tammikuu 10, 2025, 01:24:34 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Doc Evilin chilitarha - kausi 2010

Aloittaja Doc Evil, tammikuu 06, 2010, 01:23:14 ap

« edellinen - seuraava »

Doc Evil

Vuoden ensimmäiset uudet taimeni ovat tässä. Pikkuiset chinenset, vasemmalla brasilialainen Roxa (PI 441680) ja oikealla Pink Habanero. Tässä vaiheessa näyttävät vielä niin pieniltä ja herkiltä ja sadontuotto tuntuu aika kaukaiselta ajatukselta. Toivottavasti saan pidettyä ne hengissä siihen asti.

Doc Evil

Nyt pääsi idätyspiru irti taas.. Mulla ei oo kaikkien tämän kauden lajikkeiden idätys sujunu aivan niin hyvin kuin olisin toivonut, joten uusia lajikkeita on lähtenyt alunperin suunniteltujen lisäksi itämään. Eikä missään tapauksessa sen takia, ettei taimia olisi jo tulossa tarpeeksi laitoin kuitenkin itämään vielä kuusi kappaletta Fataliilta saatuja yllärisiemeniä, viisi valkoista ja yhden pienen mustan. Tietääkö kukaan, millä lajikkeilla/lajeilla on pienet mustat siemenet? Muistan jossain kuvissa joskus nähneeni sellaisia, mutta enhän niitä nyt tähän hätään löytänyt.

Idätysmetodina olen käyttänyt kelluvaa lauttaa. Kun siemenet ovat olleet kunnossa, on tulostakin näkynyt nopeasti ja useammalla lajikkeella olen päässyt peräti 100%:n itävyyteen.

Doc Evil

Löysinkin jo yhden mahdollisen vastauksen edellisen viestin kysymykseeni Fataliin villiartikkeliosiosta. C. lanceolatumin siemenet näyttävät päällisin puolin sekä kokonsa puolesta samalta kuin tuo siemen, jotan ihmettelin. Aika näyttää (jos näyttää), pitääkö arveluni paikkansa.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Doc Evil - helmikuu 13, 2010, 16:16:23 ip
Löysinkin jo yhden mahdollisen vastauksen edellisen viestin kysymykseeni Fataliin villiartikkeliosiosta. C. lanceolatumin siemenet näyttävät päällisin puolin sekä kokonsa puolesta samalta kuin tuo siemen, jotan ihmettelin. Aika näyttää (jos näyttää), pitääkö arveluni paikkansa.

No sen tunnistaakin sitten melko varmasti jo sirkkalehtivaiheessa, jos on lance..  :)

Doc Evil

Edellisiltä vuosilta olen tälle kaudelle jättänyt kymmenen chilikasvia. Esittelen tässä niistä yhden, joka on kaksivuotias Aji Benito. Siihen on kehittymässä yksi chili. Enempää en sille tässä vaiheessa sallinut. Kuvassa on huomattava optinen harha, eli chili näyttää suhteettoman suurelta kasviin verrattuna. Leikkasin kasvin loppusyksynä tapiksi, laitoin pieneen ruukkuun ja siitä se jälleen mukavasti heräsi. Ei kaikki mun talvehtimisyritykset ole onnistuneet, mutta toistaiseksi kaikki, jotka olivat jo selvinneet yhdestä talvesta, lähtivät kasvamaan myös toisen alasleikkauksen jälkeen.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Doc Evil - helmikuu 21, 2010, 17:57:40 ip... Ei kaikki mun talvehtimisyritykset ole onnistuneet,..

Oletko huomannut mitään kuviota, yhdenmukaisuutta epäonnistumisissa?
Pohdiskelin asiaa tuossa blogimerkinnässäni: http://chilivaari.blogspot.com/2010/02/epaonnistumisia-talvehtimisessa.html

Epäilen vahvasti, että myöhään syksyllä lannoittaminen ja vehreä kasvu vielä syyskuussa olisivat pääsyy. Ne, jotka ruskistivat tai pudottelivat lehtiään, pärjäävät talvellakin.

Doc Evil

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 21, 2010, 18:26:56 ip
Oletko huomannut mitään kuviota, yhdenmukaisuutta epäonnistumisissa?

Epäonnistuneet talvehdittamisyritykseni jakautuvat kolmeen ryhmään:

Ensimmäisessä ovat sellaiset kasvit, jotka ovat olleet liian hentoja jaksaakseen herätä uuteen kasvuun. Tästä on vaikea vetää mitään sääntöä, koska esim. pistokkaat voivat olla hyvin hentoja oksia ja silti lähteä kasvamaan. Yrityksissäni on kuitenkin onnistuneiden kasvien rungoilla ollut jonkin verran paksuutta ja ohuimmat ovat kuivuneet pystyyn aika pian leikkaamisen jälkeen.

Toisen ryhmän kuolema oli odotettavissa, mutta kokeilin toiveikkaana kuitenkin.. Yritin nimittäin saada talvehditettua loppusyksynä paria chiliä puutarhapalstaltani. Se ei kuitenkaan onnistunut, koska siinä vaiheessa useampi yöpakkanen oli jo käytännössä tappanut kasvit eikä niistä ollut enää eläjiksi. Palstachilien talvehdittamista aion kuitenkin kokeilla tänä vuonna uudestaan ja yritän tällä kertaa hoitaa sen ennen pakkasia. Parvekkeella ruukuissa asuviin chileihin verrattuna, palstalla kasvaneiden chilien rungot olivat paljon paksumpia, mutta samalla myös hieman pehmeämpiä. Luulen, että tänä vuonna voisin saada lisää arvokasta kokemusta juuri tähän myös sinun pohtimaasi asiaan liittyen, kun vain hoidan talvehdittamistoimenpiteet ajoissa.

Kolmas ryhmä, johon viime kaudella kuului bubblerissa asunut Rocoto Rojoni, on varmaan verrattavissa sun Bhut Jolokiaan ja PI439450:aan siinä, että se teki myös satoa pitkälle syksyyn ja kasvoi ja kukki vaikka talvi oli tulossa. Tapiksi leikkaamisen ja pikkuiseen multaruukkuun istuttamisen jälkeen siinä ei sitten enää eloa näkynytkään.

Kaikki talvehtimisessa onnistuneet kasvini ovat alasleikkauksen jälkeen olleet huoneenlämmössä ja sellaisissa valaistusolosuhteissa, joita aurinko ja normaali huonevalaistus ovat niille suoneet, kunnes joulukuussa järjestin niille lisävaloa. Siinä vaiheessa niille oli alkanut ilmaantumaan uutta kasvua ja ilman lisävalaistusta olin saanut aikaiseksi honteloita uusia varsia, joita pitikin sitten heti leikata vähän lyhyemmiksi. Kasvun tervehdyttämiseen riitti pari pikkuista loisteputkivalaisinta teholtaan yhteensä n. 60W.

Doc Evil

Tänään palaan hetkeksi uusien chinensechilieni maailmaan. Ekassa postauksessa mainitsemani Roxa kuoli pystyyn sirkkalehtisenä ilman mitään näkyvää syytä :'( Pink Habanero puolestaan sen kun porskuttaa. Se on hieman ristiriitainen kasvi siinä mielessä, että esim. herra F ja joku muu tällä foorumilla on sen makua kehunut, mutta onpa tullut täysin päinvastaisiakin mielipiteitä. No siitähän seuraa vain se, että täytyy itsekin koittaa miten käy. Uusimpana chinensetulokkaana kasvatusnurkassani majailee lisäksi bluesmanilta saamani Peruvian White Habanero, joka näyttää sopeutuneen hyvin uuteen kotiinsa. Tässä vielä kuva Pink Habanerosta:

TepinKapsikuumi

Mulle jäi sellanen fiilis viime kaudella Pinkistä, että aika satoisa ja aurinkoa hyvin saaneet maistuivat makealle...syksyn pimeillä olivat jotenki karvaita.

wille

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - helmikuu 24, 2010, 17:58:22 ip
Mulle jäi sellanen fiilis viime kaudella Pinkistä, että aika satoisa ja aurinkoa hyvin saaneet maistuivat makealle...syksyn pimeillä olivat jotenki karvaita.

Jep, ja se aromi on todella voimakas. Aamulla huitaset Pinkkiä leivän kera, illalla saunaölppösen kirvoittama röyhti maistuu edelleen Pinkiltä.  :D
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Doc Evil

Lainaus käyttäjältä: wille - helmikuu 25, 2010, 10:15:26 ap

Jep, ja se aromi on todella voimakas. Aamulla huitaset Pinkkiä leivän kera, illalla saunaölppösen kirvoittama röyhti maistuu edelleen Pinkiltä.  :D

Kiitos vinkistä, ehkäpä tämän tiedon valossa jätän Pinkistä nuput nyppimättä, niin se saa kehitellä podinsa ajoissa aurinkoisena kautena. Tämän kasvin podeja odottelen kyllä suurella mielenkiinnolla.

wille

Lainaus käyttäjältä: Doc Evil - helmikuu 25, 2010, 10:20:11 ap
Lainaus käyttäjältä: wille - helmikuu 25, 2010, 10:15:26 ap

Kiitos vinkistä, ehkäpä tämän tiedon valossa jätän Pinkistä nuput nyppimättä, niin se saa kehitellä podinsa ajoissa aurinkoisena kautena. Tämän kasvin podeja odottelen kyllä suurella mielenkiinnolla.

Joo, mainioita naposteltavia ovat. Jokuhan täällä muistaakseni viime kesänä valitteli tuota makua. Omalla kohdalla olivat kyllä oikein makeita ja rapsakoita. Ja tosiaan se habaneron maku on ihan hillittömän vahva. Kokeilemisen arvoinen, ehdottomasti.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Doc Evil

Siirrytäänpä chinensesarjassa eteenpäin. Tänään lähikuvassa Peruvian White Habanero, jonka sain Bluesmanilta viime kuussa. Kiitos kovasti vielä kerran :) Pikkuinen kasvaa kivasti uudessa kahden litran ruukussaan ja tekee nuppuja senkun kerkiää. Tuottaa kuulemma melkoisen kipakoita pieniä valkoisia chilejä. Tämän kasvin satoa odotan myös erittäin suurella mielenkiinnolla.

bluesman

Suosittelen toleranssin harjoittelua PW:llä. Demo opiskelukavereille on jännää; heität naamaan yhden pienen valkoisen podin ja oot olevinas niinku ei olis mitään poltetta ja että kokeilkaapa muutkin. Ilmeet jäävät mieleen.

Doc Evil

Toteuttamisen arvoinen idea. Pienet kepposet on aina paikallaan ;D

Doc Evil

Chinense-esittelykierros päättyy kahteen 7Podiin, jotka ovat vuoden ikäisiä. Molemmat kasvoivat viime vuonna turpeessa ja tekivät pienet (n. 30-40 podia) sadot. Sitä satoa on vielä jäljellä, kun en saa sitä kovin nopeaan tahtiin syötyä. Hirmu tulista ja hirmu hyvää.

Tämä yksilö on talvehtinut samassa altakasteluruukussa, missä se kasvoi viime kesänä parvekkeella. Se ei ole saanut yhtään lisävaloa. Eteläikkunasta tuleva auringonvalo on riittänyt pitämään sen hengissä ja kasvukin on käynnistynyt uudestaan.

Toisen 7Podin leikkasin aivan pikku tapiksi ja siirsin 2 litran purkkiin. Siinä se pikkuhiljaa heräili vuodenvaihteessa lisävalon alla ja kasvaa hiljalleen.

Muita ekstratulisia en tälle kaudelle tarvitse. Jos nämä tuottavat satoa samanverran kuin viime vuonna, pärjään näillä hyvin seuraavaan kesään asti. Enemmän mulla on käyttöä miedommille lajikkeille, mutta on tällaisiakin kiva olla olemassa niitä hetkiä varten kun tekee mieli jotain oikein tulista.

Doc Evil

Aiemmin esittelemäni Aji Benito on asustellut nyt hetken aikaa ikkunalaudalla ja on saanut kevätauringossa kypsytettyä vuoden ensimmäisen podinsa. Kaksi vuotta olen tätä lajiketta kasvattanut, mutta eipä ole tullut aikaisemmin vastaan näin korkkautunutta podia:

Doc Evil

Edellisessä viestissä esitelty podi maistui oikein hyvältä. Täällä Malminkartanossa on ollut niin lämpimiä päiviä, että jotkut chilit ovat saaneet käydä jo hieman ulkoilemassakin. Totutan niitä ulkonaolemiseen tässä vaiheessa lyhyillä 30min - 1h parvekekäynneillä. Kunhan ilmat vielä vähän paranevat, saavat siirtyä sinne pidemmäksikin aikaa harson kanssa.

Tässä ainoa frutescenseni eli noin vuoden ikäinen Tabasco. Siitä olen leikannut pois vain joitakin kuivahtaneita oksanpätkiä. Viimevuotiset lehdet ovat lähes kaikki tippuneet, mutta uusien kasvattelu on jo alkanut. Viime vuoden tabascosato jäi alle sadan podin, mutta jospa tänä vuonna päästäisiin kolminumeroisiin satolukemiin, kun kasvilla tulee näillä näkymin olemaan kokoa huomattavasti viimevuotista enemmän.

itkis

Lainaus käyttäjältä: Doc Evil - maaliskuu 24, 2010, 21:16:16 ip
Tämä yksilö on talvehtinut samassa altakasteluruukussa, missä se kasvoi viime kesänä parvekkeella. Se ei ole saanut yhtään lisävaloa. Eteläikkunasta tuleva auringonvalo on riittänyt pitämään sen hengissä ja kasvukin on käynnistynyt uudestaan.

Minkäs kokoisessa altakasteluruukussa tämä kaveri oikein majailee? Kuvasta hankala arvioida :)

Doc Evil

Piti oikein käydä mittaamassa tuo ruukku, kun en enää muistanut kokoa. Se on Mimosa-ruukku halkaisijaltaan 23 cm ja itse kasvi on noin puoli metriä leveä ja korkea. Kasvihuonekasvattajat varmaan nauraa näille mun pikku risuille, mutta kyllä tuo silti olohuoneen ikkunaa ihan kivasti komistaa.