Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: dorakki - kesäkuu 30, 2013, 12:52:06 ip
Moikka, ensimmäisten chilikasvieni kanssa täällä pähkäilen.
Mikä vaivaa Aji Indiania?

Erinomaisen hyvinvoivan näköisiä kasveja. Ei niissä minusta mitään vikaa ole.
Jos ne ryystävät veden lautaselta, anna lisää. Pieni ruukku vaatii tiheää kastelua. Viisainta olisi vaihtaa isompaan. Sen voi myös tehdä vanhaa multapaakkua rikkomatta, lisäämällä multaa pohjalle ja sivuille, mutta minun kokemusteni mukaan parempi on rikkoa juuria, jos ne ovat tehneet paksua punosta pohjalle ja nurkkiin. Ei siitä pitkää viivettä tule ja sato on isompi isommassa ruukussa. Baccatumit kestävät hyvin muutoksia kukintavaiheessakin.

dorakki

Ahaa, eli tuo lehtiruodin töröttäminen on aivan normaalia? :) Helpottavaa kuulla! Hyvä tietää, että ruukutkin voi vaihtaa.
Onko haittaa, jos laittaa "liian isoon" ruukkuun? Tuo kasvu on ollut sen verran vauhdikasta, että laittaisin varmuuden vuoksi isoihin pönttöihin, ettei tarvitse taas kuukauden kuluttua olla vaihtamassa.

Dethlock

ns liian iso ruukku vain jumittaa kasvamisen hetkeksi, sitten vauhti jatkuu tai jopa kiihtyy.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

Chilivaari

Liian iso on niin suhteellinen käsite.
Olen minä ainakin 6-10 kertaa suurempiin laittanut. Ihan pikkutaimia en ämpäriin laittaisi, mutta eiväthän nuo enää pieniä ole. Samalla voit myös istuttaa syvempään. Tulee tukevampi kasvi ja varteen kasvaa uusia juuria.
Minulla Indianit juuri kypsyvät. Ovat mainiota pataruoan lisuketta.

dorakki


Feint

Lainaus käyttäjältä: Feint - kesäkuu 29, 2013, 18:19:25 ip
Mistähän johtuu Lemon Dropin todella pienet nuput, jotka kuivuvat ja tippuvat pois? Ei ole vielä ensimmäistäkään kukkaa auennut kahteen Lemon Droppiin(toinen bubblerissa, toinen mullassa) vaikka molemmat ovat kokonsa puolesta hyviä. Kaikki muut rehut, villejä lukuunottamatta, kukkivat ja/tai podittelevat jo hyvin. Nuppuja myös tuntuu ilmestyvän aika vähän. Lannoitteena GHE:n flora tripack, mömmöjä suhteessa 1:2:3(Gro:Micro:Bloom).


halp halp :(

Aji Lauri

kesäkuu 30, 2013, 20:07:03 ip #1426 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 30, 2013, 20:08:43 ip käyttäjältä Aji Lauri
Lainaus käyttäjältä: Feint - kesäkuu 30, 2013, 19:36:05 ip
Lainaus käyttäjältä: Feint - kesäkuu 29, 2013, 18:19:25 ip
Mistähän johtuu Lemon Dropin todella pienet nuput, jotka kuivuvat ja tippuvat pois? Ei ole vielä ensimmäistäkään kukkaa auennut kahteen Lemon Droppiin(toinen bubblerissa, toinen mullassa) vaikka molemmat ovat kokonsa puolesta hyviä. Kaikki muut rehut, villejä lukuunottamatta, kukkivat ja/tai podittelevat jo hyvin. Nuppuja myös tuntuu ilmestyvän aika vähän. Lannoitteena GHE:n flora tripack, mömmöjä suhteessa 1:2:3(Gro:Micro:Bloom).


halp halp :(


Jos kasvit saavat hyvin valoa niin sanoisin että kasvi ei vaan itse ole vielä valmis satoamaan. Onko kasvin olosuhteet muuttuneet lähiaikoina? Itselläni viime vuonna Lemon Drop otti nokkiinsa kun vein sen ulkoa sisälle jonka seurauksena tiputti kaikki kukat ja nuput. Nuo lannoitteet ei ole tuttuja joten niiden suhteesta en osaa sanoa mitään.

Feint

Alusta alkaen ollut samoissa olosuhteissa, mitä nyt sää vähän vaikuttaa valon määrään :D hämmästelen vaan, kun kaikki muut kovasti yrittävät podeja kehittää. Aika hitaasti väri näissä muissakin muuttuu, mutta LD ei saa edes kukkia aikaiseksi  :'(

Aji Lauri

Eiköhän sekin ala vielä kukkimaan sitten kun kasvi tuntee itse olevansa valmis. LD:ssa on se hyvä puoli että sitten kun se innostuu podittaa niin niitä tulee kerralla paljon. :D

JN

Chilit voivat hyvin ja kukkii/podittaa ahkerasti, mutta eivät meinaa kypsyä. Olenko liian malttamaton vai mistä johtuu???Lannoitan PK:llä n.3krt viikko ja kasvit ovat mullassa.

PP

Lainaus käyttäjältä: JN - heinäkuu 02, 2013, 13:53:21 ip
Chilit voivat hyvin ja kukkii/podittaa ahkerasti, mutta eivät meinaa kypsyä. Olenko liian malttamaton vai mistä johtuu???Lannoitan PK:llä n.3krt viikko ja kasvit ovat mullassa.


Olet malttamaton. :) Karkeasti ottaen kukasta kypsäksi chiliksi menee kaksi kuukautta ja täysikasvuisesta raakileesta kypsäksi parista viikosta kuukauteen.

Chilitatti

Meikällä naga päätti pudottaa suurimman osan nupuistaan. Kai se menee olosuhteiden muuttumisen piikkiin.


Dethlock

Cayenne tekee rutosti kukkia mutta tiputtaa ne varsineen. Kuivumisesta ei näytä olevan merkkejä.

Kasvi on passiivihydrossa (Pauliina) ja saa GHEn liemiä Bloom-Micro-Gro 1:2:3-suhteessa.

Pitäisikö jättää huomiotta GHEn ehdottama aikataulu ja siirtyä jo 3:2:1-suhteeseen? GHEn ohjeen mukaan tuolla 1:2:3-liemellä olisi pitänyt mennä 2 viikkoa, nyt on vajaa viikko takana ja kukkiminen kiihtyy.

Ja entäs Mato? Pitäisikö/voiko sitä sekoitella tuohon coctailiin?
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

sorrii

LainausPitäisikö jättää huomiotta GHEn ehdottama aikataulu ja siirtyä jo 3:2:1-suhteeseen? GHEn ohjeen mukaan tuolla 1:2:3-liemellä olisi pitänyt mennä 2 viikkoa, nyt on vajaa viikko takana ja kukkiminen kiihtyy.

Ja entäs Mato? Pitäisikö/voiko sitä sekoitella tuohon coctailiin?


Eivät ole tuttuja nuo lannoitteet - paitsi Mikro-Mato jota oon käyttänyt vähän...
Mä olen saanut parempia tuloksia Nutrifoten Tomatti&Mansikka-setin ohjeilla: Kukkimisen alettua lisätään typen osuutta. Ja kun raakileet alkavat olla isoja vähnnetään typpeä....
Mun arvaukseni on ettei riitä typen määrä kasvattamaan kukista hedelmää.

Mä olen soveltanut -jotenkin sinnepäin- tuota Nutriforten systeemiä Mikro+Mato -setilläkin: Antanut taimille 2+3-suhteessa Mikro+Mato - EC ~1 ja yli
Nostanut EC'tä pikkuhiljaa tuohon ohjeen mukaiseen 2ml+3ml /l; Kukinnan alettua sitten antanut ~2½+2½ - EC ~1.6 ja yli; Isoilla kasveilla jotka kypsyttelee hedelmiä olen taas mennyt "virallisen" ohjeen mukaan 3+4ml/l - EC ~2.1 ja yli .... Näin siis tänä keväänä:


Kasvit olleet samaan aikaan ensin punkkien, sitten ripsiäisten syötävinä  :-\
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Dethlock - heinäkuu 03, 2013, 11:51:31 apPitäisikö jättää huomiotta GHEn ehdottama aikataulu ja siirtyä jo 3:2:1-suhteeseen? GHEn ohjeen mukaan tuolla 1:2:3-liemellä olisi pitänyt mennä 2 viikkoa...

Saattaa olla kyse ihan kasvin pienuudesta, vaikka Cayenne on kyllä kaikkein helpoimpia tuossa suhteessa. Tuolla minun noviisiaikojeni lähes lannoittamaton Cayenne:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg41204#msg41204


GHE:n aikataulu taitaa olla "koristehampun" kasvatukseen. Chilit ovat erilaisia, kun niistä halutaan saada hedelmääkin. Eri laatuiset chilit vielä kasvavat kovin eri tahtia, joten niillekään ei voi yhtä aikataulua laatia. Minusta näyttää, että lannoituksesi on kovin typpivoittoista ja jos se vielä on runsasta, sillä voi siirtää satoaikaa myöhäisemmäksi. Olen itsekin typpikuuria kokeillut hennoille kukkimaan alkaneille chileille ja se toimi. Satoaika siirtyi ainakin kuukaudella. Muutama viikko lannoittamatta tai enintään vähän Bloomia voisi auttaa, mutta kyllähän aika tekee tehtävänsä muutenkin ja luonto vetää kasvin tekemään siemeniä, turvaamaan jatkuvuutensa.

Dethlock

heinäkuu 03, 2013, 12:47:26 ip #1435 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 03, 2013, 12:50:26 ip käyttäjältä Dethlock
Siis Sorrii veikkaa typen puutetta ja Chilivaarin mielestä sitä on liikaa? Auts.

Siis nyt litkun NPK-suhde on 19:8:27
Tuo GHEn ehdottama seuraava suhde olisi 13:16:21 jolla pitäisi mennä kauden loppuun.

Kumpi noista nyt olisi järkevämpää vai olisiko joku muu suhde parempi? Melkein kaikki kasvit tekevät kukkaa ja näyttävät voivan hyvin muutenkin.

Muoks: niin ja lannoite on annosteltu ohjeen mukaan, ECstä ei ole mitään havaintoa, ph kohdillaan.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

sorrii

LainausSiis Sorrii veikkaa typen puutetta ja Chilivaarin mielestä sitä on liikaa? Auts.


Oleellista lienee kuinka vanha tuo kasvi on! -Mä oletin, että tähän aikaan vuodesta yli 4kk..
Vähän eri asia on kai vaikka 2kk ikäisellä taimella: silloin lisätyppi innostaa kasvamaan lisää, ja myöhentää satoa.

Mutta jos 4kk ikäinen kasvi asiallisissa valo-oloissa tiputtelee kukkia, veikkaan että typpi voisi auttaa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Dethlock

Nuorihan tuo, vasta reilut pari kuukautta kuten suurin osa muistakin omista kasvateista. Pitäiskö sitten vaan jatkaa tuolla nykyisellä kaavalla ja antaa tippua mikä tippuu?
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

Feint

Mä oon kukkien ilmestyessä/auetessa vähentänyt typen määrää todella paljon(gro max 1, micro 2-3, bloom 3-4) ja suurin osa on alkanut kukkimaan reilusti ja manuaalisella pölytyksellä podeja syntyy n. 100%. Käytännössä sitä typpeä tarvitaan paljon vähemmän(ja sitä kuitenkin on microssa muistaakseni) kukkimiseen ja hedelmien tekemiseen ja liika typpi vaan lisää kasvin kokoa ja lehtien määrää.

Dethlock

Ok... taidan sitten tiputtaa typpeä noilla kukkivilla.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava