tammikuu 09, 2025, 22:17:35 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Nuppujen nyppiminen

Aloittaja nadine, tammikuu 09, 2010, 17:56:25 ip

« edellinen - seuraava »

nadine

Hei

Ensimmäinen chilini teki jouluksi kukkia runsain mitoin. Pitääkö nuppuja nyppiä että saa satoa? Uutta nuppua lykkää koko ajan.

Atheos__

Jos olosuhteet on muuten kunnossa (valo, lannoitus) niin kyllä niitä chilejä tulee. Eli ei tarvitse nyppiä
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

chilimieli

Nyppiminenhän toimii samoin, kuin omenapuissa. Nypityn kukan tilalle kasvaa useampi, eli alkuvaiheessa kukkimista suositellaan nyppimään sadon maksimoimiseksi. ;)

Linda

Tänään huomasin, että Inca Red Dropit kovasti pukkaa nuppua, tuossa n. 50cm kasvissa on 12 nuppua ja tuossa pienemmässä pikkusen alle 10. Kannattaako noita tässä vaiheessa ruveta nyppimään vai annetaanko kaikkien kukkien kukkia vaan? ;D Jäin vaan miettimään, että vaikuttaako se nyppiminen tässä vaiheessa kuinka paljon? :) Ja siis nuo molemmat kasvit on alkaneet tunkea nuppua heti kun lopetin viikko sitten lisävalon antamisen ja nyt on siis menty auringonvalon voimalla :)
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

Endalion

Nypi vaan nuppuja jos kasvi ei tunnu kasvavan tai on kovin pieni. Itse nypin Spanish Redistä viime vuonna ekat nuput pois kerran ja sen jälkeen annoin muiden olla kun kasvi oli vähän isompi. Sato oli luokkaa 86 podia sinä vuonna, useammassa erässä.

Linda

Jeps, mä tulin siihen tulokseen, että nypin tuosta pienemmästä nuput pois ja isommassa annan niiden olla. Katotaan miten käy :)
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

Maz

Mä olen ainakin niin täpinöissä kun noi tekee nuppuja, ei niitä voi nyppiä.

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Maz - maaliskuu 18, 2010, 09:22:47 ap
Mä olen ainakin niin täpinöissä kun noi tekee nuppuja, ei niitä voi nyppiä.

Sama täällä.  :D
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Kaltsu

Sellaista tuossa pohdin, jos nupun ottaa pois tai jos se putoaa itse niin tuleeko siihen samaan paikkaan enään myöhemmin uutta kukkaa? Ajattelin vain että nyppimällä vähentää tulevien kukkien "paikkoja" ja tulevan sadon määrää.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Endalion

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - maaliskuu 18, 2010, 15:30:51 ip
Sellaista tuossa pohdin, jos nupun ottaa pois tai jos se putoaa itse niin tuleeko siihen samaan paikkaan enään myöhemmin uutta kukkaa? Ajattelin vain että nyppimällä vähentää tulevien kukkien "paikkoja" ja tulevan sadon määrää.

Ei, mutta se voi kasvattaa toisen paikan nypityn paikan viereen. Paikat eivät siis lopu kesken ja vähennä sadon määrää. Määräävä tekijä on pikemminkin aika ja se, miten monta satoa ehdit kasvattaa. Nypi vaan rauhallisin mielin ne ekat nuput pois, mutta laajamittaiseen sotaan nuppuja vastaan ei mielestäni ole tarvetta.

Kun ekat on nuput on nypitty niin kasvilla riittää enemmän energiaa lehvästön kasvattamiseen nopeammin ja se tekee kyllä uudet nuput niiden nypittyjen tilalle, vaikkakin toisiin kasvupisteisiin. Itse nyppisin ensimmäiset noin max tusinan verran nuppua (olettaen, että kyseessä on kasvin ensimmäinen haaroittuminen) pois ja antaisin myöhempien olla ja kasvattaa sadon.

sepi

tartteekohan nyppiä nuput pois vai tippuukohan ne itsestään ajan myötä kun muutamassa noin 17 cm pitkissä sileissä on alkanu sellasia näkymään ja kuinka paljon nuppujen tekeminen hidastaa kasvua??

Viliz03

Lainaus käyttäjältä: sepi - maaliskuu 20, 2010, 12:36:44 ip
tartteekohan nyppiä nuput pois vai tippuukohan ne itsestään ajan myötä kun muutamassa noin 17 cm pitkissä sileissä on alkanu sellasia näkymään ja kuinka paljon nuppujen tekeminen hidastaa kasvua??

Kannattaa nyppiä ettei käy niin kuin mulla. Kasvilla pituutta n. 12cm podilla 8cm. :P

sepi

olishan tollanen hieno mutta ei varmaan kovin satoisa  :)

MadDog

Mä olen nyppinyt nahistuneet kukainnot pois ja toimii kyllä aika kiihdyttävästi, suosittelen.

Eris

Minkäs kokosina noita nuppuja kannattaisi pois nyppiä? Itsellä nyt tollasia millin kokosia kukanalkuja, osa vihreitä ja osa mustia  ??? Mistä tuo mustuus johtuu? Liikaa typpeä?

Chilivaari

Äläpä nyt hermoile turhan asian kanssa.
Yleensä kasvit itse tietävät, milloin nupuista kehittyy kukkia ja milloin niistä taas kasvaa hedelmiä.  Chileille on aivan tavallista, että nuppuja kuihtuu muutaman viikon ajan ja joillekin lajikkeille on myös normaalia, että kukat tippuvat joukolla kehittymättä raakileiksi. Ei tuosta kannata ottaa pulttia. Kun kasvin koko, ikä, ravinnetilanne ja valo ovat kohdallaan, se alkaa kasvattaa satoa.

Koskaan en ole yhtään nuppua nyppinyt, mutta pitkiä oksia joutuu leikkaamaan ja siinä menee samalla nippu nuppuja ja kukkiakin, kun muuten ei mahdu näihin tiloihin.

dth

Itse nypin ensimmäiset ~5 nuppua jokaisesta chilist, ja puskat tuuhentunu ja alkanu tekee nyt suuremmalla määrin nuppua :)
Annan nyt nuiden tuottaa kukkia ja kattoa mite käy.

Eris

Juu ajattelinkin kyllä ettei varmastikkaan ole mitenkään ihmeellistä että ensimmäiset nuput "kuihtuvat". Mutta jos noita nuppuja nyppii niin minkä kokoisina kannattaa? Juuri ennen kuin aukeavat vai heti kun tulevat? Vai onko edes mitään väliä? Ajattelin puolesta nyppiä ja toisen puolen jättää nyppimättä ja katsoa miten sitten poikkeavat toisistaan.

Jiri

Mulla on taktiikkana nyppiä kaikki nuput pois missä alkaa näkyä vähän valkeaa päässä, eli alkaa mennä kukaksi. Kasvit ovat vielä kohtuullisen pieniä ja haluan että ne saavat kunnolla kokoa ennen kuin annan TopMaxit ja aloitan kukituksen podit mielessä.

Tällä hetkellä vielä lannoitteetkin on vauvatasolla Mato:Micro 1:1, joten ei noista kukista mitään tulis kuitenkaan. Nypitään pois vaan kaikki ja tuotetaan sitten tosissaan kun on sen aika.
http://jirin.hommat.info | cl @ IRCnet

Endalion

Lainaus käyttäjältä: Jiri - maaliskuu 26, 2010, 18:59:56 ip
Mulla on taktiikkana nyppiä kaikki nuput pois missä alkaa näkyä vähän valkeaa päässä, eli alkaa mennä kukaksi. Kasvit ovat vielä kohtuullisen pieniä ja haluan että ne saavat kunnolla kokoa ennen kuin annan TopMaxit ja aloitan kukituksen podit mielessä.

Tällä hetkellä vielä lannoitteetkin on vauvatasolla Mato:Micro 1:1, joten ei noista kukista mitään tulis kuitenkaan. Nypitään pois vaan kaikki ja tuotetaan sitten tosissaan kun on sen aika.

Jos nypit, niin nypi vaan heti kun mekaanisesti pystyt (eli ei lähde lehtiä mukana nyppiessä yms). Turha antaa kasvin tuhlata energiaa nuppuihin jotka myöhemmin kuitenkin nypit.