tammikuu 10, 2025, 19:33:47 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

RikuS 2010

Aloittaja RikuS, tammikuu 06, 2010, 15:54:19 ip

« edellinen - seuraava »

RikuS

Kuivuuhan tuo.. n. 3 kertaa viikossa pitää upottaa veteen.

RikuS

Nonniin kaikkea on taas tapahtunut ja tuntuu että aika ei riitä mihinkään.. no enivei olen hankkinut Biolanin lannoitettua kasvuturvetta kasvualustaan, onko kellään tästä kokemuksia? Näyttäis ainakin toimivan ihan hyvin.

Tilat on kotona ihan lopussa, onneksi sain siirrettyä Baccoja pois alta. Ostin yhden amppelin, pitäis vielä porata koukku kattoon kiinni.

Keräsin tänää 10 kpl punaisia habaneroja. Kyllä siinä hymy tuli kun niitä paloitteli ja se tuttu tuoksu:) pilkoin kaksi isoa mollukkaa 500g:aan kanaan niin tulisuutta ainakin piisas. Pakko fiilistellä. Lemon droppiakin olen päässyt jo maistelemaan.

Nyt näyttää siltä että anoppi ei haluakkaan kasvaria pihalleen:/ no ainakin pohjoispuolen seinusta on siellä vapaana.. Lajikkeina siellä ois ainakin Aji cristalia, Criola sellaa, Starfishiä ja mitäkön muuta, pitää tarkistaa vielä mitä sinne oon kantanu.

Kuvapäivitys tulee jossain vaiheessa.

RikuS

Taas on tovi vierähtänyt sitten viime päivityksen. Just laskin että on tasan 50 chiliä selvinnyt tähän asti täällä himassa, vähempikin riittäisi.. mutta eihän sitä niin ajattele kun siemeniä kylvää, paljon hilejä = paljon podeja ;D Olen aloittanut chilien sopeuttamisen auringon paahteeseen, eli kantanut hilejä sisään ja ulos ja sisään ja ulos... varmaan se hallaharso ois paikallaan ;) no käyhän se näinkin. Parveke käy kyllä todella ahtaaksi kun ei ole mikään kovin iso edes. Ahtaus ahdistaa.

No sitten asiaan. Siemenketju kirjeestä kylvämäni Bolivian sateenkaaret ovat ilmeisesti risteytyneitä.. tai jotain muuta lajiketta, tässä kuva kukasta:

Tässä toinen ylläri, tuli joskus fassen tilauksen yhteydessä.. osaako joku arvailla mikä laji on kyseessä:

Toinen kuva raa`asta podista:

Habanero kasvanut kattoon:

Siinä vielä noin kk sitten otettu kuva habanerosta, kaksi satoa olen jo siitä kerännyt:

Siinä vielä Lemon drop, joka on alkanut potimaan:

Näihin kuviin ja näihin tunnelmiin.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: RikuS - toukokuu 16, 2010, 14:28:19 ip... Tässä toinen ylläri, tuli joskus fassen tilauksen yhteydessä..

Jos kukka on pieni ja yleensä vähän supussa, tuo voisi hyvinkin olla Inca Red Drop. Lehdet ja raakile näyttävät tutuilta.

RikuS

Sekamelska senkun jatkuu täälllä, vähän olen saannut karsittua hilien määrää, mutta vielä on ahdasta. Sopeutuminen ulkoilmaan mennyt ihan hyvin, paitti ainoa Cameroun sitten kärähti kun tuuli oli tempaissut hallaharson paikaltaa. Lance on ainoana villinä päässyt parvekkeelle 3xharson alle, hyvin se viihtyy. Praet kasvaa hurjasti korkeutta, toisen latvoin.. toinen taas haarautunut 75cm korkaudessa.

Sitten pahin takaisku tälle kaudelle, vihannespunkit! Paskiaiset olivat sitten löytäneet yhden arvokkaimista taimista Ulupican. Mihinkään muuhun chiliin eivat iskeneet, mutta mm. kolme päivänsiniä kuoli. Ulupica on nyt 10cm rääpäle ja 4 lehteä kiinni.. melkein kaikki juuret olivat mennyttä. No toivotaan parasta että siitä vielä lähtee kasvuun. Otin pistokkaita varuiks jos joku niistä vaikka lähtis kasvattamaan juuria.

Kuvia ei nyt juurikaan ole, kun tässä sotkussa mitään viitti kuvata. Yhden yläiskuvan parvekkeelta laitan, ja tietenkin ton ison habaneron, joka tuottaa kivasti podeja kokoajan.. on muuten ainoa hydro tällähetkellä. Lemon dropissa riippuu kans kivasti podeja, muuta yksikään ei ole vaihtanut vielä väriä. Sekin pitäis jossain vaiheessa siirtää partsille..

saulir

Aijai :/ otan osaa tuon ulupican kanssa... ei muutaku viileään suihkuun tuo kasvi. Parasta olis myös vaihtaa kasvualustaa samalla. Raidit sun muut ei mulla tehonnut, mutta viileä suihku, huolella, auttoi. Ei oo toistaiseksi "kop kop" näkyny tänä vuonna noita bastardseja...

