Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Jos tässä paniikkia lietsoisin, niin sanoisin että mun Aji Cristalin lehdet näyttivät juuri tuolta, laikukkaalta ennenkuin bongasin niitä punkkeja ja seittiä kakkapallojen kera.
Kandee katsoa tarkkaan uudelleen ja torjua heti jos yksikin pikkuhämis näkyy!
Nehän perkeleet on alkanut leviämään mulla jo muihinkin kasveihin, kun ovat ahtaassa ...  ??? ??? ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Anonyymi

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 28, 2013, 20:03:19 ip
Jos tässä paniikkia lietsoisin, niin sanoisin että mun Aji Cristalin lehdet näyttivät juuri tuolta, laikukkaalta ennenkuin bongasin niitä punkkeja ja seittiä kakkapallojen kera.
Kandee katsoa tarkkaan uudelleen ja torjua heti jos yksikin pikkuhämis näkyy!
Nehän perkeleet on alkanut leviämään mulla jo muihinkin kasveihin, kun ovat ahtaassa ...  ??? ??? ???

Justiinsa. Tätä vähän pelkäsinkin  :'( Pitääpäs heti mennä tarkastamaan uudestaan nuo ja ryhtyä toimenpiteisiin   >:(

Jani M

Monesti myös hentoinen aurinkovioitus näkyy tuolla tavalla. Tarkkaile, mutta älä vielä heitä kirvestä kaivoon.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - toukokuu 28, 2013, 19:47:10 ip
Elikkäs oon huomannut, että parin baccatumin (Aji Cristal ja Fantasy) ja yhden tomaatin lehdissä on tällaisia vaaleita laikkuja. Mistä nää voivat johtua? Omasta mielestä en kastele liikaa, (ovat siis 10l ämpäreissä) noin kerran viikossa, korkeintaan pari kertaa. Asustavat siis kasvihuoneessa. Lehtien alapintoja olen katsonut paljailla silmillä enkä ole siellä liikettä nähnyt. Tässäpä kuvia Aji Fantasyn lehdistä.

Viisaammat ovat kertoneet, että tuollaiset vaaleat läiskät johtuvat epäsäännöllisestä kastelusta. Haitta on vain kosmeettinen, eikä vaikuta kasvuun, kuten itsekin totesit. Minulla on myös osassa baccoja ollut välillä tuollaista tälläkin kaudella.

Sihijuoma666

^Mulla samoja oireita esim Pink Habanerolla.

Ja Pimenta Diomar tiputellut pian kaikki alemmat lehtensä. Haarautuu n.20cm korkeudelta jonka jälkeen lehdet pysyy ja näyttää terveemmiltä. Ei pilkkuja, mutta kellastuu lehdet ja alkaa tipahdella..

Vetsku

Tuon näköistä sain aikaiseksi ylilannoituksella ja auringolla parin latvuksen kanssa. Tuli kasteltua (Joku Muu kasteli) samalla lannoiteseoksella kuin muutkin kasvit ko. tilassa, heti kun multaan -joka siis on jo lannoitettua- pääsivät. Olivat sitten eristyksissä ja vesilinjalla pari viikkoa ja kun ei ötököitä näkynyt suurennuslasillakaan niin palasivat paikoilleen. Nyt kukkivat vaikka jotkut lehdet ovat vähän kärsineen näköisiä.

mtanttar

Tuollaista laikuttumista on minulla tullut pariin pienehköön huonossa valossa olleeseen Nagaan sekä ainakin yhteen Annuumin taimeen sen jälkeen kun laitoin ne kylmiltään tehokkaan ledin alle. Lehdet olen tarkistanut useampaan kertaan voimakkaalla suurennoksella enkä ole löytänyt mitään elämää. PH:n pitäisi olla kunnossa, lannoitusta voi olla snadisti liikaa, ovat ämpärihydrossa.

Anonyymi

Huh, kiitoksia kaikille vastauksista.  Nyt tuli hieman huojentuneempi olo, kun eivät välttämättä ole siis punkkeja  :), mutta pidän kyllä noita tarkasti silmällä. Pitää ahkerasti suihkutella chilejä vesi+ merilevä seoksella, jos se ehkäisisi/ pitäisi aisoissa mahdollista punkki-invaasiota. Tarkistin kasvit vielä kerran, ainakin olevinaan tarkasti lehtien alapinnoilta, mutta en nähnyt siellä edelleenkään liikettä. Itse epäilen myös ylilannoitusta, sillä kastelin kasvit miedolla lannoitevedellä joitain päiviä sitten, vaikka eivät ole kauaa olleet uudessa mullassa. Mutta toivotaan parasta, ja pelätään pahinta :D

Sihijuoma666

Meneekös tämä baananikärpäsestä vai pitääkö olla jo huolissaan? Ehkä 2mm pitkä siivekäs. Ei näytä kovin uhkaavalta mutta löytyi sattumalta tuosta lehtiään tiputtelevasta Pimenta Diomarista.

PP

Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - toukokuu 28, 2013, 23:08:40 ip
Huh, kiitoksia kaikille vastauksista.  Nyt tuli hieman huojentuneempi olo, kun eivät välttämättä ole siis punkkeja  :), mutta pidän kyllä noita tarkasti silmällä.

Onko tätä vikaa vain isoissa ja vanhoissa alalehdissä? Olen ottanut periaatteeksi, etten välitä mitä alimpiin ja vanhoihin lehtiin tulee vaan päättelen kasvin hyvinvoinnin ylempää uudemmista lehdistä ja uudesta kasvusta. Tuholaisten suhteen kannattaa ilmanmuuta olla aina tarkkana, mutta muuten en pidä tuollaisia vaurioita merkkinä mistään. Jos ne jotain tarkoittaakin, sen selvittäminen luotettavasti on mahdotonta.

PP

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - toukokuu 28, 2013, 23:31:08 ip
Meneekös tämä baananikärpäsestä vai pitääkö olla jo huolissaan? Ehkä 2mm pitkä siivekäs. Ei näytä kovin uhkaavalta mutta löytyi sattumalta tuosta lehtiään tiputtelevasta Pimenta Diomarista.

Näyttää banaanikärpäseltä eikä miltään tuntemaltani tuholaiselta.

Anonyymi

Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 28, 2013, 23:51:42 ip
Lainaus käyttäjältä: Anonyymi - toukokuu 28, 2013, 23:08:40 ip
Huh, kiitoksia kaikille vastauksista.  Nyt tuli hieman huojentuneempi olo, kun eivät välttämättä ole siis punkkeja  :), mutta pidän kyllä noita tarkasti silmällä.

Onko tätä vikaa vain isoissa ja vanhoissa alalehdissä? Olen ottanut periaatteeksi, etten välitä mitä alimpiin ja vanhoihin lehtiin tulee vaan päättelen kasvin hyvinvoinnin ylempää uudemmista lehdistä ja uudesta kasvusta. Tuholaisten suhteen kannattaa ilmanmuuta olla aina tarkkana, mutta muuten en pidä tuollaisia vaurioita merkkinä mistään. Jos ne jotain tarkoittaakin, sen selvittäminen luotettavasti on mahdotonta.

Noita vaalean keltaisia laikkuja/ vaalenemia on isoissa lehdissä, mutta ei uusimmissa ts. latvojen lehdissä.

Minbaari

Pakko aina vähän panikoida tai siis pikemminkin huolestua, kun jotain tälläistä tulee eteen.

Tässä fataliin yllärilajikeessa joka on siis joku chinense, taitaa olla jotain häikkää. Kasvi ei ole kasvanut tippaakaan sitten isompaan ruukkuun siirron, josta on jo kohta 2 kuukautta. Asustelee kookoksessa, eli voisiko ravinnepuolessa olla jotain häikkää, vai onko nämä selviä ötökän tuhoja. Kasvupisteet ovat siis olleet tuollaiset jo monta viikkoa. Samaan aikaan kookokseen siirretyt voivat hyvin vaikka ovat saaneet samat lannoitukset ja ovat kasvaneet samassa valossa. Lehdissä ei näy kuitenkaan begoniapunkeille tyypillisiä ruskeita läikkiä, enkä ole missään chileissä tuholaisia nähnyt. Kookos-spesialistit vinkkejä?

jaolsten

En ole kookosspesialisti, mutta juurista/lannoitusongelmat näkyisivät vanhojenkin lehtien värinmuutoksina. Nuo lehdet ja jopa nuo uudet kasvupisteet näyttävät omiin laguuninvihreisiin tähtisilmiini ihan terveen värisiltä. Jotenkin tuo kasvi on nyt vain pysäyttänyt maanpäällisen kasvunsa. Nuppukin on kuivunut jo pienenä paikoilleen, joten viittaisi puhdin loppumiseen ruukunvaihdon jälkeen. Huoh, toivottavasti olen oikeassa  :-\

Itse vastaavassa tilanteessa kokeilisin lisäämällä typpeä lannoituksessa ja muutoinkin lannoittaisin kokeeksi vähän reilummalla kädellä.

Edit: ...ja lisäisin kasville valoa.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

sorrii

Ei kai pitäisi edes mun kommentoida, kun näen punkkeja nyt jokapaikassa ... hittu!

Kävi sitten Spruzit-kylvyssä keittiön kasvit eilen, ja cooper-sumutus päälle...
Mutuilen nyt, että kun annoin Provadohäädön ripsiäisille viikko sitten, lähtivät piilossa lymyilevät punkit maailmanvalloitukseen!
Muutamasta isosta annuumista lähtivät latvat [kukkineen ja raakileineen] biojätteeseen. Yhteen Beaver Dam'iin jäi 8-sakarainen varsitorso ja yksi pieni lehti  ???

Tuon edellisen kuvan mukaisia olivat kasvupisteet noissa leikatuissa ...
..jotka olisivat olleet justiisa sopivan kokoisia siirrettäviksi ulos ja tekemään satoa kesäkuussa ...

Kyllä vaan tarkkana pitäisi olla, vaan kun ei aina jaksa. Tässä kevään mittaan kun noita taimia kertyy vähän liikaa ja kasvien kasvaessa alkaa olla melko läpipääsemätöntä viidakkoa koko kämppä, niin kestää muutamia päiviä ennekuin tuollaiset tuhot edes näkyy. Beaver Dam oli juurikin hyvä huono esimerkki: Siinä oli tukevat varret ja tuuheat latvat täynnä kukkia - natikan valossa tiätysti. Lähempää tarkasteltuna kaikki latvatupsujen alapuoliset kasvupisteet oli syöty ja alaosassa ½m pelkää kuollutta vartta. Siinä se muiden kasvien keskellä näytti tosi hyvinvoivalta puskalta josta alkaa kohta tulla satoa ... >:( :( :-[
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

punkgrower

Mistähän voisi johtua tällaiset muutokset aji fantasyn podeissa.? Tosin nuita näppylöitä ei ole ,kun kahdessa podissa ja kasvi ei tee uusia tuollaisia ollenkaan. Jos siis joku oli mikä tuon aiheutti niin se on jo hoidettu pois. Voiko johtua jostain lannoitteisiin liittyvästä? Vai onko ihan luonnollista kasvua? Joku tauti?

nwldx

Ei niin mitään hajua, mistä mahtavat johtua, mutta ovat kyllä siistin näköisiä :D

Jani M

Lainaus käyttäjältä: punkgrower - toukokuu 29, 2013, 22:59:56 ip
Mistähän voisi johtua tällaiset muutokset aji fantasyn podeissa.? Tosin nuita näppylöitä ei ole ,kun kahdessa podissa ja kasvi ei tee uusia tuollaisia ollenkaan. Jos siis joku oli mikä tuon aiheutti niin se on jo hoidettu pois. Voiko johtua jostain lannoitteisiin liittyvästä? Vai onko ihan luonnollista kasvua? Joku tauti?

Vertailuksi laitan alle kuvan kirvojen aiheuttamista jäljistä podissa:

Klikkaamalla isommaksi.

punkgrower

Ei oikein täsmää kirvoihinkaan nuo mun patit kun ne oli pitkään vaan vihreitä nappuloita ja sitten on hieman tullut joihinkin väriä mutta ei kirvoja tai muitakaan hyönteisiä ole missään sisä tai ulko kasveissa. Varmaan joku kasvuhäiriö vaan. Vielä kun piikikkäämmäksi tulisivat niin olis kyllä pelottavan näköinen chili ;D

Maradoona

Tälläistä.. epäilisin palamista, olenko oikeassa?

Uploaded with ImageShack.us
Kerran luulin olleeni väärässä, onneksi olin erehtynyt.