lokakuu 06, 2024, 22:20:20 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Hessin chilivuosi 2010

Aloittaja hessi, tammikuu 02, 2010, 19:51:44 ip

« edellinen - seuraava »

hessi

tässä kuvaa...


ja siemenpussin päällä luki Turbo Pube red ? vaan tälläistä pukkaa :)

ja uuniin lähti herkkutatti kasvis rosoto piirakka :)

vielä tarttis hetki odotella....

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

kalat69

hmmm... syötävältä näyttää, sehän oli tarkoitus huomenna ottaa evääksi kun tuut tänne??? maistuu varmasti hyvälle ::)


2010- 2013 hallituksen jäsen

hessi

Ai, pitikö sinne eväät tuoda mukaan  :o
ei ole kakutkaan vielä uunissa  ::)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

ja tässä valmis piirakka, se on kyllä jo lähes syöty :)



ja Naga maustekakut juuri uunista nostettu Hmmm..... mikä tuoksu...

näitä on tarjolla lauantaina Tammisillan puutarhan chilipäivässä :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

kalat69

niin, jos niitä jää, hessi kun on jo aloittanut syömisen >:( ;D


2010- 2013 hallituksen jäsen

tulimies

Herkullisen näkösiä ! ja varmasti makusiakin :)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: MasaT - elokuu 30, 2010, 08:15:08 ap
Tässä lisää kuvia Hessin chileistä.


Rocoto orange


Turbo pube red


Luiza yellow pumpkin





 
Hassut jalapeñot.  :)


Tässä osa viikonlopun tuotoksista.


Upeita kuvia! :)  Mutta yksi kohta pisti taas wanhan epäpyhää nimeämissotaa käywän chilistin silmään... Nimittäin, onko ihan oikeasti jossain myynnissä Turbo Pube Red..? Ei sellaista lajiketta voi olla olemassakaan! ;) Ovatkos siemenkauppiaat taas käyttäneet "vähän mielikuvitusta" ja keksineet tuommoisen kotitekoisen nimen jollekin mikä on oikeasti pelkkä "Rocoto" tai vaikka PI-koodillinen chili?  ???

En hyväksy. Menee samaksi sirkukseksi kuin nuo helkkarin "Naga Red, Naga Pink, Naga Striped, Naga Stupid..."  Eli lajikkeita nimetään kaupallisista syistä nyt tarkoituksella aivan väärin. Ja niiden oikea alkuperä ja mahdollinen yksilöllinen PI-, CO- tai muu koodi unohtuu. Syntyy näennäislajikkeita. Aivan kuten meikäläinen päättäisi yht'äkkiä että Lemon Drop on vastaisuudessa Perkeleenpippuri - ja alkaisi myydä/levittää siemeniä sillä nimellä.

Makuasioitahan nämä, mutta jonkinlaisena "puritaanina" ja lajien aitouden säilyttämisen fanaatikkona wanha paheksuu. Turhaan, toki, mutta kumminkin. 8)

Kerrohan kumminkin millaiselta moinen rocoto maistuu! :)

hessi

syyskuu 17, 2010, 00:08:39 ap #147 Viimeisin muokkaus: syyskuu 17, 2010, 00:10:16 ap käyttäjältä hessi
Ensin kiitos tiedosta :)
ihan on siemenet fataliilta tulleet!
Turbo Pube red lukee lapussa!
mikä se sitten oikeasti on ei ole tietoa minulla...
täytyy kait kysyä Fasselta.
Maku ? helkkarin hyvä ainakin savustettuna ja tahnaksi tehtynä :)
no täytynee taas maistaa tuoretta, niin osaan sanoa paremmin...
kasvaa minulla sekä kasvarissa, että ulkona terassilla, jossa viihtyy hyvin ja tuottaa satoa koko
ajan, tykkää vaan viileistä keleistä ja koska aurinkoa kuitenkin jonkin verran, niin kypsää satoa tulee ainakin vielä.
muistuipa mieleen...
hassu asia muuten...
samasta satsista tuli minulle yksi keltainen yksilö ja saman teki tammisillan väelle  ::) ::)
ja tuolla aijemmin tänään siis eilen laitoin kuvaakin tuosta !

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Aji Inferno

Taitaa olla niin, että fassella kun on niin mielettömästi eri lajikkeita, ja monet niistä samalla nimellä (esim. Rocoto), hän on kokenut välttämättömäksi nimetä joitakin uusiksi, jotta homma olisi helpompaa ja ymmärrettävämpää kasvattajille. Kyse on vain "ideologisesta" erosta; mä itse haluan aina tietää mahd. tarkasti mitä kasvatan, aina alkuperäisen kasvupaikan GPS koordinaatteja myöten. ;)  Hänelle se ei ole yhtä tarkkaa, kuten eivät nimetkään - hän lähtee siitä, että lajikkeen maku ja kasvatusominaisuudet ovat tärkeämpiä kuin detaljit. Mikä onkin hyvä pointti. Eli tavallaan valitin aivan turhasta. Useimmille jokin lajikenimen autenttisuus taitaa olla yksi ja sama asia. :)

jeQQ

Mulla on samaista punasta pubea myöskin kasvamassa..

kalat69

syyskuu 18, 2010, 01:01:54 ap #150 Viimeisin muokkaus: syyskuu 18, 2010, 01:16:26 ap käyttäjältä kalat69
hmmm.... täytyykös nyt tuosta infernon vastauksesta ymmärtää, että muilla ei ole lupa nimetä chilejä uudelleen paitsi jos fasse niin tekee, se on täysin hyväksyttävää??? no mutta nythän ei ollut kyse siitä kuinka chilit on nimetty, vaan se ettei siemenpussin sisältö vastaa sitä mitä päällä lukee. jos pussin päällä lukee turbo pube red olettaisi että podit olisivat punasia, tai jos pussin päällä lukee chocolate bhut jolokia, pitäisi podien olla ruskeita. mutta kuinkas ollakkaan, kahdesta turbo pube redistä toinen on punainen ja toinen keltainen, ja chocolate bhut jolokioista toinen on ruskea ja toinen punainen, eikä punainen ole edes saman mallinen kuin tavallinen bhut jolokia, mikäköhän mahtaa olla?? vähän sama kuin menisi autokaupasta tilamaan mersun ja sais volvon. luulisi fassellekin olevan tärkeää, että siemenistä tulisi sitä mitä pussin päällä lukee, eihän kukaan kauaa viitsi ostaa siemeniä joista tulee arpapelillä mitä sattuu... meilläkin on ikävä tilanne jos kasvatetaan fassen siemenistä taimia myyntiin, ja jos se ei olekaan se minkä sen piti, niin silloinhan se on meidän vika jos asiakas on saannu muun taimen kuin on halunut. joten siemenet hankkii silloin mielellään sellaselta toimittajalta, että tietää jokaisesta siemenestä tulevan sellaisen kasvin kuin pussin päällystä lupaa.

niin ja tuosta nimistä, onhan se huomattavasti helpompi ihmisten muistaa nimi kuin pitkä numero sarja, voihan siinä samassa ilmoitta kyseisen numerosarjankin, mutta onhan suurimman osan ihmisiä helpompi sisäistää joku nimi kuin numerosarja. onhan turbo pube helpompi muistaa kuin PI 345261 vai oliko se PI 435621 vai PI 543126 vai... ;D ;D

t:sihteeri


2010- 2013 hallituksen jäsen

MasaT

syyskuu 18, 2010, 01:16:39 ap #151 Viimeisin muokkaus: syyskuu 18, 2010, 01:24:34 ap käyttäjältä MasaT
Lainaus käyttäjältä: kalat69 - syyskuu 18, 2010, 01:01:54 ap
hmmm.... täytyykös nyt tuosta infernon vastauksesta ymmärtää, että muilla ei ole lupa nimetä chilejä uudelleen paitsi jos fasse niin tekee, se on täysin hyväksyttävää??? no mutta nythän ei ollut kyse siitä kuinka chilit on nimetty, vaan se ettei siemenpussin sisältö vastaa sitä mitä päällä lukee. jos pussin päällä lukee turbo pube red olettaisi että podit olisivat punasia, tai jos pussin päällä lukee chocolate bhut jolokia, pitäisi podien olla ruskeita. mutta kuinkas ollakkaan, kahdesta turbo pube redistä toinen on punainen ja toinen keltainen, ja chocolate bhut jolokioista toinen on ruskea ja toinen punainen, eikä punainen ole edes saman mallinen kuin tavallinen bhut jolokia, mikäköhän mahtaa olla?? vähän sama kuin menisi autokaupasta tilamaan mersun ja sais volvon. luulisi fassellekin olevan tärkeää, että siemenistä tulisi sitä mitä pussin päällä lukee, eihän kukaan kauaa viitsi ostaa siemeniä joista tulee arpapelillä mitä sattuu... meilläkin on ikävä tilanne jos kasvatetaan fassen siemenistä taimia myyntiin, ja jos se ei olekaan se minkä sen piti, niin silloinhan se on meidän vika jos asiakas on saannu muun taimen kuin on halunut. joten siemenet hankkii silloin mielellään sellaselta toimittajalta, että tietää jokaisesta siemenestä tulevan sellaisen kasvin kuin pussin päällystä lupaa.

niin ja tuosta nimistä, onhan se huomattavasti helpompi ihmisten muistaa nimi kuin pitkä numero sarja, voihan siinä samassa ilmoitta kyseisen numerosarjankin, mutta onhan suurimman osan ihmisiä helpompi sisäistää joku nimi kuin numerosarja. onhan turbo pube helpompi muistaa kuin PI 345261 vai oliko se PI 435621 vai PI 543126 vai... ;D ;D

Sellaista myyjää ei enää olekkaan, mikä myisi sellaisia siemeniä, kuin lupaa. Olen nyt saanut reimeriltäkin täysin toisenlaisia siemeniä, mitä on luvannut ja sinne tulee siemenet käsittääkseni pääasiassa siemenpankeilta tai seed savers bankeilta, joidenka ainakin kuvittelisi saavan puhtaita siemeniä aikaiseksi! Ei se ole näin!
Entistä hankalampaa on harrastajan saada pysymään siemenkanta puhtaana, jos ajattelee, että sai aitoja siemeniä.
Olen itsekkin ottanut vapauden muuttaa nimeä, kun ei ole mielestäni vastannut alkuperäistä mitenkään.

rasse

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - syyskuu 17, 2010, 00:55:19 ap
Kyse on vain "ideologisesta" erosta; mä itse haluan aina tietää mahd. tarkasti mitä kasvatan, aina alkuperäisen kasvupaikan GPS koordinaatteja myöten. ;) 


Postimerkkeily on parasta! Itsellä samanlaiset ajatukset kuin Aji Infernolla. Pelottaa vain, että kuinkahan nuo munkin kasvit sekoittuvat tuolla kasvihuoneessa, mitä lie tulee seuraavana vuonna niiden siemenistä..

MasaT

Lainaus käyttäjältä: rasse - syyskuu 18, 2010, 06:37:17 ap
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - syyskuu 17, 2010, 00:55:19 ap
Kyse on vain "ideologisesta" erosta; mä itse haluan aina tietää mahd. tarkasti mitä kasvatan, aina alkuperäisen kasvupaikan GPS koordinaatteja myöten. ;) 


Postimerkkeily on parasta! Itsellä samanlaiset ajatukset kuin Aji Infernolla. Pelottaa vain, että kuinkahan nuo munkin kasvit sekoittuvat tuolla kasvihuoneessa, mitä lie tulee seuraavana vuonna niiden siemenistä..

'
Anteeks hessi, että lainaan sun palstatilaa!

Itsellä on aika tärkeää chilin alkuperämaa ja missä sitä on alunperin kasvatettu. - Aika paljon tullut pettymyksiä tänä vuonna, mutta toivon, että edes maat on pitäneet paikkaansa.

MasaT

syyskuu 18, 2010, 07:15:24 ap #154 Viimeisin muokkaus: syyskuu 18, 2010, 07:40:34 ap käyttäjältä MasaT
Lainaus käyttäjältä: kalat69 - syyskuu 18, 2010, 01:01:54 ap
hmmm.... täytyykös nyt tuosta infernon vastauksesta ymmärtää, että muilla ei ole lupa nimetä chilejä uudelleen paitsi jos fasse niin tekee, se on täysin hyväksyttävää??? no mutta
niin ja tuosta nimistä, onhan se huomattavasti helpompi ihmisten muistaa nimi kuin pitkä numero sarja, voihan siinä samassa ilmoitta kyseisen numerosarjankin, mutta onhan suurimman osan ihmisiä helpompi sisäistää joku nimi kuin numerosarja. onhan turbo pube helpompi muistaa kuin PI 345261 vai oliko se PI 435621 vai PI 543126 vai... ;D ;D

