huhtikuu 16, 2026, 01:46:34 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

MasaT,n chilikausi 2010

Aloittaja MasaT, tammikuu 05, 2010, 15:43:13 ip

« edellinen - seuraava »

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Chilicutter - maaliskuu 18, 2010, 00:22:45 ap
Arriba a saia C.Pubescens ? ? ? ? ? ?  ???
Masa :-\ C.Chinense ;)

Kyllä tuon ihan chinenseksi tarkoitin ihan niinkuin fataliin siemenpussissa sanotaan. -Ehkä olin pistänyt sen aiemmin hieman epäselvästi. :)
Tässä vielä kuva Arriba a saiasta tällä hetkellä.

On tainnut hieman tuuheutua sitten viime kertaisen kuvan.

Kohta pääsen myös tarkistamaan Arriba a saian kukkasia. Tulisko yhtään saman näköinen kukka, kuin tuo Chilicutterin kuvassa oleva. ;)

Lainaus käyttäjältä: Chilicutter - maaliskuu 18, 2010, 00:22:45 ap
CGN 19198#2 muistuttaa lehdiltään aika paljon Rhomboileumia

Kieltämättä muistuttaa ja syy miksi näyttää, että on niin paljon lehtiä on se, että tuossa kuvassa oleva yksilö on haaronut aika juuresta ja kasvattaa kahta runkoa.
Kasvatan tällä hetkellä kahta CGN 19198 #2 chiliä. Toisen siemenet on siemenketjukirjeestä ja sen lehdet on aikalailla isommat, kuin tämän kuvatun yksilön ja runkokin on tällä hetkellä tukevampi. -Katsotaan, kasvaako yhtään samanlaisia chilejä myöhemmässä vaiheessa.

Uudelleen ruukutettu Aji Panca. 16 cm pitkä ja 11cm leveä lehti! :o

-Jonsku-

LainausKyllä tuon ihan chinenseksi tarkoitin ihan niinkuin fataliin siemenpussissa sanotaan. -Ehkä olin pistänyt sen aiemmin hieman epäselvästi.
Tässä vielä kuva Arriba a saiasta tällä hetkellä.

Fataliin siemenpusseissa lukee välillä vähän sitä sun tätä.
Chinensenä tilaamani Habanero white giantin pussissa kerrottiin kasvin olevan c. baccatum.  :)

MasaT

Näyttäis tulevan kohtalainen vuosi villien osalta. Eximiumeja oli itänyt taas pari lisää. Toivottavasti ovat niitä, mitä pussin päällä luki.

Neljä Eximiumia estradilla. :)

CAP 1144 C.Praetermissum. Näitä on tällä hetkellä kolme itäneinä.

C.Galapagoense näyttäisi vihdoin ja viimein lähtevän kunnolla kasvuun.

Venezuelan purple C.Annuum.

MasaT

Tänään piristystä päivään toi sweet-chokolate paprika. Miksi? Siksi, kun oli niin hidas itämään ja halusin nimenomaan tämän paprikan kasvatukseen chilien lisäksi. 3 neljästä siemenestä iti lopulta.
Taimien kanssa on hieman helisemässä, kun jotkut taimet tuntuu aina voivan hieman huonommin, kuin muut. Onneksi se yleensä johtuu liian vähästä kastelusta ja siitähän selviää kastelemalla.
Praetermissumien lehdet latvoissa alkoi käpristelemään ja kuivumaan reunoiltaan mustiksi.. Pitkän pohdinnan jälkeen tulin siihen tulokseen, että latvonnan ja lehtien hypistelyn ohessa olisi näpeistäni siirtynyt jotain kasveille turmiollisia aineita. Eli ei enää ainakaan autoremontin jälkeen chilien kimppuun...
Tällä hetkellä Bonda ma Jacques pääsi kuivumaan ja riiputtaa lehtiään aika ikävän näköisesti. Uskon kuitenkin, että huomenna töistä tullessa se on taas kastelun seurauksena ihan normaalin näköinen.

MasaT

Nyt minun Arriba a saia C.Chinense on alkanut tehdä kukkasia ja sanoisin kyllä, että tämä on aika selvä C.Frutescens. :D ;)

Chilicutter

No voi......kaikkea sitä....
Kyllä arriban pitäs chinense olla.
Onhan tuo erilainen ......... kuin tämä minun arriban kukka.
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

jewe

Pitää nyt kommentoida tätäkin päiväkirjaa.

Loistavia kuvia ja upeita kasveja. Tuollaisia kuvia kun saisi joskus itsekin aikaiseksi.

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Chilicutter - huhtikuu 01, 2010, 19:27:30 ip

Näihin pitää varautua. Ei tosin tee yhtään mielenkiinnottomammaksi tämän kasvatus, vaikka onkin frute.

Lainaus käyttäjältä: jewe - huhtikuu 01, 2010, 20:03:27 ip

Loistavia kuvia ja upeita kasveja. Tuollaisia kuvia kun saisi joskus itsekin aikaiseksi.

Kiitos vaan!
Valokuvaus tekee chilien kasvattamisesta vieläkin mielenkiintoisempaa. ;) Tuo Arriban kukka oli niin pieni, ettei sitä olisi huomannut, jollei vasiten olisi sitä älynnyt hakea. N.8mm kukka ja aika väritön paljain silmin katsellessa. Kameran linssi vasta paljasti miten värikäs se on. Oletan Chilicutterin kukankin olevan todella pieni. Kellomainen pieni kukka ja aika villi chili ilmeisesti.

jewe

Valokuvaus ja chilit sopii kyllä hyvin yhteen. On niin monimuotoisia ja kuvattavia nuo kasvit, varsinkin kun on ammattimaiset laitteet ja otteet. Ja sulla vielä noita upeita villejä joista kameralla saa entistä enemmän irti.

Chilicutter

huhtikuu 01, 2010, 21:25:18 ip #49 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 01, 2010, 22:13:13 ip käyttäjältä Chilicutter
Lainaus käyttäjältä: MasaT - huhtikuu 01, 2010, 20:34:24 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilicutter - huhtikuu 01, 2010, 19:27:30 ip

Näihin pitää varautua. Ei tosin tee yhtään mielenkiinnottomammaksi tämän kasvatus, vaikka onkin frute.

Lainaus käyttäjältä: jewe - huhtikuu 01, 2010, 20:03:27 ip

Kiitos vaan!
Valokuvaus tekee chilien kasvattamisesta vieläkin mielenkiintoisempaa. ;) Tuo Arriban kukka oli niin pieni, ettei sitä olisi huomannut, jollei vasiten olisi sitä älynnyt hakea. N.8mm kukka ja aika väritön paljain silmin katsellessa. Kameran linssi vasta paljasti miten värikäs se on. Oletan Chilicutterin kukankin olevan todella pieni. Kellomainen pieni kukka ja aika villi chili ilmeisesti.

Juu ei tuo kukka ole iso,olisko jotain 7-8mm.
Ei noista kukista saa paljaalla silmallä irti kaikkia värejä.
Hieno Frute mutta mikä ???

Kaltsu

Nättejä kuvia. Mikäs putki sulla on käytössä? Kuvattu 100mm polttovälillä. Onko Canon 100mm macro?
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - huhtikuu 01, 2010, 22:05:00 ip
Nättejä kuvia. Mikäs putki sulla on käytössä? Kuvattu 100mm polttovälillä. Onko Canon 100mm macro?

Kuvattu Tokinan 100mm macrolla lisänä Raynox DCR-250 makrolisäke. Tuota Raynoxin makrolisäkettä voin suositella jokaiselle digijärkkärin omistavalle. Sopii useimpiin objektiiveihin pikaliitännällä eikä tee paskempaa jälkeä ja terävyysalueetkin säilyy. (Toisin, kuin loitoilla) On vielä halvempikin, kuin loittosarja ja riittää kyllä kasvikuvaukseen.

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: MasaT - huhtikuu 01, 2010, 22:28:36 ip
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - huhtikuu 01, 2010, 22:05:00 ip

Kuvattu Tokinan 100mm macrolla lisänä Raynox DCR-250 makrolisäke. Tuota Raynoxin makrolisäkettä voin suositella jokaiselle digijärkkärin omistavalle. Sopii useimpiin objektiiveihin pikaliitännällä eikä tee paskempaa jälkeä ja terävyysalueetkin säilyy. (Toisin, kuin loitoilla) On vielä halvempikin, kuin loittosarja ja riittää kyllä kasvikuvaukseen.

Pitäis hommata macro, mutta ovat sen verran kalliita että en ole raaskinut ostaa. Makrokuvia olen tällähetkellä ottanut loittojen ja Canonin 50mm sekä Canonin 70-300 kanssa. Mutta terävyysalueen hallinta ja valon riittävyys on osoittautunut hankalaksi. Sigman 150 mm olen haaveillut.

Kimppu

Niihän se pitäisi makro ostaa... Mie olen haaveillu nyt vaikka kuinka kauan tuosta MP-E 65:sta, jossa siis 1-5 kertanen suurennus... Ei vain uskalla tonnia sijottaa jos sitte ei siittä kuvaamisesta tule mithään.
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

MasaT

Suosittelen lämpimästi ostamaan tuon Raynoxin makrolisäkkeen. Sopii pikakiinnityksellä useimpiin objektiiveihin ja olen ollut todella tyytyväinen ostokseen. Paljon parempi, kuin loittosarjat, kun säilyy terävyysalueetkin. ;)

Chilicutter

Lainaus käyttäjältä: Kimppu - huhtikuu 01, 2010, 22:40:29 ip
Niihän se pitäisi makro ostaa... Mie olen haaveillu nyt vaikka kuinka kauan tuosta MP-E 65:sta, jossa siis 1-5 kertanen suurennus... Ei vain uskalla tonnia sijottaa jos sitte ei siittä kuvaamisesta tule mithään.

Tai sitten hommaat tuommosen kun mulla on.
Ei tartte maksaa ihtiään kipiäksi ;)

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Kimppu - huhtikuu 01, 2010, 22:40:29 ip

Tuossa on se huono puoli että on manuaalisesti tarkennettava, mutta niihän se on loittojenkin kanssa pakko tarkentaa manuaalisesti. Tuohon kun hommaa vielä vaikka palkeen niin jo alkaa saamaan TODELLA läheltä kuvia. :D

MasaT

Jippii! Yksi C.Tovarii on taas vihdoin ja viimein itänyt!!

Toivotaan parempaa onnea tämän tovariin kanssa tällä kertaa! :)

Pari CAP 872 C.sp,n tainta näytti myös itäneen.

Taimet alkaa jo kaivata kasvihuoneeseen pääsyä!

"Carmine" Perulainen C.Chinense

MasaT

Tuli uusittua viikonloppuna vanhan 6 neliön kasvihuoneen muovi ja tällä kertaa pistettiin  kaksikerroksinen muovitus, jos se hieman pidentäisi kasvukautta. Yölämpötilat näytti ainakin vielä olevan aika samat ulkolämpötilan kanssa, päivällä sitten nouseekin lämpötila aika helposti sopivalla aurinkon paisteella tuonne +40 'C. Pian pitäisi laittaa vielä kaksinkertainen harso ja puhallin vielä sisälle, niin saa alkaa siirtää isompia chilejä parempiin valoihin.

PI238061 Capsicum baccatum var. baccatum.  Bolivialainen villi bacca. Tämä alkaa ilmeisesti olemaan jo aika lähellä sitä villeintä C.baccatumia.
Jos joku ihmettelee, miksi on vielä noin pienessä ruukussa, niin olen sillä tarkoituksellisesti koittanut hidastaa tämän kasvua, kunnes pääsee ulkotiloihin.

Ihan hyvin tämä bacca on tuossa 9cm ruukussakin kasvanut ja kukkiikin parhaillaan. :)

Hombre

Ei ilmeisesti ole kovin nuuka ruukun koon suhteen. Baccatumit on kyllä mukavia kasveja :D
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies