Auttakaa amatööriä lannoitteiden kanssa

Aloittaja Larski, tammikuu 14, 2010, 17:55:38 ip

« edellinen - seuraava »

Larski

Oon tosiaan melko alottelija touhussa ja vasta pari kesää kasvatellu puskia parvekkeellani ruukuissa pelkkää merileväuutetta ja ehkä joskus vähä ruukunvoimaa tms kasteluveteen lorauttamalla. Pääasia on ollu että on päässy monen lajikkeen makuun mutta nyt ehkä haluais satoaki vähä paremmin ku aiempina kesinä. Lisäksi toki muutama puska selvis sisällä talvestaki jotenka neki vois kenties lannotteista enemmänkin tykätä..?

Tarkoituksena on ollut hakea Helsingin Viherpeukusta tuollanen GHE Flora Tripack. Täällä on näköjään tuo peukku kuitenki pistettynä kiinni, jotenka suunnitelmat vaikeutu heti. Tilaamalla toki sais näppärästi mutta pihinä ja persaukisena opiskelijana en turhia postikuluja tahtois maksella.

Eli siis varsinainen kysymys on että osaisitteko kukaan vinkata mitää vastaavaa tai muuten hyvää settiä tuon tripackin tilalle. Osa kasveista on bubblereissa ja osa kylvö-/taimimullassa, jotenka näppärin olis tietysti jos samaa tavaraa vois käyttää vesiviljelyssä ja mullassa/turpeessa.

Alun perin olin kahden vaiheilla tuollasen -> http://www.puutarhurinverstas.com/catalog/product_info.php?cPath=143_94&products_id=139&osCsid=3f481d643a5c9bed2566c990a7bd2f93 ja sen Tripackin välillä. Osaatteko sanoa onko tuo Advanced Hydro-setti mistään kotosin?

wille

Terve! Täällä on tietoa lannotteista. Jos mullassa kasvattelet niin en todellakaan suosittele TriPackia. Turhaa puljaamista kolmen purnukan kanssa. Ostat marketista purkillisen Puutarhan Kesää ja sillä lannoittelet. Hyvin helppo, halpa ja yksinkertainen käyttää. Teelusikallinen kymmeneen litraan vettä ja se on siinä. Hydroiluunkin on olemassa helpompia vaihtoehtoja kuin tuo tripack.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

jla1710

Mä käytän Puutarhan Kesää ämpärihydrossa ja liian hyvin kasvaa. Kohta en pääse enää työhuoneeseen.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Larski

Kiitokset vinkistä. Näemmä puutarhan kesästä on kovastikki ollu puhetta foorumilla mutta onpa jääny huomaamatta. Ootko jla1710 saanu hydrossa satoa kuinka tuolla PK:llä?

chili_maestro

GHE Flora Tripack!!! Sehän on lähes pelkkää vettä (=rahastusta) pullossa.   :o
Itse jouduin laittamaan kolminkertaisen annostuksen ohjeeseen nähden etteivät lehdet olisivat kellastuneet lannoitteen puutteeseen ja ja aina vettä lisättäessä EBBiin vielä lisää lannotetta. Ensimmäisten podien kysyessä pulloista oli huvennut kolmannes muutaman chilipuskan lannoittamiseen.
Eli kaikkea muuta kuin riittoisaa tuo Tripack.