t:sihteeri

Noista numerosarjoista.
Ne on juuri tärkeitä siinä kasvin siementen alkuperäpaikan määrityksessä. Vaikka kasvatamme nyt aika yleisessä kasvatuksessa olevia kasveja , niin seassa on tällaisia harvinaisia chilejä, joidenka kotipaikatkin harrastajat ovat halunneet säilyttää.- Jo ennen meidän aikaamme. ;)Valitettavasti noihin numerosarjoihinkaan ei voi enää luottaa!!

kalat69

niin, eihän kkaan kiellä niitä numerosarjoja, mutta niiden lisäksi on hyvä olla nimi, joka me tavalliset pulliaiset muistetaan ;D luulen kuitenkin, että suurinta osaa chiliharrastajista ei niinkään kiinnosta alkuperä kuin maku. ja jos niitä chilejä, olisi tarkoitus saada oikein kauppoihinkin myyntiin, niin pikkasen vois olla outoa, kun hyllyn reunassa olis numerosarja eikä nimeä.
niin no tuskin mistään ihan puhtaita siemeniä, mutta meillekin tli aikamonesta paikasta viime keväänä, ja prosenttuaalisesti fassen siemenistä tuli eniten ihan muuta kuin piti, muissa siemenissä tais ainakin kaikki meille jäänneet juuri niitä kuin pitikin. enhän minä nyt fassea halua mollata, arvostan todella paljon hänen tekemää työtään, ennemminkin olen huolissaan työnjatkumisesta, koska aika paljon on täällä foorumillakin kuultu negatiivista palautetta, mm. siementen itämättömyydestä. toivotaan vaan kovasti ettei laatu pääse laskemaan kysynnän kasvaessa.

kaikista tärkeintä kuitenkin on, että jatkamme kaikki innolla chilien kasvattamista ja nimitämme niitä juuri niin kuin haluamme. siementen myyjin vaan toivotaan pitävän alkuperäiset numerosarjat mukana, jos vaan jollain vielä on sellasia siemeniä että uskoo niiden vakaasti olevan niitä kuin pitäisi ;D parasta chileissä on kuitenkin maku ja potku!!!!


2010- 2013 hallituksen jäsen

MasaT

Juu! Nimihän pitää olla! ;)
Olen nimennyt jo ainakin pari lajiketta uudestaan, kun ei tullut mitä piti. ;)
Hyvän makuiset säilytetään varmasti!

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: kalat69 - syyskuu 18, 2010, 01:01:54 ap
hmmm.... täytyykös nyt tuosta infernon vastauksesta ymmärtää, että muilla ei ole lupa nimetä chilejä uudelleen paitsi jos fasse niin tekee, se on täysin hyväksyttävää??? no mutta nythän ei ollut kyse siitä kuinka chilit on nimetty, vaan se ettei siemenpussin sisältö vastaa sitä mitä päällä lukee. jos pussin päällä lukee turbo pube red olettaisi että podit olisivat punasia, tai jos pussin päällä lukee chocolate bhut jolokia, pitäisi podien olla ruskeita. mutta kuinkas ollakkaan, kahdesta turbo pube redistä toinen on punainen ja toinen keltainen, ja chocolate bhut jolokioista toinen on ruskea ja toinen punainen, eikä punainen ole edes saman mallinen kuin tavallinen bhut jolokia, mikäköhän mahtaa olla?? vähän sama kuin menisi autokaupasta tilamaan mersun ja sais volvon. luulisi fassellekin olevan tärkeää, että siemenistä tulisi sitä mitä pussin päällä lukee, eihän kukaan kauaa viitsi ostaa siemeniä joista tulee arpapelillä mitä sattuu... meilläkin on ikävä tilanne jos kasvatetaan fassen siemenistä taimia myyntiin, ja jos se ei olekaan se minkä sen piti, niin silloinhan se on meidän vika jos asiakas on saannu muun taimen kuin on halunut. joten siemenet hankkii silloin mielellään sellaselta toimittajalta, että tietää jokaisesta siemenestä tulevan sellaisen kasvin kuin pussin päällystä lupaa.

niin ja tuosta nimistä, onhan se huomattavasti helpompi ihmisten muistaa nimi kuin pitkä numero sarja, voihan siinä samassa ilmoitta kyseisen numerosarjankin, mutta onhan suurimman osan ihmisiä helpompi sisäistää joku nimi kuin numerosarja. onhan turbo pube helpompi muistaa kuin PI 345261 vai oliko se PI 435621 vai PI 543126 vai... ;D ;D

t:sihteeri


Ymmärsit ehkä vähän väärin vastaukseni. En edelleenkään pidä lajikkeiden kotitekoisesta uudelleennimeämisestä, mutta ymmärrän sen syyt, etenkin vaikkapa siemenkaupan kannalta. Maailma on "täynnä" Rocoto tai Canario nimillä tunnettuja c.pubescenseja. Niiden paikallinen nimi jossain Perun tai Meksikon pikkukylässä yksinkertaisesti on noin yksinkertainen! Eikä se haittaa menoa siellä. Mutta täällä se jo haittaa, koska me harrastajat haluamme erottaa nuo lajikkeet toisistaan...  8)

Yksi tapa hoitaa asia on numeroida lajikkeet malliin "Rocoto #1, Rocoto#56, Rocoto #254" jne. Mutta siinäkin, paitsi luodaan aika kryptinen nimittely, itse asiassa keksitään lajikkeille kokonaan uusi nimi!  Fassen tavassa ratkaista asia on hyvä tarkoitusperä. Uusi nimi, kuten "Turbo pube" kertoo jotain siitä, miten hän kokee lajikkeen olevan (kuten se onkin!) epätavallisen satoisa. Ja samalla se erottuu muista Canarioista. Vaihtoehtona olisi myydä siemeniä nimillä: Canario, Canario, Canario, Canario, Canario...  Tekisikö se meidät iloiseksi? Vähän epäilen.

Mitä toivoisin, olisi joka tapauksessa se, että jos (!) lajikkeella jo on tieteellinen, ainutlaatuinen koodinsa, esim. PI-666666, se kulkisi aina "uuden" nimen mukana. Silloin lajikkeet säilyisivät sekä yksilöllisinä, että helposti muistettavina. Moniko täällä esim. tietää tai muistaa, että nykyään kaikkialla tuttu Aji Cristal on tosiasiassa PI-281320 Curicon rannikkokaupungista, Chilestä? Ja itse asiassa ainoa tietämäni Chileläinen chili mitä kasvatamme! Ja samalla eteläisin tietämäni baccatum...  Ei ihme, että aika ainutlaatuinen lajike. Infernosta tuo asia selviää hetkessä. Mutta ei siemenkaupasta tai päivittäisestä keskustelustamme.

Ja pakko kommentoida tuota siementen puhtausasiaakin... Kritisoimme aikanamme porukalla Reimer Seedsin valtaisan siemenkokoelman huonoa itävyyttä ja turhankin tavallisia suoranaisia "huteja" (= tilasit yhtä, sait toista - tai lajike oli nimetty yksinkertaisesti väärin, tai väärään chililajiin). Se on oikeastaan aika luonnollinen seuraamus siitä, että me kasvattajat janoamme yhä useampia lajikkeita, mutta koska siemenkauppa ei nyt ole mitään asekauppaa eli kultakaivos, kenen tahansa resurssit tehdä sitä ovat pakosta hyvin rajalliset... Esim. 1000 myytävän chilin siemenet tarkoittaa ainakin 1000 kasvia! Kasvamassa missä? Ja miten estää ne risteytymästä toistensa kanssa? Tai miten logistisesti mitenkään voit säilyttää ehdottoman varman laadunvalvonnan tuollaisessa mielettömässä kasvi- ja siemensekasotkussa?! On 100% varmaa, että vaikka hommaa miten tarkasti yrittäisi tehdä, siemeniä sekoaa, unohdat välillä mitä lajiketta olet "siementämässä", jne jne. Ja silti jengi ei halua maksaa noista siemenistä paljon paskaakaan (!). 

Sanonta kuuluu: sitä saa mitä tilaa. Jos haluamme paljon halpoja siemeniä, sillä on väistämättä seuraamuksensa. Suomessa fasse tekee minusta niin hyvää työtä kuin hänen resursseillaan on mahdollista tehdä. Reimerin toiminta on jo tehtailua, eikä siinä enää voida puhua laadunvalvonnasta lainkaan. Se perustuu ihan siihen, että me haluamme heiltä tuhansia lajikkeita - ja he myyvät ne meille. Ovat sitten oikeita tai ei, ja itävät tai ei.

