Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Dethlock - heinäkuu 03, 2013, 12:47:26 ip
Siis Sorrii veikkaa typen puutetta ja Chilivaarin mielestä sitä on liikaa? Auts.

Noinhan siinä käy, kun ei kerro kaikkia asiaan vaikuttavia faktoja kerralla.
Esimerkiksi valoa pitää olla reilusti, jos haluaa satoa typpilannoituksella. Onko se etelä- vai kaakkoisikkunalla? Minkä kokoinen se on? Entä ruukun koko?
Odottelu on kyllä viisain toimenpide. Ei noita juuri voi ihminen kiirehtiä paitsi pitämällä lämmön korkealla ja valaistuksen runsaana. Ne vaikuttavat paljon enemmän kuin lannoitus. Valoahan nyt on tarjolla, mutta ei sekään riitä pohjoisella tai varjoisella ikkunalla - tai säleverhot kiinni.

Dethlock

heinäkuu 03, 2013, 15:11:27 ip #1441 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 03, 2013, 15:13:17 ip käyttäjältä Dethlock
Valoa saa ikkunasta ja loisteputkista, se tuskin ongelma.

Ruukku on 20cm Pauliina (3 litraa?), kasvi itse noin 70cm, leikelty alas aika säännöllisesti eli aika tukeva puska.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

Chilivaari

Kyllähän tuon pitäisi olla kypsä satoamaan, kun 25 cm korkeatkin ovat.
Jos se on pari kuukautta vanha ja 70 cm korkea ja vielä leikelty alas, on lähellä epäilys, että lannoitusta, erityisesti typpeä on ollut liikaa.
Katsopa tuota linkkaamaani saman ikäistä Cayennea. 25 cm ja kymmenkunta raakiletta, mutta ei ollut saanut lainkaan lannoitusta multaansa alkutaipaleellaan.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg41204#msg41204

Dethlock

No syytön minä siihen olen että kasvavat tuolla tahdilla.  >:(

Annostelu on ollut tuon GHEn mukaan ja EC pitäisi jäädä noilla annoksilla alle yhden. Kukkia on noissa pienemmissäkin ja pitäisi keksiä miten ne saa pysymään kasveissa. Mitään merkkejä övereistä tai muista ongelmista ei ole näkynyt paitsi mitä tuo yksi Naga alkoi saada keltaista länttiä lehtiinsä ja Lemon Drop muuttui spaghetiksi kun siirsin LEDin alta luonnonvaloon. Kumpikin korjaantui jo mutta nyt siis Cayenne hylkii kukkiaan ilman mitään kuivumis- tai muita oireita.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

jannes81

Moro

Mikähän voisi olla ongelmana Chocolate Jolokialla kun ei meinaa kunnolla Podia tehdä? Kaksi podia saanut aikaiseksi jo jonkin aikaa sitten ja olen koittanut manuaalipölytystäkin. Nyt kukat vain tippuvat. Olen antanut säännöllisesti nutri forten kastelulannoitetta puutarhasta saadun ohjeen mukaan eli ml/l. Lannoite on 13-7-19. Ovat parvekkeella eteläänpäin ja valoa on noin puolestapäivästä auringonlaskuun. Turve on alustana ja ämpärikokoisessa ruukussa ollut jo kk. Puska on kaksihaarainen ja n 70cm. Vieressä oleva 7pot täysin samoissa olosuhteissa, ja tekee podia kuin viimeistä päivää. Puskakin samankokoinen.

tomduud

heinäkuu 07, 2013, 11:21:31 ap #1445 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 07, 2013, 11:24:03 ap käyttäjältä tomduud
Kaksi erillistä ongelmaa (voi olla myös samasta asiasta kyse). Kasvihuoneessa majailee ko. chilit.

a) Tämä chili majailee altakastelu ruukussa. Lehdet on on muuttuneet tollaiseksi keltaraidalliseksi koko puskasta. Olisiko tuollainen efekti peräisin liiasta kastelusta? Otin nyt vedet tuolta ruukun vesisäiliöstä pois jotta saa kuivahtaa välillä, kun olen aina pitänyt tuolla vettä mahdollisimman paljon enkä ole välillä päästänyt kuivahtamaan kasvia. Lannoitteena on nutriforten tuplapurkki seoasta purkin ohjeen mukaisesti. Multana tässä ruukussa on jotain perus puutarhamultaa.

