lokakuu 06, 2024, 04:23:16 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


chililandia 2010

Aloittaja kalat69, tammikuu 08, 2010, 19:33:41 ip

« edellinen - seuraava »

kalat69

kiitos kiitos, onhan siitä ihan selvästi hyötyä, pitää mullan sopivan kuohkeana, ja vaikka joskus ylikasteliskin, niin multa pysyy kuohkeana, eikä tuu sellaseks tiiviiksi ja kovaksi. mun mielestä se on ainakin toimii ja chilit viihtyy, mikä on kaikista tärkeintä :)


2010- 2013 hallituksen jäsen

bluesman

 Ajaako lecasora saman asian? Onhan sekin ilmavaa. Pitäiskö kokeilla styroxrouhetta, ainiin kun se ei maadu.

Kimppu

Näin aihetta sivuten: Mitäs eroa näilä perliitillä ja vermikuliitilla on? Joskus pari vuotta sitten käväsin Keskisen kyläkaupassa Tuurissa, ja sieltä ostin tieten kumpaakin pussillisen, tääläpäin ei ole näkynyt. Netistä tieten saisi jos oikein haluaisi.
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

kalat69

no niin, periaatteessahan lecasora ajaa saman asian, mutta on kovin emäksistä, kannatta huuhtoa ja pestä hyvin ennen käyttöä,sekä kovin isokokoista. perliitti sekoittuu tasaisemmin mullan joukkoon ja kuohkeuttaa koko mullan, legasora taas.... no se on vaan sellasina mollukoina siellä sun täällä. ite laitoin viime vuonna ensin legasoraa, mutta poistin myöhemmin kesällä, jotenkin tuntu ettei chili oikein tykänny siitä lecasorasta, mutta räjähtivät kasvuun kun saivat perliitillä kuohkeutetun mullan.
perliitillä ja vermikuliitilla on se ero, että vermikuliitti sitoo itseensä kosteutta toisin kuin perliitti. vermikuliitti sitoo itseensä 3- 4 kertaa oman painonsa verran vettä ja ravinteita.


2010- 2013 hallituksen jäsen

jewe

Joo on se hienoa kun on tilaa ja muutenkin siistit pöydät ja paikat.

Millaista lämpötilaa nyt pidät huoneessa kun ne tuli ulos noiden muovien sisältä noille isoille pöydille ?

Tuosta perliitti-vermikuliittiasiasta vielä niin itse olen perliittiä sekoittanut multaan kuohkeuttamaan ja vermikuliittia taas ripotellut vaan tuohon pintaan kosteutta sitomaan ja haihtumista estämään. En tiedä meneekö oikein ja vermikuliittia en ole oikeastaan vielä käyttänyt pienissä ruukuissa vaan sitten kun menee maitopurkkeihin tai vastaaviin isompiin.

kalat69

ihan oikein sulla menee toi perliitin ja vermikuliitin käyttö.
tosin sellasissa paikoissa missä idätetään siemeniä ihan työkseen, ne peittää siemenet vermikuliitilla, pysyy siten tasasen kosteena, ihan johtuen tosta vermikuliitin vedenimukyvystä :)

lämpötila tuolla huoneessa on siinä kahdenkymmenen paikkeilla, päivällä natikat lämmittää sitä muutaman asteen lämpösemmäksi.
asensin sinne tänään taas yhen natikan lisää... nyt niitä on neljä. luulis valon riittävän ;D


2010- 2013 hallituksen jäsen

kalat69

kasvun kuhina käy taas tuolla chilihuoneella, isoimmat alkaa olemaan sen kokosia että alkavat pikkuhiljaa haaromaan, ainakin toivottavasti ::) taas on ruukutettu iso kasa taimia 12 senttiseen ruukkuun, kiitokset hessille joka oli niin ihana että kävi tota emäntää auttelemmassa, kun itse olin reissussa, ja chilit kaipas isompaa asuntoa ;D nyt on koulittu myös isot kasat kylvölaatikoista pikku ruukkuihin. pakko myöntää etten oo ihan varma kuinka monta niitä enää mahtaa olla, on tainnu pikkasen karata mopo käsistä ;D pitäis pyytää tota sihteeriä hiukan kirjaamaan missä mennään, kuinka monta on mitäkin ja onko kaikki sellaset edes itäneet mitä ehdottomasti haluan! pitäisköhän vielä tehdä jotain varmistelu kylvöjä.... ainakin koristekäyttöön laitettavat purple flashit pitäis pikku hiljaa kylvää...
mutta pistetäänpä taas kuvia huoneelta  :)



ruukkujen määrä sen kun kasvaa, ja ruukuissakin tapahtuu kasvua



eikä vaan ruukkujen määrä kasva, vaan pöytien määrä kasvaa kanssa :)



odottelevat isompaan ruukkuun pääsyä



koulimista odottelevat kylvölaatikon pikkuset



birds eye babyt alkaa haarottumaan, ne saavatkin kasvaa kivoiksi pikku puskiksi, pääsevät kesällä pihakoristeiksi



tässä näitä masa teeltä tulleita pienokaisia edessä vasemmalla locato long red, rocoto peron, takana hyper pube ja peru cusco,
kuvasta puuttuu prae cap 469, kaksi kappaletta ne on vielä sen verran pieniä, että odottelevat vähän vahvistumista ennen ensimmäistä julkista esiintymistä ;)
kiitokset masa teelle taimista


2010- 2013 hallituksen jäsen

kalat69

chilit kasvaa hullua vauhtia, ilmeisesti tolla auringolla on jonkinlainen vaikutus niihin. saavat sekä valoa että lämpöä yllin kyllin. hyvä kun kerkii kastamaan riittävästi. saavat jo aika tujua lannosta, mutta hyvin kestävät ja kasvavat. tänäänkin olen viettäny koko päivän chilihuoneella vaihtelemassa ruukkuja, koulimassa ja sekottelemassa lannotetta ja kastelemassa, vähän väliä sai kastella, kun lämpötila huoneessa ole lähemmäs kolmekymmentä. heti kun aurinkopaistaa niin lämpötila nousee kymmenisen astetta. kyllä siellä tarkenee ;D



masa t:ltä tullut rocoto peron aloittaa kukintaansa



villichilejä kasvamassa c. chacoensea, rhombodeumeja ja chilitepin



viime vuonna siirryin emännän puolelle vasta juhannuksena... nyt hiukan aikasemmin....


2010- 2013 hallituksen jäsen

Chiliseppo

Oho! Monttu aukesi hetkeksi :o

talvetatko nuo, vai kylvätkö aina uudet?

pitää olla aika monta natikkaa...

kalat69

uudethan sitä on tullu laitettua, vaikka ensin olinkin sitä mieltä että ainakin osan talvetan, mutta syksyllä ne tuli vaan kaikki kannettua kompostiin.
natikoita on neljä, ovat jo sen verran vanhoja ettei taida tehot enää olla niissä lukemissa ku pitäis...


2010- 2013 hallituksen jäsen

chilimaisteri

Ai ai kyl niin kateeks käy. Olispa itelläkki tollaset tilat. Hyvältä näyttää.

bluesman

Hienoja taimia, kasvavat edelleen kaikki tasaisesti. Teillä ei varmaan ole pikkusääskiongelmaa?
Onko perliitillä muita hyviä ominaisuuksia kuin ilmavuus? Eli karkottaako ötököitä?

