tammikuu 08, 2025, 21:54:57 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Hessin chilivuosi 2010

Aloittaja hessi, tammikuu 02, 2010, 19:51:44 ip

« edellinen - seuraava »

hessi

niin jotenkinhan se on eriteltävä, kun on täysin eri näköinen ja värinen ja makuinen :)
itse luokittelen canarioiksi sellaiset enemmän soikena munanmuotoiset rocotot, keltaoranssit, pehmeämpi "maltoiset", runsas "lihaiset", mehukkaat
ja turbo pubeiksi nuo samanmoiset vaan punaiset :) hieman muodoltaan "rypylöisempi"
jaorange Rocotoksi tuon paprikan mallisen kiiltäväpintaisen lähes vahamaisen, kovakuorisen, ei niin "lihainen" (siemenetkin ovat erilaiset!).
Näistä poikkeaa tuo "Rocoto red" joka on huomattavasti suurempi, kuoreltaan enemmän canario, mutta muodoltaan enemmän paprikamaisempi, ei kuitenkaan niinkuin orange rocoto, ja "lihakin" poikkeaa täysin näistä edellämainituista!
Rocoto braun on taas enemmänkin canario kuoreltaan, ei niin kiiltäväkuorinen kuin orange  ja lihaltaan, vaan ei kasvutavaltaan!
ja....
ja täytyy myöntää että olen ollut vain "sato lumoinen" ;) enkä tutkinut niin tarkaan esim lehtiä ja runkoa, niissä aivan varmasti huomattavasti eroja,
(joskus opiskeluaikana kun kasvin piti tunnistaa pienestä "tikun" palasta kuoren pinnasta, ensin näytti et juu samoja tikkuja kaikki, vaan työ opetti erottamaan, parhaat taimiviljelijät erottavat tikusta jopa laji värinkin! Huh ! )

Niin ja onhan se hieman outoa, ettei näillä ole omia nimiä, koska selvästi ovat aivan eri c h i l i t ? c. pubenscenseja kuitenkin.
harmi kun en ole mikrobiologi, ryhtyisin oitis tutkimaan alkuperää....
ja kertokaapa itse lisää miten "Rocotot" täytyisi luokitella ?
vai poistaa koko rocoto sanan käyttö?

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: hessi - marraskuu 09, 2010, 21:50:52 ip
niin jotenkinhan se on eriteltävä, kun on täysin eri näköinen ja värinen ja makuinen :)
itse luokittelen canarioiksi sellaiset enemmän soikena munanmuotoiset rocotot, keltaoranssit, pehmeämpi "maltoiset", runsas "lihaiset", mehukkaat
ja turbo pubeiksi nuo samanmoiset vaan punaiset :) hieman muodoltaan "rypylöisempi"
jaorange Rocotoksi tuon paprikan mallisen kiiltäväpintaisen lähes vahamaisen, kovakuorisen, ei niin "lihainen" (siemenetkin ovat erilaiset!).
Näistä poikkeaa tuo "Rocoto red" joka on huomattavasti suurempi, kuoreltaan enemmän canario, mutta muodoltaan enemmän paprikamaisempi, ei kuitenkaan niinkuin orange rocoto, ja "lihakin" poikkeaa täysin näistä edellämainituista!
Rocoto braun on taas enemmänkin canario kuoreltaan, ei niin kiiltäväkuorinen kuin orange  ja lihaltaan, vaan ei kasvutavaltaan!
ja....
ja täytyy myöntää että olen ollut vain "sato lumoinen" ;) enkä tutkinut niin tarkaan esim lehtiä ja runkoa, niissä aivan varmasti huomattavasti eroja,
(joskus opiskeluaikana kun kasvin piti tunnistaa pienestä "tikun" palasta kuoren pinnasta, ensin näytti et juu samoja tikkuja kaikki, vaan työ opetti erottamaan, parhaat taimiviljelijät erottavat tikusta jopa laji värinkin! Huh ! )

Niin ja onhan se hieman outoa, ettei näillä ole omia nimiä, koska selvästi ovat aivan eri c h i l i t ? c. pubenscenseja kuitenkin.
harmi kun en ole mikrobiologi, ryhtyisin oitis tutkimaan alkuperää....
ja kertokaapa itse lisää miten "Rocotot" täytyisi luokitella ?
vai poistaa koko rocoto sanan käyttö?

