Altakasteluruukkuihin sopiva multa

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 28, 2010, 15:04:18 ip

« edellinen - seuraava »

Kaltsu

Kun on aika siirtää chilit altakasteluruukkuihin, niin mitähän multaa niihin kannattaisi laittaa? Olisi mukava saada merkkikohtaisia suosituksia. Sekoitussuhteita. Laittaako pohjalle soraa vai ei?

Miten kastelu? Pariviikkoa yläkautta ennenkuin siirtyä kasteleen alakautta? Entäpä, koska aloittaa lannoitus? Onko merkitystä antaako ravinteita ylä- vai alakautta?

Paljon kysymyksiä, mitkä varmaan monelle itsestään selvyyksiä, mutta näin vasta aloittanutta asiat vielä mietityttää. Kertokaapa kokeneemmat miten olette toimineet?
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Ashrak

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - tammikuu 28, 2010, 15:04:18 ip
Kun on aika siirtää chilit altakasteluruukkuihin, niin mitähän multaa niihin kannattaisi laittaa? Olisi mukava saada merkkikohtaisia suosituksia. Sekoitussuhteita. Laittaako pohjalle soraa vai ei?

Miten kastelu? Pariviikkoa yläkautta ennenkuin siirtyä kasteleen alakautta?

Itellä on rainbow kukkamultaa, lecasoraa ei välttämättä tarvitse.  kastelu heti kättelyssä alakautta. Lannoituksesta en sano mitään kun itselläkin niin hakusessa. ::)

Kaltsu

LainausItellä on rainbow kukkamultaa, lecasoraa ei välttämättä tarvitse.

Tällä hetkellä maitopurkeissa on juurikin tuota Rainbow kukkamultaa. Kukkamulta siis soveltuu hyvin altakasteluruukkuihin? Pitäisikö mullan sekaan sekoittaa kuitenkin lecasoraa? Vai onko kukkamulta paras vaihtoehto vain sellaisenaan? Rainbow kukkamulta näytäis olevan Kekkilän valmistamaa. Onkohan samaa tavaraa kuin Kekkilän kukkamulta vai jotain "jämämultaa"?

Marcelo

tammikuu 28, 2010, 19:36:41 ip #3 Viimeisin muokkaus: tammikuu 28, 2010, 20:13:34 ip käyttäjältä Marcelo
En tiedä rainbow'n kukkamullasta, mutta esmes joku altakastelumulta on ihan ok, sisältää hiekkaa sekoitettuna. Itse käytän kekkilän- tai pirkan kestomultaa, ihan hyvin on toiminu normi ruukuissa ja altakasteluissa. Kuiten alakautta kastelen kaikki, tai ainakin pyrin kasteleen.

Edit: Chilivaarin multatestin tuloksia http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg43968#msg43968

Kaltsu

Kävin Biolanin kotisivuilla tutkimassa multia ja sieltä tuli vastaan altakastelumulta. Onko käytännön merkitystä laittaako ruukkuun Kekkilää vai Biolania?

Miltä kuulostaisi jos laittais kestomullan sekaan vähän ruukkusoraa tuomaan lisää ilmavuutta?

wille

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - tammikuu 28, 2010, 20:20:00 ip
Kävin Biolanin kotisivuilla tutkimassa multia ja sieltä tuli vastaan altakastelumulta. Onko käytännön merkitystä laittaako ruukkuun Kekkilää vai Biolania?

Miltä kuulostaisi jos laittais kestomullan sekaan vähän ruukkusoraa tuomaan lisää ilmavuutta?

Ite oon käyttäny aiemmin Kekkilän Puutarhturvetta. Voi sinne sotkea kevytsoraa sekaan jos siltä tuntuu. Miksei hiekkaakin. Rennosti vaan. Ääripäitä vaan vältät niin ei pitäis olla mitään väliä. MustaMulta voi olla liian tiukkaa tavaraa lannoitteidensa puolesta kun taas taimimulta voi olla liian köyhää..

Homma pelaa, kunhan kasvualusta pysyy tarpeeksi kuohkeana ja ilmavana.  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: wille - tammikuu 28, 2010, 20:28:30 ip

Ite oon käyttäny aiemmin Kekkilän Puutarhturvetta. Voi sinne sotkea kevytsoraa sekaan jos siltä tuntuu. Miksei hiekkaakin. Rennosti vaan. Ääripäitä vaan vältät niin ei pitäis olla mitään väliä. MustaMulta voi olla liian tiukkaa tavaraa lannoitteidensa puolesta kun taas taimimulta voi olla liian köyhää..

Juu, rennosti vaan :). En vaan haluasi laittaa vääränlaisia multia. Hankala sitten jälkikäteen vaihdella.

wille

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - tammikuu 28, 2010, 20:36:02 ip

Juu, rennosti vaan :). En vaan haluasi laittaa vääränlaisia multia. Hankala sitten jälkikäteen vaihdella.

No tolla mainitsemallani Puutarhaturpeella ei oo ainakaan kasvatukset menneet metsään.  ;)
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: wille - tammikuu 28, 2010, 20:45:49 ip
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - tammikuu 28, 2010, 20:36:02 ip

No tolla mainitsemallani Puutarhaturpeella ei oo ainakaan kasvatukset menneet metsään.  ;)

Eikös tuollaisella Puutarhaturpeella ole ominaisuutena pidättää vettä. Tekeekö se hyvää juurille, kun on aina märkää. Ilmeisesti ei ole haittaa, koska olet kasvatuksissa onnistunut.

wille

Kasvihuoneessa ainakin toi veden pidätys on ollut enemminkin hyöty kun haitta. Enpä ole sitä edes sen enempää tullut ajatelleeksi. Ei ne juuret huonoa tykkää kunhan on maltillinen kastelun kanssa. Kun kasvi osoittaa nuutumisen merkkejä, on aika kastella.
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

SK

Olen yleensä käyttänyt kekkilän kesäkukkamultaa, siinä muhkea koostumus ja lannotteita valmiina sen verran että en lannota ainakaan muutamaan viikkoon ollenkaan.
Kannataa kuitenkin lisätä hieman lekasoraa.
Kesäkukkamulta myydän muistaakseni 45litran säkeissä niin siitä riittää useampaankin ruukkuun.
Tosin en löytänyt kyseistä mulataa näin tammikuussa. Tulee varmaan myyntiin taas kun puutarhaliikkeet avaavat kesäpihansa.

Joten nyt ostin eka kerran altakastelumultaa 15 litran säkki, oisko ollu sekin kekkilän.?
Vaikutti ihan hyvälle, mutta aika näyttää miten toimii.
Eilen nousi ensimmäiset kolme taimea pintaan reilun viikon idätyksen jälkeen, joten ihan hyvää lupaa...

Kaltsu

LainausKesäkukkamulta myydän muistaakseni 45litran säkeissä niin siitä riittää useampaankin ruukkuun.
Tosin en löytänyt kyseistä mulataa näin tammikuussa. Tulee varmaan myyntiin taas kun puutarhaliikkeet avaavat kesäpihansa.

Tuo mullan saatavuus tähän aikaan vuodesta on mietityttänyt. Marketeissa on yleensä vain pienempiä pusseja, oliskohan ne jotain 6 litrasia. Tarttee ostaa vaan useampi. Puutarhaliikkeistä sais sitten isompia säkkejä, mutta ei tähän aikaan vuodesta ole hirveästi tarjontaa. Onneksi ei ole kuin kuusi puskaa kasvamassa niin pärjää pienemmälläkin setillä. Laskin tuossa, että 30l säkki riittää.

MikaK

Itsellä ruukut alttiina elementeille, joten mullan ripeä kuivuminen olisi oikeastaan haluttava ominaisuus. Viime kesänä muutaman kerran imaisin vesitilan kuivaksi että kasvi käyttäisi sateen tuoman kosteuden ruukuista ja saan sitten lannoitettua nestettä vesitilaan.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - tammikuu 29, 2010, 09:54:16 ap... Tuo mullan saatavuus tähän aikaan vuodesta on mietityttänyt.

Tuohan juuri on yksi syy, miksi "välikausiruukkuina" käytetään vaikkapa maitopurkkeja kunnes puutarhamyymälät aukeavat ja isoihin saa taas multaa. Minulla syy on lisäksi tilan puute. Ikkunalaudalle ei isoja ruukkuja mahdu, mutta maitotölkkejä menee pitkä rivistö - ja keväämmällä kaksikin peräkkäin. Tölkeistä on helppo siirtää koko juuripaakku sellaisenaan isompaan ruukkuun. Ei siinä juuri kasvu häiriinny.

furcalor

Kuopion prismaan ainakin ovan multaa jo ilmestynyt. Tosin suurimmasta osasta on vain 10l säkkejä, joitain 40?l siellä myös oli en nyt vaan muista mitä. Sieltä nyt ainakin itselle hain kestomultaa joka pitäisi olla myös altakasteluun hyvin sopivaa ja chilinvaarin testin mukaan myös hyvää multaa. Toivottavasti en paljon valehtele jos sanon että 1.90e oli tuo 10l pussi. Mutta tuolla kyllä pienempiä ruukkuja ihan kivasti täyttää näin aluksi.

Tietenkin jos lähistöllä on bauhaus niin sieltä pitäisi saada multaa kuin multaa isoissa säkeissä myös tähän aikaan.

MrFrost

Itse en ole juurikaan MULTAA käyttänyt ensimmäisten kokeilujen jälkeen.

Turpeella olen pärjännyt ihan hyvin, ottaen huomioon sen, että
viime kesä meni metsään useammasta syystä, etten ollut paljoa kotona
jne.

Turpeessa vaan ei ole paljoakaan, jos edes yhtään ravinteita, eli
lannoituksen pitää olla kunnossa. Joku korjatkoot jos olen väärässä.

Noille turvekasveille olen sekoittanut leca-soraa turpeeseen, tehdäkseni
siitä kuohkeampaa, eli kosteaan turpeeseen sopiva kasa soraa ja sekoittanut
sen sopivantuntuiseksi mössöksi ja ruukkuihin pohjalle olen aina laittanut
kerroksen leca-soraa, jopa altakasteluruukkuihin.

Pääasiassa tosin käytän ihan normiruukkuja.

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: MrFrost - tammikuu 31, 2010, 16:34:42 ip
Itse en ole juurikaan MULTAA käyttänyt ensimmäisten kokeilujen jälkeen.

Pääasiassa tosin käytän ihan normiruukkuja.

-Timo

Oliko sulla jotain huonoja kokemuksia sitten mullasta? Itse kasvattelen tällä hetkellä Plantagenin Kukkamullassa ja ihan ookoolta vaikuttaa.. Ja onko sulla niissä "normi"ruukuissa reijät pohjissa? Kasteletko alakautta? Itse pohdin minkälaisia ruukkuja ostaisin varsinaisiksi kasvatuspurkeiksi..