Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

chipe

toukokuu 11, 2015, 13:37:45 ip #2220 Viimeisin muokkaus: toukokuu 11, 2015, 13:57:12 ip käyttäjältä chipe
Lainaus käyttäjältä: J.V - toukokuu 10, 2015, 22:48:21 ip
Mikähän mahtaa Caramel Bhut Joloakiaa vaivata kun tuomoisia vaaleita kohtia lehdissä?

Mulla on jossain chinenseissä ollut osapuilleen samanlaista oiretta mutta ovat tainneet enimmäkseen jo toipua. Itse ainakin epäilin lannoitusongelmaa mutta enpä osaa paremmin veikkailla mitä oli liikaa tai liian vähän. Liikaa typpeä olen ainakin itse epäillyt kun nuo lehdet näyttävät ikäänkuin kasvaneen liikaa lehtisuonien välissä niin että ovat rypyllä.

Joku viisaampi voisi kommentoida niin tiedän samalla itsekin mikä siinä luultavasti oli :).

Edit: Puutosoireet-ketjua jos katsoo niin keltaisiin laikkuihin osuisi ainakin nämä:

Lainaus
Magnesiumia liian vähän:

-Puutos näkyy ensin alalehdissä
-Lehtivihreä häviää lehtisuonien välistä joihin muodostuu keltaisia laikkuja
-Lehtien reunat käpertyvät ylöspäin
-Kukinta myöhästyy ja kukkien väri on haalea
-Märkä, kuiva ja hapan maaperä edistää puutosoireita
-Runsas kali- ja kalsiumpitoisuus edistävät puutosoireita

Mangaania liian vähän:

-Puutosoireet muistuttavat raudan puutosoireita, mutta esiintyvät lievempinä
-Lehtisuonien väliin ilmestyy keltaisia laikkuja, mutta lehdet eivät kellastu kokonaan kuten raudan puutteessa
-Kasvualustan emäksisyys lisää puutosalttiutta

Sinkkiä liikaa:

-Liikamäärä aiheuttaa lehtien laikkuisuutta

Booria liikaa:

-Kasvit ovat erityisen herkkiä liialle boorille
-Lehtien reunat vetäytyvät kurttuun
-Lehdet muuttuvat laikkuisiksi
-Liika boori tuhoaa helposti kasvin_!

Tuossa nyt sitten näkyy heti tuon listan suurin ongelma. Siellä on pari potentiaalista mitä voisi olla liikaa ja pari joita voisi olla liian vähän. Ja kun nuo kaikki on samassa lannoitteessa niin sitä on sitten paha tietää pitäiskö antaa lisää vai vähentää ::).

Magnesiumin puutteessa mainittua lehtien käpertymistä ylöspäin ei ainakaan mulla ollut mitenkään selvänä. Boorin liiallisuudessa mainitaan lehtien reunojen kurttuisuus ja tuossa nyt on jonkinmoista kurttua vähän koko lehdessä. Hiukka vaikea on arpoa tuonkaan perusteella.

sorrii

LainausEttä jos ei kasvin venähtäminen haittaa niin voisi tuo kait ilman katkomistakin tuosta ihan piristyä. Huonokuntoiset lehdet tuo nyt varmaan pudottaisi joka tapauksessa aika piakkoin.

Mä olen aina vierastanut korkealle kasvavia kasveja. Niitähän baccatumeista tulee itäikkunoilla ja parvekkeella. Olen itse ajatellut että oksat jotka kasvaa kattoon ovat ihan turhia ... Näyttäähän niihin kuitenkin podejakin tulevan joskus ..

Monilla lajeilla kasvi haarautuu sitten tehokkaasti kun katkoo, mutta ei aina. Yhden Starfsihin kanssa kävin toivottoman taistelun toissa kesänä, kun se vaan aina kasvatii uuden samanlaisen yksihaaraisen oksan kattoon asti, vaikka leikkasin poikki varmaan 3 kertaa kesän aikana ...  :-\ .. Ei paljon tullut satoa, juu ...

Toisena ääripäänä Aji Cristal parvekkeen ebbissä kasvatteli kyllä niin hienosti haaroja ja kokonaan uusia oksia juuresta asti, kun sitä katkoin: Se kannatti!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chipe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 11, 2015, 14:50:01 ip
Mä olen aina vierastanut korkealle kasvavia kasveja. Niitähän baccatumeista tulee itäikkunoilla ja parvekkeella. Olen itse ajatellut että oksat jotka kasvaa kattoon ovat ihan turhia ... Näyttäähän niihin kuitenkin podejakin tulevan joskus ..

Mullahan on nyt tavoitteena nimenomaan sellaiset baccat jotka kasvaa metrin puolitoista "hukkakeppiä" ja haarauttaa vasta sitten pöheikön kasvarin kattoon, hyödyntäen sen tilan mikä chinenseiltä jää. Starfish toimi noin erittäinkin hyvin viime vuonna. Se valloitti kasvariin päädystä yläosat mukavasti ja satoa tuli ihan riittämiin.

Nyt on sitten vastaavalla mallilla tökitty muitakin baccoja chinensejen väliin kasvamaan niin että jos ne ei jostain syystä venykään kunnolla vaan alkavat haarautumaan tai tavoittelemaan leveyskasvua alaosista, oon pulassa :).

Amppeleihin verrattuna nuo on kuitenkin paljon kätevämpi tapa hyödyntää kasvarin yläosia. Amppeleissa on kuitenkin se ruukun kokoinen täysvarjo yhdessä kohtaa, ne tekee aika paljon painoa kattorakenteille, niitä joutuu kastelemaan erikseen, ja sitten niihin tökkii päätänsä ja ne valuttelee liikavesiä allaolijoitten päälle. Ja harva chili kasvaa sellaisessa oikealla tavalla rönsyillen.

Jos pituuskasvu on ongelma, tee siitä etu :).

chipe

Mitähän tämä vaaleanruskea nysty on rocoton varressa kun jatkuu varsin ylös sivuhaaroihin asti?

Hornet

Lainaus käyttäjältä: chipe - toukokuu 11, 2015, 13:26:24 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 11, 2015, 11:46:42 ap
LainausEthiopian Peppertree, n 90 cm, on ruvennut riiputtamaan/käpristämään lehtiään sekä keski-yläosan lehtiin on tullut ruskeita läikkiä.

Kylläpä mun ensisijainen diagnoosi on vähäinen valo yhdessä liiallisen lannoituksen kanssa...

Liikaa tai vääränlaista lannoitusta itekin veikkaisin kun noissa lehtisuonissa näkyy selvää rakkulaa ja niiden väliltä on sitten lehdet ruskettuneet.

Latvassa taitaa kuitenkin pienet uudet lehdet olla ihan hyvässä kunnossa jos tuosta nyt oikein näen? Että jos ei kasvin venähtäminen haittaa niin voisi tuo kait ilman katkomistakin tuosta ihan piristyä. Huonokuntoiset lehdet tuo nyt varmaan pudottaisi joka tapauksessa aika piakkoin.

Lisävaloa ei tosiaan ole, siirsin kasvin ihan ikkunaan kun ensimmäiset oireet näkyivät. Ylimmät uudet lehdet ovat myös hieman kärsineen oloisia. Jossain lehdissä on vähän noita näppylöitäkin, jos lannoitus on ollutkin liikaa, EP:stä ei ole aiempia kokemuksia. Annetaanpa olla tuossa, ehtii sen katkoa myöhemminkin jos ei tokene, kiitoksia vinkeistä.

sorrii

LainausJos pituuskasvu on ongelma, tee siitä etu :)

Toki kasvihuone on vähän eri juttu kuin asuinhuone jossa ei katosta paljon aurinko paistele :D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: chipe - toukokuu 11, 2015, 18:20:13 ip
Mitähän tämä vaaleanruskea nysty on rocoton varressa kun jatkuu varsin ylös sivuhaaroihin asti?

En tiedä, mulla on ollut samanlaista rocotoissa enkä oo huomannut sen kasvia haittaavan.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

chipe

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - toukokuu 15, 2015, 08:17:23 ap
En tiedä, mulla on ollut samanlaista rocotoissa enkä oo huomannut sen kasvia haittaavan.

OK, ehkä se sitten ei ole kovin vakavaa...

Jotain sienitaudin tapaista olen tässä vähän epäillyt mutta ei mitään hajua näyttääkö ne tuolta.

unenkuva

Minusta tuo näyttää sille kun varsi yrittää kasvattaa uusia juurien lähtöjä. Tokkiinsa voin olla väärässäkin, viisaammat korjatkoon

chipe

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - toukokuu 15, 2015, 23:57:29 ip
Minusta tuo näyttää sille kun varsi yrittää kasvattaa uusia juurien lähtöjä. Tokkiinsa voin olla väärässäkin, viisaammat korjatkoon

Muutoin olisin veikannut sitä mutta kun samaa jatkuu vielä oksanhaaroista eteenpäinkin. Ei kait se nyt yritä juuria tehdä lähes latvaan...

Hubert

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - toukokuu 15, 2015, 23:57:29 ip

Sama tuli mulle ekana mieleen, koska tomaatit ovat joskus kasvatelleet varsijuuria yli metrin korkeudelle asti. Mutta eivät nuo kyllä juurilta näytä. Voivat olla ihan chilin omaa puutumaa, kasvuhäiriöitä, sientä, jonkin sortin varsiödeemaa tai agribakteerin aiheuttamia kasvaimia. Jos kasvi voi muuten hyvin, niin turha niistä kai on huolta kantaa...

Mirka

Apua, parvekechileissä on ötököitä!!   :-\

Yritin ottaa kuvia dokumentiksi tilanteesta. Klikkaamalla kuvat saa isommiksi. Niissä on siis merkkejä liikalannoituksesta. Mutta nyt sen lisäksi bongasin tuommoisia vaaleita, muutaman mm. pituisia toukkia lehtien alapinnoilta. Ovat iskeneet lähinnä annuumeihin. Yksittäinen siivekäs samanlainen kermanvärinen ilmeisesti aikuinen yksilökin löytyi, en saanut kuvaa siitä. Alemmassa kuvassa lehdessä on myös multaa. Mutta kärjessä näkyy sitten isompi toukkainvaasio. Kasvupisteet ovat ainakin vielä kunnossa, enkä bongannut mitään seittejä.

Osaisiko joku tällä kuvauksella kertoa mitä nuo paskiaiset ovat ja miten niistä pääsee eroon?

sorrii

Luulen nähneeni kirvan-> Tyhjät valkoiset kuoret.

Itsellä on montakin kertaa ollut kahtakin elikkoa kerralla! Ripsiäinen tulee mieleen lehdistä...

Spruzitttt!!! Pari kertaa viikon välein..
Ulkoilu tuulisella ja sateisellakin säällä toimii aika luonnollisesti myös, ehkä   ;)

Mirka

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 18, 2015, 13:11:40 ip
Luulen nähneeni kirvan-> Tyhjät valkoiset kuoret.

Itsellä on montakin kertaa ollut kahtakin elikkoa kerralla! Ripsiäinen tulee mieleen lehdistä...

Spruzitttt!!! Pari kertaa viikon välein..
Ulkoilu tuulisella ja sateisellakin säällä toimii aika luonnollisesti myös, ehkä   ;)

Kiitos vastauksesta! Tutkailin lisää asiaa netin ihmeellisestä maailmasta, ja luulen, että tuo ripsiäinen olisi se oikea diagnoosi. Lehdissä on nimittäin tuommoista hopeanharmahtavaa. Lisäksi paskiaiset majailevat lehtien alapinnoilla. Selkeitä toukkien paskakertymiä en tosin bongannut. Aion tutkailla vielä tänään lisää kasveja.

Jatkokysymyksinä seuraavaa: Tehoaako tuo Spruzit ripsiäisiin? Mäntysuovalla (ja siihen mukaan vielä rapsiöljyä?) voisi ilmeisesti aloitella? Ymmärsin, että nuo paskiaiset eivät olisi kovin vaarallisia kasvuvaiheessa oleville kasveille enää? Ai niin, ja kuinka helposti ne nyt leviävät tänne sisälle, missä osa kasveista vielä majailee? Suihkutanko sisäkasvit samalla kun nuo parvekkeella olevat? Pahoittelut kyselyiästä ja iso kiitos jos joku jaksaa vastailla  ;D

jsompinm

Mulla on ollut tässä jo vuosia ongelmaa ripsiäisten kanssa. Nyt näyttää siltä että invaasion saa edes jotenkin taltutettua neem-öljyllä. Sen toimintamekanismista on monenlaista tietoa, mutta tuntuu toimivan, tosin mikään pika-apu se ei ole. Olen nyt ottanut tavaksi suihkutella lehdet kauttaaltaan noin kerran viikossa ja ei ole ripsiäisiä näkynyt pitkään aikaan. Pieneen sumutuspulloon noin 10 tippaa neem-öljyä ja vaikka astianpesuainetta tai muuta emulgaattoria.

[quote author=Mirka link=topic=6910.msg312674#msg312674 date=1431954487
Kiitos vastauksesta! Tutkailin lisää asiaa netin ihmeellisestä maailmasta, ja luulen, että tuo ripsiäinen olisi se oikea diagnoosi. Lehdissä on nimittäin tuommoista hopeanharmahtavaa. Lisäksi paskiaiset majailevat lehtien alapinnoilla. Selkeitä toukkien paskakertymiä en tosin bongannut. Aion tutkailla vielä tänään lisää kasveja.
[/quote]

Mirka

Kiitti vinkistä! Suihkutan paskiaiset tänään mäntysuovalla kun sitä on kotona. Seuraavaksi sitten ostamaan tuota neem-öljyä.

Jame

Lainaus käyttäjältä: Mirka - toukokuu 18, 2015, 18:41:25 ip
Kiitti vinkistä! Suihkutan paskiaiset tänään mäntysuovalla kun sitä on kotona. Seuraavaksi sitten ostamaan tuota neem-öljyä.

Kyllä ne Spruzitiakin tottelevat.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

San-M

Lainaus käyttäjältä: Mirka - toukokuu 18, 2015, 16:08:07 ipYmmärsin, että nuo paskiaiset eivät olisi kovin vaarallisia kasvuvaiheessa oleville kasveille enää?

Viime syksynä ripsiäiset popsi mun annuumit niin huolella että toinen kuoli ja toinen tekee kuolemaa nyt. Ripsiäisinvaasio oli kyllä pitkälle edennyt ennenkun ryhdyin toimiin.

jusssi

Aji Fantasyni on kärsinyt jo ainakin kuukauden kuivista ja kovista lehdistä, sekä pysähtyneestä kasvusta. Mikäköhän sitä vaivaa?
Kasvi asuu NFT:ssä. Elukoita ei näy. Lannoitteena olen käyttänyt puutarhan kesää, hieman alle täällä jaellun ohjeen.
Kasvi asuu nyt ulkona, mutta aloitti oireilun jo sisällä ollessaan.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: jusssi - toukokuu 19, 2015, 21:21:25 ip
Aji Fantasyni on kärsinyt jo ainakin kuukauden kuivista ja kovista lehdistä, sekä pysähtyneestä kasvusta. Mikäköhän sitä vaivaa?
Kasvi asuu NFT:ssä. Elukoita ei näy. Lannoitteena olen käyttänyt puutarhan kesää, hieman alle täällä jaellun ohjeen.
Kasvi asuu nyt ulkona, mutta aloitti oireilun jo sisällä ollessaan.

Vaivaan en osaa kommentoida, mutta suosittelen hankkimaan pH- ja EC-mittarit. Kun saat mitatut lukemat, moni osaa varmasti paremmin kertoa, mikä sitä vaivaa. ::)