lokakuu 06, 2024, 22:25:29 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Hessin chilivuosi 2010

Aloittaja hessi, tammikuu 02, 2010, 19:51:44 ip

« edellinen - seuraava »

bluesman

 Toista kautta lopettelemassa olevana harrastajana voin todeta että kun kiinnostus chileihin iski niin teki mieli kokeilla mahdollisimman monia lajikkeita kun kaikki kiinnosti enkä tiennyt maistuuko joku ja mille ja mihin voin mitäkin käyttää. Nyt alkaa kokonaiskuva pikkuhiljaa selkiytyä eikä ensi kaudella ole omalta osaltani odotettavissa sellaista laji/lajikepaljoutta kuin kaudella 2010. Voi keskittyä olennaiseen ja pudottaa lajimäärä muutamaan kymmeneen ja hankkia juuri näitä Infernon mainitsemia harvinaisuuksia jotka saattavat maultaankin piestä ns.massalajikkeet. Esim.yhden Ulupica largen podin maistamisen jälkeen tuntui heti että tässä on jotain aivan erikoisen personallista uutta chilien makumaailmaa. Harmittaa kun en tajunnut antaa kasville tilaa kasvaa vaan änkesin muita tiuhaan viereen. Ulupicahillo? Onko kukaan tehnyt? Voisi nimittäin olla jotain järisyttävää ihan kuten viime kauden päätökseksi maistamani ensimmäinen rocoto.
Anteeksi Hessi änkeämiseni päiväkirjaasi.

Kaltsu

Kovasti kiinnostaisi näiden PI lajikkeiden kasvatus, mutta tuntuu olevan vain vaikea saada hommattua siemeniä. Mistähän esim. seuraavia lajikkeita voisi alkaa metsästää. Harvinaisuudesta en tiedä mitään, mutta näitä olen kovasti yrittänyt etsiä PI-596052, PI-355813 ja PI-260486. Vinkkejä? Sorry myöskin änkeämiseni. :)
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 18, 2010, 22:03:08 ip
Toista kautta lopettelemassa olevana harrastajana voin todeta että kun kiinnostus chileihin iski niin teki mieli kokeilla mahdollisimman monia lajikkeita kun kaikki kiinnosti enkä tiennyt maistuuko joku ja mille ja mihin voin mitäkin käyttää. Nyt alkaa kokonaiskuva pikkuhiljaa selkiytyä eikä ensi kaudella ole omalta osaltani odotettavissa sellaista laji/lajikepaljoutta kuin kaudella 2010. Voi keskittyä olennaiseen ja pudottaa lajimäärä muutamaan kymmeneen ja hankkia juuri näitä Infernon mainitsemia harvinaisuuksia jotka saattavat maultaankin piestä ns.massalajikkeet. Esim.yhden Ulupica largen podin maistamisen jälkeen tuntui heti että tässä on jotain aivan erikoisen personallista uutta chilien makumaailmaa. Harmittaa kun en tajunnut antaa kasville tilaa kasvaa vaan änkesin muita tiuhaan viereen. Ulupicahillo? Onko kukaan tehnyt? Voisi nimittäin olla jotain järisyttävää ihan kuten viime kauden päätökseksi maistamani ensimmäinen rocoto.
Anteeksi Hessi änkeämiseni päiväkirjaasi.


Tärkeä teema! :)

Ulupica Large (joka tunnettiin noin 10 vuotta sitten, jolloin sen siemenet sain, vain nimellä Ulupica) on hyvä esimerkki aivan äärettömän mahtavista, harvinaisista chileistä. Sen marjat ovat kuivattuina ja jauheena aivan totaalisen loistavia. On myös mm. Fataliin kaikkien aikojen suosikkichili. Siitä kannattaa koettaa tehdä aivan mitä tahansa, hilloakin. Makuelämyksiä on luvassa! :)

Voisin kuvitella moniakin tulevia superhittejä: esim. fantastisen makuinen, keskitulinen (!) chinense Cumari o Passarinho Brasiliasta. Aji Panca on loistava. Baccatumeista voi vain katsoa Infernon listausta - siellä on superyllätyksiä. C.praetermissumit ovat villeistä aivan tolkuttoman hienoja maustechilejä. Löytyy potkua ja huimaa makua! Ja niin edelleen. :)

Koetetaan edistää näitä juttuja, kun "lajikepaljouden krapula" alkaa hiljalleen laskeutua maassamme. ;)

hessi

:) ei kukaan mielestäni änkeä tänne,
päin vastoin, jos hyvä keskustelu lähtee liikkeelle niin mukaan vaan...
ei siinä tärkeätä ole se missä asiansa ilmaisee vaan se, että ilmaisee kantansa :)

ja voi tuo uuden chilipään into, kaikkea mahdollista mulle ja heti :) mielessä
on varmaan monelle tuttu omalta aloitus ajalta...

itse aloitin aikoinaa kotikasvatuksessa vain yhdellä lajilla ja menin tällä muutaman vuoden
sitten se taivas aukes, ain näitä löytyy näin paljon ! apua! mistäs tykkäisin?
Onnekseni löysin tänne sivuille ja rohkeana hyppäsin vaan sekaan ja sainkin heti tietoa mitä kannattaa kokeilla.
Sitten taisi lajeja oli muistaakseni kuusi ja seuraavana vuonna yli 20, mutta minä kasvatin silloin taimia myyntiin ja kaikki eivät tulleet itselleni, tänä kautena taitaa olla 19 lajiketta ja
ensi kautena toivottavasti vain muutama tai sitten kokonaan välivuosi :)

ja tänä vuonna kokeilussa juuri Aji Infernon innostamana Chilaca ja Guajillo, joista odotan vielä
maukasta pohjaa kastikkeilleni :)
Chilacan siemen oli hankala löytää ja se tuli tuolta rapakontakaa ja eipä tuo kovasti siemeniä tuota,
bodissa voi olla vain yksi tai ei yhtään:(

... jatketaan keskuteluita siellä missä sa hyvältä tuntuu...

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Aji Inferno

syyskuu 18, 2010, 22:40:55 ip #164 Viimeisin muokkaus: syyskuu 18, 2010, 22:50:06 ip käyttäjältä Aji Inferno
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - syyskuu 18, 2010, 22:09:20 ip
Kovasti kiinnostaisi näiden PI lajikkeiden kasvatus, mutta tuntuu olevan vain vaikea saada hommattua siemeniä. Mistähän esim. seuraavia lajikkeita voisi alkaa metsästää. Harvinaisuudesta en tiedä mitään, mutta näitä olen kovasti yrittänyt etsiä PI-596052, PI-355813 ja PI-260486. Vinkkejä? Sorry myöskin änkeämiseni. :)


Tästä pitäisi laittaa oma "harvinaisuuksien jahtaus" ketju foorumille! Tosiasia on, että siitä, kun nämä aarteet saatiin USDAn siemenpankista, ennen kuin ahneutemme ja ajattelemattomuutemme tukki tuon loistavan väylän, alkaa olla jo kymmenkunta vuotta. Siemenet alkavat olla harvassa ja vanhoja, Monet lajikkeet iäksi menetettyjä.

Ja pakko sanoa: kuka hyvänsä aikanaan laittoikin USDAn yhteystiedot ja siementen hakuprosessin nettiin julkiseksi, suorastaan kehottaen kaikkia tilaamaan sieltä "ilmaisia loistosiemeniä", teki ehkä idioottimaisimman teon mitä chiliharrastukselle ja -tutkimukselle saattoi tehdä!  >:(  Meillä oli väylä tieteelliseen, upeaan lajikkeistoon auki, ja saatoimme jakaa kaikkia lajikkeita sen kautta yhteisöllemme. Mutta kun äkkiä joka helkkarin hemmo tukki USDAn tilausjonot omilla, ei mitenkään tieteeseen liittyvine "minulle jänniä lajikkeita!" -tilauksineen, niin ihmekö se, että kohta ovet sulkeutuivat kaikilta. Olen vieläkin todella helvetin vihainen asiasta!!  >:(

Mutta onneksi ehdimme saamaan yhteisöömme edes jotain ennen kuin ahneus tappoi koko yhteyden. Näitä hyvin harvinaisia siemeniä on vielä tallessa pieniä määriä yhteisössämme. Niistä ei välttämättä pidetä suurta meteliä, koska monikaan ei taida haluta tunnustaa olleensa osana sitä petosta, jolla USDAsta tilattiin valtavia määriä chilin harvinaisia siemeniä väärin perustein (USDA lähetti niitä vain tutkimuslaitoksille, ei yksityisille).

Että miksikö niitä sitten lähetettiin Infernolle? Helkkari, siksi, että Inferno oli ja *on* vakava chiliin keskittynyt ja myös sitä tutkiva taho! Täällä mm. todettiin maailman ensimmäinen pakkasenkestävä capsicum (c.flexuosum). Nyt niitä ei lähetetä enää edes Infernolle, koska koko suomen chiliväki luetaan USDAssa mustalle listalle. Ei hyvä. :(

Anteeksi vuodatus. Harmittaa vain niin perkuleesti.

Mutta kuten sanottu, vanhoja USDA-siemeniä ja niiden jälkeläisten siemeniä on vielä siellä täällä jäljellä. Niistä olisi hyvä muodostaa jonkinlainen tietokanta ja varasto. Ehkä chiliyhdistyksen siipien alle?

Minulla on tuore tietokanta omista (enimmäkseen vanhoista) siemenvarastoistani. Olen valmis antamaan sen yhdistyksen käyttöön, jos keksimme oikeasti fiksun tavan hyödyntää sitä! Miten teillä muilla?

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - syyskuu 18, 2010, 22:40:55 ip
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - syyskuu 18, 2010, 22:09:20 ip
Kovasti kiinnostaisi näiden PI lajikkeiden kasvatus, mutta tuntuu olevan vain vaikea saada hommattua siemeniä. Mistähän esim. seuraavia lajikkeita voisi alkaa metsästää. Harvinaisuudesta en tiedä mitään, mutta näitä olen kovasti yrittänyt etsiä PI-596052, PI-355813 ja PI-260486. Vinkkejä? Sorry myöskin änkeämiseni. :)


Tästä pitäisi laittaa oma "harvinaisuuksien jahtaus" ketju foorumille! Tosiasia on, että siitä, kun nämä aarteet saatiin USDAn siemenpankista, ennen kuin ahneutemme ja ajattelemattomuutemme tukki tuon loistavan väylän, alkaa olla jo kymmenkunta vuotta. Siemenet alkavat olla harvassa ja vanhoja, Monet lajikkeet iäksi menetettyjä.

Ja pakko sanoa: kuka hyvänsä ääliö aikanaan laittoikin USDAn yhteystiedot ja siementen hakuprosessin nettiin julkiseksi, suorastaan kehottaen kaikkia tilaamaan sieltä "ilmaisia loistosiemeniä", teki ehkä idioottimaisimman teon mitä chiliharrastukselle ja -tutkimukselle saattoi tehdä!  >:(  Meillä oli väylä tieteelliseen, upeaan lajikkeistoon auki, ja saatoimme jakaa kaikkia lajikkeita sen kautta yhteisöllemme. Mutta kun äkkiä joka helkkarin hemmo tukki USDAn tilausjonot omilla, ei mitenkään tieteeseen liittyvine "minulle jänniä lajikkeita!" -tilauksineen, niin ihmekö se, että kohta ovet sulkeutuivat kaikilta. Olen vieläkin todella helvetin vihainen asiasta!!  >:(

Mutta onneksi ehdimme saamaan yhteisöömme edes jotain ennen kuin ahneus tappoi koko yhteyden. Näitä hyvin harvinaisia siemeniä on vielä tallessa pieniä määriä yhteisössämme. Niistä ei välttämättä pidetä suurta meteliä, koska monikaan ei taida haluta tunnustaa olleensa osana sitä petosta, jolla USDAsta tilattiin valtavia määriä chilin harvinaisia siemeniä väärin perustein (USDA lähetti niitä vain tutkimuslaitoksille, ei yksityisille).

Että miksikö niitä sitten lähetettiin Infernolle? Helkkari, siksi, että Inferno oli ja *on* vakava chiliin keskittynyt ja myös sitä tutkiva taho! Täällä mm. todettiin maailman ensimmäinen pakkasenkestävä capsicum (c.flexuosum). Nyt niitä ei lähetetä enää edes Infernolle, koska koko suomen chiliväki luetaan USDAssa mustalle listalle. Ei hyvä. :(

Anteeksi vuodatus. Harmittaa vain niin perkuleesti.

Mutta kuten sanottu, vanhoja USDA-siemeniä ja niiden jälkeläisten siemeniä on vielä siellä täällä jäljellä. Niistä olisi hyvä muodostaa jonkinlainen tietokanta ja varasto. Ehkä chiliyhdistyksen siipien alle?


Niin ei kai se palvele ketään että pidetään jemmassa harvinaisemmat siemenet. Kenelle niistä on iloa pelkkänä siemenenä. Hienoahan se olisi että kasvattajat "ylläpitäisivät" kantaa kasvattamalla niitä. Ainahan vaarana on lajikkeen risteytyminen, mutta onko se aina niin vaarallista? Tietysti on hyvä olla jemmassa puhdas kanta, jos lajike on katoamassa sukupuuttoon niin silloin saadaan se elvytettyä, mutta miksi jäädä odottamaan sitä.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

kuje

Tekeekö villit sitten niin paljon vähemmän siemeniä vai mikä tässä mättää?
Marjat on tietty pienempiä ja täten tulee vähemmän siemeniä, mutta marjoja tulee paljon enemmän kuin näillä kaupallisilla, eikö?
Ei olisi vaikeaa saada siemenkantaa kuntoon, kun foorumilaisille jaettaisiin harvinaisen chilin siemeniä sillä optiolla, että se kasvaa yksin ja siemeniä pitää lähettää takaisin.
Siemeniä tulisi varmasti, vaikka osa kasveista kuolisikin.

Aloittelen juuri ensimmäistä kautta villien kanssa. Siemenet on saatu eräältä tämän foorumin jäseneltä ja hänelle siitä suuri kiitos!
Minä ainakin aion jakaa tulevia siemeniä niitä haluaville. Kunhan niitä joskus ilmestyy.

Onnekseni tila ei riitä monen kasvin kasvattamiseen ja täten mielellään kasvattelen erikoisempia chilejä.
Kasvamassa on nyt Tepin, Guatemala. Lisäksi itämään on menossa CAP 469 (C. praetermissum) ja jokin näistä kolmesta:
CAP 1153 (C. chacoënse)
CAP 499 (C. chacoënse)
CAP 501 (C. chacoënse)

En ole vielä päättänyt minkä noista pistän itämään.
Antakaa vinkkejä, jos kokemusta löytyy. Tai oikeastaan mistä ei ole kokemusta. :)

Aketza

Oma harrastukseni lähti viime kesäkuussa siitä, kun etsisin googlella: "Chilien kasvatus" tai jotain vastaavaa. Ja hetken päästä eteeni avautui osoite "http://www.saunalahti.fi/thietavu/";. Ja viikon päästä oli n. 30 lajin lista Infernon lajeista, joiden siemeniä kävin hakemassa Turun Plantagenistä (kuvittelin Plantagenin olevan sen verran iso, että kai minä ainakin nuo löydän). Ja kun sinne Plantageniin pääsin, tuntui kuin sorkkaraudalla olisi lyöty päähän. En nähnyt mitään Starfishejä, Aji Dulcea (Chinense), Pimenta Docea, Aji Pancaa, Hot Tree Pepperiä tai noita meksikolaisia chilejä (Chilaca, Cascabel, Poblano...). Vaan löysin hyllystä Anaheimiä, Lombardoa ja muutamaa muuta. Tuli ostettua muutama Lord Nelsonin siemenpussi ja sitten äkkiä kotiin ja nettiin. Tuossa vaiheessa en ollut vielä tänne foorumille eksynyt, vaan aloitin etsimään tietoa noista ostamistani lajeista ja muutaman viikon päästä löysin tänne.

Sitten löysin "Fatalii"-nimisen sivuston tuolta Infernosta ja nyt olin varma, että löydän sieltä nuo hakemani siemenet. Lajeja löytyi paljon ja osa hakemistani löysinkin sieltä, mutta ei siellä siltikään ollut kuin murto-osa niistä lajeista, mitä Infernossa esitellään. Sen jälkeen olen päivä päivältä tullut sivistyneemmäksi chileissä ja samalla olen alkanut tajuta kuinka vaikeaa on löytää lajia, joka on vähänkin harvinaisempi. Tietenkin täältä foorumilta voisi jäseniltä saada noita haluamiani siemeniä, mutta en ole koskaan oikein ollut innostunut antamaan osoitteeni nimeä täysin tuntemattomalle tai mitään vastaavaa... Niin ja, yhäkin kun katsoo noita Infernon sivuja, tulee yhtäkkiä muistoja viime alkukesän hyvistä tunneista, jotka olen viettänyt niitä katsellessa. Yhtä paljon on varmaan tullut oltua Infernossa, kuin täällä foorumeilla. Ja täälläkin kokonaisaika näyttää olevan 2 päivää, 9 tuntia ja 28 minuuttia.

Toivottavasti tuli järkevää tekstiä. Viime viikolla tuli nukuttua hieman liian vähän ja nyt puoliunessa tätä kirjoittelen...

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - syyskuu 18, 2010, 22:40:55 ip
Minulla on tuore tietokanta omista (enimmäkseen vanhoista) siemenvarastoistani. Olen valmis antamaan sen yhdistyksen käyttöön, jos keksimme oikeasti fiksun tavan hyödyntää sitä! Miten teillä muilla?

Pari vuotta ollut jo pientä yhteistyötä chilifoorumilaisten kanssa näiden villien ylläpitämisessä ja mielestäni onnistuttukin siinä kohtalaisesti! :)
Ensi vuosi saattaa olla hieman hiljaiseloa itselläni chilien osalta mutta toivottavasti saan nyt jonkin verran lisää siemeniä talteen omista chileistäni vielä tänä vuonna.

hessi

Keittiössäni roikkuu tälläinen chilimuisto jostain viiden vuoden takaa, varmaan ensimmäisiä
kotipihalla kasvatettuja chilejä :)
olis varmaan aika heittää jo pois  ::)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

kalat69

kyllä, siinähän oli metrin pölykerros ja kaikki väritkin kadonneet, sitä en tajua kuinka sä oot tohon kuvaan saannu niihin noin paljon väriä, photoshopattu varmaan... ;)


2010- 2013 hallituksen jäsen

kuje

Isoimmat pölyt pois ja jauheeksi, tai jättää pölyt niin tulee enemmän jauhetta. :P

hessi

Lainaus käyttäjältä: kalat69 - syyskuu 19, 2010, 17:19:59 ip
kyllä, siinähän oli metrin pölykerros ja kaikki väritkin kadonneet, sitä en tajua kuinka sä oot tohon kuvaan saannu niihin noin paljon väriä, photoshopattu varmaan... ;)

heh :) ei muuten ole :)
mut ajattele mitä nostalgiaa, taitaa olla mun ekoista koti chileistä  ::) ::)

ja ei kyllä jauhetta näistä, ei ei ei,
onneksi on riittäävästi jauheita paremmistä chileistä :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

ladoga

Asiaa Inferno!

Olisi hyvä jos laitettaisi myös PI, CAP tms. koodi mukaan kun siemeniä myydään, saisi helpommin jäljitettyä lajikkeet. Nyt ainakin itselle on kertynyt paljon siemeniä mistä en tiedä mistä ovat kotoisin.

Voisihan siinä etketissä olla esim. Aji Cristal (PI 281320), Aji Limon (PI 315024) jne. Tuosta esimerkiksi helposti ymmärtää että Aji Limon on tässä tapauksessa sama kuin Lemon Drop ja Hot Lemon nimillä myytävät keltaiset chilit. Joskus näkee jopa selvästi PI 315024:n näköistä chiliä myytävän Aji Amarillo nimellä. Nyt usein käy niin että eri chilejä myydään samoilla nimillä eri siemenkaupoissa (tai jopa samoja chilejä eri nimillä samassa kaupassa) ja asiakas kärsii kun saa väärää tavaraa eikä varmaa tietoa alkuperästä löydy.

Siis jos ainakin näin Suomessa. Voitaisiin olla ylpeitä selkestä nimeämiskäytännöstä...tehkööt sitten ulkomaitten siemenkaupoissa mitä lystäävät ja myykööt vaikka Ramiroa nimellä Red Hyper Poblano. :) Tietysti kaikilla chileillä ei ole selkeää ja yksiselitteistä nimeä...niissä tapauksissa kai vahinko on jo käynyt.

kalat69

entäs kuis moni noista meilläkin kiertävistä siemenistä on enää puhtaita. aika moni on tainnut jo niin monta kertaa risteytyä, ettei kauheesti enää vastaa alkuperäistä PI numeroa. siis tuotavan käytäntöä minäkin kannatan, että kaupallinen nimi ja numero kulkee yhtä matkaa, mutta luulen vaan että noista kaupallisen nimen omaavista taitaa aika moni olla jo iloisesti risteytynyt. omista siemenistäni en ainakaan uskalla sanoa mitä niistä kasvaa, on itsellekin niistä jo tullu mielenkiintoisia risteymiä, herkullisia ja satoisia tosin, loistava esimerkki on omista fataliin siemenistä kasvattamani fataliin ja harold st bartsin risteymä. toivottavasti sen siemenistä saisi ensi vuonna samanlaista kasvamaan. tosin nyt se kasvaa nagan vieressä... siitä voi tulla aika pikantti makuelämys ;)


2010- 2013 hallituksen jäsen

hessi

ja tässä kuvaa vielä noista Turbo pube red:stä tai mitä sitten lienevät :)
samasta siemen satsista tuli sitten punaisia ja myös oranssin väristä, nuo oranssit olivat vielä bodeiltaan
jopa eri muotoisia samassa puskassa.
Aji Inferno lla olis tunnistamista ;)


2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

ja tässä osa tämän aamun sadonkorjuusta kotikasvarista,kuvasta puuttuvat chilacat ja guajillot

ja nehän meni savupöntöön

joten tiedossa taas pöntön vahtimis yö, yksin kun kaiken joutuu tekemään niin ei meinaa vaan
nämä pari viikonlopun päivää riittää :( huomenna sitte savumössön keittoa ja tuo isokasvarikin tarttis mennä tyhjentään kypsistä, kunhan jaksais. . .

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

tulimies

Komeita rocotoja ! savu rocoto soosi on varmaan herrrrrkkua   :)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: hessi - syyskuu 25, 2010, 15:08:58 ip
ja tässä kuvaa vielä noista Turbo pube red:stä tai mitä sitten lienevät :)
samasta siemen satsista tuli sitten punaisia ja myös oranssin väristä, nuo oranssit olivat vielä bodeiltaan
jopa eri muotoisia samassa puskassa.
Aji Inferno lla olis tunnistamista ;)




Kauniita! Nam! :)  Mutta aivan selkeästi eri lajikkeita, eli siemenpussissa on ollut ainakin kahta lajiketta. Kumma juttu, mutta sun kannaltasi tässä tapauksessa hauska yllätys. ;)  Liekö maku ja tulisuuskin erilainen, kuten arvelen...?

Ja ei, AI ei kyllä osaa Rocotoja tunnistaa hedelmistä - tuskinpa osaa kukaan muukaan. :)

hessi

kiitos Aji Infernolle taas...
hm...siis ei minua haittaa vaikka onkin tullut kahta sorttia, koska eivät ole minun ainoat,
jos ei olisi useampaa taimea ollut niin sitten harmittais, neljä punaista tuli viidestä, niin ihan hyvä.
Maku, niin minähän en paljoa tuoreita chilejä maistele, koska aiheuttavat minulle pahan olon kurkkuun ja oksennus refleksin, varsinkin tänä vuonna, jonkin sortin allergiaa vissiin :(
mutta näistä kotona ja ulkonakasvaneissa (turbo pube red) punaisessa maku ei minua miellytä, hyvin karvas minun suuhuni, kun taas sama tuolla isolla kasvarilla kasvanut on huomattavasti paremman makuinen ja tuo orassi versio on maultaa miellyttävä, hedelmäinen ei niin kovin tulinen kuin punainen.
Kasvuolosuhteillahan on hirmuinen vaikutus makuun, kokonaan ulkonakasvaneet ovat mielestäni huomattavasti tulisempia(siis nämä rocotot) tänä vuonna orange rocoto kasvarilla oli lähes tuleton ei kylläkään kaikki bodit vaan alkukesän kypsät ja kotikasvarin orangea en ole vileä maistanut.
Harmi kun kuvan chilit ehtivät jo savupöntöön, niin en voi tarkaa makua kertoa.
Mutta herkullisia ovat savustettuna ja tahnaksi keitettynä joka on minulle kuitenkin se tärkeä osa tässä kasvattelussa, syöntiin näitä kasvattelen kuitenkin enimmäkseen en tieteelliseen tarkoitukseen :)
kun kevät aurinko taas paistaa niin mun mössövarastot on huvenneet :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry