lokakuu 07, 2024, 00:25:27 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Hessin chilivuosi 2010

Aloittaja hessi, tammikuu 02, 2010, 19:51:44 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: hessi - lokakuu 01, 2010, 13:45:08 ip
ja tässä kuvaa kilpailuun lähtevästä Rocoto redistä :)

No niin, kisasivusto on taas avattu ja germaanit rynnistävät. Heillä taitaa olla vähän pidempi kesä. Pistäkää nyt muutkin mittaustuloksianne mukaan: http://www.thechileman.org/fat_rocoto.php

Minulla on vielä muutama milli jemmassa ilmoittamatta, mutta isompiin nokituksiin en kyllä enää kykene, kun pakkaset tulivat ja se isoin rocotokin jo kypsyi.

hessi

lokakuu 03, 2010, 19:54:27 ip #201 Viimeisin muokkaus: lokakuu 03, 2010, 20:08:41 ip käyttäjältä hessi
juu, kiitos ilmoituksesta,
kävinkin päivittämässä tiedon,
ja harmitti nuo saksalaisten tulokset :(

varsinkin kun olin unohtanut koko kisan, enkä ajatellut "ruokkia"  ylimääräisellä lannoitteella
kasvejani, ennenku huomasin Chilivaarin tuloksen ja mittailin omiani :)
täytyy ens kisaan paneutua paremmin.

ja minulla vielä kaksi rocotoa kasvaa ulkona, en vielä aikonut niitä siirtää, eiköhän ne tuolla pärjää.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Mape

Hei Olit laittanus siemenketjukirjeeseen rocotoja :) niin onkohan mitään hajua millainen on se jossa ei ollut muuta tietoa kuin että on rocoto?
---

hessi

NO kun EN ole laittanut siemenketjukirjeeseen yhtään ainutta siementä!
olen sen tuolla ketjussa jo aikoja sitten selittänyt, en tiedä kuka on siemenet sinne laittanut ehkä sitten joku joka on minulta Bodeja saanut, vois asianomainen henkilö itse ilmoittaa tekosensa !
oma arvaus vois sitten olla rocoto orange tai keltainen rocoto, tarkemmin en tiedä itsekkään, mutta
jos minun alkuperää niin molemmat ovat olleet erittäin herkullisia :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Mape

Noo tämä selvä katellaana tuleeko niistä mitä tai mitään :)
---

hessi

ja kun siirtelin kahta ulkonakasvanutta chiliä champion ja PI 411511 sisään, ovat n 3m korkeita  ja ihan täynnä bodeja, oksat painoi hel... niin eikös Championin pääoksa sitten katkennut :(
(sitä se on kun yksin joutuu siirteleen, ja vielä tälläinen pätkä :) )
kuvaa olisin laittanut sisään siirretyistäkin, mutta kamera teki jonkun tepposen, enkä nyt vaan ehdi sen kanssa temppuileen, tässä kuva siis katkenneesta oksasta :(

siis tänään oli mun vapaapäiväni ja kun minulla tunnetusti vapaa-ajan ongelmia, niin
kipaisin tuonne salaiseen paikkaani ja keräsin lähestulkoon ämpärillisen karpaloita :)
eräs mukava henkilö on luvannut niistä minulle viiniä laitella :)
ilta meni tuolla isollakasvarilla jossa varsinkin lemon dropit pukkaa satoa, vaan ovat niin korkealla etten edes tikkailla yllä niitä kaikkia keräämään, mutta tulis sieltä kuitenkin aivan tarpeeksi :(
aamulla taas Turkua kohden sorvin ääreen päivytystä pukkaa, joten chilit joutunee kaksi viikoa pärjäileen taas ilman mammaa....

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: hessi - lokakuu 07, 2010, 21:06:23 ip
NO kun EN ole laittanut siemenketjukirjeeseen yhtään ainutta siementä!
olen sen tuolla ketjussa jo aikoja sitten selittänyt, en tiedä kuka on siemenet sinne laittanut ehkä sitten joku joka on minulta Bodeja saanut, vois asianomainen henkilö itse ilmoittaa tekosensa !
oma arvaus vois sitten olla rocoto orange tai keltainen rocoto, tarkemmin en tiedä itsekkään, mutta
jos minun alkuperää niin molemmat ovat olleet erittäin herkullisia :)

Olisiko samat?
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4328.580
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

hessi

en nyt ymmärtänyt mitä tuolla tarkoitit ?

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

Hyvin on kypsynyt katkenneen Championi oksan bodit huoneen lämmössä :)

kyllä nämä vielä savupönttöön pääsee :)

Nämä kaksi siirsin siis torstaina sisälle ja nyt jo näin punaisia  kyllä lämpö tekee ihmeitä :)


ja tässä nämä minun suurimmat Rocoto redit, on niillä kokoa ja painoa 75g-lähes 90g,
mutta ne on nyt pois puskasta, koska olen kaksiviikkoa kotoa pois :(



2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Aji Inferno


hessi

ja jälleen kotona :)
ja on chilit hyvin kypsyneet

ja Flexun nostin sisälle kuvatakseni sen ja taidan jättää yöksi vielä, huomenna ehkä siirrän sen kasvihuoneen lämpöön

ja nappasin vielä kuvan yön pimeydessä ulkona olevasta Rocotosta, hyvin näyttää viihtyvän
lämpötila näyttää -2, mutta kasvin juurella on juuri 0 astetta :)

eli kyllä chilit suomen luonnossa pärjää ;)
huomenna näen sitten miten kasvihuoneen sisällä ovat chilit pärjänneet :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

kalat69

heh, taitaa olla taas kerran säilöntä viikonloppu edessä ;D punasta lemon droppia ja tamarilloja- ei muuta ku samaan kanttilaan vaan!


2010- 2013 hallituksen jäsen

hessi

savupönttö on jo päällä ja kaksi kuivuria hyrrää :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

ja tänään oli sitten sellainen stressi päivä että pumppukin alkoi ilmoittelemaan olemassa olostaan !
n kahden aikaan oli sato suurin piirtein kerätty ja pilkottu savustimeen ja kahteen kuivuriin!
tässä osa sadosta :)

joka päätyi savupöntöön ja osa kuivureihin

ja tuli sitä tyhjennettyä kasvaria kompostiinkin, siinä meni tosi upea Buht Jolokiakin

ja charapitat kypsyvät koti kasvarissa

muutama kohtuu suuri rocoto red vielä kypsymässä

ja tämän lisäksi kävin isollakasvarilla keräämässä sadon jota tuli äpärillinen (en jaksanut kerätä kaikkia lemon droppeja :( ja kannoin n 5metriset kasvit kompostilavalle !) joten ainakin isonkasvarin osalta alkoi talvilepo onneksi !
siirsin vielä tuon ulkona kasvavan rocoton sisälle kun en raskinut sitä heittää kompostiin on niin upeannäköisesti bodeja jospa ne kypsyisi parissa viikossa ! joudin kyllä leikkelemään sitä aika paljon kun ei huone korkeus riitänyt!
huomenna sitten ihmettelen mitä tuolle äpärilliselle teen ja mietin kotikasvarin loppu chilien kohtaloa !
ja nyt sitten savupöntölle vaihtamaan kiekkoa, ei ole perjantai illan ongelmaa menee yö savutamisessa :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

keto

Täälläkin pari talvipuutarhan rocotoa pukkaavat vielä kovempaa podisatsia kuin kesällä konsaan. Ilmeisesti kesän überpaahde oli kertakaikkiaan liikaa heille. Nyt ovat hädin tuskin plussailmastossa lumikuningattaren, parin sitruunapuun etc. kanssa. Tunnustaako kukaan muuten saaneensa Canariosta kunnollista satoa, ainakin itselläni ainoastaan kukkii so far... Bluesman, anyone...??
CAVOK

hessi

on tullut ihan ok sato kaikista rocotoista ! (tuliski se päivä kun ei tule satoa ;) )
ja rocotot tykkäävät viilesästä ja näin syksyllä ne oikein innostuvat kukkimaan, uskomatonta
mutta totta, että tuossa ulkona ollessa rocotossa oli paljon kukkia ja ihan pieniä bodeja vaikka kuinka,
no minä leikkasin ne pois :( jotta nuo isommat kypsysivät.
aluksi oli tarkoitus kokeilla kuinka paljon kylmyyttä rocoto kestää, vaan en sitten raaskinnutkaan :)
en myöskään hennonnut tuota Flexua jättää pakkaseen.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

bluesman

Lainaus käyttäjältä: keto - lokakuu 22, 2010, 21:40:20 ip
Tunnustaako kukaan muuten saaneensa Canariosta kunnollista satoa, ainakin itselläni ainoastaan kukkii so far... Bluesman, anyone...??


Varsinainen Canario ei mulla edes itänyt mutta Rocoto Peru Cusco joka nyt kai on lähinnä Canariota tuotti ihan mukavasti. Samoin Manzano yellow ja kaikki ulkokasvatuksessa.

MasaT

Tuo charapita näyttää kasvavan ihan mainiosti tuollaisessa pienessä ruukussa. Olis varmaan ihan mukava kasvatettava vaikka kerrostalon ikkunalla.
Omani kasvoi joskus jonkun verran isommassa ruukussa. Oli varmaan sen vuoksi myös hieman rehevämpi ja satoisampi.

Varmaan näteimpiä chilejä, mitä olen kasvatellut. :)

hessi

lokakuu 22, 2010, 22:53:05 ip #218 Viimeisin muokkaus: lokakuu 22, 2010, 22:55:43 ip käyttäjältä hessi
joo kasvais varmaan, on vaan mulla jäänyt siirtäminen  :-[
tänään sitä harkitsin kyllä, mutta tuli vaan niin järkky väsy :(
huomenna jos ehtis...
Itse asiassa minä unohdin noi Charapitat, ne vaan kasvoi muiden seassa, vasta silloin
kun kävit täällä oikeastaan ne taas muistin  :-[

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

lokakuu 23, 2010, 20:03:14 ip #219 Viimeisin muokkaus: lokakuu 23, 2010, 21:09:43 ip käyttäjältä hessi
Ei saanut charapita uutta ruukkua :(
Tämä muija karkas karpaloon :)
vaan tuli koti kasvari tyhjäksi, sisälle siirsin sittenkin yhden Rocoton ja nuo
Charapitat :)
Savupönttö se vaan tupruttaa, lisäsin sinne vielä loput turbo pube redit, vielä yritän jaksaa
ens yön savustella, mikä se kun upea kuu möllötää taivaalla ja pitää seuraa :)
ja täytyy sanoa että tuo Chilaca kuivattuna on sitten herkullisen makuista, ei tulista (mitä nyt on saanut kuivaus ritilältä naga jäännöksiä :o ) mutta mahtava luumumainen maku, ilmankos noista savutahnoissa on mukava maku :)
jos ens kaudella jotain kasvatan niin ainakin chilacaa :)

Riippumatosta vielä haaveileva ;)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry