olisi tulossa tulista ja jopa ylitulista sekä erilaista maukkaaksi kehuttua. Useampaankin lajikettani on kehuttu satoisaksi niin Fatalin kuin muiden kasvattajien toimesta, joten katsotaan miten meikäläinen saa satoa aikaiseksi. Sopiva määrä tuoreena nautittavaksi ja vielä säilöön olisi mukava saada erilaisia chilejä.

MrFrost

No, mä laitan sulle Aji Cristalin itämään. Menee kyllä pienoinen tovi, että taimea uskaltaa siirtää :)

Ja toki tuosta yksi oksa liikenee, en ole vaan kovin kokenut noiden pistokkaiden juurruttamisessa,
pistämpä kokeeksi yhden oksan jo juurtumaan.

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: MrFrost - tammikuu 16, 2010, 19:02:14 ip
Aika kummaa.

Mun käsitykseni mukaan Aji Cristal on erittäin helposti itävä lajike.

Tosin vaikuttanee myös se, minkä kypsyysasteen hedelmästä siemenet on kerätty,
jos Fataliilta olet hommannut, pitäisi kyllä itää.

Mä muuten voisin huolia yhden Black Scorpion Tonguen aikanaan, jos pientä korvausta vastaan suostut
taimesta luopumaan :)

-Timo

Yksikään fataliilta tilatusta 5 kpleesta ei itänyt, joten laitoin tuosta kaupasta ostetusta pari itään. Jälkimmäiset iti ja alle 3vrk:ssa.

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - tammikuu 17, 2010, 21:34:12 ip
Yksikään fataliilta tilatusta 5 kpleesta ei itänyt, joten laitoin tuosta kaupasta ostetusta pari itään. Jälkimmäiset iti ja alle 3vrk:ssa.

Huonoa tuuria ollut sulla.

Toki, voi olla osunut sattumalta kaikki siemenet huonosta hedelmästä, yleensä Fasselta tilatuista/saaduista
siemenistä mulla on ollut itävyysprosentti noin 99.

-T

MikaK

tammikuu 18, 2010, 08:32:31 ap #26 Viimeisin muokkaus: tammikuu 18, 2010, 21:15:39 ip käyttäjältä MikaK
Tuntuu olevan idätys henkimaailman hommia. Rocotoissa kolme neljästä iti puolessa toista viikossa ja se neljäs puolisen toista viikkoa ekojen jälkeen. Mullassa vielä mahdollisuus liian syvään upottamisesta, niin olen yllättynyt kuinka hyvin eka idätykseni onnistui. Lauantaina laitetuille kahdeksalle kaupan haballe ei oikeastaan ole enään edes tilaa, mikäli kasvit kasvavat onnistuneesti, mutta laitetaan kokeilun piikkiin, niin testaan kunnolla turvebriketit. Kaipa niille kasveille jotain aikanaan keksii, jos niitä liiaksi asti roikkuu.

Ei siinä, että olisi suuremmin kokemusta pistokkaiden kanssa, mutta viime kesänä sain kesäkuussa vaimon työkaverilta lemon dropin pistokkaan, mikä ehti kotimatkalla nuukahtaa kunnolla. Kotona laitoin vesilasiin, missä oli ripaus Puutarhan kesää. Pari viikkoa ikkunalla mihin paistoi 2-3 tuntia illalla ja kasvi teki uudet juuret. Altakasteluruukkuun ja paremmalle ikkunalle amppeliin. Ehkä kuukauden kasvi tunti kasvavan hitaasti sopeutuen uuteen kotiinsa. Viikon mökkiloman aikana LD venähti kokoa reilusti yli tuplaten kokonsa ja siirtyi tekemään innolla kukkia, mitkä muuttuivat kovalla prosentilla podeiksi. Lopulta sain n. 30 podia kypsäksi, pääosin syyskuussa.

MrFrost

Mä laitoin sen ISÄN MUKI-kahvikuppiin, joka on puolillaan lecasoraa ja lorautin vettä.

Pitää kosteana, muttei kummiskaan ihan vedessä.

Katsellaan mitä tuosta tulee, jos ei mitään, niin leikkaan uuden oksan juuri ennen, kuin lähden
tuomaan sulle aji cristalia, noitten pitäs kyl itää. Pistin kaks siementä suht lähekkäin yhteen villakuutioon,
eli saatat saada aika lähekkäin olevan tuplakasvin =)

-T

MikaK

\o/ Chocolate Bell Bepper iti! Bonusyllärinä itämään laitettu Fatalin bonussiemninä tullut vetäisi yksinään onnistuneen itämisen. Vaikuttaa hauskalta kasvilta, joskin etukäteen ruskea paprika epäillyttää, miten maistuu, kun on niin oudon näköinen. Tämän itämisen jälkeen Aji Cristal ainoa epäonnistunut lajike ekassa idätyksessä.

Myöhemmissä idätyserissä ei ole mitään raportoitavaa tapahtunut.

Osa kasveista näyttää jo ihan oikeilta kasveilta, miltä voi odottaa vaikka mitä ja myöhemmin itäneet on pikkurääpäleitä :)

MikaK

Eli kumpikin ylimääräinen BST löysi uuden kodin ja traden myötä toiseen suuntaan matkaa erikoisempia habaneroja. Chilijoukkueeni tulisuusaste nouseekin mukavasti. Hus äkkiä pois lumet ja pakkaset, että pääsee keskittymään olennaiseen eli kasvattamaan satoa. Pienet eslini pitävät kasvit hengissä, mutta satoa varten tarvitaan Isä Aurinkoista, enkä nyt kaipaa naapurin entistä johtajaa.

MrFrost

Eikä NHL:än vaihtoikkuna edes vielä ole sulkeutunut :D

-T

MikaK

Siirsin toisestakin minikasvarista taimet omiin ruukkuihinsa. Samalla olen laskeskellut ja suunnitellut mihin kasvit aikanaan terassilla mahtuvat. Omien kasvatusten ja sovittujen vaihtojen jälkeen chiliteline olisi täynnä, yksi lisähylly pitää tehdä seinälle rocotoille ja kolme chiliä olisi menossa mökille kasvimaahan. Numex Twilight, lemon drop ja inca red drop pääsevät kokeilemaan avomaanchilin elämää.

Viikonloppuna olisi vielä tarkoitus laittaa chocolate bell pepperiä muutama lisää itämään, kun kodin kasvimaahan voisi laittaa useammankin paprikan kasvamaan.

Tänään tai huomenna meinasin piipahtaa paikallisissa liikkeissä 50W eslit chileille. Nykyinen 15W, 15W ja 30W korvaantuu siis liki kolminkertaiseksi. Luulisi chilien tykkäävän ja isommat lamputtunkenevat sen verran lampuistakin ulos, että valoalue laajenee. Nyt jo chilit vievät yllättävän paljon pöytätilaa ja seuraavan ruukunvaihdon jälkeen taidankin olla liemessä. Onneksi anoppilan ikkunalle voi siirtää silloin osan ja varmaan muutama voi mennä pariksi kuukaudeksi asumaan muksun kirjoituspöydälle.

Turvebriketti-idätyksistä ei ole oikeastaan mitään kerrottavaa. Haboissa on havaittavissa pientä eloa ja aji cristallien kohdalla turvebriketit vähän "romahti" kun kastelin yläkautta ja lorahti briketille enemmän kuin briketti imu suoriltaan, joten pieni lammikko uudelleen järjesteli briketin pinnan haudaten siemenen. Toinen viikko turvebriketeillä tulee täyteen alkuviikosta ja jatketaan seuraamista. Mikäli nämä itävät, niin mökin kasvimaa kutsuu.

MrFrost

Tiputin tosiaan villaan 2 aji cristalin siementä. Toinen osoittaa jo itämisen merkkejä :)

-T

MikaK

Hämmentävää, omat pari viikkoa turvebriketeissä olleet ajit osoittaa olemattomia merkkejä. Aji Cristal toistaiseki 0/8 saldolla. Ainoa lajike, mikä sitkeästi jättänyt itämättä.  ??? Noh, huijataan ja idätetään toisaalla "farmissa" omaan joukkueeseen lisätukea.

Päätin kokeilla Chilivaarin kelluvaa idätyslauttaa ja siihen pääsi loput Chocolate Bell Pepperit ja pitihän siihen heittää vielä jokunen Championin siemenkin, mutta vain sen takia, että idätyslautan konsepti tulee kunnolla testatuksi.

Eilen tarttui kolme 50W esliä K-Rauta75:stä matkaan ja täytyy myöntää varastohuoneen valoisuuden muuttuneen kunnolla. Seurataan mitä chilit tykkäävät muutoksesta.

Tällä hetkellä 10 taimea näyttää oikein terhakalta ja lupaavilta. Toisia oikeita lehtiä puskee esiin ja meno näyttää oikein vakuuttavalta. Sitten vähän myöhemmin itäneet näyttävät vasta hakevan vauhtia ja ovat aika surkean näköisiä rääpäleita. Seuraavat viikon kertonevat millaisella lajikevalikoimalla seuraavaan ruukunvaihtoon mennään. Jokunen näyttää kärsineen sitkästi kypäräpäisyydestä ja sen takia jäänyt kavereista jälkeen.

Toinen trade-kelpoinen Black Scorpion Tonguen kauppa kuivahti sikäli, että "ostaja" saikin k.o lajikkeen siemeniä tilauksen bonari, joten pöydällä olisi yksi BST, jos joku kokee kiinnostusta. Vaihto siemeniin, pistokkaaseen tai taimeen.

bluesman

Mulla on sitten ylimääräisiä Aji cristaleja et älä oo huolissas.

MikaK

Hyvä, että muualta löytyy Cristalleja, koska jostain syystä omat idätykset tämän lajikkeen osalta lyö tyhjää. Chilijumalat vihjaavat, että minun kuuluu hankkia Cristallini Fatalin kasvattamana ja paikallisen kauppiaan myymänä.

Short Yellow Tabascon osalta kaksi siementä kolmestä on itänyt ja ovat samassa bonchi-ruukussa liki toisiaan. Idea olisi saada ne Fatalii-tyyppisesti kietoutumaan toisiinsa samalla kun kasvavat. Jää nähtäväksi miten tässä onnistun, mutta onpahan jokin syy mennä maanantaisin innolla duuniin :)

Turvebriketeissä ei ole eloa havaittavissa. Aji Cristallit olleet kaksi viikkoa ja kaupan habat hieman yli viikon.

Viikonlopun lampunvaihdos on jo alkanut tuottamaan hedelmää tai tässä tapauksessa lehtieä varsinaisten hedelmien sijaan. Muutama säälittävä pikku rääpäle on jo innolla puskenut kunnon lehtiä esiin. Ainoa ongelma lamppujen kanssa on, että siirrän huolimattomasti lamput yhtenään kiinni kasveihin.

MrFrost

tammikuu 27, 2010, 01:48:17 ap #37 Viimeisin muokkaus: tammikuu 27, 2010, 01:51:15 ap käyttäjältä MrFrost
Omakohtaisia kokemuksia ei turvebriketeistä ole, mutta muualta olen kuullut, että
ne on perkeleen saatanasta.

Kivivillaa tosiaan itse olen käyttänyt ensimmäisten kokeilujen jälkeen (katso mun tämän kauden päiväkirjan ensimmäisestä
postauksesta linkki edeltävään päiväkirjaan) ja tosiaankaan multaan tai turveprikaatteihin tai muihin en enää aio
koskeakaan. Tosin mun ensimmäiset yritykset olikin yhdistyksen liittymislahjasiemenet ja niistä osa oli kärsinyt
postituksessa ja toisaalta ei ole varmuutta mistä ne siemenet oli peräisin, eli oliko kypsistä hedelmistä kerättyjä
vai puoliraaoista vai raaoista, ainoastaan fataliin näytepussukasta otetut itivät noissa oloissa....

Tosiaan tuntuu siltä, että sulla on vaan ollut huonoa tuuria siemenien kohdalla. Tai sitten ne ei vaan suostu
itämään sun menetelmillä :(

Just kävin vilkaisemassa idätyslaatikkoon, niin sua varten idätyksessä oleva aji cristal on parisenttinen ja pukkaa
sirkanlehtiä. Eli tossa kuukauden päästä se on jo siinä kunnossa, että uskaltaa siirtää sen villakuution vaikka multaan
tai turpeeseen ja tuoda sinne latokaskeen :)

Eilen tosiaan siirsin noi aiemmat idätykset turve-lecasoraseokseen ja näyttävät tykkäävän hyvää, melkein kaikista kuorin ison
osan villasta pois ja jätin vaan pienen palan ja juurien alut.

-Timo

EDIT: niin ja oon mä kokeillut jopa sitä chilivaarin suosimaa styroxin päälle talouspaperia, eikä sekään oikeen toiminut.
En tuomitse sitä menetelmää, saattoi olla huonot siemenet kyseessä, mutta simply: IN KIVIVILLA I TRUST.

Eris

Itsellä turvebriketit ovat hyvin toimineet. :) Lähes kaikki jotka turvebriketeissä olivat ovat itäneet ja sirkkalehdillä, joillakin uusia lehden alkuja pukkaa. Ite ainakin olen niihin tyytyväinen ja aion käyttää jatkossakin.

MikaK

Teknisesti olen ollut turvebriketteihin täysin tyytyväinen. Tuntuvat toimivan ja ovat kätevämmän oloiset multaan verrattuna. Kuten todettu Aji Cristalli on minulla tuottanut nollaa sekä mullassa ( missä muut lajikkeet iti hyvin ) että turvebriketeissä ja kaupan habat ovat nyt olleet puolitoista viikkoa turvebriketeissä eli vielä en niistä edes ole odottanut valmista. Turvebriketeissä se loistava puoli, että niitä saa muutaman kilometrin päästä Bauhaussista ja hinta ei päätä huimaa.

Kivivillakuutioita olisi tällä kaudella kokeillut, mutta Viherpeukku ehti kupsahtaa ennen kuin sain kuutiot hankittua ja kaupat toisen foorumikäyttäjän kanssa menivät sikäli uusiin puihin, että kauppatavara unohtui autoon, kun menimme syömään ja sitten oma into idättämiseen voitti maltin odotella seuraavaa kaupanteko mahdollisuutta. Ehkä ensi kaudeksi sitten testataan kivivillakin.