tammikuu 09, 2025, 22:43:43 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Nuppujen nyppiminen

Aloittaja nadine, tammikuu 09, 2010, 17:56:25 ip

« edellinen - seuraava »

Larski

Onkos tuossa väliä napsiiko nuo nuput pois ihan sormin vai kannattaako neki leikata jollaki. Ite oon tämän vuotisista taimista leikkonu nuput skalpellilla heti ku on vaan pystyny. Kasvit on vielä niin pikkusia etten viitti päästää kukkimaan. Viime kesänä poistin isommista kasveista turhat kukat ihan julmasti nyppimällä. Lähinnä nyppiminenki tapahtu sen takia että kirvat tuntu erityisesti viihtyvän kukissa jotenka nypin kaikki mistä kirvoja löysin. Loppukesästä oliki sitte nypityissä kasveissa aivan valtavat määrät raakileita ku nypittyjen kukkien tilalle oli tullu julmetut märäät uusia.

Lastunen

Meni hermot ja nypin kaikki nuput mitä löysin, varmaan reilu sata kappaletta. Syy: Uskon että on vielä liian aikainen ajankohta tuottaa satoa. Ainakin mulla on käynyt98% niin, että puskat ovat nuppuja täynnä ja osasta tulee komeita kukkia. Olen sitten näitä kukkia pölytellyt, mutta muutaman päivän päästä kukat ovat pudonneet. Saavat ikkunalla luonnonvaloa ja puutarhankesää joka kastelukerta.

Pari chiliä on kasvattaneet 2-3 komeata chiliä, mutta sitten kasvin kasvu onkin lopahtanut täysin. Luulen (en tiedä!) että täytyy odotella että kevät alkaa kunnolla ja aurinko ja lämpöä riittää ja antaa sitten kukkia ja toivottavasti tuottaa satoa.

Karsin muutenkin aika reilulla kädellä. Kaikki varkaat ja rosvonnäkösetkin lähtivät. Samoin alimmaiset lehdet saivat kunnon parturoinnin. Saas nähä teinkö oikein vai väärin. 
Meinasin lähteä oikee eruskuntahan:  http://lassenortunen.blogit.fi/

hessi

olen täysin samaa mieltä chilivaarin kanssa,
en nypi kukkia tai nuppuja, mutta kaikki varkaat saa kyytiä !
ja sitten myöhemmin kyllä oksatkin :)
Hessin kun taitaa rakastaa tuota leikkaamista :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Harri1980

Miten sitä raaskisi nyppiä nuput pois? Annuumi juuri haarautui ensimmäisen kerran luonnostaan ja teki kolme nuppua samalla. Varmaan pitäisi nyppiä ne pois, kun kasvilla on pituutta vaan 15-20cm ja ripsiäisetkin sitä kävivät kurittamassa.

Ei vaan millään raaskisi, kun saisi sitten ehkä kesän ensimmäiset tuoreet chilit..

tuohisuu

Ilmeisesti onnistuin aji cristalleista nyppimään nuppujen lisäksi haarojen alut? Pari kasvia on ihan tikkuna kun nyppimättömät pukkaa raivolla uusia haaroja.

Toistaiseksi rehut on onnettoman pienissä ruukuissa, mitähän ne kukat tykkää jos kesken kukkimisen alkaa laittamaan isompiin ja totuttelemaan ulkoilmaan?