Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

Jani M

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 11, 2014, 15:26:27 ip
Lisäys: Ödeema johtuu liikalannoittamisesta. Jos siis ihan kauheen hirveesti on saanut överiä, niin suolat kiteytyy lehtien pintaa ja kai voi lehdet kuollakin. Ja kun saa pelkkää vettä lisää nin ongelma saattaa helpottaa. Lannoitteestakaan ei ole puhetta yllä...

Mistä tämä ödeema ja liikalannoitus on lähtenyt liikkeelle? Ödeema johtuu kasvin lehdissä siitä, että kasvi imee enemmän vettä, kun kykenee haihduttamaan ja vesi rikkoo solurakenteita.

Jos lannoitetta on liikaa, kasvi ei pysty edes imemään vettä soluihinsa, koska väkevöitynyt vesi ei vaan kertakaikkiaan nouse sinne kasviin asti. Juuret eivät saa vettä, koska se perustuu osmoosiin. Juuripaine ei riitä kuljettamaan vettä ylös kasviin, varsinkaan jos haihdutusimu ei ole tarpeeksi suuri.

Blade

Tarkennuksia.

Kasvi on 15-20cm korkea ja noin 1,5kk sitten istutettu. Se on litran maitopurkissa ja ~0,5dl oli se vesimäärä, jonka annoin. Annoin sille yhdessä kastelussa pari-kolme viikkoa sitten lannoitettua vettä, jossa oli bio bisseä 2-3 ml/litra.

Vieressä on toinen samanmerkkinen chili, jonka lehtien alapinnoilla näkyy samanlaista kidettä. Se on ollut kutakuinkin samalla hoidolla ja alkoi samoihin aikoihin puskea kukkaa, ehkä päivän-pari jäljessä. Kuitenkaan lehdet eivät (ainakaan vielä) roikota ja sitä kidettä on lähes yhtäpaljon.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Blade - helmikuu 11, 2014, 16:24:22 ip
Tarkennuksia.

Kasvi on 15-20cm korkea ja noin 1,5kk sitten istutettu. Se on litran maitopurkissa ja ~0,5dl oli se vesimäärä, jonka annoin. Annoin sille yhdessä kastelussa pari-kolme viikkoa sitten lannoitettua vettä, jossa oli bio bisseä 2-3 ml/litra.

Vieressä on toinen samanmerkkinen chili, jonka lehtien alapinnoilla näkyy samanlaista kidettä. Se on ollut kutakuinkin samalla hoidolla ja alkoi samoihin aikoihin puskea kukkaa, ehkä päivän-pari jäljessä. Kuitenkaan lehdet eivät (ainakaan vielä) roikota ja sitä kidettä on lähes yhtäpaljon.

Vaihda isompiin ruukkuihin ja tutki samalla juuristo. Jos juuristo tai multa haisee, niin homma ei ole hyvä homma. Jos juuristo on hyvän näköinen ja kasvi muuten terve, niin jatka vaan samaan malliin. Voi olla, että kasvi ei vaan pysty haihduttamaan tällä hetkellä tarpeeksi vettä. Pelkästä ödeemasta en ole koskaan nähnyt olevan hirveästi haittaa kasville.

sorrii

LainausMistä tämä ödeema ja liikalannoitus on lähtenyt liikkeelle?

Kyllähän sellainen selitys kiertää, että kasvi hikoilee liikoja lannoitteita - Mäkin olen tuon selityksen vaan omaksunut ... Enpä montaa kertaa ole siihen törmännyt vaikka esim. passiivihydroissa on joskus talvella loppulitkuissa niin korkea EC ettei mittarin asteikko riitä. Silti kasvit voi ihan ok ...

Muistelisin ja mutuilisin lukeneeni että kyse olisi nimenomaan kaliumista: Voihan sitä ollla paljon vaikka väkevyys muuten on normaali ?!?! ..ehkä  :-\ .. tai ei
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

helmikuu 11, 2014, 17:30:51 ip #1664 Viimeisin muokkaus: helmikuu 11, 2014, 17:35:56 ip käyttäjältä Jani M
Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 11, 2014, 17:20:14 ip
LainausMistä tämä ödeema ja liikalannoitus on lähtenyt liikkeelle?

Kyllähän sellainen selitys kiertää, että kasvi hikoilee liikoja lannoitteita - Mäkin olen tuon selityksen vaan omaksunut ... Enpä montaa kertaa ole siihen törmännyt vaikka esim. passiivihydroissa on joskus talvella loppulitkuissa niin korkea EC ettei mittarin asteikko riitä. Silti kasvit voi ihan ok ...

Muistelisin ja mutuilisin lukeneeni että kyse olisi nimenomaan kaliumista: Voihan sitä ollla paljon vaikka väkevyys muuten on normaali ?!?! ..ehkä  :-\ .. tai ei

Tää lannoitenäkemys on aika spesifisinen tälle chilifoorumille, oikeastaan ulkomailla ja muilla huonekasvifoorumeilla (ei höpö-foorumi) vallitsee selkeä biologiankirjojen mukainen käsitys ödeeman aiheuttajasta. Yritän googletella, löytyykö mitään järkeenkäypää paperia tuosta kasvien toiminnasta.

Edit: http://www.ces.ncsu.edu/depts/pp/notes/oldnotes/gp3.htm
LainausThe most common cause of edema is the presence of abundant, warm soil water and a cool, moist atmosphere. Under these conditions the roots absorb water at a rate faster than is lost through transpiration. Excess water accumulates in the leaf, some parenchyma cells enlarge and block the stomatal openings through which water vapor is normally released from the plant; thereby contributing to further water retention in the leaf. If this condition persists, the enlarged cells divide, differentiate a cork cambium, and develop elongate cork cells externally to form a periderm. The rupture of the epidermis by the enlarged inner cells and the periderm account for the raised, crusty appearance of older edema spots.

http://hort.uwex.edu/articles/edema
LainausWhere does edema come from?  When the soil is warm and moist, water absorbed by a plant's roots may exceed the water lost through a plant's leaves.  Conditions preventing effective water loss include high relative humidity, low light intensity, cool air temperatures and poor ventilation.  Periods of cloudy weather, or an increase in relative humidity resulting from cooling air temperatures, can make plants susceptible to edema.  Edema has also been associated with the use of oil sprays that interfere with normal water loss. 

mcl

helmikuu 16, 2014, 00:09:09 ap #1665 Viimeisin muokkaus: helmikuu 16, 2014, 00:16:43 ap käyttäjältä mcl
Mulla on tuon madame jeanetten kanssa aika usein tuota ödeemaa,tulee usein kastelun jälkeen,varsinkin jos olen antanut lannoitteita samalla.Tuntuu muutenkin olevan aika kasvikohtainen,tuppaa eniten tulevan chinenseihin.Kasveja kyllä tuuleuttaa pieni flekti ja valaistus on vähintäänkin riittävä.

Tuo veden antaminen tolle madame jeanettelle on muista kasveista poiketen kyllä sama kun jätät kaljan juopon eteen.Se vesi ei siinä aluslautasella kauaa viivy.

Edit,jos tuo ainoastaan johtuisi liiasta vedestä niin miksei vesiviljeltyiin kasveihin tule ongelmia?Kyllähän tuo silti varmaan osittain johtuu jostain suolatasapainosta?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: mcl - helmikuu 16, 2014, 00:09:09 ap
Edit,jos tuo ainoastaan johtuisi liiasta vedestä niin miksei vesiviljeltyiin kasveihin tule ongelmia?Kyllähän tuo silti varmaan osittain johtuu jostain suolatasapainosta?

Kasvin juuristo käyttäytyy vesiviljelyssä aivan eri tavalla, kuin mullassa tai väliaineessa. En tiedä, voisiko vesiviljelyssä samaa tapahtua, kun kasvi on ensin väkevässä lannoiteliemessä ja vaihtaa täysin suolattoman veden tilalle, jolloin kasvi osmoottisesti imee itseensä vettä niin, että kohina käy.

mcl

Voi hyvinkin olla.Lisätään vielä että jos annan lannoitepaukun PK(1ml/1,5l vettä) tuolle mj,niin ei välttämättä tule vielä silloin.Mutta seuraava kastelu vedellä niin alalehdet aivan täynnä noita rakkuloita.Eli varmaan lannoitepaukun takia soluneste väkevöityy,ja sitten kun seuraavalla kerralla annan vettä niin kasvi imaisee hurjat määrät vettä--> ödeema.Äkkiä nuo rakkulat kumminkin "katoaa".

Olen muutenkin tullut hieman sellaiseen tulokseen että on parempi antaa jatkuvasti lannoitteita pienissä määrissä,kun että lannoitteita annetaan jaksoittain vahvempina liuoksina.Tällä hetkellä laitan alle puolikkaan 1ml mitan pk puolentoistalitran kastelukannuun.

sorrii

Lainaus...jos annan lannoitepaukun PK(1ml/1,5l vettä)... 

Tarkoittaako PK tässä Puutarhan Kesää vai oikeeta PK-lannoitetta, kukituslannoitetta siis ??

Itse sain joskus vinkkiä sen käytöstä niin, että annetaan pelkkää vettä vähän aikaa. Sitten annetaan kasvin kuivua niin että lehdet roikkuu ja siihen kohtaan reilusti fosfori-kalium-lannoitetta ... Ja wot!: Kasvi alkaa kukkia!
Näin näytti käyvän kun sitä kokeilin, mutta muistelisin olleen melkeimpä ainoa kerta kun oon nähnyt jotain ödeeman tapaista. Se kukitus-lannoite mulla oli Nutriforten Syyslannoitetta aika reiluna annoksena, ja sen perään Tomaattiµansikka-litkuja normaalisti taas. Ehkä se "normaali" oli aika paljon laimeampaa kuin tuo "kukituslannoite" ... Mä oletin silloin sen olevan ylilannoitusta juurikin ... Toisekseen siihen aikaan keväällä oli muutenkin todennäköistä että kasvit alkavat kukkia, joten en ole tuota enempää harrastanut ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

pemikkol

Olisko vinkkiä mikä pielessä kun Lemon Droppien lehdet kuivuu ja käpristyy ylöspäin? Ohessa kuva:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/41048547/WP_20140216_15_10_54_Pro.jpg

Kasvuturpeessa ovat ja loisteputkien alla, kuva hyllystä:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/41048547/WP_20140216_15_12_37_Pro.jpg

Lemon dropit ja Congo Yellow't ovat hiukan kärsivän oloisia, muut lajikkeet tuntuisivat viihtyvän mukavasti.
Lannoituksen aloitin vasta ihan vastikään. Lamppuja olen nostanut ylöspäin kun ajattelin että lämmittivät liikaa.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: pemikkol - helmikuu 16, 2014, 15:26:02 ip
Olisko vinkkiä mikä pielessä kun Lemon Droppien lehdet kuivuu ja käpristyy ylöspäin? Ohessa kuva:

Lemon dropit ja Congo Yellow't ovat hiukan kärsivän oloisia, muut lajikkeet tuntuisivat viihtyvän mukavasti.
Lannoituksen aloitin vasta ihan vastikään. Lamppuja olen nostanut ylöspäin kun ajattelin että lämmittivät liikaa.

Uusimmat lehdet näyttävät ihan hyviltä, kasvin kuntoa kannattaa tarkkailla nimenomaan uusimmista lehdistä. Jos vanhemmista lehdistä lähtee tulkitsemaan ongelmia, on usein liian myöhäistä ja reagoi väärällä tavalla. Pidät vaan huolen, että kastelet maltillisesti ja miedolla lannoiteväkevyydellä, et päästä multaa märäksi. Kyllä nuo valot on hyvä pitää jossakin 15cm etäisyydellä latvoista, niin niistä saa parhaan hyödyn irti.

Sihijuoma666

Lainaus käyttäjältä: pemikkol - helmikuu 16, 2014, 15:26:02 ip

BTW, mistä nuo valot on peräisin? Elektroxin 2x55W?

pemikkol

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - helmikuu 16, 2014, 16:28:02 ip

BTW, mistä nuo valot on peräisin? Elektroxin 2x55W?

Jep, noi just, Chilitarvikkeesta.

mcl

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 16, 2014, 15:15:07 ip

Tarkoittaako PK tässä Puutarhan Kesää vai oikeeta PK-lannoitetta, kukituslannoitetta siis ??

Itse sain joskus vinkkiä sen käytöstä niin, että annetaan pelkkää vettä vähän aikaa. Sitten annetaan kasvin kuivua niin että lehdet roikkuu ja siihen kohtaan reilusti fosfori-kalium-lannoitetta ... Ja wot!: Kasvi alkaa kukkia!
Näin näytti käyvän kun sitä kokeilin, mutta muistelisin olleen melkeimpä ainoa kerta kun oon nähnyt jotain ödeeman tapaista. Se kukitus-lannoite mulla oli Nutriforten Syyslannoitetta aika reiluna annoksena, ja sen perään Tomaattiµansikka-litkuja normaalisti taas. Ehkä se "normaali" oli aika paljon laimeampaa kuin tuo "kukituslannoite" ... Mä oletin silloin sen olevan ylilannoitusta juurikin ... Toisekseen siihen aikaan keväällä oli muutenkin todennäköistä että kasvit alkavat kukkia, joten en ole tuota enempää harrastanut ...

Puutarhan kesää tarkoitin.Mikäs tuo PK lannoite on?

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: mcl - helmikuu 16, 2014, 23:56:55 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 16, 2014, 15:15:07 ip

Puutarhan kesää tarkoitin.Mikäs tuo PK lannoite on?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lannoite

sorrii

LainausMikäs tuo PK lannoite on?

Kukituslanoite on monella valmistajalla "PK" tai "P-K"
GHE'n Bloom on myös NPK 0-5-4 mutta nimeltään vaan Bloom: http://www.chilitarvike.fi/florabloom_1l
Canna Hydrolannoitteissa on ihan rehellinen PK : http://www.chilitarvike.fi/pk_1314_250ml
Bio Nova: http://tampereenpalmu.mycashflow.fi/product/152/p-k-1314-025l

Kuulin viimeksi mainitussa liikkeesä joskus tuon vinkin että jos haluaa pakottaa kasvin kukkimaan, niin sen voi tehdä P-K -lannoitteella: Kasvia muistaakseni ensin kastelleen vähän aikaa pelkällä vedellä; sitten annetaan mennä niin kuivaksi että lehdet roikkuu, joolloin annetaan pelkkään fosfori-kalium-lannoitetta ... Kaipa se toimiikin, mutta ei yleensä kai terpeen chilien kanssa. Mä luulen että hamppu-kasvattelijat pyrkii maksomoimaan kukkimista tällaisilla tempuilla. Taisi se kertoilla että tomaatin kasvatuksessa voidaan nopeuttaa kukkimista ...

The_emu

helmikuu 17, 2014, 20:31:49 ip #1676 Viimeisin muokkaus: helmikuu 18, 2014, 00:38:48 ap käyttäjältä The_emu
Foorumia on tullut seurattua hiljaa sivusta pitkän aikaa ja nyt ensimmäisen kunnon kauden ollessa alkutaipaleella oli korkea aika rekisteröityä.
Ja sitten offtopicista aiheeseen, eli aji fantasyn alemmat lehdet ovat alkaneet jännästi kellastumaan. Juuret ovat terveen valkoiset ja kasvi vaikuttaa muuten napakalta ja aivan terveen oloiselta. Onko mielestänne syytä huoleen vai onko kyseessä vain aloittelijamainen hötkyily? Kasvit kasvavat puutarhan turvemullasssa, lannoitteena toimii biobizzin grow ja valaisimena 2x55w esl.

Tässäpä kuva yhdestä lehdestä ja alla koko rehusta.

Tässä vielä kuva kaikista kasveista. Näyttävätkö nämä hyvinvoivilta vai olenko sortunut jonkin sortin kidutukseen jo tässä vaiheessa?  8)

jebaa

Ensimmäinen viesti tänne  :)

Elikkäs mikäs näillä mahtaa olla?

Jalapeno mildin lehdet kaikki tiukasti alaspäin ja pariin lehteen tullut rusehtavaa pientä laikkua ja joissain lehdissä reunoissa  ???

Ja Moruga scorpionilla vähän laajemmin tuota ruskeaa  ???

Tässä kuva kaikista

Doodle

Lainaus käyttäjältä: jebaa - helmikuu 22, 2014, 13:15:38 ip
Ensimmäinen viesti tänne  :)

Jalapeno mildin lehdet kaikki tiukasti alaspäin ja pariin lehteen tullut rusehtavaa pientä laikkua ja joissain lehdissä reunoissa  ???

Ja Moruga scorpionilla vähän laajemmin tuota ruskeaa  ???

Tässä kuva kaikista

Olisikohan liika kuivuus? Jalapeño näyttelee vähän semmoisia merkkejä, mutta Morugasta en osaa kyllä sanoa. Kokeile, vaikka sillekkin laittaa enemmän vettä, jos se piristyis. Tervetuloa Foorumille! :)

Miquel

Lainaus käyttäjältä: jebaa - helmikuu 22, 2014, 13:15:38 ip

Mitenkäs näitä kasvatetaan? Alusta, lannoitus, valaistus...?
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0