lokakuu 06, 2024, 06:31:06 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


chililandia 2010

Aloittaja kalat69, tammikuu 08, 2010, 19:33:41 ip

« edellinen - seuraava »

kalat69

mä ratkasin viime vuonna ton happamuus ongelman ihan piimällä ;D elikkä laitoin kasteluveteen piimää ja johan laski mullan ph ;D ja ihan kotikonstina voi käyttää myös kahvia, sillä senhän ph on noin kaks. esim pikkasen kahvinpuruja mullan joukkoon niin ei nouse ph ihan nopeesti, sitäkin tuli testailtua ;D tai huuhtelee kahvin jämät sinne chiliruukkuun. mutta onhan tohan hommaan olemassa ihan noita virallisiakin keinoja ph down aineita, ei vaan oo niitä tullu kokeiltua, kun noi vanhan kansan konstit on toiminu niin hyvin ja ovat niin helppoja ;D


2010- 2013 hallituksen jäsen

Chiliseppo

Voiko muuten pikkutaintenkin ph:n laskemiseen käyttää sitä kikkaa, että kasteluveteen lsiää vähäsen kahvia?  :D

kalat69

no enpä oo vielä joutunut pikkutaimien ph:ta korjaamaan, mutta eikös se mahtais niilläkin onnistua, kokeilee ihan varovasti, esim huuhtelemalla tyhjän pannun :D, kyllä ne chilit kertoo mitä mieltä ne on asiasta. mut kannattaa tosiaan ottaa joku koekaniini ennen ku tekee enempää tuhoa. mut kyllähän sen pitäis ihan samalla tavalla niilläkin toimia, jos niillä on jo tarve ph:n laskuun. ettei niillä oo joku muu ongelma...


2010- 2013 hallituksen jäsen

jewe

Pitää varmaan taas joku kerta tulla tsekkaan toi chililandia kun niin paljon siellä näköjään tapahtuu ja vois taas vaikka oppia jotain itsekin. ;)
Ehkä meetin jälkeen jossain vaiheessa...

kalat69

tervetuloa vaan, kyllä noi pienokaiset kasvaa sellasta vauhtia, että kyllä niitä saa tulla ihmettelemään. siitä oppimisesta en tiedä, kun itekki oon vielä ihan noviisi. harjoittelen vasta. viime vuonna ekat chilini oon laittanu maaliskuun alkupuolella, että vielä oon vajaan vuoden chilejä kasvatellu 8) eli ihan harjoittelija vasta :)


2010- 2013 hallituksen jäsen

jewe

Ai niin joo, sähän olitkin vielä harjoittelija ja mä jo konkari kun aloitin noin 3 viikkoa aikaisemmin viime vuonna. ;D

Totta puhuen olisi ihan asiaa sinne kaupan puolellekin lähiaikoina jos sieltä löytyisi apua mun seuraavaan tarpeeseen...

kalat69

riippuu tarpeesta ;) eiköhän me aina jotain keksitä, kuhan et ihan mahottomia toivo...


2010- 2013 hallituksen jäsen

MasaT

Täältä on sitten tulossa lisää taimia sinulle ja jos haluat, voin pistää rivin fresnoa tulemaan. Verraten mainio ja satoisa puolitulinen jalapenonsukuinen lajike. Salsaan yleensä suositellaan, mutta minä pistäisin sitä kyllä leivänkin päälle. Habanerot on turhan tulisia eväsleivän päälle! :D

kalat69

juuh, kyllähän tänne vielä muutama taimi mahtuu. kaikki uudet lajikkeet on aina tervetulleita chiliperheeseen :)
niin, kyllä tänne sellanen fresnokin mahtuu, eihän mulla oo jalapenoja ku yhdeksän eri lajiketta ;D
voipahan ainakin laittaa joka päivä eri chiliä leivälle :D


2010- 2013 hallituksen jäsen

kalat69

eihän tässä enää kerkiä muuta kuin istuttamaan ja kastelemaan. alkaa noita taimia olemaan jo sen verran että työllisyys on taattu lähes koko päiväksi, varsinki tälläisinä aurinkoisina päivinä. tänäänkin huoneessa oli parhaimmillaan lämmintä 35 astetta. siinä lämpötilassa tulee itelle hiki ja chileille jano ;D eikä tuolla enää oikein tiedä mitä siellä kuvaiskaan, mutta laitetaan nyt jotain kuvia...




nä pikkuset odottelee pääsevänsä isompiin ruukkuihin, jos viikonlopun aikana kerkeis



eka satsi alkaa olemaan jo ihan kivan kokosta, osassa alkaa latva jo näyttää siltä että haarautumista olis odotettavissa



masa t:ltä tulleet rocotot haarovat hienosti ja tekevät nuppujakin





hot banana tässä tekee nuppuja

nyt iltapalalle syömään jalapenoilla päällystettyä pizzaa ;D jaksaa sitte taas huomenna hoidella noita chilejä...


