tammikuu 06, 2025, 22:15:27 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Filagon meksikolaisvuosi 2010

Aloittaja Filago, tammikuu 11, 2010, 20:49:16 ip

« edellinen - seuraava »

bluesman

Lainaus käyttäjältä: papereeka88 - kesäkuu 13, 2010, 00:16:25 ap
miteköhän oma kasvari kestää,kun kirjaimellisesti asun saaressa ja kovia tuulia on aina silloin tällöin? ??? tosin olen ankkuroinnissa ottanut varman päälle runsaalla ruuvi määrällä ja lisäksi koko matkalta vedetty vielä sikaflexin liimamassalla painekyllästettyyn kiinni,joka puolestaan on isoilla nauloilla ja sikaflexinkiinnitys-ja saumassa massalle kiinnitetty lecaharkkoihin :D Ei voi ainakaan sanoa,ettei olla yritetty :D täytyy vaan toivoa,ettei mitään vastaanlaisia murheita tule tänne :/

Harmittaa Filago sun puolesta. Iso työ osin hukkaan ja kun chilit ei ainakaan aluksi kovin nopsaan kasva niin eipä enää uutta ehdi laittaa.
Kehikon ankkurointia korosti K.Jurvanen joka ammattilaisena kokosi oman huoneeni. Kertoi korjanneensa melko useita vastaavanlaisia tapauksia.
Papereekan Sikaliima pitää joitain materiaaleja kasassa (jos on sitä 14€ maksavaa, ei sitä rakennusliimaa 6€) mutten oikein jaksaisi luottaa liima/naulayhdistelmään. Lecaharkon reikiin tulisi valaa betonia johon upotetaan tartunnat, joko harjateräs joka ruostuu tai valmiina myytäviä ankkurisilmukoita jotka eivät ruostu. Siihen sitten sidotaan kehikko. Jos ei ole lecaperustusta niin valetaan ainakin nurkkiin 10 litran ämpäreihin betonia ja vastaavanlaiset tartunnat. Ja jos on kallio alla, siihen isoilla propuilla silmukkaruuvit kuten veneille laitetaan.
Varmaan on vieläkin tukevampia ratkaisuja. Oma huoneeni on 165 cm pitkillä ruuviperustusruuveilla maassa kiinni. Ruuveissa (12kpl) on alajuoksua varten  ns.tartuntakengät joihin 2x5" painekyllästetty on kiinnitetty. Alumiiniprofiili taas tähän kiinni ruuveilla. Ei oo notkunut eikä routinut.

Filago

Edellisviestin jälkeen ei ole ihmeitä tapahtunut, kasvarionnettomuudessa latvansa menettäneet kasvit puskevat uutta kasvua ja ensimmäinen kilpailuchilikin on raakiloitunut.. eli Joe's Long, eka raakile, alle sentin so far. Siitä se lähtee.

Tovariin tähän mennessä ainut isoksi asti päässyt raakile on muuttunut punaiseksi. Ja sisällä sitten joko on tai ei ole siemeniä. Jos on, niin MasaT saa palautuksen :). Muuten olen ihmeissäni kun kasvi kukkii hulluna, mutta kukat tiputtavat ensin terälehdet niinkuin pitääkin, mutta sitten raakile tippuu varsineen kuitenkin :(.

Tovariin pistokkaita on kyselty, ja vastaan nyt tässä kaikille yhteisenä, että tällä hetkellä, kun jokaisessa latvassa ja versossa on kukkia, ei ehkä ole hyvä hetki leikata pistokkaita, itse odottelisin, että saataisiin joku verso joka ei kuki. Muutenkin, Suomen Tovarii-populaation geneettisen muuntelun kannalta, olisi hyvä, jos koitettaisiin saada siementaimia, eikä monistettaisi yhtä yksilöä pistokkailla liikaa. Mutta pistokkaita voin siis kyllä leikata, kunhan katson kasvin olevan hyvässä lehtivaiheessa siihen, ja mitään hintakilpailua ei tule olemaan, vaan etsin hyviä koteja. Ja kasvamaan mullassa. (Sori olen vanha ja mulla on outoja käsityksiä tekniikan kaikkivoipaisuudesta pitkällä tähtäimellä.. Ennemmin tai myöhemmin aina tulee se sähkökatko tai unohdus tai tai..)

Ulos päässeet meksikolaiset ovat mukavassa vaiheessa, raportoin enempi kunhan saan kuvia.

Filago, joka menee juhannukseksi mökille uuden kylpytynnyrin neitsytmatkailua harrastamaan

MasaT

kesäkuu 25, 2010, 00:10:03 ap #82 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 25, 2010, 00:11:44 ap käyttäjältä MasaT
Ihan hyvältä kuullostaa ja siemenet kelpaa, jos onnistuu. : :)
Ei kannata missään nimessä katkoa Tovariin varsia, vaan antaa sen nyt kasvaa!!
Hyvää juhannusta sinullekkin nyt Filago! :)

Filago

heinäkuu 01, 2010, 16:21:56 ip #83 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 01, 2010, 17:00:56 ip käyttäjältä Filago
Nappailin kuvia hedelmistä, kun muistin yhtäkkiä, että jonkinlainen kisa oli/on menossa.

Sisällä kuvasin Chocolate Bhut Jolokian tän vuoden ekat kypsät hedelmät, ja edelleen ei ole minusta ruskea vaan punaruskean punainen. Mutta toisella oli pituutta 6.5 cm, sillä olisi viime vuonna päässyt jo melkein mitaleille "Naga ja sukulaiset" -pituuskisassa. Tänä vuonna ei Naga-kisaa tainnut ollakaan, ja onneksi kukaan ei kuvaa meikäläistä kun syön nuo.

By filago at 2010-07-01

By filago at 2010-07-01

Ja ulkona kuvaan pääsivät tähän mennessä koko porukassa pisin keskenkasvuinen raakile, joka on Joe E. Parker -taimessa kiinni, n. 14.5 cm, joka päivä tullut ainaski sentti lisää :).

By filago at 2010-07-01

Ja Joe's long, "varsinainen kilpailulajike", joka tulee perässä, toistaiseksi tulitikkua lyhkäsempi alku suurinkin raakile.

By filago at 2010-07-01

Jos oikein muistan, tarkoitus oli vaan kylmästi mittailla pisintä chiliä, joten Joe E. Parker jää varmaan loppupeleissä häviölle, se kun kasvattaa pituuden lisäksi "turhaa" paksuuttakin, ja on netin mukaan valmiina keskimäärin 15-20 cm, eli paaaljon lyhkäsempi kuin Joe's long.

Siirsin eilen 14 urheaa uudisraivaajaa kasvamaan mökillä. Laitoin nyt ensi alkuun vähäsen rakennusmuovia UV-suojaksi, saa nähdä kuinka käy. Lajikkeita on kaikkiaan 13. Annuumit: Fresno ( 2 kpl, muita 1), Black Hungarian, Serrano, Early jalapeño, Pasilla, Guajillo, Cascabel, Joe E. Parker, Pulla, Delicias. Baccat: Aji Golden, Lemon Drop, Criolla Sella. Nämä ovat kaikki sisällä ahtaudessa kituneita taimia, eli kukkia on, mutta raakileita ei valmiiksi. Muistelen Chilivaarin varotelleen, että ulos ei pitäisi heittää kasveja, joissa ei vielä ole raakileita, mutta kokeillaan nyt näin kuitenkin...

Filago, jolla kasvaa lähinnä remonttikiireiden takia mökillä se n 6000 neliötä peltoa vain heinää ja koiranputkea.. olisi sinne mahtunut jokunen chilikin ;), mutta saapa näistä koekappaleista dataa ensi vuotta varten.

edit. löytyi piuha ja sain purettua kuvia

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Filago - heinäkuu 01, 2010, 16:21:56 ip... tähän mennessä koko porukassa pisin keskenkasvuinen raakile, joka on Joe E. Parker -taimessa kiinni, n. 14.5 cm, joka päivä tullut ainaski sentti lisää :).

Ja Joe's long, "varsinainen kilpailulajike", joka tulee perässä, toistaiseksi tulitikkua lyhkäsempi alku suurinkin raakile.

Nopeasti se tuosta kasvaa, viikossa tai parissa on jo 25 cm.

On tainnut kasvatuskisa hautautua jonnekin, vaikka heinäkuussa sitä kait viime vuonnakin vasta suunniteltiin. Sarjat sentään sovittiin ajoissa. Kisaisäntä Rince on ollut muissa maailmoissa, eikä ole pyörähtänyt täällä pariin viikkoon. Jos joku haluaa kisaa käynnistää, kannattaisi yrittää herätellä Rinceä ensin. Minullahan ei tuota Joe's Longia ole tänä vuonna. Siementen pääasiallisena lähteenä päätin jäävätä itseni. Hauskasti silti sattui, että minulle uusi Hot Portugal on kasvattanut jo 17 cm pitkän luikeron.

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Filago - heinäkuu 01, 2010, 16:21:56 ip

Sisällä kuvasin Chocolate Bhut Jolokian tän vuoden ekat kypsät hedelmät, ja edelleen ei ole minusta ruskea vaan punaruskean punainen.

Ei nuo oikein Chokolate bhut jolokialta tosiaan näytä. Kyllä minun oli ihan ruskeita.
Minulla on myös kasvatuksessa noista omista siemenistä idätetty Chokolate bhut jolokia.
Katsotaan millaiset podit se tekee, jos ehtii satoamaan, idätin vasta loppu keväästä.
Pääasia, että on hyvän makuinen. -Maista. ;)

Filago

Lainaus käyttäjältä: MasaT - kesäkuu 25, 2010, 00:10:03 ap
Ihan hyvältä kuullostaa ja siemenet kelpaa, jos onnistuu. : :)
Ei kannata missään nimessä katkoa Tovariin varsia, vaan antaa sen nyt kasvaa!!

Ekasta marjasta tuli 2 kpl ihan terveen ja hyvän näköisiä siemeniä.

Aloin epäillä lannoitusfibaa, kun kukkia on sadoittain, kun ensin tippuu kukan terälehdet niinkuin pitääkin, mutta sitten kuivuu varsineen koko systeemi ja tipahtaa. Nimittäin vieressä majaileva Rocopica/Ulupica sai myös lepakonkakka-annoksen, ja silläkin on ollut kukkiminen runsasta, kasvu hienoa, mutta kukat tekevät samaa.. kyseessä sentään yksilö joka aikaisempina vuosina sadonnut vaikeuksitta.

Joten reilu viikko sitten kaivoin molempien ruukkuun pienen panoksen PK-lannoitetta, ja olen antanut kasteluvedessä nyt 4-3-5 suhteista kamaa (Orkidealannoite), Puutarhan kesää vastaavan Nutriforten kastelulannoitteen sijasta. Rocopica alkoi heti pitää osan kukistaan paremmin, ja lukuisia herneitä on oksiin ilmaantunut jo viikossa. Tovariista en vielä mene vannomaan, täytyy seurata, mutta hätiköidysti en nyt heti tee uusia muutoksia, varsinkin kun ne vieruskaverilla näyttivät olevan oikeansuuntaisia.

Siinä mielessä voisi olla fiksua yrittää saada itsekin aikaiseksi pistokastaimi, voisi sitten helpommin testailla erilaisen lannoituksen yms. vaikutusta satoon. Periaatteessa uskoisin, että ei tässä nyt ihan mielettömän pahasti hakoteillä olla, kun kuitenkin kasvi kasvanut ikkunan täyttäväksi valtavaksi risukoksi, kukkia riittää, ja jopa ekat siemenetkin saatu. Mutta toki mukavampaa olisi saada sadoittain siemeniäkin...

Sivuhuomautuksena vielä, luin Aji Infernon listan parhaista lajikkeista, ja kas kummaa, melkeen kaikki jo täällä kasvavatkin. Ajeista Rojo ja Amarillo ennalta arvattavasti Rojossa on raakileita, Amarillo ei ole vielä edes avannut kukkiaan... Meksikolaisista parhaassa vauhdissa ovat yhtä yllättävästi Early Jalapeno, jonka hedelmät jo korkkaantuvat, sekä Mulato ja Guajillo, joista luultavasti tulee satoisimmat meksikolaiset. Anchossakin on ekat raakileet, ja Deliciaksessa. Pasillat, Serranot ja Cascabelit ovat kukkientekovaiheessa.

Ja Aji Infernolta saatu Chacoënse, se on satoisa risukasa, pitääkin ottaa kuva nyt kun siellä ja täällä alkaa raakileissa olla punaista. Naoki Soman vinkin mukaan aion kuivata sadon kokonaisiksi herkkupaloiksi, toki siemeniäkin saavat ne, jotka uskovat kykenenvänsä tarjoamaan pitkäaikaisen kodin itse Infernolta peräisin olevalle erikoisuudelle. Kasvi ei ole ruma enää nyt, kun käytännössä jokainen kymmenistä tai sadoista kukista on muuttunut pikkuiseksi hedelmäksi.

Filago

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Filago - heinäkuu 02, 2010, 17:32:19 ip
Ja Aji Infernolta saatu Chacoënse, se on satoisa risukasa, pitääkin ottaa kuva nyt kun siellä ja täällä alkaa raakileissa olla punaista. Naoki Soman vinkin mukaan aion kuivata sadon kokonaisiksi herkkupaloiksi, toki siemeniäkin saavat ne, jotka uskovat kykenenvänsä tarjoamaan pitkäaikaisen kodin itse Infernolta peräisin olevalle erikoisuudelle.

Mulle kelpaa ehdottomasti! Ja tarkoituksena on monien muidenkin chilien ympärivuotinen hoito, suunnittelin lancenkin laittamista isompaan purkkiin, että voi kunnolla rehottaa jossain nurkassa läpi talven... :D

Kimppu

Iliman muuta, chacoenset kiinnostaa aina.  :)
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Filago

Kimpulle jo laitoinkin marjan postiin, tässä on nyt kuvaa tuosta "Aji Inferno" Chacoënsen punastumaan alkaneesta sadosta. Tuollaisia riippaoksia nämä Chacon oksat tuntuvat mieluiten olevan. Tein nyt sen ratkaisun, että tuin päävarren melkein metrin korkeuteen asti kunnolla, ja oksat roikkuvat siitä sitten alaspäin rentoina. Isoja marjat eivät ole, alle sentin pötkylöitä ja siemeniä sisällä kymmenkunta. Mutta makuhan se ratkaisee, ja satoisuus, ja tässä tapauksessa myös spesiaalisuus ;).

By filago at 2010-07-13

Filago, joka menee tänään taas mökille seuraamaan sen puolen plantaasin kasvua ja pärjäämistä

Kimppu

Jaaha, sitte vain ootellaan.  :) Sikälimikäli lajikkeella ei ole tiedossa olevaa nimeä, son selvästi Capsicum chacoënse var. Aji Inferno:D
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Filago

Peppadew, mitä olen odottanut vesi kielellä, meinaa kohta aloittaa kukkimisen. Ainut erikoinen pikku yksityiskohta, olen aina luullut, että legendaarinen Peppadew olisi Annuum. Vaan. Näyttää tekevän vihreäkuvioisia kukkia. Niinkuin olisi Bacca. Kuvaan kun aukeaa kunnolla. Toisaalta mm. lehdet tuoksuvat kuin Pubeilla ja muutamilla muilla lajeilla, Annuumeilla tyypillisesti eivät tuoksu. Kasvutapa muuten Annuum-tyyppinen, ja kukkia vain yksi per kasvupiste. Kiinnostavinta on nähdä sitten hedelmät, ovatko Peppadewimäisiä palloja, ja miltä maistuvat. Muistelen lukeneeni jostain, että Peppadewin erityisyys maun suhteen johtuisi siitä, että se olisi risteytetty "jonkun kanssa". Chilicutter, miltä sinun Peppadewisi näyttävät, joko kukkivat, joko hedelmiä?

Toinen tämän viikonlopun kukkija on Serrano, raju meno, kerralla puska täyteen kukkia ja samantien näyttävät palkoutuvankin :). Vaikka meni myöhäiseksi ulos siirtäminen, näyttää tän kesän säissä ehtivän ihan hyvin.

Filago

papereeka88

Miltäs nuo pepadew kukat tuoksuvat?Itse olen huomannut,että baccatumien kukilla on kaikilla melkosamankaltainen hedelmäisen makeahko tuoksu.Annuumeista chinenseistä tai pubeista en ole kukista hajuja löytänyt.
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Filago

Lainaus käyttäjältä: papereeka88 - heinäkuu 17, 2010, 17:17:09 ip
Miltäs nuo pepadew kukat tuoksuvat?Itse olen huomannut,että baccatumien kukilla on kaikilla melkosamankaltainen hedelmäisen makeahko tuoksu.Annuumeista chinenseistä tai pubeista en ole kukista hajuja löytänyt.

En oikein osaa sanoa Peppadewin kukan tuoksusta, pitää nuuhkia seuraavaa aukeavaa paremmin.. podin alku siihen on ilmaantunut, saadaan lisää johtolankoja arvoitukseen siis :).

Vein Tovariin ulos jokin aika sitten, projektissa katkesi yksi oksa, minkä pilkoin pistokkaiksi, ja nyt niistä osa jo kasvattaa uusia lehtiä, vaikka juurista ei vielä tietoakaan. Saapas nähdä siitäkin, ruukutan jos näyttävät jäävän eloon. Ja ilmoittelen sit jos tarvitaan adoptiokoteja. Ainakin yksi uusi marja näyttää olevan tulossa myös jäljelle jääneeseen isoon osaan, eli siemenprojektikin etenee :).

Aji Panca, jonka kukkia olen odottanut innolla, jotta näkisin onko Bacca: isompi yksilö katkesi kasvihuoneonnettomuudessa, nyt pienemmässä on lopultakin nuppuja. Vielä ei voi sanoa onko tulossa kuvioituja kukkia, ainakin niitä on useampia per kasvupiste, joten Chinense/Bacca lienee tosiaan kyseessä.

Meksikolaiset kasvavat hulluna, kuten tänä kesänä kaikki, kaikilla, ja joka paikassa. Mulaton hedelmät ovat isoja, samoin Anchon, ja Guajillossa niitä on paljon. Serranokin täyttyy paraikaa raakileista.

Mökkielämää viettävät lajit ovat kotiutuneet oikein hyvin vähäisen hoidon ja jatkuvan paahteen oloihin, kasvavat silmissä ja raakileita alkaa olla. Ennen eilistä porukka joutui olemaan täyden viikon ilman kastelua, ja kaikki muut paitsi kolme Baccaa olivat ihan terhakoina, toki multa oli pölisevän kuivaa ja kasvit muuttuivat heti tyytyväisemmän värisiksi kun saivat jokainen n litran vettä. Baccatkin virkistyivät ja jo huomenna pääsen katsomaan tilannetta uudestaan. Äkkiseltään vaikuttaa siltä, että on vähän huono vuosi vertailla lajien sopivuutta ulkokasvatukseen, kun on liian lämmintä ja mukavaa tuolla ulkona. Lopulliset tilastot pääsee tekemään vasta syksyllä, mutta tähän mennessä Early jalapeño ja Black Hungarian näyttävät saaneen parhaan vedon päälle ulkosalla mökkioloissa.

Kotona taivasalla on mm. Aji Omnicolor, joka on tietenkin saanut kastelua säännöllisesti jne, mutta huolimatta alkukesän onnettomuudesta, on kirinyt oikein kauniisti.. eli jos olisi mökillä, ja jos ei olisi menettänyt osia kasvarin kaatuessa päälle.. saattaisi olla parhaiten ulkosalla pärjännyt Bacca. Mutta asioiden ollessa mitä ovat sitä ei voi kuin arvailla.

Filago

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Filago - heinäkuu 21, 2010, 20:22:34 ip... Aji Panca, jonka kukkia olen odottanut innolla, jotta näkisin onko Bacca:  Vielä ei voi sanoa onko tulossa kuvioituja kukkia, ainakin niitä on useampia per kasvupiste, joten Chinense/Bacca lienee tosiaan kyseessä.

Tätä seuraan mielenkiinnolla, sillä minulla Aji Rojona ostettu siemen teki tosi tukevan chinensen, jossa nyt on isoja tummanvihreitä chilejä, joista voisi tulla ruskeita. Aji Panca on veikkauksissa päällimmäisenä.
http://chilivaari.blogspot.com/2010/06/tunnistamistehtava-not-puca-uchu.html

Onhan se Rojo tosiaan bacca? Bluesmanin podikuvat ovat aika samanlaisia kuin minulla tuossa tuntemattomassa chinensessä roikkuvat. Ehkä Rojo / Panca akselilla tosiaan on varsin samanlaisia baccoja ja chinensejä.  No, kuukauden päästä näkynee lopullinen väri.

Filago

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - heinäkuu 21, 2010, 20:38:56 ip
Tätä seuraan mielenkiinnolla, sillä minulla Aji Rojona ostettu siemen teki tosi tukevan chinensen, jossa nyt on isoja tummanvihreitä chilejä, joista voisi tulla ruskeita. Aji Panca on veikkauksissa päällimmäisenä.
http://chilivaari.blogspot.com/2010/06/tunnistamistehtava-not-puca-uchu.html

Onhan se Rojo tosiaan bacca? Bluesmanin podikuvat ovat aika samanlaisia kuin minulla tuossa tuntemattomassa chinensessä roikkuvat. Ehkä Rojo / Panca akselilla tosiaan on varsin samanlaisia baccoja ja chinensejä.  No, kuukauden päästä näkynee lopullinen väri.

Mun Aji Rojo, alunperin Naoki Somalta siemeninä saatu on selkeästi Bacca. Bluesmanilla on luultavasti multa saatua "kantaa". Näyttää Baccalta, kauniit kuviolliset kukat jne., ja maistuu Baccalta :). Pitääkin koittaa ehtiä kuvaamaan, tekee aika isoja "herneenpalon" muotoisia hedelmiä. Ja jos haluat, voin laittaa siemeniä.

Filago

bluesman

Juu kyllä mun Aji rojot ovat Filagolta peräisin ja satavarmasti baccoja. Pituuskisakuvassa on raaka podi mutta selkeästi baccatumtyyppinen, kukat myös.

Chilivaari

Hyvä, tämä asia selvä.
Mutta kun tässä minun mysteerichilissäni on myös baccatumtyyppinen podi, nyt jo yli 10 cm pitkä, mutta kasvin tukevuus, puumaisuus , ryppyiset lehdet ja kukinto ovat chinensen. Tuo saattaisi sopia Aji Pancaan, jos väri kehittyy ruskeaksi.

Ajattelin kysyä tuosta myyjältä, kunhan lopullinen väri ja koko selviää. Nimilaput ovat luultavasti vaihtuneet jossakin vaiheessa, ellei tämä sitten ole noiden kahden risteytys.

Chilivaari

Tein Googlen kuvahaun Aji Pancasta. Sehän on hyvin suosittu, varsinkin purkissa. Raaka hedelmä todella muistuttaa hyvin paljon minun tunnistamatonta chinenseäni. Kunnollista koko kasvin kuvaa en löytänyt, eli onko se tukeva, itsekseen seisova?
Kummallinen asia paljastui: Jotkut väittävät ihan tosissaan Aji Pancassa olevan myös punaisia hedelmiä.  Ovathan ne tietysti samoilta seuduilta Aji Rojon kanssa, Perun inkkareiden perinnekasveja. Ehkä niistä on erilaisia sekoituksia olemassa.

Filago

heinäkuu 23, 2010, 16:34:23 ip #99 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 23, 2010, 20:41:13 ip käyttäjältä Filago
Lisään tähän ensin kuvan Peppadewin kukista... Tuoksua on, sellainen vähän makea, ehkä jopa äklön makea, muistuttaa etäisesti happomarjan kukkien tuoksua. Ja kuviot tosiaan kuten Baccassa kuuluukin. Olen alkanut miettiä, että mistähän mä alunperin sain päähäni, että Peppadew olisi Annuum ( edit: googlaamalla löytyy tieto " Capsicum sp." eli ei ole virallisesti määritelty miksikään tietyksi...), kun sitä ei missään myydä muutenkuin hedelmänä etikan seassa... No, asiat selviää kun hedelmiä ilmaantuu. Kasvi itse ei mitenkään eroa lehdiltään esim. vieressä kasvavasta Cascabelistä, Annuum silakan muotoisia ovat lehdet molemmilla, Peppadewin kasvutapa tukevampi.

By filago at 2010-07-23

Jos kyseessä on oikea Peppadew, ja jos se oikeasti onkin Bacca, se selittäisi säilöttyjen Peppadewejen Annuumista poikkeavan maun...

Filago, joak kuvasi tänään muutakin, mutta niitä kunhan ehtii