Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

linker

Kyllä kuukaudessa pitäisi kasvua ja vahvistumista tapahtua jonkin verran enemmän.
Laitoin jallu siemenet itämään kaktusmultaan, ja koulinnasta noin viikon kuluttua jo aloin antamaan
kerran viikossa PK-lannoitetta.

Pitipä hakea kuvat eri vaiheista, ja ladata samaan kuvaan jotta sia käsityksen miten omat jallut etenee:

ja tätä kirjoittaessani jalluissa ekaa podin alkua ja korkeus 40-50 cm

Chillyone

Tähän tarvitsis vähän jeesiä. Ensimmäinen kasvattamani Roco, jonka sain fataliin yllätyspussista. Eli tarkkaa lajiketta ei ole tiedossa. Toivottavasti ainakin podeista joskus tunnistaa. Alalehtiin ilmestyi ensin keltaisia täpliä, jotka pikkuhiljaa laajeni. Nyt alalehdet on melkein kokonaan keltaisia. Lannoitettu BioGrow:lla ja merileväuutteella. Merilevää aika laimeasti ja Grow:ta menee kohtuullisesti. Ei kuitenkaan mitään maksimeja. Kasvaa turve/multa sekoituksessa 250w natikan alla ja lämmöt on jotain 26-28 välillä. Alle 28 kumminkin. Taitaa olla Rocolle hiukan liian kuuma? Magnesiumin puutetta epäilisin itse ja kävinkin jo Mg-sulfaattia hakemassa. Suihkuttelin sitä lehdille 1/2 teelusikallista/litra annostuksella laitoin tujauksen myös edellisen kastelun yhteydessä. Ei tuo ainakaan vielä ole kovin vakavasti päässyt leviämään, mutta ylemmässä lehtiparissakin on pienenpieniä vaaleita täpliä, kun katsoo valoa vasten. Kasvu muuten on ihan hyvää ja nuppujakin on jo ilmestynyt, mutta pitäis tuo saada hoidettua kuntoon ennen kesää. Googlettamalla magnesium deficiency, tulee aikas saman näköistä jälkeä. Voisko joku kokeneempi vielä varmistaa?

Wahi

maaliskuu 10, 2011, 14:56:44 ip #262 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 10, 2011, 15:06:00 ip käyttäjältä Wahi
Taas kysymyksiä. Mikä mahtaa olla thai/rawit:n vaivana? Ripsiäinen tahi joku muu örkki? Ja miten selvitän ongelman. Vai onko tuo palanut auringossa tai jotain? Mullan olen aina desinfioinut ja en ole nähnyt kasveissa mitään sinne kuulumatonta liikettä mutta voihan örkit olla peräisin kaktuksista tai lihiksestä.

http://img199.imageshack.us/img199/8250/tsili1.jpg

http://img607.imageshack.us/img607/417/tsili2.jpg
Tossa kuvassa näkee myös viereisen lehden vaalen läikän, mikä ikinä onkaan?

On myös vähän tuommoisia vaaleita läikkiä:
http://img18.imageshack.us/img18/1954/tsili3.jpg

Ja miksi kaikki roikuttavat lehtiä vaikka eileni llalla saivat vettä (kastelen aika harvoin) Rainbow kukkaravinteella terästettynä:
http://img12.imageshack.us/img12/1681/tsili4.jpg

Paljon hypetettyä Puutarhan kesää en ole löytänyt (vinkkejä otetaan vastaan) joten olen käyttänyt Rainbown kukkaravinnetta NPK 5-1-7. http://www.omatmerkit.inex.fi/default.asp?viewID=1474&productID=1386 Muutaman viikon olen kastellut tuolla terästetyllä vedellä ja silloin tällöin vähän suihkutellut päälle. Johtuisiko lehtien roikkuminen ja oudot täpläkuviot tuosta mahdollisesti epäsopivasta lannoitteesta?

EDIT: Ahaa! Pienen tutkiskelun jälkeen löysin viereisestä lihansyöjäkasvista pientä seittiä ja hämähäkkimäisen otuksen (vihannespunkki?), voiko olla että se on jotenkin päässyt chilien kimppuun vai onko vain sattumaa?

Jan

maaliskuu 15, 2011, 15:44:37 ip #263 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 15, 2011, 15:47:11 ip käyttäjältä Jan
Tällaisia valkoisia laikkuja on ilmestynyt muutamaan annuumiin. Voisikohan tuo olla vain kalkkijämiä hanavedellä suihkuttelusta, vai voiko kyseessä olla jotain vakavampaa? Koitin selailla, mutta ihan vastaavaa en löytänyt. Lannoittanut olen puutarhan kesällä 1ml/l, joten liikalannoitukseen en oikein usko. Kastellut olen lehtien alkaessa roikkumaan (tai joskus hieman ennakoiden ruukun painoa kokeilemalla). Valona 250W ESL (ikkunalaudalla loisteputkien ja auringon valossa vastaavaa ei ole esiintynyt). Minkäänlaisia öttiäisiä en ole havainnut ja kasvit tuntuvat kasvavan muuten ongelmitta ja tekevät satoakin.

Edit: Tuo valkoinen lähtee pois kynnellä raapimalla, mutta on kyllä suht tiukasti lehden pinnalla kiinni. On siis kuitenkin pinnalla eikä ole "läpäissyt" lehteä. Tuota löytyy sekä lehtien ylä, että alapinnoilta.

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: Jan - maaliskuu 15, 2011, 15:44:37 ip
Tällaisia valkoisia laikkuja on ilmestynyt muutamaan annuumiin.
Edit: Tuo valkoinen lähtee pois kynnellä raapimalla, mutta on kyllä suht tiukasti lehden pinnalla kiinni. On siis kuitenkin pinnalla eikä ole "läpäissyt" lehteä. Tuota löytyy sekä lehtien ylä, että alapinnoilta.

Kirvannahkoja, torjuntaa kehiin
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Jan

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - maaliskuu 15, 2011, 23:07:34 ip

Kirvannahkoja, torjuntaa kehiin

No mistä hemmetistä niitä pirulaisia on tänne keskellä talvea eksynyt? Täytynee olla se kaupan basilika. Oli sitten viimeinen kerta, kun ostan kaupasta tuoreita yrttejä. Chiliwikin mukaan kirvat pitäisi suht helposti nähdä paljaallakin silmällä, mutta mitään hyönteisen tapaistakaan en ole kasveissa havainnut. Voiko olla joku muu syy, joka tuollaista aiheuttaisi?

Ei nimittäin viitsisi turhaan ryhtyä myrkyttelemään, kun satoa on kypsymässä.

Jos ei kellään muita ideoita tuon aiheuttajasta ole, niin pitänee lueskella noita öttiäisen torjuntaketjuja ja miettiä millä pääsen noista helpoimmin eroon ilman sadon tuhoamista.

sorrii

KAupan basilikasta lähti mulla kolmas maailmansota viime keväänä! Kirvoja pitäisi kyllä näkyä: jos noi olisi niitä nahkoja niin luulisi nähneen sellaisia lentävi pieniä hyttysiä. Kukinnoissa, nupuissa, uudessa kasvussa, lehtien alapinnolla niitä pitäisi vilistää ... tai ryömiä/madella..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jan

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 16, 2011, 02:23:14 ap
KAupan basilikasta lähti mulla kolmas maailmansota viime keväänä! Kirvoja pitäisi kyllä näkyä: jos noi olisi niitä nahkoja niin luulisi nähneen sellaisia lentävi pieniä hyttysiä. Kukinnoissa, nupuissa, uudessa kasvussa, lehtien alapinnolla niitä pitäisi vilistää ... tai ryömiä/madella..

Joka puolelta olen katsellut ja juuri katselin ihan valon kanssa, mutta mitään liikkuvaa ei näy. Tuota on tosiaan ollut jo pari viikkoa noissa annuumeissa. Välillä enemmän ja välillä vähemmän. Nyt taas enemmän, niin ajattelin kysyä. Jotain öttiäisiä toki ensin itsekin epäilin, mutta juuri mitään muita oireita noiden valkoisten kiteiden lisäksi ei ole, joten en hirveän huolissani ole ollut. Ehkä pientä lehtien roikuttelua on esiintynyt silloin, kun noita kiteitä on ollut paljon, mutta ihan omillaan ovat toipuneet. Ymmärtääkseni kirvojen pitäisi parissa viikossa lisääntyä ilman torjuntaa siinä määrin, etten enää voisi olla niitä huomaamatta. Volisikohan joku tauti olla kyseessä?

Sinälläänhän niin kauan, kuin tuo on vain annuumeissa eikä aiheuta isompia ongelmia, niin olkoon, mutta jos tuo lähtee baccoihin tai chinenseihin leviämään, niin nuo "saastuneet" kasvit saavat saman tien hirttotuomion vaikka vain varmuuden vuoksi ja pravadopuikot uppoavat joka ruukkuun.

chilihardhead.fi

maaliskuu 16, 2011, 05:43:08 ap #268 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 16, 2011, 05:54:26 ap käyttäjältä chilihardhead.fi
Kyllähän kirvojen tosiaan pitäisi näkyä, kun tarkkaan katselee, mutta kyllä aika moni huomaa vasta nahat/tahmeatjätökset. Ihan mäntysuopa ja neemöljy linjalla itse olen näiden torjunnassa.
Jos nuo ihan kiteitä ovat ja kiinni lehdissä, niin sitten on lannoitus/kasteluongelma.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

chili_maestro

Ei tuo oikein kirvan nahoiltakaan vaikuta, jos mitään ylimääräistä elämää/liikettä lehdillä ei näy. Jos on kirvoja niin sokerimaista tahmeutta pitäisi löytyä lehdiltä ja lattialta.

Oma vahva veikkaukseni on ylilannoituksesta johtuva lannoitteiden kiteytyminen (kristalloituminen) lehtien pinnalle.
jätä lannoitus hetkeksi pois niin valkoisia kiteitä ei pitäisi enää muodostua.
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

aropupu

Habanero White Bullet (C. chinense)

löysin tästä topicista parikin hieman vastaavaa tapausta, arveluita tuon syystä en niinkään. Olen nähnyt vastaavaa chileissäni aikaisemminkin eikä se ole tuntunut juuri vaikuttavan kasvuun tai satoisuuteen, mutta kiinnostaisi silti tietää mitä tuo on. Kasvi on jokin aika sitten siirretty muutaman pienitehoisen energiansäästölampun alta 600W natikan alle ja alkanut myös saamaan ensimmäisiä lannoitteitaan (puutarhan kesä + merileväuute). Mielestäni olen ollut tarkka lannoittamisen kanssa ja koittanut antaa sitä kohtuudella, mutta toisaalta taisin tässä joku päivä antaa joillekin kasveille jaakontaikaa altakasteluna purkkien ja pönttöjen mentyä sekaisin, joten ihan hyvin tuo on voinut saada epähuomiossa överit jotain. Kastelen vain altakasteluna eivätkä kasvit koskaan jää veteen seisomaan sekä pääsevät myös säännöllisesti hieman kuivahtamaan joten liikakastelu on suunnilleen ainoa syy jonka voi laskea suorilta pois. 

Ja niin, tupakoin kyllä, että sekin mahdollisuus kait on.

???

MasaT

Tuon suihkuttelun kyllä lopettaisin. Lehdet vaikuttaa vihreiltä, että typpeä ainakin tulee riittävästi.
Jollet sitten vaihda isompaan ruukkuun, niin vesikuuri ja yksi pimeä päiväkin saattaisi auttaa. Jollain on auttanut.
Liian vähästä lannoittamastikastaan tuossa ei mielestäni ole kysymys.

MasaT

Ei tuo tainnutkaan olla niin isossa ruukussa.:) Kippaappa ruukku ylösalaisin ja katso juurien kunto. Jos näyttää huonolta, niin vaihda uusiin turpeisiin. Terveellä kasvilla on valkoiset juuret.:)

bluesman

Nyt tarttis infoa. Onko kellään ollut tällaista; kasvupisteet ruskettuvat ja kuivuvat. Olisko joku sienitauti?

Ilmiö on nyt kun oon tarkemmin tutkinut sekä turvechileissä että hydroissa olevissa. Viimeisin havainto on ämpäribubblerissa olevassa yli puolimetrisessä muutoin rehevässä Cili goronongissa. Veikkaan nyt itse jotain sienitautia mutta olis kiva selvittää mikä vaivaa ennekuin heitän kaikki kasvit kompostiin.
Vaiva on vain farmin kasveissa joten lannoite- tai hivenainepuutoksesta tuskin on kysymys.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: ChiliPola - maaliskuu 19, 2011, 09:44:57 ap
Kuinka iso ilmankosteus sulla on siellä farmilla ?  Liian iso ilmankosteus on seisovan ilman kanssa todella iso uhka kasveille.

2009 kaudella ei ollut kosteudenpoistajaa, eli flektiä joka puhaltaa nyt ja kaudella 2010 kosteuden pois ja ilma liikkuu kun on venttiili ovessa josta tulee sisään korvausilmaa. 2009 ja 2010 kausina ei ollut minkäänlaista vastaavaa ilmiötä. Eikä ole iskenyt kaikkiin kasveihin.

InkRose

maaliskuu 26, 2011, 11:57:36 ap #275 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 26, 2011, 12:07:36 ip käyttäjältä InkRose
Mitään ötöjä en ole tuolla nähnyt (harsosääskiä ei lasketa, niitä pörräilee muutama aina välillä) eivätkä vahingot ole kovin suuria, mutta Chilhuacle Negrossa yksi oksa näytti sen verran epäilyttävältä että napsaisin pois sen.

Tuota oksan pinnan rosoisuutta oli vähän myös alempana siinä rungon haarassa josta tämä lähti, samoin toisessa oksassa joka lähti hieman alempaa. Muualla en suht pikaisella katsauksella vastaavaa nähnyt. Ylävasemman kuvanlehti oli vielä ehjän näköinen, mutta huomasin siinäkin ruodin syrjässä jotain vähän samantapaista.

Alakuvissa toinen saman oksan lehti yltä ja alta. Tuo reikä kyllä näyttää jonkun syömältä, mutta tosiaan en ole tuolla mitään tuholaisia nähnyt. Myöskään naapureissaan (Zavory ja Aji Cristal) ei näy mitään häiriöitä. Pitää ottaa illalla vielä itse kasvi lähempään tarkasteluun tuholaisten varalta, mutta alkaako olla aika pistää myrkytkin ostoslistalle?

Pieniä epämuodostumia on muutamissa muissakin lehdissä, ihan terveissä oksissa, joten niistä en ole pahemmin huolissani. Vielä. Nuo mustat pisteet lehtiruotien kupeessa ovat kyllä minusta vähän epäilyttäviä. Sen verran pieniä ja himmeitä että paljaalla silmällä ei hirmu hyvin erottuneet. Pitää ottaa luuppi töistä mukaan illalla...

Edit: Pikaisella Chiliwikin vilkaisulla vaikuttaisi noissa lehdissä mahdollisesti ripsiäisten tekosilta. Nyt myrkyt hakuseen ja sotajalalle.

Chilivaari

Tarkkoja kuvia olet saanut, mutta eivät ole tyypillisiä ripsiäisen tuhoja.
Nuo reiät voivat olla mekaanisia vaurioita, siirtelystä tai kotieläimistä peräisin.
Oksat ja rungot ryppyilevät kaikella tapaa vanhetessaan.
Lehtiruodin vieressä saattaa olla vioituksia tai jonkun ötökän munia. Voisiko ne pestä pois?

Tarkkaile tilannetta. Liiallinen myrkyttely johtaa helposti siihen, että mahdolliset tuholaiset tottuvat myrkkyihin. Aina jää joku sukua jatkamaan ja se voi muuttua immuuniksi ja tuo ominaisuus voi periytyä. Minä ainakin välttelen turhaa myrkyttelyä ja sitten kun se on pakko tehdä, se pitää tehdä perusteellisesti, ei vähän suihkaillen sinne tänne. Myrkytyskertoja pitää olla useita, että kaikki kehitysvaiheet saavat osansa.

InkRose

Kiitos neuvosta. Kuvathan on, kuten muutkin tänne ihmisten kiusaksi laittamani, on ihan tuolla puhelimella otettuja. Syväterävyyttä saa aina vähän hakea, kun automaattitarkennus sihtaa jatkuvasti vähän ohi, mutta siitä on niin näppärä ne lähetellä eteenpäin että suureksi osaksi sen helppouden takia sitä käytän. Toisaalta, eipä tuo meidän 6-vuotias pokkarikaan kovin paljon kummoisempia saa, toki vähemmällä pakkauskohinalla. Ja onhan siinä vähän isompi kenno, vaikka Mpix-lukema onkin kyllä sama.

Tosiaan ripsiäisille ominaisia laikkuja ja hopeanharmaita alueita alapuolella ei tällä katsauksella näkynyt. Eli voipi hyvin olla joku muukin ongelma. Tuon oksan ehdin heittää jo mäkeen, mutta tuo röpelö ruodin kupeessa ei näyttänyt olevan siinä pinnassa, vaan itse asiassa ennemminkin jonkinlaista soluvauriota. Tarkastelen lähemmin illalla kun olen taas kotona. Ties vaikka saisin luupin avulla kikkailtua ihan kelvollisia detaljikuviakin.

Kattila

Voi apua! Kahdessa Locatossa on tälläisiä lehtiä, molemmissa melko paljon sekä uusissa että vanhemmissa lehdissä. Nämä ovat näkyvissä paremminkin lehden pinnalla, mutta myös alapinnalla. Ajattelin ensin, että kysä olisi ripsiäisistä (joista ei kokemuksia), mutta kasvit syynätty tarkkaan läpi ja mitään liikkuvaa ei näy. Oireita ei ole muissa kasveissa.

Tässä uusi lehti, jonka nyppäsin pois. Kuvat lehden pinnalta ja alta

Tässä kuvia vanhemmasta lehdestä

InkRose

Olisiko Kaliumvajetta? Miten olet lannoittanut?

Ravinnevaivoista saa lisätietoa mm. täältä.