Itse olen tähän mennessä käyttänyt multaan puutarhan kesää. Mielestäni sen ongelmana on hieman liian suuri typpi-pitoisuus raakile vaiheessa.
Tämän takia ensi kesänä siirryn käyttämään (Hessin suosituksesta) Nutriforten Tomaatti- & Mansikkalannoitetta, jossa lisätyppiosa on erikseen  toisessa paketissa. Kasvuvaiheessa ennen kukintaa enemmän typpeä ja podien kypsyessä vähemmän typpeä.
Tämä nutriforte käy kumpaankin vesi- ja multaviljelyyn (sen lisäksi taitaa olla ainakin kymmenen kertaa riittoisampaa GHE Tripackiin verrattuna hintaan verrattuna).   ;)

Nutriforten miinus puolena on sen hieman niukka saatavuus. Ellei muualta saa niin minulta voip saada päivän hintaan. ;D
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

ddog

Millaiset N-P-K-arvot lannoitteessa pitäisi olla? Tuntuu olevan ihan eri arvoja eri lannoitteissa kaupan hyllyllä, ja lähikaupoissa ei noita suositeltuja ole. Nyt mennään taimivaiheessa vasta, kukinnan ja kypsyttelyn aikana on sitten vissiin eri lannoitteet taas?


jla1710

Lainaus käyttäjältä: Larski - tammikuu 15, 2010, 11:54:50 ap
Kiitokset vinkistä. Näemmä puutarhan kesästä on kovastikki ollu puhetta foorumilla mutta onpa jääny huomaamatta. Ootko jla1710 saanu hydrossa satoa kuinka tuolla PK:llä?


Katohan tuota ja kauhistu.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6668.msg81310#msg81310

Hyvin kasvaa ämpärihydrossa PK:lla.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

MrFrost

Itse suosittelen BioBizzin Grow ja Bloom tuotteita multa-kasvatukseen.

Niitä saa www.chilikauppa.fi :stä nykyään kohtuuhintaan.

GHE:tä suosittelen (Flora Mato ja Flora Micro) vesiviljelyyn.

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Larski

Nytpä tempasin ja hain pönikän tuota puutarhan kesää. Bubblerissa likoavalle syksyn pistokkaalle heitin tökötit saman tien ja nytpä odottellaan innostuuko paremmin kasvamaan. Tuli jopa suunniteltua rajusti halvemmaksi.

hessi

hmmm...
jos haluaa käyttää lähes tulkoon samaa mitä ammattiviljelijät käyttää
niin sitten Nutriforten Tomaatti & Mansikka ravinne sekä Typpi & Kalsium ravinne lisänä,
idätyksessä ja taimivaiheessa voi käyttää starttilannoitetta.(ei pakko, tuo peruslannoitekkin riittää)
näitä on saativalla helposti varmasti ympäri suomea 800-900g pötikät maksavat n 7-9 € ja riittävät
yhdelle kaudelle n 30 chilille multa/turve viljelyssä, sopii myös vesiviljelyyn.
Ja kasvun voi jokainen katsoa mun viimevuoden päiväkirjastani ja sieltä tuon kotikasvarin osuuden,
jos tällä ei saa kasvua ja satoa niin vika on sitten käyttäjän korvien välissä on mun mielipiteeni!
ja muistakaa, älkää höösätkö chilien kanssa, kaikki liika sählääminen on ihan turhaa!
Chilitkin tarvitsee rauhaa kasvamiseen ei stressiä :)
ja tämähän on vain Hessin mielipide asiaan :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Larski

Melko muhkealta näyttää kyllä tuo Hessin sato. Osaisitteko sanoa saako tuota Nutriforten Tomaatti- & Mansikkaravinnetta Helsingin suunnalta jostaki? Vois kokeilla hommata tuollasenki joko osalle puskista tai sitte jemmaan vuoden päähän. Googlesta löysin äkkiä vaan puutarha.netistä hulvattomilla toimituskuluilla.

hessi

uskaltaisin sanoa, että lähes tulkoon jokaisesta hyvin varustetusta taimimyymälästä jopa kukkakaupastakin löytynee.
ja jos et löydä, niin kalat69lle viestiä, niiden myymälästä löytyy ja jos ei Kari lähetä, niin minä voin laittaa tulemaan vaikka pienemmän setin jos oikein haluat.
Mun mottoni kun on, että aloittelijoita täytyy auttaa kokuttamaan ne chileihin keinoin miten hyvänsä ;)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry