Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

jannes81

Kiitos vastauksista. Muista en niin hirveän huolissani ole, mutta tuo prikkinu huolettaa
. Mitä voisin tehdä?  Antaa kuivua kunnolla? Tuntuu ettei vaan kuivu vaikka en kastellut tosi pitkään aikaan.

Nuo Rocoton lehdet voi varmaan nyppiä irti, vai onko siitä mitään hyötyä?

Tuo kasteleminen vaatii kyllä pikkaisen opiskelua ja kärsivällisyyttä.


jaolsten

Anna kuivua. Älä vaan nypi lehtiä, sillä siten haihtuminen hidastuu entisestään.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Chilijamppa

Vanhempi Lemon drop alkaa muistuttamaan lähinnä risua..Onkos Lemon dropin ominaisuutena kellastuttaa ja pudotella alimpia lehtiään?

Kasvi kukkii ja tuottaa satoa, mutta tommonen lehtien pudottelu kummastuttaa. ???

Feint

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - heinäkuu 11, 2013, 16:58:56 ip
Vanhempi Lemon drop alkaa muistuttamaan lähinnä risua..Onkos Lemon dropin ominaisuutena kellastuttaa ja pudotella alimpia lehtiään?

Kasvi kukkii ja tuottaa satoa, mutta tommonen lehtien pudottelu kummastuttaa. ???


Mulla ainakin tippuu Lemon Dropeista alimpia lehtiä mullassa ja bubblerissa. Kellastuvat ja irtoavat hiljalleen. Tuntuu käyvän toisessa C. baccatumissa sama, ehkä normaalia noille.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - heinäkuu 11, 2013, 16:58:56 ip
Vanhempi Lemon drop alkaa muistuttamaan lähinnä risua..Onkos Lemon dropin ominaisuutena kellastuttaa ja pudotella alimpia lehtiään?

Kasvi kukkii ja tuottaa satoa, mutta tommonen lehtien pudottelu kummastuttaa. ???


Lemon Drop on mystinen risu ja käsittämätön häkkyrä. Minulla se joskus kuivattaa kokonaisia oksia, mutta on muuten elinvoimainen ja joka päivä saa kerätä kourallisen satoa. Runko on paljas ensimmäiset 60cm, kaikki mitä tapahtuu, tapahtuu latvuksessa, joka onkin sitten oikeasti kunnon harakanpesä.

Anonyymi

Mikähän mun lemon droppeja vaivaa? Jotkut lehdet ovat tämän näköisiä.




Itse kallistuisin liika kastelun puoleen, vaikka mielestäni kastelen noita vain silloin kun roikuttavat lehtiään. Muissa chileissä ei ole vastaavanlaista oireilua. Ainoastaan lemon dropeissa ja nekin ovat eri puolilla kasvihuonetta.

JN

Apuva!

Kasvarissa oleva Hot Tomato aloitti nuupahtamisen muutama päivä sitten ja tänään huomasin rungon tyvessä olevan valkoista"hometta"

Onko tämä juurimätä? Vai mikä?
Tarttuuko se muihin saman laatikon kasveihin?

JN


PP

Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - heinäkuu 12, 2013, 18:43:42 ip
Mikähän mun lemon droppeja vaivaa? Jotkut lehdet ovat tämän näköisiä.

Itse kallistuisin liika kastelun puoleen, vaikka mielestäni kastelen noita vain silloin kun roikuttavat lehtiään. Muissa chileissä ei ole vastaavanlaista oireilua. Ainoastaan lemon dropeissa ja nekin ovat eri puolilla kasvihuonetta.


Lähes varmasti ei vaivaa mikään. Lemon Drop tykkää tunnetusti kellastaa ja varistaa lehtiä vaikka kaikki olisi kunnossa-

Raumala


Pirunpalko

Lainaus käyttäjältä: PP - heinäkuu 09, 2013, 21:30:27 ip

Vahva mäntysuopa useaan kertaan voi tehdä ainakin nuo lehtivauriot. Narangan vaurio näyttää oudommalta muttei oikein punkkien tekosilta sekään. Voi olla kirvojen ja mäntysuovan yhteisvaikutusta.


Oikeassa olit, kiitoksia. Samalla menolla olisin tappanut chilit liialla vedellä ja mäntysuovalla, eikä ötököistä olisi ollut tietoakaan. Ehkä tässä vielä saadaan jokunen chili kypsäksi asti  :D

ChIlIDoG

Mistähän mahtaa johtua Cajamarcan podien pehmentyminen ja kurttuun meneminen ennen kypsymistä? Saman teki viime vuonnakin. Lannoitteena Nutriforten tomaatti-mansikka + kalsium. Annostus purkin ohjeen mukaan. Kasvi viime vuotinen ja sillon sai PK:ta. Turpeessa kasvaa.

Raumala

heinäkuu 15, 2013, 23:54:05 ip #1472 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 16, 2013, 00:00:54 ap käyttäjältä Raumala
Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - heinäkuu 15, 2013, 19:24:15 ip
Mistähän mahtaa johtua Cajamarcan podien pehmentyminen ja kurttuun meneminen ennen kypsymistä? Saman teki viime vuonnakin. Lannoitteena Nutriforten tomaatti-mansikka + kalsium. Annostus purkin ohjeen mukaan. Kasvi viime vuotinen ja sillon sai PK:ta. Turpeessa kasvaa.


Mulla teki samaa Cajamarca keväällä. Nyt rupeaa kohta kypsymään toinen kierros podeja, mielenkiinnolla odotan miten käy. Lisäsin kastelua, suojasin mustat ruukut suoralta auringonpaisteelta etteivät kuumentaisi juuria.

