Chilien siirto ulos? Millainen valaistus ennen ulos siirtoa?

Aloittaja SK, tammikuu 18, 2010, 09:20:13 ap

« edellinen - seuraava »

SK

Hei chilien ystävät!

Olen uusi foorumilainen, mutta olen muutaman vuoden chilejä kasvatellu.

Laitan yleensä chilit itämään tammi-maaliskuun aikana, nyt on ensimmäiset itämässä.
Chilit kasvaa sisällä hyvin olosuhteiden mukaan, mutta aina alkukesästä tulee ongelmia kun koitan siirtää chilit ulos.
Ongelma johtuu ilmeisesti siitä millaiseen valoon chilit on tottunu sisällä ja kun ne siirtää suoraan auringonvaloon ne saa jonkinlaisen shokin?
Lehdet haalistuu ja kuivuu, kasvi kituu aikansa, kunnes alkaa kasvattamaan uusia varsia ja lehtiä.
Millainen valaistus pitäisi olla sisällä että tätä shokkia ei tulisi? Tai kun siirto ulos alkaa lähestyä, miten olette totuttaneet chilit auringon valoon?

Hombre

Olen totuttanut chilit auringon valoon roudaamalla niitä ulos kevät aurinkoon aloittaen n. 30min kerrallaan.
Siitä olen hiljalleen lisännyt ulkoiluaikaa... Rankkaa hommaa.
Hallaharson avulla voi jättää pidemmäksikin aikaa ulos. Harsoa pitää vain olla riittävästi ja katsoa, ettei tuuli heiluttele harsoja pois.
Muuten käy juuri noin kuin kuvasit.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

rasse

Kasvi saa tuon shokin uv- säteilystä. Hallaharso on hyvä keino suojata aluksi kasvit. Ensin saa olla monta kerrosta päällekkäin, siitä sitten pikkuhiljaa ottaa kerroksia vähemmäksi. Vaatii vaivaa, mutta on sen arvoista.
Kasvit saattavat jopa kuolla suoraan auringonvaloon, koska eivät ole siihen tottuneet.

jeQQ

Mikähän on sopiva aika poistaa noita kerroksia? Esim. viikko, sitten pois, viikko ja pois vai kuinka?

rasse

Hirmuisella yhden koko kauden kokemuksella viime kesältä ;D sanoisin että riippuu niin tilanteesta. Auringon voimasta yms. Itse katsoin ainakin muutaman päivän aina miltä näyttävät lehdet, tuleeko vaurioita, jos ei, sitten kerros pois. Seuraavana päivänä saattaa vaurioita näkyä- kerros takaisin ja taas muutama päivä odotusta.
Eli seuraamalla kasvien vointia.

sik

IMO liian varovainen ei voi olla...

Itselläni on ollut lasitetulla parvekkeella, jossa 3 kerrosta harsoa. Viimeinen harso kannattaa pitää pidempään kasvien suojana, sillä kevätaurinko on petollisempaa kuin arvata saattaa. Päälikerrokset voi riisua ehkä 1 kerros/vko

Chilivaari

Luomuversio:
Minä olen onnistuneesti tehnyt niin, että vien chilit ensin lehtipuun (omena tai vaahtera) alle varjoon, missä niihin osuu aurinko vain iltaisin tai aamuisin ja päivällä vähän lehtien lomitse. Hienosti tottuvat tuossa. Jos on pitänyt viedä avoimelle paikalle, olen pusikosta hakenut koivun oksan ja pistänyt sen eteläpuolelle suojaksi. Polttavaa aurinko on vain keskipäivällä muutaman tunnin ajan.

Minun käsitykseni mukaan lasitetulla parvekkeella ei tarvitse varoa kuin lasien sivuun vetoa. Lasi suodattaa UV-säteilyn. Muoviset rakenteet ovat eri juttu.

chilimieli

Samalla tavalla itse siirrään ulos kuin chilivaari, ainut, että teen sen parvekkeella. Nostan kasvit viikoksi-pariksi varjoon ja pikkuhiljaa aurinkoisemmalle paikalle. Iltaaurinko on hyvä totuttelun aika. Keskipäivän paahtava auringon paahde ei tee hyvää ja saattaa tappaa, taikka vahingoittaa vanhempaakin kasvia.. Onneksi itsellä on parvekelasitus osassa parveketta.. Lasissa on kaiken lisäksi jokin suoja, se on hieman sinertävän värinen, värin huomaa auringonpaisteella. Lasin takana ei ainakaan viime kesänä tullut ollenkaan vaurioita.. :D

rasse

Chilivaarilla hyvä keino. Mun versio oli siis jos ei ole mahdollisuutta varjostaa luomusti tai muuten vaan haluaa ottaa todella varman päälle.

jeQQ

Noh, itsellä ei kyllä ole mahdollisuutta tuontapaiseen siirtelyyn / varjostukseen johtuen astian muodosta, tulevasta sijoittelusta ja pienestä parvekkeesta. :) Harsoa siis..

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - tammikuu 18, 2010, 14:52:59 ip
Noh, itsellä ei kyllä ole mahdollisuutta tuontapaiseen siirtelyyn / varjostukseen johtuen astian muodosta, tulevasta sijoittelusta ja pienestä parvekkeesta. :) Harsoa siis..


Itsekkin kauhulla odotan kevättä, minkälainen roudausrumba noiden chilien kanssa alkaa. Lähinnä se ettei niitä voisi jättää yöksi parvekkeelle, kun saattaapi vielä touko-kesäkuussa olla hallaa yöllä.. Suojaako se hallaharso sitten nimensä mukaisesti myös siltä kylmältä hyvin?
#816

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - tammikuu 18, 2010, 22:25:27 ip
Lainaus käyttäjältä: jeQQ - tammikuu 18, 2010, 14:52:59 ip
Noh, itsellä ei kyllä ole mahdollisuutta tuontapaiseen siirtelyyn / varjostukseen johtuen astian muodosta, tulevasta sijoittelusta ja pienestä parvekkeesta. :) Harsoa siis..


Itsekkin kauhulla odotan kevättä, minkälainen roudausrumba noiden chilien kanssa alkaa. Lähinnä se ettei niitä voisi jättää yöksi parvekkeelle, kun saattaapi vielä touko-kesäkuussa olla hallaa yöllä.. Suojaako se hallaharso sitten nimensä mukaisesti myös siltä kylmältä hyvin?

Nimensä mukaan. Mulla oli 36 neliön kasvari peitettynä tuplaharsolla totutteluvaiheessa. Kurpitsat ja ristikukkaiset (retiisi, kaalikasvit, japaninretikka ym.) peitän sekä hallan että öttiäisten vuoksi. Lankoni on kaalinviljelijä joka istuttaa kaalintaimet avomaalle viimeistään vappuna ja peittää ne 100m2 harsolla. Näitä käytettyjä voin sitten hyödyntää omassa viljelyssäni. Estää hyvin valovauriot.

Ryhis

Monessa uudessa autossa on lasit UV-suojattu. Eli näppärä ja edukas konsti on käydä noutamassa liikkeestä uusi auto ja lyödä ruukut etupenkille totuttautumaan.  ;)

Muistakaa kuitenkin, että auton sisälämpötila saattaa nousta vaarallisen korkealle hellepäivinä. Tässä tilanteessa auttaa kun jättää kärryn tyhjäkäynnille ja ilmastoinnin asentoon "1"  ;) ;D
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

rasse

Kannattaa tietenkin ostaa useampi auto tilan maksimoimiseksi.

SK

Kiitoksia vinkeistä!
No keväseen on vielä aikaa ja sitten näkee millaisia chilejä ulos vien, suurimman osan istutan kuitenkin kukkapenkkeihin, joten jatkuva siirtely ei onnistu.
Mutta harso kerroksia vaan suojaks.

Hapa_Nero

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - tammikuu 19, 2010, 00:37:45 ap
Monessa uudessa autossa on lasit UV-suojattu. Eli näppärä ja edukas konsti on käydä noutamassa liikkeestä uusi auto ja lyödä ruukut etupenkille totuttautumaan.  ;)

Muistakaa kuitenkin, että auton sisälämpötila saattaa nousta vaarallisen korkealle hellepäivinä. Tässä tilanteessa auttaa kun jättää kärryn tyhjäkäynnille ja ilmastoinnin asentoon "1"  ;) ;D

  ;D Ei hemmetti mikä kasvihuoneidea kerrostaloasukkaalle ;D
Ostaa vanhan Tatsunin, jotka ei tosiaan ole kalliita. Purkaa vain sisustan veks ja irroittaa kattopellin purkinavaajalla, siihen tilalle sitten ruuvaa sopivan palan pleksiä tms. Kippaa sisään kuorman multaa ja pysäköi laitoksen talon parkkikselle.
Satokautta saa pidemmäksi ottamalla tolppapaikan  ;D

No joo. Auttaako yhtään jos pitää taimia sisällä ikkunalaudalla koko kevään ennen ulos viemistä vai joutuuko siinäkin tapauksessa kasvit suojaamaan?