tammikuu 06, 2025, 22:20:14 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Maailman paras chili con carne?

Aloittaja jortikka71, tammikuu 10, 2010, 00:15:04 ap

« edellinen - seuraava »

Vate

Hmm... Pitäisi testata viikonloppuna

Tepi

Pari sanaa chilistä...
http://paahtaja.vuodatus.net/blog/3063903/chili-con-pollo-broileripapupata/

Lienee turha sanoa että kirjoitus on pelkästään omiin kokemukseeni perustuva, puhtaasti mielipidekirjoitus...bonuksena vielä yksi chilin versio.
http://ruoka.fi/blogit/paahtaja/

Älä koskaan leiki naisen sydämellä, koska hänellä on vain yksi sellainen. Leiki mieluummin hänen tisseillään, sillä niitä hänellä on kaksi.

Kebabmaniac

Tämä varmaan nostaa puristimmalta karvat pystyyn mutta päätin jakaa tän maailman helpoimman reseptin, olkoon sitten vaikka "Chili con Carelia".  Kaikkihan alkoi heräteostoksena hankitusta kaupan tarjouskarjalanpaistilihapakkauksesta, -30%.

Hetken mietinnän jälkeen: kolme sipulia karkeiksi paloiksi, kipataan lihojen kanssa uunivuokaan, sekaan chiliä (itse käytin kuivattua habaneroa ja turbo pubea runsaahkosti), suolaa, ripaus mustapippuria ja vettä päälle niin että peittyy. Uuniin n. 150-175C pariksi kolmeksi tunniksi, vettä voi vähän lisäillä ja lihoja käännellä kypsymisen aikana mutta itsehän pidän oikein kärtsähtäneestä. Avot ku oli hyvää, muu perhe ei saanut edes maistiaisia. Menee taatusti uusintaan. Ja tuunaamismahdollisuudet ovat loputtomat: muita mausteita, v-sipulia, yrttejä, porkkanaa...

Aktiivinen valmistusaika: <3 min. Passiivinen valmistusaika: ~3 h. Vaativuustaso: 0. Rasvaa ja suolaa: riittävästi

Alisev

Joku moitti aiheen otsikkoa, mutta minä kiitän sillä löysin varmasti noviisille hyvän ohjeen nimen perusteella. En ole koskaan tehnyt chili ruokia, mutta kiinnostanut aina on kun ammattikokit jossain ohjelmissa tekivät. Tiesin, että chili con carnen idea on pitkä haudutus joista muilla kokki sivuilla ei ollut tietoakaan, kuten aineet pataan ja 20 minuutin kuluttua valmis. Tätä teen heti mielenkiinnolla. Kiitos ohjeesta. Ei nimi miestä pahenna jos ei mies nimeä kiitos Jortikka.

Huru-ukko

Chilipadan nimi on oikein, tuolla Jortikan ohjeella on tullut muutaman kerran tuota herkkua tehtyä. Monta kertaa soveltaen, aina ei ole kaikkia aineksia kaapissa...Mutta hyvää on..

marila01

Ihan mahtavia reseptejä!!! Pakko kyllä testaa pikimmiten...

sorrii

Mä rupesin hiljan lueskelemaan läpi jenkkiläisen chiligurun [chili con carne] kirjaa Chili Madness [Jane Butel] jossa kymmeniä reseptejä kunnon jenkkichiliä. Yllättäen siinä monissa klassikkoresepteissä ei lihaa ruskistettu ollenkaan! Yleensä sipulit kuullotettiin ja lihaan sekoitettiin mausteet, valkosipulit, chilit tm. kulhossa ja tuo mössö kaadettiin pataan lisäten neste heti perään. Sääntö tuntui olevan, että chiliä sitten haudutellaan avoimessa padassa tunteja. Perus- Texasin chilissä ei ollut aineina kuin lihaa, sipulia, mietoja ja tulisia paprikoita sekä mausteita, olutta, masaa [masa harina] ym: Ei tomaattia välttämättä ollenkaan - Ja chili-kilpailuissa ei sallita papujenkaan käyttöä kirjan mukaan...