Tuolta löytyy kanssa juttua asiasta:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=13810.0

sorrii

Cajamarca [tylppäversio Fataliilta] tuntui viihtyvän aika kylmässä, eli ulkona Suomen kesässä ...
Mä elättelin edellistalven yli yhtä kotona lämpimässä enkä saanut kotioloissa siitä satoa tulemaan: hirmuista kasvua vain ja lattian peitoksi kukkia päivittäin. Sitten kyllästyneenä siirsin sen kesäksi reunoilta rei-itettyyn ämpäriin passiivihydroksi [hempy bucket] ja vein ranchilleni ulos aurinkoon. Kunnon auringossa ja viileämmässä ilmassa alkoi podia tulla vauhdilla. Mun tapauksessa se kasvi joutui elämään pitkiä aikoja pelkällä sadevedellä ja tuli tiet hyvin pieniä hedelmiä:
Tuohon ämpäripassiivihydroon sai annettua ravintolitkua vain ~2 litraa kerralla, ja kun sattui niitä sadepäiviä aika tiuhaan en jaksanut vanhalle raakille jatkuvasti tarjoilla lannoitetta. Jäi vaan näppituntuma, että se viihtyi samantapaisissa oloissa kuin rocotot! Vuoristostahan on kait Cajamarcankin alkuperä ...

Tuollasia pehmeitä podeja mä olen saanut liian lämpimässä joskus.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

fly

Tietoa ei cajamarcan käyttäytymisestä ole mutta tässä iomia havaintoja:
Viime vuonna aerossa kävi niin, että aluksi kaikki näytti hyvältä mutta sitten oksat alkoivat kasvaa alaviistoon ja podit pehmenivät kypsyessään.
Toinen vieressä ollut ebbiversio kasvoi vähän normaalimmin mutta podeja tuli heikommin ja suurin osa niistäkin pehmeni.
Nyt cajamarcat kasvavat pikkukasvarissa, joka on kuumempi kuin viime vuotinen iso kasvari. Ovat kasvaneet huomattavasti paremmin kuin viime vuonna ja podeja on todella paljon. Tällä hetkellä kaikki näyttää vielä hyvältä mutta yhtään podia ei ole vielä kypsynyt.
Oma analyysini cajamarcan osalta on tällä hetkellä sellainen, että se tarvitsee riittävästi valoa. Ja tämä on vain mutua.
Lombardot puolestaan tuottavat vain pehmeitä podeja. Niitä on kahdessa kasvarissa ja sisällä ja kaikki ovat ihan pehmoisia ennen kypsymistä. Sen sielunelämää en ala enempää selvittämään, vaan poistan lombardon kasvatuslistalta jatkossa.

Raumala

Tänään keräsin 200 g. kypsiä Cajamarcoja, ei minkään näköistä nahistumista nyt onneksi.
Kastelua olen lisännyt ja mustat ruukut suojattu suoralta auringonpaisteelta. Mulla taisi johtua nahistuminen ruukun ja juurien lämpötilan noususta ja liian vähäisestä kastelusta... ehkä ?

ChIlIDoG

Täällä Cajamarcat korjaantui kun lisäsin hiukan nutriforten kasiumia kasteluveteen.

Chilivaari

Minähän epäilin jo 2010, että Cajamarca on kalkinsuosija, kalkkikivisessä vuoristossa kasvanut.
http://chilivaari.blogspot.fi/2010/07/mullan-ph-ja-muuta-spekulointia_18.html
Silloin paransin kitukasvuisuutta kalkilla, myöhemmin sillä on ollut edullinen vaikutus lehtien ryppyilemiseen. Chilit ovat erilaisia, kaikille ei sovi hieman hapan turve.


Mustaan ruukkuun paahtava aurinko taas teki nahistuneita podeja.
http://chilivaari.blogspot.fi/2012/05/alkaa-paistako-kasvienne-juuria.html


Joosia

heinäkuu 24, 2013, 21:38:20 ip #1478 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 24, 2013, 21:42:20 ip käyttäjältä lurban
Hehei arvon chilitoverit! :)

Muuttelin uuteen asuntoon ja huomasin takapihalla kahden nuoren vaahteran olevan pahasti härmän peitossa. Chilini meinasin samaiselle pihalle laittaa, joten pitäisikö minun kuumottua, vai onko kyseinen härmä tai härmät ylipäänsä edes chileissä viihtyvä?

Vielähän ei chilejäni siis mikään vaivaa, mutta en tämän parempaa topicia keksinyt.   8)

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: lurban - heinäkuu 24, 2013, 21:38:20 ip
Hehei arvon chilitoverit! :)

Muuttelin uuteen asuntoon ja huomasin takapihalla kahden nuoren vaahteran olevan pahasti härmän peitossa. Chilini meinasin samaiselle pihalle laittaa, joten pitäisikö minun kuumottua, vai onko kyseinen härmä tai härmät ylipäänsä edes chileissä viihtyvä?

Vielähän ei chilejäni siis mikään vaivaa, mutta en tämän parempaa topicia keksinyt.   8)


Härmä on aika nopea leviämään, joten mikäli se chiliin on tarttuakseen niin voi käydä niin, että ennen kuin huomaatkaan on jo tartunta tullut, ja hyvin nopsaa koko chili pilalla. Siihen en osaa vastata, että tarttuuko härmä chiliin, mutta sinuna en ottaisi riskiä.