Hegu

tosi iso tuo ikkunan edessä :) ei tarvii verhoja käyttää kun peittää noin hyvin

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - maaliskuu 12, 2010, 19:54:35 ip
Tosi komeita chilejä! Etenkin toi habanero. Ei tarvi verhoja käyttää kun haba varjostaa..  :)

Lainaus käyttäjältä: Hegu - kesäkuu 13, 2010, 16:49:37 ip
tosi iso tuo ikkunan edessä :) ei tarvii verhoja käyttää kun peittää noin hyvin

Sorry! Oli pakko...  ::)

RikuS

Joo ei tavii verhoja ei :D Oon leikannu tota oikeasta alareunasta, että sain pari hiliä ikkunalaudalle.

Kävin tänää ostamassa raksamuovia, rakennan parvekkeelle semikasvarin.. Silläkin uhalla ettei naapurit diggaa. Viikonlopun myrsky sinetöi ajatukseni. AutoCADillä teen hienon suunnitelman, lasken puutavaran määrän siitä plus hukkatavara (kannattaa varmaan laskea isommalla prosentilla hukka :)). En ostanut kasvarimuovia, kun olisi maksanut 50€ rulla, toi muovi oli vaan 20€. Pistelen kuvia kun tämä suunnitelma etenee. Hallitus on myöntänyt luvan, pienen neuvottelun jälkeen :D Jos jollain on tästä kokemusta niin kertokaa. Mikä meni pieleeen jne..

Tossa on vielä kuva Ulupicasta, enään kolme lehteä, ei näytä hyvältä. Mullat kyllä vaihdoin ja suihkutin.

saulir

Saattaa tuo ulupica tuosta vielä herätä, kun ei lehdet ole lurpallaan kuitenkaan.
Valo on nyt suuressa osassa selviytymisen kannalta, jospa se vielä siitä virkoaa.

RikuS

Siinä se nyt on koko komeudessaa ;D

Hyvin halpa ja yksinkertainen viritys.. kestää mitä kestää. Niittipyssyllä löin suoraan ton muovin kiinni, se vähän askarruttaa miten pysyy kiinni. Siinä ei vaan parvekkeelle jää paljoo muuta tilaa. Korkeutta on hulppeat 1.8m tuossa seinen vieressä.
Saa nähdä tuleeko sanomista, toivottavasti ei.

Dani

Lainaus käyttäjältä: RikuS - kesäkuu 16, 2010, 14:24:52 ip
Siinä se nyt on koko komeudessaa ;D

Hyvin halpa ja yksinkertainen viritys.. kestää mitä kestää. Niittipyssyllä löin suoraan ton muovin kiinni, se vähän askarruttaa miten pysyy kiinni. Siinä ei vaan parvekkeelle jää paljoo muuta tilaa. Korkeutta on hulppeat 1.8m tuossa seinen vieressä.
Saa nähdä tuleeko sanomista, toivottavasti ei.

Mites olet sitonut tuon kiinni parvekkeen rakenteisiin? Ettei tuuli vie tai riepottele ympäri parveketta  ???

RikuS

Oon latunut tiiliä puiden päälle. Tuohon ei vielä tuule kovin paljoa kun on seinä ympärillä, eri asia olisi jos tuo olisi keskellä peltoa, silloin ei kyllä pysyisi pystyssä. Meinaan kyllä vielä laittaa pari poikkipuuta lisäks. Tuo painaa yllättävän paljon niin en usko tuulen sitä vievän.

RikuS

Taas on tovi vierähtänyt viime postauksesta. Oon nyt vähentänyt typen määrää ja oon nyt vihdoin aloittanut topmaxin ja pelkän pk:n käytön. Nyt nupuista alkaa kehittymään vihdoin podeja.. olis ehkä voinnut aloittaa topin ja pk:n kanssa aiemminkin. No onhan tässä aikaa ja toi kasvari antaa vielä enemmän.

Tässä muutama tuore kuva tänhetken tilanteesta.

Viimeiseksi Ulupica joka näyttäis selviävän, ehkä ensikesänä tulee jotain satoiakin sitten.

Muuten villien kanssa on mennyt aika kivasti, lance mejailee kasvarissa (näkyy ekassa kuvassa keskellä takana) kummatkin Praet on hengissä, nyt tosin sisällä turvassa, kun partsin kasvarissa on niin pirun kuuma.. päivällä pitää olla olla tuuletin päällä että ilma kiertäis.

RikuS

Kuvapäivitystä.

Siinä on meidän parveke. Siellä ei paljoo aurinkoa mahdu ottaa. Taitaa jäädä ensikesänä rakentamatta, kun emäntä ei oikeen diggaa. Tuo on kyllä ollut erinomainen suoja chileille, muovi on yltäpäältä lian peitossa, kun tuossa parvekkeen alla menee autotie. Noin pieni kasvari vaan lämpee tosi kuumaksi, onneks tuuletin on keksitty. Voi kun olisi ne parvekelasit.. Ensi vuonna en laita broun haba largea parvekkeelle, vie ihan älyttömästi tilaa ja varjostaa isoilla lehdillä muita chilejä. Toivottavasti on sen arvoista.

Viimevuoden 7pod#2 tekee satoa, vaikka on jäännyt hieman nysäksi.

Turbo puben podi

Sitten Whit bullet haba. Ylivoimaisesti tuottavin kasvi, menee ensivuoden kasvatuslistalle.

Lance kaiken muun keskellä

Nagaa..

Pieniä podin alkuja havaittavissa kaikissa kasvarin kasveissa, paitti villeissä.

Kummassakin Praessa kukkien alkuja, ei oo vielä kukkinut.

Hyvin on habanero kasvanut lasiin kiinni

Pari ylläriä:

Tähän asti olen kerännyt satoa vain habasta, Lemon dropista ja Inca red dropista(?) toivottavasti pääsee kohta maistelemaan muitakin lajikkeita.

Mainitsin päiväkirjan alussa että anoppilaan menee kanssa chilejä. Kuvia en ole sieltä vielä ottanut, mutta ihan kohtalaisesti ne ovat siellä pärjäilleet, podejakin on sieltä suunnasta tulossa.

MrFrost

Lasitettu parveke on aika kova sana.

Pari edellistä kesää mulla oli chilit lähinnä oman onnensa nojassa normipartsilla, satoa ehkä yhteensä 15 podia.

Nyt kun talvella muutettiin uuteen kämppään, niin oon jo lopettanut laskemisen, taidetaan olla 40 podin paremmalla puolella.

Tosin jos on ns. halpa vuokrakämppä ja vielä kaupungin tms, niin aika turha siihen on ruinata vuokranantajalta laseja, tosin
aina voi yrittää... Omistusasunnossahan se tietysti maksaa itsensä takaisin, nostaa asunnon arvoa vähintään sen verran, mitä
lasien laitattaminen maksaa. Meinaan ex anopin kämppä on koko taloyhtiön ainoa, jossa ei ole laseja partsilla, kun ei viittinyt
osallistua kustannuksiin, no, eipä oo mun ongelma :D

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Minbaari

Oiskohan toi sun eka ylläri mahdollisesti Trinidad Bush?

RikuS

Se on siemenketjukirjeestä kylvämäni Bolivian rainbow.. joku annuum se on. On tosi pieni vaikka kasvaa 10l ämpärissä. Tässa parempi kuva.

RikuS

Pari kuvaa Praesta, joka avasi tänää ensimmäisen kukkansa.

RikuS

elokuu 06, 2010, 17:03:36 ip #59 Viimeisin muokkaus: elokuu 06, 2010, 17:06:46 ip käyttäjältä RikuS
Nonniin tänää on päästy maistelemaan uusia chililajikkeita sekä vanhoja tuttuja. Champion oli pettymys, ei mitään poltetta, kuin olisi paprikaa syönnyt. White bullet oli täyttä tavaraa, kaikin puolin saman makuinen kuin peruvian white. Ylläri annuum oli kohtuun tulinen, ihan jees. Muut chilit vielä antavat odottaa itseään.

kuva ylläripylläri annuumista. Teki keltaisia pieniä podeja.

Laiskasti haba tehnyt podin, lepää siinä kukkalaudalla.

Sudden death, Naga, Congo ja Broun haba large. Tuo large on niin large että en sitä tilasyistä ensikesänä kasvata. Siirsin sen tänään pois tuolta minikasvarista. Toinen mokomakin siellä vielä on. Vie arvokasta valoa toisilta. Huomatkaa Sudden deathin aluslautanen (koskenkorva snapsitarjotin ;D) Kuva otettu olohuoneesta, parveke on hyvin täytetty.

7pod#2 melkoisia mollukoita tehnyt.

Siellä valmistuu nagaa :)

Siinä vielä tuon sudden deathin podi

Siinä vielä karsittu kasvari. Siellä on vaikea mitään hienoja podi kuvia ottaa kun on niin ahdasta, mutta kyllä siellä niitä on ;D Oikealla näemme toisen praen. Lancesta en edes yritä ottaa kuvaa, mutta hyvin se voi :)

edit typot