2010- 2013 hallituksen jäsen

kalat69

taas on päivä vietetty chilihuoneella, istuteltu taimia taas satakunta. mutta päivän suurin ongelma oli valon puute. mutta sekin tuli ratkaistua, kävin tuosta tutulta viljelijältä ostamassa pari natikkaa lisää kun hän on lopettelemassa viljelyjä, ja hänellä sattui olemaan pari ylimääräistä ;D nyt riittää taas valoa useampaan pöytään.



chilihuoneen ovelta, isot taimet on siirretty emännän puolelle, hieman viileämpään, ottamaan makua ;D
pienet on lämpimässä vielä juurtumassa ja kasvamassa hiukan pituutta



isommat tyypit uusien natikoiden alla



ihan kivan kokoisia jo nämä ensimmäiset taimet :)


2010- 2013 hallituksen jäsen

hessi

hirmuista kasvua tapahtuu parissa päivässä :)

ja nopeasti sait natikat käyttöön :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

bluesman

Tulee hirveet paineet kun kattelee noita ihania tiloja jossa pystyy jopa kääntymäänkin katkaisematta jotain oksaa.
Melko korkealla ovat natikat mutta ilmeisesti tehoja on senverran riittävästi että pelittää.

kalat69

niin no, natikathan ovt vain tuottamassa lisävaloa, sillä kasvihuoneessahan tuo iso arska on se päävalonlähde, elikkä todennäköisesti ensi kuussa noita natikoita ei enää pahemmin käytetä, ainoastaan vaan jos on useampia pilvisiä päiviä peräkkäin. elikkä nyt kun ne ovat vähän korkeammalla peittävät vähän isomman alan, ja valaisevat kyllä ihan riittävästi tuollakin korkeudella :)


2010- 2013 hallituksen jäsen

Miksaa

maaliskuu 02, 2010, 21:37:18 ip #74 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2010, 21:39:20 ip käyttäjältä Miksa73
Miten te kastelette noita kaikkia?? Käsipelillä??

Mä jo miettisin jotain auto-dripfeediä, pitkällä letkulla noihin :D

EDIT: Vai, onko tuossa jokin foam-peti, joka nostaa ravinteet ruukkuun???
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

kalat69

nuo isot pöydäthän on vuoksi-luode pöytiä, elikkä niihin saa automaatilla veden säiliöstä ja ylimääränen vesi valuu sinne takas.
samoin noissa pienissäkin pöydissä on mahdollisuus laittaa vesi pöytään, niissä on tulppa kulmassa ja siitä vois sen veden takasin saaviin valuttaa, mutta....
mä tykkään enemmän kastella niitä yksilöllisesti. jokainen saa tarvitsemansa määrän vettä,
ja tuleepan samalla tarkkailtua missä kunnossa kukakin on ja tarvitseeko joku jotain erityis huomiota  ;D
mukavampi se on niitä hoidella ihan henkilökohtaisesti kaikkia ;D


2010- 2013 hallituksen jäsen

hessi

ihana tämä Kalat69 sihteeri :)
kun tuntee, tietää kyllä kumpi vastailee ;)

Kalat69 kyllä todellakin haluaa antaa näille rakkaille lapsilleen
henkilökohtaisesti ravintoliuosta,
olen saanut palautetta mun kastelumetodeistani, ainakin
kun on kyse kalat69 kasveista.
tottahan on se, että jokainen kasvi käyttää erimäärän nestettä,
riippuen niin monesta asiasta.
Voi verrata miehiin, toiset enemmän, toiset vähemmän ;)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

kalat69

heh heh, ai huomaa vai että sihteeri on asialla... ootko huomaavanasi pientä salasarkasmia vastauksissa ;D
enhän minä nyt mitään sellasta  ::)
arvaa vaan oonko saannu jo tarkkaa opastusta kuinka mitäkin hoidetaan, kun herrani ja opastajani ( ;D) on poissa muutaman päivän ensi viikonlopulla.
onneksi ohjeet ei sentään tuu kirjallisena, johtunee varmaan siitä, ettei ´sihteeri´ viitsi kirjoittaa niitä :D


2010- 2013 hallituksen jäsen

kalat69

maaliskuu 04, 2010, 21:02:23 ip #78 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 04, 2010, 21:16:54 ip käyttäjältä kalat69
tänään kävi taas mukava vieras. Masa T poikkes kylässä ja toi tulleessaan omat ´ylijäämänsä´.
siinä joukossa oli kaikkia sellasia kivoja joita ei omasta kokoelmasta vielä löytynytkään.
elikkä uudet tulokkaat: Gongo brown
                               Carmine
                               PI 290972 type 1
                               PI 199506 ¨Littlt bird of Guyana¨
                               PI 238061 villi baccatum Bolivia
                               Starfish
                               Trinidad perfume
                               Belize sweet
                               Pimenta de Neyde
                               Aji Amarillo
                               Chocolate Scotch Bonnet

aika paljon uusia kivoja kavereita joukkoon. vesikielellä ootellaan satoa että päästään maistelemaan uutuuksia :) 
Miljoonat kiitokset vielä Masa T:lle



2010- 2013 hallituksen jäsen

kalat69

tulipa tilattua emännältä synttäri kakuksi appelsiini-suklaa-naga kakku...



sitä saa mitä tilaa!!!! ;D



2010- 2013 hallituksen jäsen