Pari sanaa hyvästä aiheesta omalla, vajavaisella ymmärrykselläni...

C.pubescens on selvästi vähiten tutkittu ja siksi huonoiten tunnettu jalostettu chililaji. Sen villiä kantamuotoakaan ei esim. lainkaan tunneta (tosin "isomarjainen Ulupica" saattaa olla ehdokas). Kasvia ei ole oikeastaan koskaan kasvatettu kovin merkittävissä määrin kaupallisesti, vaan se on jäänyt etupäässä Perun, mutta myös alkuperäisen kotialueensa Bolivian ja Väli-Amerikan (Meksikoon saakka) ylänkö- ja vuoristoalueiden paikalliseksi erikoisuudeksi. Kasvin erikoiset kasvuolosuhteet lienevät yksi syy tähän - se ei menesty samoissa olosuhteissa kuin muut jalostetut chilit. Sen kaupallista potentiaalia on vähentänyt myös taipumus pilaantua nopeasti.

Kasvin yleisin - ja periaatteessa kaikki muutkin muodot kattava - yleisnimi on tosiaan Rocoto. Siitä on paikallisempia muunnelmia kuten Locoto tai Locato. Mutta Rocoto kattaa kaikki c.pubescensin värit ja muodot. Se ei siksi ole minkäänlainen lajikenimitys, vaan kuvaa karkeasti tietynlaista, mustasiemenistä vuoristochiliä. Siksi nimen alta voi löytää aivan mitä tahansa c.pubescensiin liittyvää.

Canario on Rocoton alatyyppi - sekin vain karkea, väriin liittyvä nimi. Kaikki keltaiset Rocotot ovat periaatteessa Canarioita.

Muita hyvin yleisiä c.pubescensin nimiä Etelä-Amerikassa ovat mm. "Chile Manzano" (= omenachili) tai vaikka "Chile Caballo" (= hevoschili - syytä nimeen en tiedä. ;) ).

On totta, että pubescenseissa on äärettömän vähän vakiintuneita lajikenimiä. Syy siihen ilmenee edellä. Koska lajikkeita ei ole viljelty kuin paikallisesti, silloin -  vähän karrikoiden - jokaisen Perun vuoristolaakson oma versio kasvista on yksinkertaisesti "Rocoto" (jos se on punainen) tai "Canario" (jos se on keltainen). Niillä mailla ei tarvittu tarkempaa määrittelyä! ;)

Vasta me olemme - tapamme mukaan ja osin kaupallisista paineista - alkaneet segmentoida näitäkin chilejä "brändeikseen" malliin "Turbo Pube". Paikalliselle asukkaalle Ecuadorissa 2372m korkeudella kotikylässään se olisi yksinkertaisesti "Canario". :)

Siksi kannatan erityisen voimakkaasti tieteellisten koodien käyttämistä näiden chilien kasvatuksessa ja levityksessä. Esim. Turbo Pube on, vaikka keksitty nimi, myös tosiasiassa PI-585267 - tieteellisesti määritelty lajike, jonka tarkka alkuperä tunnetaan - ja jonka kotikylään Ecuadorissa joku meistä saattaa joskus vaikkapa matkustaa! :-)

Välttäkäämme "bullshit-generaattorien" käyttöä kasvatuksessa, ehdotan. Esim. Turbo Puben tapauksessa kuvaus Canario PI-585267 antaisi kaiken tarvittavan tiedon: keltainen c.pubescens mallia PI-585267. Kyseessä ei ole kuitenkaan mikään Jalapeñon kaltainen mieletön kaupallinen brändi, joka ehdottomasti tarvitsee oman nimensä. Jotka nekin, kuten tiedämme, hajoavat välittömästi sadoiksi joskus aivan järjettömiksi alanimiksi mallia "Jalapeño Pink Early Striped"... ;)

jewe

Tuo Infernon kirjoitus selkeytti jo huomattavasti omaa tietämystäni pubeista joka ollut varsin puutteellinen.

