huhtikuu 19, 2025, 11:05:04 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

MasaT,n chilikausi 2010

Aloittaja MasaT, tammikuu 05, 2010, 15:43:13 ip

« edellinen - seuraava »

MasaT

toukokuu 26, 2010, 16:12:18 ip #80 Viimeisin muokkaus: toukokuu 26, 2010, 19:36:09 ip käyttäjältä MasaT
C.Tovarii kupsahti  taas. Eipä sitten onnistunut tämän kasvatus tänä vuonna. :-\

Hieman kuvapäivitystä kasvihuoneilta.

C.Chacoense CAP 212                                                 Pimenta da neyde

Ulkoilutin hieman C.Praetermissum CAP 469,ää. Tämän kanssa on ollut hieman vaikeuksia pitkin kevättä mutta nyt ei tilanne näytä enää yhtään pahalta. Pikemminkin päinvastoin. Kasvutapa muistuttaa mielestäni C.Pubescennsejä. Takana on nämä molemmat pienemmät kasvarit, joista tuo muovihuone on kohta pelkästään tomaatteja ja kurkkuja  sekä vielä vähän aikaa jättikurpitsan tainta varten. 8)

MasaT

Kuva ensimmäisestä kypsyneestä chilin palkosta.

Datil orange C. Chinense

C. Galapagoensella on ollut ihan systeemit, kun on muita arempi.

Ihan hyvin tuntuu toimivan. Ainakin vielä..

bluesman

Onko sulla vielä iso kasvari? Mahtuuhan noihinkin ihan mukavasti. Hyvännäköistä settiä. Osanotto Tovariista.
C.chacoense kasvoi mullakin pitkää rihmaa kunnes latvoin tylysti, otin 4 alinta lehteä pois ja istutin syvempään. Nyt alkaa puskea haaraa ja lehteä niin että voi vielä tulla ihan siistin oloiseksi.

MasaT

Lainaus käyttäjältä: bluesman - kesäkuu 02, 2010, 10:50:45 ap
Onko sulla vielä iso kasvari? Mahtuuhan noihinkin ihan mukavasti. Hyvännäköistä settiä. Osanotto Tovariista.
C.chacoense kasvoi mullakin pitkää rihmaa kunnes latvoin tylysti, otin 4 alinta lehteä pois ja istutin syvempään. Nyt alkaa puskea haaraa ja lehteä niin että voi vielä tulla ihan siistin oloiseksi.

Olen parastaikaa siirtämässä rocotoja ja isompia taimia tuonne isoon kasvariin. :)
Tepinistä meni peijooni oksa poikki!  :o Piakkoin saattaa olla saatavana tepinin pistokkaita. :) Pakkohan nuo on pistää juurtumaan.
Kyllä nämä pienet kasvarit täyttyy jo auttamattomasti ja vaikuttaa että tuo isokin tulee täyttymään todella täyteen.
Pitää ruveta harkitsemaan hieman isommalle osasta taimia ulkokasvatusta, mitä olin suunnitellut.

MasaT

kesäkuu 04, 2010, 23:55:03 ip #85 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 05, 2010, 20:33:06 ip käyttäjältä MasaT
Lainaus käyttäjältä: Herpiili - kesäkuu 03, 2010, 15:17:47 ip
Tässäpä sinulta saamani Harold St. Bart's satoamassa :)

On tuo ihme, kun jotkut osaa tään homman ja jotkut ei. Turha väittää, että se oli natikoista tai lannoitteista kiinni.
Herpiili on kyllä mestari kasvattelemaan chilejä! :)
Ei silti olen kyllä muutenkin halunnut, että kasvit saa sen spurtin vasta kasvihuoneeseen siirron jälkeen.
Nyt on ollut hieman viileät kelit ja olen siirtänyt osalta kasveja siirtoa isompiin ruukkuihin.
Nyt on ollut hieman rajumman lannoituksen kausi, ainakin kasveille, joista haluan reilummin satoa.
Olen siis kasvatellut kasvini aika vähillä valoilla ja pyrin vasta tästä eteenpäin kasvattamaan chilejä satoamaan.
Osa chileistä tosin jää tuollaisiksi miniatyyrichileiksi.

MasaT

Tämä päivä meni taas suurimmaksi osaksi chilejä isompiin ruukkuihin siirrellessä. Kuten myös rocotot pääsi lopullisiin kasvatusastioihinsa.

Kuva on isosta kasvarista. Aika täynnä juuria oli jo aiemmat ruukut suurimmaksi osaksi. Saa nähdä miten lähtevät kasvuun. Nuo pienimmät ja myös myöhemmin idätetyt taimet Rocoto riesen ja Rocoto Guatemala mustissa laastiämpäreissä omasivat vielä aika vähän juuria mutta aika terveen näköisiä valkoisia juuria.
Taaimmaisena oleva korkea chili on Starfish bacca, jonka siirsin tänään tänne isoon kasvihuoneeseen. Senkin istutin isompaan astiaan, kun ämpäriin oli tullut jo juuret pohjaan asti. ::)
Rocotot täyttää todennäköisesti koko tämän toisen seinustan. Saas nähdä minkälainen ero on kasvattaa rocotoja kasvihuoneessa, kun ennen olen kasvattanut niitä ulkona.
Satoon on vielä matkaa. Mukavaa silti katsella, kun jotkut saa rocotoista satoa jo keväällä. :)

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: MasaT - kesäkuu 04, 2010, 23:55:03 ip
Lainaus käyttäjältä: Herpiili - kesäkuu 03, 2010, 15:17:47 ip
Tässäpä sinulta saamani Harold St. Bart's satoamassa :)

On tuo ihme, kun jotkut osaa tään homman ja jotkut ei. Turha väittää, että se oli natikoista tai lannoitteista kiinni.
Herpiili on kyllä mestari kasvattelemaan chilejä! :)
Ei silti olen kyllä muutenkin halunnut, että kasvit saa sen spurtin vasta kasvihuoneeseen siirron jälkeen.
Nyt on ollut hieman viileät kelit ja olen siirtänyt osalta kasveja siirtoa isompiin ruukkuihin.
Nyt on ollut hieman rajumman lannoituksen kausi, ainakin kasveille, joista haluan reilummin satoa.
Olen siis kasvatellut kasvini aika vähillä valoilla ja pyrin vasta tästä eteenpäin kasvattamaan chilejä satoamaan.
Osa chileistä tosin jää tuollaisiksi miniatyyrichileiksi.

Eipä tässä mestari olla kasvattelemaan chilejä, pikemminkin on tällä kaudella kasvutuloksista kiittäminen "aikaista" (huhtikuun lopulla tapahtunutta) kasvihuoneeseen siirtoa ja lämpimäksi osoittautunutta kevät- ja alkukesän säätä. Ilman kasvihuonetta ja siellä säädettyä +14c yölämpöä olisivat huomattavasti pienempiä. Kasvihuoneessahan se suurin kasvuspurtti itsellänikin alkoi ;) Kukkimishalua ja sadontuottoa tuntuu saavan nostettua hyvinkin paljon Top-Maxin käytöllä, kokemusteni perusteella tämä lisäravinne on hintansa arvoista. Nutriforteja olen nyt käyttänyt kasvihuoneessa melko reippaalla kädellä, pari kertaa viikossa lannoitus ja useimmat kasvit sijaitsevat 30-40cm pauliina-altakasteluruukuissa kasvuturve alustana. Muutama muu sitten vesiviljelyssä nutriforteilla ja top-maxilla.

MasaT

Taas tuli siirreltyä lisää chilejä isompaan kasvihuoneeseen.

Nuo harsot tulee häipymään ensitilassa seiniltä. Niitä ei varmaan enää tarvita.

PI 238061 Bolivialainen villi baccatum.

MasaT

Kuvapäivitystä välillä chileistä. Kuvaus-sää ei ollut mitä parhain mutta kai näistä selvää saa.

Limon C. chinense. (Taimi alunperin Tammisillan puutarhasta. ;))        Trinidad perfume C.chinense

Aji exploding fire C. baccatum                                                 PI 238061 C. baccatum

Aji chanca C. baccatum                                                         Aji amarillo C. baccatum

MasaT

Isommalta kasvihuoneelta.

Canario C. pubescens

Datil orange C. chinense

Hot tree pepper C. baccatum

Stripe C.Baccatum

Muurahaisia "Little bird of guyana" C. Baccatumilla, jonka piti olla C. chinense mutta baccahan tämä on!
Viime vuonna ei ollut minkäänlaista harmia muurahaisista, kun eivät ainakaan paimentaneet kirvoja kasveilla.
Nyt on silti näkynyt kasvihuoneen ulkopuolelle joissain kasveissa vähän kirvoja, eli voi olla, että niidenkin kanssa joutuu vielä taistelemaan!  :-\
Pitänee hankkia kasvihuoneeseen hieman piparmintun taimia kokeeksi, kun muurahaiset kuulemma ei oikein viihdy samassa tilassa niiden kanssa.

Chili-Hixu

Ja kuulemma basilikan haju karkottaa ötökät, jonkun ruottalaisen puutarha ohjelman mukaan, eli juurelle basilikaa.

Kaltsu

Kirveli pitää myös muurahaiset, kirvat ja etanat loitolla. ;)
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - kesäkuu 21, 2010, 22:12:27 ip
Kirveli pitää myös muurahaiset, kirvat ja etanat loitolla. ;)
Etanoiden torjuntaan on hyvä keino myös kupari. Jos varastossa on kupari lankaa, tai putkea, niin eikun siitä tarhaamaan kasvia kupari-aidalla.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Chili-Hixu

Kupari on myrkkyä kaikille selkärangattomille tai nilviäisille, että aika tehokas torjunta

Herpiili

Itse olen käyttänyt etanoiden torjuntaan Ferramol-rakeita hyvin tuloksin, tuntuvat toimivan ja loppuja etanoita olen sitten aamuisin käynyt metsästämässä - paperin väliin vaan ja litistetään.

Herpiili

Tässä taas maistelen charapita-kastikkeesi kera possun ulkofileepihvejä grillattuna. Kykenetkös laittamaan reseptin esille? On meinaan melko maistuvaa!

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - kesäkuu 27, 2010, 18:29:31 ip
Tässä taas maistelen charapita-kastikkeesi kera possun ulkofileepihvejä grillattuna. Kykenetkös laittamaan reseptin esille? On meinaan melko maistuvaa!

Valitan! En muista kovin tarkkaan. Porkkana siinä oli ainakin pohjana. Tämä muistuttaa aika paljon käyttämääni ohjetta.
http://www.chilliworld.com/factfile/hot-sauce-recipes/belizean-habanero-sauce.asp
Paitsi, että en käyttänyt tuossa omassa kastikkeessani ainakaan sipulia ja valkosipulia. Sakeuttamiseen käytin ksantaanikumia, kun meinasi tulla muuten turhan löysää kastiketta (meni hieman liikaa!). Atamonia lisäsin myös hivenen säilyvyyden parantamiseksi. Tuo "white vinegar" ohjeessa tarkoittaa varmaan tislattua etikkaa, mutta miksei siinä voisi käyttää jotain viinietikkaakin.

MasaT

Ensimmäiset satoa tekevät näyttää tänäkin vuonna olevan annuumeja.

"Macedonian fringed" pepperoni on alkanut kasvattaa aika vauhdilla palkojaan. Olis tuo pensas kyllä saanut kasvaa korkeutta vielä.

Pienimmän C. pubescenssin taimen "Rocoto guatemalan" siirsin ulos pensaiden sekaan suojaan. Istutettu 30 cm leveään astiaan.

Sisällä kasvihuoneessa "Rocoto peron" on alkanut tehdä ensimmäistä podiaan.

MasaT

Lainaus käyttäjältä: MasaT - huhtikuu 01, 2010, 18:43:45 ip
Nyt minun Arriba a saia C.Chinense on alkanut tehdä kukkasia ja sanoisin kyllä, että tämä on aika selvä C.Frutescens. :D ;)

Nyt pitää taas muuttaa hieman käsitystä. Tekeekös frutescenssit tällaisia podeja?

Arriba a saia

Tässä koko kasvi.

Arriba a saia.

Edellisessä päivityksessä ei oikein saanut käsitystä tuon Makedonialaisen pepperonin koosta.

"Macedonian fringed". Pituutta tällä hetkellä kohtuulliset 19 cm!  ;D

"Purple Venezuelan" C. annuum on myös alkanut tehdä pieniä podeja.