http://www.flickr.com/photos/98003128@N08/9229692674/

b) Tällaista vaivaa hieman joka ikisessä muussa chilissä jotka ovat autopotissa. PH oli autopotin tankeissa reilusti yli 7. Laskin ph:n vähän reiluun kuuteen. Muuten chilit näyttävän voivan hyvin ja kasvavan ok. Ötököitä en ole huomannut eikä lehdissä tms ole reikiä jne, ne vaan on tuollaisia laikukkaita. Nämä kasvaavat siis perliitti-taimimulta seoksesa (50%-50% suhteella), lannoitteena sama nutriforte ja ec näytti olevan vesitankissa 1.6-1.7 välimaastossa (kukitus suhteella menee nyt). Lajeina autopoteissa asustaa anuumeja(fresno, poblano) ja baccoja (champion).

http://www.flickr.com/photos/98003128@N08/9229691792/

edit: En sitten saanut img tagilla kuvia näkymään suoraan, joten linkit ohjaavat kuviin.

Chilivaari

Toisessa kuvassa ei vakavaa ongelmaa näy. Tuommoinen pieni värin vaihtelu lehdissä on monille lajikkeille normaalia. Saattaa se silti olla oire alkavasta puutostilasta.


Säiliöruukussa veden makuuttaminen tosiaan aiheuttaa liikaa märkyyttä chileille ja se aiheuttaa jonkun hivenaineen puutostilan, joka näkyy tuolla tavalla. Minä pidän säiliön tyhjänä useita päiviä ennen seuraavaa täyttöä - silloinkin vain puoleen väliin mittatikkua.

Feint

Mulla on Peruvian White Habanerossa samanlaisia läikkiä lehdet täynnä. Ilmeisesti jotain liikaa, jotain liian vähän? En oikein keksi onko saanut liian vähän typpeä(aika pitkään ollut kasteluvedessä GHE:n Micro ja Bloom, Grota vain vähän) vai kuitenkin liikaa :(

Sihijuoma666

Karanteeniosastolla majaileva Duke Pequin ei meinaa parantua..
Viimeviikolla löytyi seittiä ja mielestäni punkkikin siinä seitillä roikkui. Sai mäntysuopavettä niskaan aika roimasti. Nyt taas oli seittiä ympärillä mutta enemmän. Meinasin jo luovuttaa tuon kasvin suhteen mutta lähempi tarkastelu paljastikin asukiksi jonkun suuremman hämähäkin. Eiköhän tuo hämähäkki hoida punkit pois jos niitä edes oli? Jos olikin hämähäkin vauvva tuo punkiksi luultu roikkuja?

Quini

Duke on kyllä yksi tuholaisenkestoihme ainakin ollut meikäläisellä. Eli vaikka muissa olisi ollut mitä niin duke on ollut se johon ei ole iskenyt mikään. Eli mäntysuopasuihkuun vaan sitten jos luupilla oikeasti näkyy jotain tuottavaa. Hämikset on hyviksiä, eli eiköhän siinä verkossa ole ollut sen hämiksen ruuat vain.  :)

JN



Kuvassa Poblano. Onko aiheuttaja tauti, ötökkä vai kenties puutos?
Kasvi voi muuten hyvin ja podittaa hyvin ilman ongelmia.



Mikäköhän tämä on tai siis lähinnä minkä toukka?

Pirunpalko

Jostain eksyi kirvoja parvekkeelle chilien kimppuun. Muutamien mäntysuopasumutusten jälkeen kirvat ovat vähentyneet, mutta aina tulevat jostain takaisin. Tätä vuoropäivinä suihkuttelua on nyt kohta parisen viikkoa jatkettu ja uusia ongelmia tuntuu ilmenevän. Puskat ovat sen verran isoja, ettei mitenkään enää saa sisälle kylppäriin ruodattua täydellistä suihkutusta varten.

Tuossa muutamat sivut aiemmin oli puhetta punkeista, ja alkaa epäilyttää, josko ko. paskiaiset olisivat lyöttäyneet kimppaan punkkien kanssa syödäkseen mun kasvit. Vai voiko vahinko johtua 5-7%:en mäntysuopaliuoksen käytöstä?

Bolivian Rainbowt ja Barbere Coffee Brownit ovat pysyneet terveinä ja Starfishistä tapasin vain muutaman kirvan.

Habanero Sebaco, Naranga, Black Scorpion Tongue ja mysteeri chili ovat kaikki sitten kärsineet jostakin vahinkoa. Eli lehdet rypistelee ja alkavat ruskettua reunoista ja keskeltä.