Chiliseppo

Mites tuuletus tuolla varstossa, kun eikö natikat tuota aika paljon lämpöä?  :D

kalat69

kyllähän ne tasasesti kasvaa, kukin lajilleen tyypilliseen tahtiin venyvät pituutta. elikkä championit ja champagnet alkavat erottumaan muista pituutensa puolesta kun taas habat, birds eye babyt ja kummppanit on selvästi matalampi kasvusia.
juu, ei perliitti öttiäisiä karkoita, mutta pitää mullan sopivan kuohkeena ja vettä läpäisevänä. minusta nuo chilit tuntuvat viihtyvän huomattavasti paremmin tossa mullassa missä on perliittiä joukossa. viime vuonnahan oli vähän ongelmia tuon mullan kanssa, ennen kuin löysin sopivan :)
ei oo vielä ainakaan mitään öttiäisiä näkyny, paria muurahaista lukuun ottamatta, mutta jos ne äityy ongelmaksi asti, niin myrkkyä vaan pesään, niin niistä viimevuonnakin päästiin eroon. tosin viime vuonna ne oli tehneet pesän mun viiniköynnöksen ruukkuun... eli rypäleitä ei voinnu syödä, kun sain vihdoin ja viimein muurahaiset tapettua siltä ruukusta  :(
no juu, kyllähän natikat lämpöä tuottaa, mutta näillä pakkasilla se ennemminkin hyvä kuin huono juttu. enemmän toi aurinko sitä lämpöä tuottaa kuin noi natikat. ja kasvihuonettahan voi aina tuulettaa, joko ovi tai myöhemmin keväällä sitte luukut auki niin kyllä ilma vaihtuu. ;D


2010- 2013 hallituksen jäsen

Chiliseppo

Minkä multatyypin sitten totesit parhaaksi, onko top secret?  :D

MasaT

Käytän myös tuota perliittiä juuri tuon kuohkeuden takia. Juuret pääsee kasvamaan paremmin ja paremman juuriston avulla kasvi tuntuu kestävän vastoinkäymisiäkin paremmin. Tänä aamuna yksi rocoto peron oli päässyt kuivahtamaan ja lehdet näytti jo aika kuivilta ja ryppyisiltä. :(
Kastelun ja suihkuttelun jälkeen nyt illalla näytti taas ihan terveeltä rocotolta! :D
Kiitos vaan Kalat69 kaikista vinkeistä!
Itsehän tässä silti joutuu koko ajan opettelemaan ja sehän juuri tekee tästä chilien kasvattelusta mielenkiintoista. :)

kalat69

no juu, viime kesänä kun ruukuissa kaikki kasvatin, päädyin sellaseen sekotukseen kuin kekkilän puutarha turvetta ja havu-rodo multaa sekaisin, noin puolet ja puolet ja sitte reilusti perliittiä sekaan. se tuntu toimivan hienosti ainakin mulla. nyt oon laittellu noita kekkilän ammattilaisille tarkotettuun taimimultaan ja sekoittanu siihen perliittiä joukkoon. ei sillä niin väliä mitä se on, kunhan on hapanta ja ilmavaa. omat chilithän mulla menee tänä vuonna säkkeihin kasvamaan, joten senkin takia on tärkeää, että multa läpäseen hyvin veden. toi on ainakin mulla toiminut, mutta vastahan tässä harjoitellaan, toinen kausi vasta alkanut, eihän sitä koskaan tiedä, mitä uutta taas tänä vuonna oppii ;)


2010- 2013 hallituksen jäsen

Chiliseppo

Mullakin on kukkauapasta ostettua kekkilän ruukutusturvetta, johon olen chilit kylvänyt. Se on sitä, mitä kukkakauppa itse käyttää. Ajattelin antaa chilien olla koko elinkaaren siinä, ellen laita niitä kesäksi kasvusäkkeihin, kaipa nekin ovat ihan hyvä vaihtoehto :D

kalat69

joo, itellä oli viime kesänä muutama taimi niissä kekkilän parvekepuutarha säkeissä, missä on lannoittetteet valmiina, pitäis riittää.... mutta mä laitoin niille säkkien kasveille samat lannoitteet ku muille ja kestivät hyvin ja kasvoivat hienosti. että kyllä ne chilit kasvaa melkein missä vaan ku käyttää vähän maalaisjärkeä ja seurailee niitä mistä ne tykkää ja mistä ei. ja kuhan mullan ph pysyy riittävän matalana niin kaikki on hyvin 8)


2010- 2013 hallituksen jäsen

MasaT

Mitäs, jos mullassa alkaa ph,t nousemaan hieman liian korkeiksi, mitäs sitten? Viimeksi mittasin lannoiteveden, niin se näytti seiskaa.
Tuon lannoitevedenkin kannattaa ilmeisesti antaa seistä jonkin aikaa ennen kastelua, että se vesi "tasaantuu". - On tässä vielä miettimistä. :)