Liikaa lannokkeita vai valoa?

Aloittaja masaiman, tammikuu 31, 2010, 18:02:22 ip

« edellinen - seuraava »

masaiman

tammikuu 31, 2010, 18:02:22 ip Viimeisin muokkaus: tammikuu 31, 2010, 21:01:57 ip käyttäjältä mattson
Huomasin tuossa hetki sitten kahdessa kasvissa parissa lehdessä värin "karkaamista" eli ovat muuttuneet valkoiseksi keskeltä lähtien.
Kasvit ovat 2x18w osram flora -loisteputkien alla säädettävällä hyllyllä. (toistaiseksi vielä lisäkorokkeella että pääsevät lähelle valoa.)
Lannoitetta ovat saaneet kerran:Substral ekologinen hyöty- ja kukkakasviravinne hieman suositusta laimeanpana joku pari viikkoa sitten.
Suurin ihmetys johtuu lähinnä siitä että vain 2/3:sta kasvista näkyy oireita (musta skorpioninkieli vas. sekä naga morich oik.) taustalla näkyvä kolmas (lyhyt keltainen tabasco) taas voi paremmin kuin koskaan ja puskee uutta lehteä niin paljon kun vaan mahtuu. Otin korokkeita jo pois taimien alta että saisi ne kauemmas valosta. pitäisikö nuo vaalenneet lehdet nyppiä pois vai antaako olla ja odotella? Lisäksi tuo mooritsi käpristää lehtien reunoja ylöspäin ja skorpioninkieli kasvattaa kauheeta hujua muttei juuri lehtiä vaikka on lähes valossa kiinni. Onko oire jostain vai normaalia noille lajeille?

D0peman

Mulla on samanlaisia vaalentumia neljässä habanerossa. Sirkkalehdet pohjalla on täysin hyvinvoivat, kun taas muut lehdet on saanut jostain osumaa. Itsekin olen käyttänyt substralia ja valoa on saattanut tulla annettua rankalla kädellä, tiedä sitä kun vasta-aloittelija olen. Itselläni oli aluksi 16W + 20W pienoisloisteputket (2700K). Sen jälkeen lisäsin 3x24W ESL:iä (6400K) ja siihen hieman myöhemmin lisäsin 2x25W (6400K) ESL:iä. Nyt olen pitänyt 2x25W (6400K) ESL:ejä pelkästään. Olen myös lopettanut lannoittamisen ja laittanut taimet vesikuurille. Nagat ja Bih Jolokiat näyttää voivan mainiosti tuossa valossa, vaikka ovatkin vasta sirkkalehti vaiheessa. Missä vika?

jeQQ

Mulla on taimet 400w natikan alla, hyvin pelittää.

Mulla oli noita samanlaisia ja tuntui olevan vain lehtivihreän "lagaamista". Eli viikon päästä kasvi pääsi paremmin mukaan spurttiin ja hyvin voivat nyt.

D0peman

Mäkin oon van antanut kasvejen olla ja huolehtinut perus kastelusta, mutta tiputtanut lannoittelun vielä tässä vaiheessa pois. Näyttäis ainakin osa kasveista jo voivan paremmin.

Juhoman

Lainaus käyttäjältä: D0peman - helmikuu 17, 2010, 01:41:38 ap
Mäkin oon van antanut kasvejen olla ja huolehtinut perus kastelusta, mutta tiputtanut lannoittelun vielä tässä vaiheessa pois. Näyttäis ainakin osa kasveista jo voivan paremmin.

Taimivaiheessa ja hetken ruukunvaihdon jälkeen kasvi saa ravintonsa tuoreesta mullasta/turpeesta. Kun kasvualustasta loppuvat ravinteet lannoitus on tarpeen.

chili_maestro

helmikuu 17, 2010, 08:07:09 ap #5 Viimeisin muokkaus: helmikuu 17, 2010, 08:11:10 ap käyttäjältä chili_maestro
Keinovaloa chileille n.12-15 tuntia vuorokaudessa, ei vuorokaudet läpeensä.
ylilannoitus ainakin hieman isommissa chilipuskissa näkyy lehtien muuttuessa tummanvihreiksi, ehkä vetävät rypyllekin. jos ylilannoitusta jatkuu pidempään, lannoite "kristallisoituu lehtien alapinnoille sokerimaisina kiteinä. Lannoitus parempi aloittaa pieninä annoksina pikkuhiljaa suurentaen.
Parempi joka kerta vähän kuin silloin tällöin paljon. Substral ei paras mahdollinen lannoite ainakaan pidemmässä juoksussa, liikaa typpeä.
Ja ruukun vaihdon jälkeen isompaan ruukkuun, pieni väli lannoituksessa.

Itse huomasin niiden chilien voivan paljon huonommin missä olin käyttänyt kekkilän taimiviljelyseosta kasvualustana. Saman huomasin jo viime vuonna (enkä prkl uskonut sitä ensimmäisenä kerralla) Turpeessa/mullalla on siis eroja.
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Mieli%

Jostakin luin tuosta kristalloitumisesta alalehdille.
Siinä sanottiin että se liittyisi vedensaantisongelmaan, jolloinka kasvi käyttää lannoitetta veden tuomiseen ylös.
Ylimääräinen lannoite pusketaan lehdistä pihalle.

En löydä enää linkkiä perskutarallaa, mutta yritän postata kun eteen sattuu.