Se on tuo Texasin kansallisruoka muuttunut aika paljon matkallaan tänne. Yleensä chili con carne [chile con carne!] mielletään kai juurikin papupadaksi jossa on tomaattia, ja pidetään vain Meksikolaisena ruokana! [Maksikossa muuten lyötyisi vastaava kansallinen herkku nimeltään birria!]
Toisaalta Texasilaiset taitavat olla omineet tuon ja juuret on kuitenkin paljon kauempana. Tieto on näissä ihan yhtä sotkua kuin etsiessä chili-kasveistakin tietoja: ei mihinkään voi ihan luottaa. Makuun voi  8)

http://en.wikipedia.org/wiki/Chili_con_carne

Aika mielenkiintoista juttua tulee kun kirjoittaa Googleen "Chile con carne" lainausmerkkien kanssa ... ja reseptejä!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Tunari

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 01, 2012, 18:10:32 ip

Aika mielenkiintoista juttua tulee kun kirjoittaa Googleen "Chile con carne" lainausmerkkien kanssa ... ja reseptejä!

heh.. Jooh tuo Chili con carne on harmaata aluetta  8)

..Mutt ite uhrannu rahaa : 2-osainen sarja Thomas B.Bailie: The Great Big Book of Chili".. n. 1200 -sivua reseptejä (pääasiassa eri jenkkivariaatioita Chili-con-carne:sta...

Itellä meni rahat hukkaan tuon kirjaparin ostossa (parempiakin reseptejä nuista jenkkivariaatioista olen löytänyt), mutta jos reseptit kiinnostaa, niin voisin nuita toimittaa (.pdf kelpaa?)...

Aji Inferno

Hmm. Jos oikein liberaaleiksi mennään, silloin esim. supisuomalainen jauhelihakastikekin chilikäsittelyllä olisi kirjaimellisesti otettuna "chili con carnea"... Ja mikseipä olisi, etenkään jos homman nimeäisi sopivasti sekaannusten välttämiseksi. :)  Tarvitsemme ehdottomasti omia tulisia kansallisruokia maailman iloksi! Kuka tekee ekana esim. suussasulavan poronkäristykseen liittyvän tulisen herkun..? Olisihan sekin sanantarkasti "chili con carne". :D

hessi

lokakuu 01, 2012, 21:23:08 ip #29 Viimeisin muokkaus: lokakuu 01, 2012, 21:27:08 ip käyttäjältä hessi
Inferno se on tehty jo :) mut ei kaupallisessa merkeissä :)
niin ja karjalanpaistia olen (olemme) tehnyt jo pitkään Rocotolla maustettuna(tuoreita käyttänyt)

siis ihan perus suomalainen jauhelihakastike ja siihen kunnolla tuoretta chiliä tai upeaa savuchiliä, onks parempaa peruskotiruokaa ? :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

TunturiTiger

Itse ihailin tuota The Ultimate Chili Cookbookia, jossa chili con carne reseptejä on mm. hirvestä, jäniksestä ja kalkkarokäärmeestä. Siinä on myös mielenkiintoinen pätkä chili con carnen historiasta.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: hessi - lokakuu 01, 2012, 21:23:08 ip
Inferno se on tehty jo :) mut ei kaupallisessa merkeissä :)
niin ja karjalanpaistia olen (olemme) tehnyt jo pitkään Rocotolla maustettuna(tuoreita käyttänyt)

siis ihan perus suomalainen jauhelihakastike ja siihen kunnolla tuoretta chiliä tai upeaa savuchiliä, onks parempaa peruskotiruokaa ? :)

Tavoite, siis: tehdä suomesta chilin kulttuurimaa, joka tunnetaan joka maailmankolkalla samaan tapaan kuin vaikka intialainen tai sichuanilainen keittiö - chiliherkuista! :-)

hessi

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Fredrik-flugarn

Mämmiä sokerilla ja naga-kermaalla o pakko olla nannaa! Tuorenagat kai vaan harmittavan vähissä pääsiäisenä...
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - lokakuu 01, 2012, 21:11:10 ipTarvitsemme ehdottomasti omia tulisia kansallisruokia maailman iloksi! Kuka tekee ekana esim. suussasulavan poronkäristykseen liittyvän tulisen herkun..?

Läheltä liippasi.
Riistakäristystä chilillä kehuin jo 2010.
http://chilivaari.blogspot.fi/2010/12/riistakaristys-ja-aji-indian-ne-yhteen_11.html

Bruce Willis

Tuo on toden totta että riistakäristykseen sopii chili, itse koitin tuota myös muutama vuosi sitten. Jos ajatellaan niin että mihin kaikkeen nämä matti virtaset ja ritva linströmit työntää suolaa ja pippuria niin miksi ei chiliä? yhtälailla ne sopii mukaan  :P

Ja en ole vielä löytänyt oikeastaan yhtään ruokaa johon chili ei varsinaisesti sopisi. Jopa puuroon olen laittanut bih jolokia jauhetta,mutta se ei ollut ehkä ihan mun juttu... :-X
Tosin edelleen tulee paljon myös salaatteja maustettua chilillä ja siinä on oiva herkku joka ruokapöytään. Kun huomioidaan chilin terveysvaikutteet ja niiden sisältämä vitamiinimäärä niin rupeaa olemaan jo liiankin terveellistä.

sorrii

Kävin viikonloppuna chi.. eikun kalamarkkinoilla: yhdessä kojussa myytiin poro-kebabia! Sekinhän on oikeesti chili con carnea ...

Sunnuntaina tuli paistettua uunissa chili con carne ahvenista sitruunalla, tillillä ja lemon dropilla: chili CC'tä voi syödä suomessa myös muusilla ...  8)

Jep-jepp
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Aji Inferno

Tuo riista-/porokäristyshomma tulisena voisi olla ihan oikeasti suomalaiseen "cuisineen" SE lähtöpiste, joka muuttaa asioita unkarilaiseen suuntaan pysyvämminkin. Kaikkia se ei taatusti miellytä, mutta sillä ei ole väliäkään. Eivätpä kaikki kiinalaiset tai intialaisetkaan tulista syö. Mutta kun luomme jotain ainutlaatuista ja helkkarin hyvää, kyllä sana leviää - ja siitä tulee kulttuuria. :) Karjalanpiirakat nagalla ovat myös taivaassa syntynyt konsepti.........

Aji Inferno

Niin, ehkä sen CCC:n rajan voisi vetää jotenkin niin, ettei esim. uunilohta, lihapiiraqqaa tai maqaronilaatikkoa laskettaisi siihen... Vaan Zoolandian kokouksen CCC-kisassa maistelemamme 5 versiota olivat kyllä paitsi kaikki hyviä, myös hämmentävänkin erilaisia keskenään. Vain yksi (samalla voittaja) vastasi eräänlaista "tyypillistä" chili con carnea rakenteeltaan ja maultaan. Yksi maistui hyvin intialaiselta. Yksi taas ohuessa sitruskermaisuudessaan gourmet-jauhelihakastikkeelta. Sitruuna-uuniahventa kisassa ei päästy kokemaan.

sorrii

Mä kun opin tuon chilin joskus >30v sitten yksinkertaisena versiona: Sikanautaa + chilipulveria [chilimaiustesekoitus] + tomaattimehua + valkoisia papuja tomaattikastikkeessa [Heinz] niin siihen melkein aina palaan: se on niikuin torstain hernesoppa jota syö pari lautasta arkena tai vaikka joka päivä.

Vuosien varrella on tullut kokeiltua erilaisista lihoista: karjalanpaistista, poronkäristys- ja riistakäristys -lihoista, hirven jauhelihasta ja [yök!] säilykelihasta;
Parhaana kuitenkin - eli sellaisena johon ei kyllästy - oon pitänyt naudan jauhelihaa vaan pitkään haudutettuna.

Vihanneksia olen kokeillut lisätä monensorttisia juureksia, porkkanaa, selleriä (myös varsiselleriä] maissia, hedelmiäkin:
Edelleen musta parempi on vaan tyytyä sipuleihin ja chileihin sekä paprikoihin. Muuta vihannesta sitten erikseen, jos ...

Yksi hyvä uudistus on ollut kun lisää vähän jotain chipotlea: savunmaku sopii vaikken niin savustettua muuten himoitse.

Yrteistä basilika on ihan ok; timjamikin; korianteri [tuoreyrtti] on vähän ristiriitainen kokemus. Kaneli ja/tai suklaa sopii ... jne. Vaihtelu virkistää.

PS: Kokonaisiin uuniahveniin sopi oikein hyvin lemondroppi ja sitruuna; tilli vähän sotki kokonaisuuden. Kalamarkkinoilla isot ahvenet maksoivat 5€/kg - piti vaan käydä ulkona perkaamassa eli suomustamassa. Lemon drop näyttää edelleen viihtyvän ulkona ja hedelmiä kypsyy terttuina mun plantaashillani!