Itse luotan vain ja ainoastaan USDA:n siemenpankista tulleisiin harmaisiin kuoriin, joissa on melko taatusti alkuperäisiä siemeniä kustakin lajikkeesta. Nuo kuoret alkavat olla suurharvinaisuuksia piirissämme, mutta niitäkin vielä on.

hessi

Hups, kyllähän kiivas keskustelu syntyi,
mutta itse asiassa oikein hyvä keskustelu,
koska aivan varmasti monelle on tärkeää siementen alkuperä ja alkuperäinen lajike nimi.
Itsekkin olin täysin jo unohtanut tuon PI 281320 eli Aji Cristal,
ja kyllähän nuo numerosarjat on josku vaikea pitää mielessä oikein, nimen muistaa helpommin.

Itse olen monelle kasvattajalle ehdottanut, et hei aletaan kasvattamaan mahdollisemman puhdasta siementä.
Itseäni tämä kiinnostaisi kovasti, ei taloudellisesti vaan ihan lajin säilymisestä mahdollisemman puhtaana aluperäisenä ei risteytymänä. Eipä ole löytynyt kasveria  :(
Vielä muutama vuosi sitten harrastajat eivät hiomoinneen suurinta lajimäärää, vaan pikemminkin halusivat kokeilla vähemmällä lajimäärällä, nyt näyttää olevan kilpailu siitä kenellä kasvaa eniten lajeja!
Eli jos nämä henkilöt vielä jakavat simeniään eteenpäin, niin meillä on pian sellainen chilikirjo että huh !
Ei siinä auta enää numerot eikä nimet!

Iltaisin sängyssä haaveilen niistä parista kasvihuoneesta, jotka ovat toisistaan erillään ja saisin kasvattaa kahta lajia vain kerrallaan :)
päässäni suunnitelen sitä lähes joka ilta, rakentamista, sijaintia ja kasveja :)

haavet ovat elämän suola ja jos edes pieni osa toteutuu, olen onnellinen :)

onnelliseksi tekee myös kypsä bodi joka on minun makuuni, siitä tehty savutahna joka on Hmm...
niin namia... ei siinä makunautinnossa enää haittaa mikä oli siemen ja mikä oli lopputulos,
kyllä minulle on tärkeää myös chili joka maistuu hyvälle  :)



2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Aji Inferno

Hyvin puhuttu, Hessi, kuten aina! :)

Itse toivoisin, että porukka intoutuisi kasvattamaan esim. Ecuadorin Andeilla 2..3 kilometrissä kasvavia baccatumeja, jotka maistuvat mahtavalta ja sopivat suomen oloihin hyvin. Niillä ei ole juuri minkäänmoista nimeä paitsi PI-koodi, enkä toivo kenenkään keksivän jollekin niistä vaikka nimeä "Aji Montana". Siinä sitten toki on ihmettelemistä, jos joku niistä sattuisikin vaikkapa iskevän kaupalliseen suoneen... ;)

Juuri nyt muotia tuntuu tosiaan olevan kasvattaa mahdollisimman montaa "erilaista" lajiketta, vaikka monesti kyse on jotakuinkin samoista chileistä eri nimillä. Olisi hienoa, jos porukka alkaisi etsimään ja jakamaan todella ainutlaatuisia lajikkeita, joilla on myös ainutlaatuinen historia (esim. tarkka löytöpaikka tiedossa). Nuo jutut eivät ole mitenkään ristiriidassa hyvänmakuisten ja satoisien lajikkeiden etsimisen kanssa.

Jos Aji Cristal kerran on huippumahtava chili, ja se on alkujaan äärimmäisen harvinainen ja tuntematon PI-luokiteltu kummajainen, jonka itse tilasin USDAn geenipankista suomeen toistakymmentä vuotta sitten, niin miksei sen kaltaisia aarteita olisi lisääkin? Vaikka miten monta? Infernon sivuilta saa asiasta vinkkejä. Siellä suositellaan - syystä - monia lajikkeita, joita kukaan ei tällä hetkellä kasvata...

8)