Narangan varresta.


Habaneron lehti.


Mysteryn lehti (ja pienoinen podi).




Raumala

Lainaus käyttäjältä: JN - heinäkuu 09, 2013, 14:05:43 ip


Kuvassa Poblano. Onko aiheuttaja tauti, ötökkä vai kenties puutos?
Kasvi voi muuten hyvin ja podittaa hyvin ilman ongelmia.



Mikäköhän tämä on tai siis lähinnä minkä toukka?


Oiskohan tuo eka kalsiumin puutteesta aiheutunut latvamätä ?
Täällä juttua vastaavasta:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=13810.0

Jälkimmäinen voisi olle ehkä kilpikirva.

Ihan vaan veikkauksia.  ???

PP

Lainaus käyttäjältä: Pirunpalko - heinäkuu 09, 2013, 20:51:33 ip
Tuossa muutamat sivut aiemmin oli puhetta punkeista, ja alkaa epäilyttää, josko ko. paskiaiset olisivat lyöttäyneet kimppaan punkkien kanssa syödäkseen mun kasvit. Vai voiko vahinko johtua 5-7%:en mäntysuopaliuoksen käytöstä?


Vahva mäntysuopa useaan kertaan voi tehdä ainakin nuo lehtivauriot. Narangan vaurio näyttää oudommalta muttei oikein punkkien tekosilta sekään. Voi olla kirvojen ja mäntysuovan yhteisvaikutusta.

Pirunpalko

Lainaus käyttäjältä: PP - heinäkuu 09, 2013, 21:30:27 ip

Vahva mäntysuopa useaan kertaan voi tehdä ainakin nuo lehtivauriot. Narangan vaurio näyttää oudommalta muttei oikein punkkien tekosilta sekään. Voi olla kirvojen ja mäntysuovan yhteisvaikutusta.


Toivotaan näin, suihkutellaan välillä ihan vedellä ja jatketaan kirvojen myrkyttämistä parin päivän päästä uudestaan. Enköhän mä tänne palaa uusin kuvin, jos oireet pahenee. Kiitokset!

jannes81

Vähän kysymyksiä kuvien kera. Ensin rocotosta. Onko lehdet normaalit? Majailee turpeessa ja on saanut joka kastelulla nutriforten kastelulannosta annoksella ml/l





Sitten Herculenaum Pompeii, tai sellaisena mulle annettiin. Majailee mullassa ja vähemmän nutrifortea saanut kun oli liian märkä altakastelusta ja pelkkää vettä käytin aluksi. Nyt hieman antanut lannoitetta. Alkanut mielestäni tulla outoa tummentumaa oksiin ja lehtiin yläpäässä.



Sitten Aji Fantasy, jossa aluksi kuoli kaikki kasvupisteet, mutta nyt nuo alempana kasvavat jo mutta hieman nahistuneen näköisiä on. LAtvatkin ovat hieman terveemmän oloisia kyllä. Olen suihkutellut vedellä sen jälkeen kun ajattelin jotain ötökkäongelmaa. On myös mullassa ja altakastelussa. Pääsi vähän aikaa sitten ensimmäistä kertaa kunnolla multa kuivumaan. Nutrifortea myös silloin tällöin annettu nyt.



Sitten prikkinu joka kuolee pystyyn pikkuhiljaa. Aluksi myös taisin kastella liikaa. On mullassa ja altakastelussa. Olen suihkutellut ja antanut ihan hiukan nutrifortea, kun en ole tiennyt mikä sitä vaivaa.




JA vielä. Onko nämä jonkin ötökän tekosia?



Monia kasveja voi toki vaivata jokin amatöörivirheen tuotos, esim liikakastelun takia. On ensimmäiset kasvini. Ja ennen Chilejäkään ei paljon ole mitään tullut kasvateltua. Onhan tossa parvekkeella toki hyvävointisiakin yksilöitä.





jaolsten

Kaikkiin veikkaisin liikakastelua.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

PP

Viimeisssä kahdessa kuvassa lehdissä on mekaanisia vaurioita. Ei ole syöty.

bobster

Mietoja auringonpolttamia? Mulla samanlaisia Pink habanerossa ja laitoin ne auringon piikkiin.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Jani M

Rocotoissa vanhimmasta päästä lehdet tyypillisesti kuolee tuolla tavoin ja putoaa pois.