Eli keltainen C.pubescens lajin chili on aina jonkun sortin Canario ja tuo Canario nimi viittaakin väriin...mielenkiintoista :)

hessi

kiitoksia paljon Aji Infernolle :)
vaan taas epäröin....  pilaantuisi herkästi... en kyllä tuohon yhdy, omat "orange rocotot" säilyvät ja säilyvät ja säilyvät, juu en ole vahannut ;)

vaan c.pubenscenset ovat yksi niistä herkullisimmista chileistä, jos jotain kasvatan niin aivan varmasti näitä,
jos elämää ei ole ilman Nagaa,
niin heikkoa on ilman rocotoja :)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: hessi - marraskuu 09, 2010, 23:35:36 ip
kiitoksia paljon Aji Infernolle :)
vaan taas epäröin....  pilaantuisi herkästi... en kyllä tuohon yhdy, omat "orange rocotot" säilyvät ja säilyvät ja säilyvät, juu en ole vahannut ;)

vaan c.pubenscenset ovat yksi niistä herkullisimmista chileistä, jos jotain kasvatan niin aivan varmasti näitä,
jos elämää ei ole ilman Nagaa,
niin heikkoa on ilman rocotoja :)

Kyse onkin siitä, miten chiliä kuljetettiin menneinä aikoina. Rocoto ei ole mehukkuutensa takia helppo kuivattava, eikä siksi kovin käyttökelpoinen kauppatuote ennen nykyistä tekniikkaamme. Matka Perun vuoriston laaksosta edes USA:n puolelle saattoi kestää tolkuttoman kauan - ja siinä se.

Mutta olen samaa mieltä; ehdottomasti suosikkichilejäni kaikilla mittareilla! Ja niitä tosiaan on paljon monenlaisimpia kuin luulemme... "Rocoto" ja "Canario" ovat vain alkupisteitä paljon suuremmalle seikkailulle! :-)

hessi

Hessi tuli taas pistäytymään kotona,
ja luuli vietävänsä chilivapaata viikonloppua,
vaan kylmiön oven avattua, huomas Ai per...
siellä ämpärillinen puutomaatteja ja iso kasa rocotoja :(
ei auta kun taas niille jotain tehdä...
ei vaan millään enää jaksais....

kuje

Anna pois niin pääset helpommalla. :D
Varmasti joku kelpuuttaisi.

hessi

ja ette kyllä usko kuinka herkullisia ovat kotimaassa kasvaneet puutomaatit (tamarillot) hmm...

pienen taimen sain MasaT :ltä kesällä 2009, joka sitten hiumaa vauhtia kasvoi minulla ja annoin sen hyvään "kasvatus"kotiin Tammisillan puutarhalle, jossa se viihtyi erittäin hyvin :) kiitos Kalat69 ja sihteerille, välillä näytti heiltäkin jo into loppuvan tämän kasvattelussa, kasvi imi vettä varmaan satoja litroja päivässä.
kasvi oli todellakin puu, kuvia löytynee tästä minun päiväkirjastani ja vissiin Kalat69n
kasvi kasvoi ja tuotti paljon hedelmiä :) sadosta sain minkäin sitten osan, jotka ajan puutteen vuoksi ovat olleet jo jokusen viikon kylmiössäni, mutta kaikki edelleen priima kunnossa, tänään ajattelin jatkojalostaa "tomaatit" vaan maku on kyllä niin mahtava, että nämä syödään kyllä jossain hedelmäsalaatissa tai vain pelkästään ja osan säästän joulupöytään :)

täytyy sanoa, että vaikka kasvi haisee aivan järkyttävän pahalle lehteä hipaistaessa, niin kypsän hedelmän maku on erikoisen maukas. Olen maistanut kaupan tamarilloja jotka eivät ole lähellekkään näiden makua.
Harmillista on, että kasvi tuottaa sadon vasta toisen vuonna ja kasvaa tuonne 5-7 m pituuteen ja latvus varmaan samanverran leveyttä, joten ihan kotioloissa tämän ei onnistu, ja meillä (tammisillanväellä) onnistui ehkä tuo kasvuolosuhteet aika lähelle oikein, koska tuotti kuitenkin kypsää hedelmää.(olen kuullut ettei suomessa olisi saatu kypsiä hedelmiä, korjatkaa tietoni jos löydätte muuta tietoa, tämä tieto on Aarno Kasvilta)
Jos joskus vielä saisin suuren huoneen jossa myös korkeutta ja pieni peruslämpö talvella, niin aivan varmasti tämä olisi yksi kasvi joka sinne pääsisi. Vaikkakin sen haisee todella pahalle :)
nyt vain miettimään mitä herkkua joulupöytään näistä sitten teen, mutta en kyllä mitään hilloa keitä se on vissi asia :)

hessi

Ja tässä olisi tämän kauden kuivatut chilit, eipä niitä paljon onneksi tullut kun suurin osa meni savumössöihin ja hilloihin ja pakkaseen, harmi kun en viitsinyt punnita ennen ja jälkeen kuivauksen.

alarivissä vasemmalta  savu Buht Jolokia, Savu Naga, chilaca, 441551 ja savu champion
näiden päällä vasemmalta savu Lemon drop, Guajillo, chilaca,savu 441551 ja savu champion
takana näkyvät isot purkit ovat viimekauden savu Nagaa :)
Chilaca siivut ovat siksi kahdessa eri purkissa, koska toiset kuivasin tietty  jonkun tulisen jälkeen ja niissä aivan omat aromit  ::)
ja Inventaarioni jatkuu ja näyttäisi siltä, että voisin myydä osan,
viime kauden tuotoksia,
ainakin tavallista
-Nagajauhoa (en tiedä tarkkaa määrää kun on lasipurkissa)
-Harold st Bartsia (kokonaisina)
-savu Limon
- savu Fatalii
ja katsotaan mitä kaapista vielä löytyy, jos joku on kiinnostunut?
En nyt kaikista luovu, koska ensi kausi pitäis olla sapattivuosi :)
ja täytyy varmistaa et jää itselle omiin keitoksiin :)

hessi

ja onhan sitä Jouluksi tehtävä uusi satsi Naga sinappia :)
muutama pikkupurkki lähtee ystäville.

nyt laitoin vähemmän savunagaa kun ystävät valitelleet liian tujusta sinapista  ::) ::)
mutta lisäsin sitten savu championia antamaan makua ja tilkalla konjakkia tietty terästin ;)
uunii on jonossa lohi-simpukka-rocoto-juustopiirakka, kunha limput saa ensin ulos.

Toni.A

Kyllä, kun tuommoista sipaisee kinkun, taikka kalkkunan päälle, niin vot!  :P
Harmi, kun itse on nyt sellainen vetämätön nahjus, joka ei saa itsestään mitään irti juuri nyt!  :-\ Voi, kun olisi jo kesä!  :) Onhan mulla tosin nagajauhettakin, mitä sotkee hätäpäikseen kaupan valmiiseen sinappiin mausteeksi, vaan eipä se itsetehdylle vedä millään vertoja!

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Miksaa

Huomenna pitäis saapua savunaga-jauheet, niin pääsee itsekin sinappia tehtailemaan.

Mitäs sinappijauhetta oot Hessi käyttänyt? Tein viimeksi Colman's:sta, mutta oli vähän liian stydiä mun makuun... (ja kallista)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

jewe

Hyvännäköistä ja varmaan makuistakin...löytyykö tuon nagasinapin ohje jostain ??

Rupee kiinnostus heräämään. :P

hessi

joulukuu 06, 2010, 17:55:14 ip #253 Viimeisin muokkaus: joulukuu 06, 2010, 17:59:50 ip käyttäjältä hessi
Sinappijauhoja ei suomesta juuri erilaisia saa, valitettavasti :(
itse ostan aina tuon 1kg pussin ja viimmeksi oli merkiltään BÄHNECKE Golden Mustard,
ihan hyvän makuista saa kun itse maustaa  :D :D
hunaja ja tilkka konjakkia antavat mukavan maun.
ja Hessin ohjeet on aina tuollaisi noin, eikä niitä yleensä mistään löydy, netissä on monen moisia
tässä laitan sen n ohjeen :)

(pieni satsi) itse teen kolminkertasena

-2dl sinappiajuhetta
-n 1 dl sokeria ja toinen juoksevaa hunajaa
-2dl mieluiten vispikermaa, mut laihemmatkin käy
-oman maun mukaan chilijauheita
tuo savunaga ja savu championin yhdistelmä on aika hyvä, samoin savurocoto on mainiö
satsiin laitan n ½- 1tl savunagaa ja saman verran championia, mut kannattaa itse kokeilla, laitta vähemmän ja lisäilee keittämisen aikana
-ja minä lisään yhden kanamunan (vaikka tekisin kolmin kertaisen satsin)

eli nämä kaikki kattilaan ja kokoajan sekoittaen antaa hetken kieuhua varovasti (palaa helposti pohjaan)
toki vesihauteessa saa paremman vaan minä en jaksa odotella...

sinappiin sopii hyvin myös valkosipulijauhe ja kuivattu tilli !

lopussa lorautan korjakkia tilkan
ja sitten otetaan keitos liedeltä ja itse lisään tässä vaikeessa
- etikkaa n 1- 1½ rkl
sitten vaan ehdottomasti kuumiin lasipurkkeihin ja keitetyt kuumat kannet kiinni hetimiten
ja sitten odottelmaan...
kolme viikkoa on aikas hyvä aika, mut kyllä sitä voi aijemminkin syödä  :D

ja ToniPetteri jos minä ehdin keitellä sinappia niin kyllä sinäkin :) ja kannattaa, tuon keittäminen ei kestä kauaa, vaan tämän jälkeen ei kaupan litkuja enää keittiöösi hyväksy, varsinkin kun sitä voi aina muutella ja kokeilla eri makuja.
sen verran vielä, että kerran kokeilin ohentaa öljyllä, mutta se ei kannata, mielummin pienellä tilkalla esim appelsiini mehua saa hiukan ohuempaa.

kalat69

kyllä tota sinappia kannattaa tehä, ja joka satsista tulee pikkasen erilainen, mutta tajuttoman hyvää, kaupan sinappi ei maistu enää yhtään miltään!

2010- 2013 hallituksen jäsen

hessi

ja sitten vedet kielille  :D
maistuis varmaan sullekki  :D

en ehtinyt kameraa hakea kun jo osa oli mennyt....
tässä siis meidän iltapala rocoto-lohi-simpukka juusto piirakka ja
älkää kysykö ohjetta, kun sitä ei varsinaisesti ole, nämä syntyy aina hetken mielialasta ja siitä mitä jääkapista löytyy...
mutta aina rocotoa ! ja juustoa ja vähintää kahta eri laatua, tässä eilisestä uunilohesta loppu kastikkeineen päivineen...

Herra 47

nams :) olikos yhtä hyvää kuin viimeks :)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

hessi

chilihardhead.fi

Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

hessi

Jouluna on mukava sekä antaa, että saada lahjoja :)
tässä yksi persoonallinen lahja jonka sain chiliystävältä :)

hmm...ja pakkohan oli maistaa... herkullisia....