tammikuu 08, 2025, 22:16:17 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Superruoka

Aloittaja Ryhis, helmikuu 02, 2010, 18:13:49 ip

« edellinen - seuraava »

Ryhis

Tai überfood kuten minä lievästi naristen sen lausun. Ehhe heh.

Alkoi kiinnostamaan tämä superfood-juttu ja olen koittanut hakea tietoa. Tietysti, kun jotain googlettaa, ensimmäiset satamiljoonaa on erilaisia nettikauppoja.

Nyt on targetit fokusoitu ja asiat priorisoitu, eli jo aikaisemmin teki mieli niitä puhuttuja hampunsiemeniä. Niitä syötäviä.. Mutta nyt on kaikkea uutta tullut tietoisuuteen, goji-marjat, macajauhe ja raaka kaakao. Kaikkea hämmentävää. Aina on hyvä aika ruveta syömään terveellisemmin ja kun ainakin meikäläisellä rokkistraran elämäntavat kohtaa pultsarin habituksen niin jotain tarviis teherä.. Mitä nämä ovat, mitä minä teen raaoilla kaakaopavuilla? Sörssinkö ne sekaan vaan vai?

Eli kattelin parit luontaistuotekaupat jotka sivuaa huomista työreittiä. Käpylä, Lauttasaari ja sitten oli vantaan hämeenkylässä jokin paikka. Nämä nyt siis ensimmäisellä haulla. Lisäksi on tuo punnitse & säästä pulju kurvissa, sielläkin voisi käydä.

Mustikoita yms saa kaupan pakastealtaasta. Nyt vaan muisti temppuilee sen verran, etten muista oliko pakastemustikoissa enään mitään vitamiineja jäljellä. Kannattaako niitä ostaa?

Ja reseptejä tarvitsen tietenkin. Kaikki smoothiet sunmuut kuulostaa hyvältä, itse en ole aamupalaihmisiä mutta tuommoinen juotava aamiainen kuulostaa hyvältä. Pirun hyvältä.

Nyt kaikki auttamaan räyhistä!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

EDi

Itseäni alkoi myös kiinnostamaan mainitsemasi tuotteet jokin aika sitten ja eilen sain vihdoin paikallisesta life-luontaistuotekaupasta
hommattua goji-marjoja. Arvokkaita ovat penteleet, 11e 200g pussukka..pistin toki heti likoamaan ja nyt on 30 siementä talouspaperilautalla itämässä ;)

Marjat maistuu mielestäni aika rusinaiselle, vähän kuivempia, eikä niin makeita kuin rusinat. Suositeltava päiväannos 10-35g. Pienen kourallisen oon niitä nyt sellaisenaan mutustellut.

En myöskään ole aamupalaihmisiä, vedän lasillisen rela-piimää, tai joskus emännän mitälieactimeliä ja d-vitamiinipillerin. Smoothieita ajattelin ruveta aamupalaksi värkkäileen, pakkasesta marjoja ja kuivatut gojit maidon tai piimän kanssa sauvasekoittimella sekaisin ja stobe turpaan.

Pakastemarjoissa säilyy vitamiinit yms. melko hyvin..oisko ollu yli 70%, mutta marjat kannattaa käyttää jäisinä, koska sulattaessa niistä katoaa pakastamista enemmän ravintoaineita.

Reseptejä mullakaan ei vielä ole, kyllä niitäkin googlettamalla löytyis, mutta ihan randomilla ajattelin lähteä hakemaan sopivia koostumuksia, pakkasesta löytyy mustikoita, puolukoita, karpaloita, raparperiä, musta- ja punaherukoita, karviaisia, suppilovahveroita ja kylmäkalleja ..kai noista hyvät sotkut saa aikaiseksi :)

TunturiTiger

Hahaa!! Alkaahan joku muukin koekileen tätä! ;D Aamupala pirtelö on jo melko hyvä alku. Monilla, kuten myös minulla, se alkoi ihan vaan gojimarjoista.

Jos kokeilis jotain tämmöstä sotkua:
Blenderiin
½ banaani
kourallinen pakastemustikoita
1rkl pellavansiemeniä
1rkl gojimarjoja
1½dl jugurttia (maustamatonta tai maustettua. mistä kukakin tykkää)
½dl maitoa
ihan pieni ripaus habajauhetta

Itte välillä raastan sekaan hitusen inkivääriä ja heitän kukullisen kahveelusikallisen raakakaakaoo ja puolikkaan samanmoisen macaa.
Macajauheen kanssa kannattaa olla varovainen. Maku on melko hallitseva.

Taidankin tehdä vähä tommosen samanlaisen nyt iltapalaksikin.. Sopii myös myslin kanssa!

biblo

Hyvä on lukea myös Nutrix ja Superfoodit suoraan ytimeen.

Molemmat löytyy ja uskoisin voivani PDF:t mailata jos tarve.
"Grow food, not lawns"

Ryhis

Oujee. Innostuin tuosta supersafkasta siihen malliin, ettei vaimo kestänyt enään mesoamistani vaan tarkisti mihin asti lähin luonteistuotekauppa on auki ja löi autonavaimet kouraan.

Eli ostin maca-jauhetta, tuoreita luumuja (meikä diggaa luumuista).

Sitten kurvasin vielä K-kaupan kautta ostamassa litsejä (vaimolle), valion rasvatonta jugurttia, 2 pussia pirkka-mustikoita ja mangon. Kävin vielä kurkkaamassa oliko kauppaan tullut freesejä habaneroja vai olivatko samoja kuin viikko sitten ja tuorechilihyllyn päältä bongasin aika sortimentin kuivattuja marjoja, mm. mustikkaa, vadelmaa, mansikkaa, karpaloa ja pahamaineista goji-marjaakin  ;) Eikä ollut kallista, 300g = 6,99€

Kädet täristin sudittelin sitten himaan ja komensin rouvan intternetteihin tarkistamaan voiko macaa tai gojia yliannostella, kuulemma ei voi mutta macan kanssa kannattaa olla varovainen kun se lisää seksuaalista halukkuutta.

Kippasin litran mittaan
1/3 osan tuoretta mangoa
2 dl mustikoita
2 litsiä kuorittuna (näitä olis voinut olla enemmänkin mutten jaksanut kuoria)
2 rkl gojimarjoja
2 tl macajauhetta
2 dl mango-appelsiini tuoremehua (valitsin mehua jossa ei ollut muita lisäaineita kuin askorbiinihappo)
3 dl jugurttia

ja hullun kiilto silmissä porasin sauvasekoittimella sileäksi. Oli kyllä perhanan hyvää. Teki mieli lyödä päätä seinään kun en ole aikaisemmin tajunnut veivata tämmöisiä liemiä.

Tuota ajattelin jatkossa ryydittää vielä banaanilla (kiitti ajatuksesta) ja leseillä niin saapi vähän kuitua sekaan. Mahdollisesti ripaus bih jolokia-jauhetta ja avot.

Tästä saattaa uusi elämä aueta, jos voisi vaikka hyvällä syyllä jättää aamuiset meetwurstivoileivät väliin. Tiputtas samalla suolan ja rasvan saantia, pumppu kiittäs ja kumartas.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset

Minbaari

Hehheh! Luettuani viime vuonna artikkelin Superfoodeista Bodylehdestä. Heräsi kiinnostus välittömästi niitä kohtaan. Nyt olen n.5kk ajan syönyt/juonut joka päivä aamupalan yhteydessä noita. Eli normi aamupalaa ennen tai jälkeen, huitasen kourallisen Gojimarjoja helttaan ja sekoitan veden tai appelsiinimehun kanssa 1tl spirulinajauhoa, 1-2tl Ohranorasta ja n.1rkl Macajauhoa. + Satunnaisesti hyppysellinen Himalajan vuorisuolaa. Sit kun tahdon illalla oikein rentoutua, teen kokonaisista kaakaopavuista(n.10-20kpl), kaakaojauheesta, chilijauheesta ja maidosta kaakaon.

Itse ostin kilon kokonaisia kuorellisia kaakaopapuja ja voin kertoo et maku niissä on todella voimakas. Suosittelen kuitenkin kaikkia jotka meinaa niitä hankkia, hommaamaan mieluummin kaakaonibsejä, koska kokonaisten kaakaopapujen kuoriminen on melko työlästä. Neitsytkookos öljyä syön sellaisenaan. Niinkuin kaikkia noita edellä mainittuja Superfoodeja. EI okseta.

Itse tehty Chili-raakasuklaa on kyllä Hottia! Olen tehnyt tälläisella ohjeella:

1,5dl kaakaopapuja
2,5dl kaakaovoita
0,5dl kookosöljyä
1dl gojimarjoja
2rkl macajauhoa
0,5dl luomuhunajaa
1dl saksanpähkinöitä
puoli teelusikkaa jauhettua 7 Podia/nagaa

Kaikki ainekset hienoksi(tai just niin rouheeks ku haluu),
Sulattaa lämpöisessä vesihauteessa ja laittaa johonkin kippoon jäähtymään esim.pakkaseen n.30min.
Helppoa ja hyvää. Tosiaan tää ei oo mitään Fazerin Sinistä, eikä ole tarkoituskaan. Maku on todella vahva, ja kaikki ei tästä tykkää. Mutta se vitamiini, antioxsidantti, kivennäisaine pitoisuudet tässä onkin aivan toista luokkaa. Mulla käy ainakin päässä soimaan tätä nauttiessa Widescreen Moden- Serotonin... Heh, mistähän johtuis... :P

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: biblo - helmikuu 02, 2010, 21:17:50 ip
Hyvä on lukea myös Nutrix ja Superfoodit suoraan ytimeen.

Molemmat löytyy ja uskoisin voivani PDF:t mailata jos tarve.

Tuo Nutrix löytyi PDFnä. Kiitti vinkistä.

Ryhis

http://olli.posti.googlepages.com/nutrix

Ja tuossahan se on. Vähän suupielet tuppaa nousemaan parissa kohdassa ja kirjoitustyylikin on eh "valtavirrasta poikkeava ja persoonallinen", mutta ei voi kun kehua. Tämä Olli Posti henkilö selvästi tietää mistä puhuu ja sai kyllä minun silmät aukeamaan.

Olen aina pyrkinyt syömään itse ja syöttämään perheeni hyvin. Olen naureskellut miten kauppoihin pitäisi saada tuplahyllyt, toiseen ruoka ja toiseen einekset. Nyt kuitenkin oivallan, että olen ollut naiivi enkä jokaisessa tapauksessa suinkaan oikeassa. Vaikken margariinejä, eineksiä, pikaruokaa, lonkeroa ja limuja ole käyttänyt kymmeneen vuoteen. Shamppoonkin vaihdoin vuosikausiksi pelkkään marseilles-saippuaan, (mutta nyt vaimo vaatii käyttämään shampoota ja hoitoainetta)

Huomisesta alkaen uusi elämä, pois jää meetwurstileivät aamiaispöydässä! Tilalle marjasmoothieta!
Lounaaksi ei enään alepan lihapiirakkaa tai karjalanpiirakoita enemmällä meetwurstilla vaan kurpitsansiemeniä ja rehuja! Illalliseksi kasvischiliä ilman liemikuutioita ja valkoista riisiä. Hunaja sokerin tilalle!

Mutta tämä vasta huomenna, ja nyt onkin oiva tekosyy juoda nuo kammottavat, raffinoidut, E300ta ja E224ta sekä ohratärkkelystä sisältävät karjala-oluet pois.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - helmikuu 02, 2010, 22:07:13 ip
Mutta tämä vasta huomenna, ja nyt onkin oiva tekosyy juoda nuo kammottavat, raffinoidut, E300ta ja E224ta sekä ohratärkkelystä sisältävät karjala-oluet pois.

Muista nyt hyvä mies se Ollin neuvo, että kaikkea ei pidä muuttaa kerralla! Pikkuhiljaa tulee pysyvämpi muutos.  ;)

MasaT

helmikuu 02, 2010, 23:05:08 ip #9 Viimeisin muokkaus: helmikuu 02, 2010, 23:09:55 ip käyttäjältä MasaT
Kannattaa lukea myös Alfred Vogelin kirjallisuutta (löytyy varmaan useimmista kirjastoista) esim, "Maksa ja Terveys".  Tuntuu , että tämä Olli Posti on saanut hieman vaikutteita häneltäkin. Tuon Ollin videolla olleen seesam- maidon olin kyllä muistaakseni tehnyt ihan kuivatuista siemenistä, kun hän teki sen liotetuista. Seesamin siemeniä vaan astian pohjalle, sauvasekoittimella hienoksi, vettä päälle ja juoma on valmis.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - helmikuu 02, 2010, 22:56:11 ip
Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - helmikuu 02, 2010, 22:07:13 ip

Muista nyt hyvä mies se Ollin neuvo, että kaikkea ei pidä muuttaa kerralla! Pikkuhiljaa tulee pysyvämpi muutos.  ;)

KAIKKIMULLEHETIJANYT!!!!11

L3ba

helmikuu 03, 2010, 10:36:55 ap #11 Viimeisin muokkaus: helmikuu 03, 2010, 10:40:04 ap käyttäjältä L3ba
Kevyesti offtopic mutta ajattelin lisätä pirtelön ohjeen jota tulee itse vedettyä vähintään aamulla tai illalla. Älyttömän hyvää ja ravinto-arvot kohdillaan, kun yritän muutenkin vähän elvyttää punttisaliharrastusta, ja pienentää vararengasta vyötärön ympäriltä  ;D

200g rasvatonta maitorahkaa
n. 1dl rasvatonta jugurttia
kaurahiutaleita
makeutusjauhetta
maitoa, jos uhkaa tulla liian paksua
sekä hedelmiä tai marjoja.

Banaani/kaakao, omena/kaneli on sellasia comboja joita tulee melkeimpä käytettyä, pakaste mustikoita unohtamatta. Ja tuolla kaurahiutaleiden määrällä voi säädellä kuinka täyttävää pirtelöstä haluaa.

Ainekset tehosekoittimeen, sekoitus ja ääntä kohti!

ridges

Tästä mainio dokkari superfoods:sta:
Food Matters
Chiliyhdistyksen jäsen numero 810

Tepi

Olen muutaman kuukauden syönyt iltaisin gefilus piimään sotkettuna jäisiä mustikoita-,pellavansiemeniä ja hampunsiemeniä. Mieleen ei kyllä ole tullut että syön "superruokaa"...macaa on tarkoitus ollut ostaa pitemmän aikaa mutta en ole saanut aikaiseksi lähteä asiaa tehden luontaistuotekauppaan.

Btw, mustikoita saa muuten kaupan pakastealtaan lisäksi kätevästi metsästä tuossa elokuun kieppeillä  ;D...kätevintä on tietysti laittaa (ex)anoppi poimiin ne sieltä 8).
http://ruoka.fi/blogit/paahtaja/

Älä koskaan leiki naisen sydämellä, koska hänellä on vain yksi sellainen. Leiki mieluummin hänen tisseillään, sillä niitä hänellä on kaksi.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Tepi - helmikuu 03, 2010, 21:19:12 ip
Btw, mustikoita saa muuten kaupan pakastealtaan lisäksi kätevästi metsästä tuossa elokuun kieppeillä  ;D...kätevintä on tietysti laittaa (ex)anoppi poimiin ne sieltä 8).

Appiukko on kans kova sana tuohon tarkoitukseen!  ;D Jos mä ammun sille lihaa pakastimeen, niin voihan se nyppiä mulle muutaman sangollisen mustikoita ja puolukoita.

Kadotus

Kiitti vaan kaikille, nyt rupes tekeen mieli jäätelöä ja mustikoita...  :-\
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Paska maa + paskat ihmiset = paskat kuljettajat.

biblo

Jos haluaa kotimaan hintoja edullisemmalla kaikennäköisiä kivoja tuotteita niin:

www.iherb.com

Käyttämällä tätä koodia-> NEN774 saa 5 taalaa alennusta tilauksesta.
"Grow food, not lawns"

Ryhis

Tässä pari välihuomiota superruoasta.

Luomua on vaikea löytää, mutta kotimaista saa kaikkialta.

Smoothiella voi helposti korvata aterian, mutta olis nasta tietää mitä kroppa tykkää kun pureskelu jää väliin.

Supersmoothieilla eletyn kolmen päivän jälkeen ei todellakaan kannata ryypätä lankomiehen kanssa Mannerheimille skoolaten. Krapula on melkoinen kun vatsa on periaatteessa tyhjä.

Nimim. Koko päivän oksentanut.

Chillyone

Tuosta maca:sta pitää kyllä hankkia vielä lisää tietoa.

Spiruliinaextraktikapseleita kiskoin pahimman H1N1 hypetyksen aikaan, enkä ainakaan sinä aikana sairastunut mihinkään, enkä oikeastaan sen jälkeenkään. Enkä ole rokotettu. Jotkut tutkimukset osoittaa spiruliinan jotekin tehoavan tuota H1N1 virusta vastaan ja muutenkin se potkaisee immuunijärjestelmän hereille.

Olen jonkun aikaa jo pitänyt myös ruokalusikallista suomalaisesta Finola-lajikkeesta valmistettua hampunsiemenöljyä päivittäisen sapuskan lisänä, eikä siitäkään mitään pahaa sanottavaa. Makuun pitää kyllä tottua...

Mustikat ja kananmunat lukeutuvat minusta myös superruokiin sisältämiensä hyvyyksien takia. Ei niissä mitään taika-aineita ole, mutta ravintoarvot ovat erinomaiset!

Noissa goji marjoissa on muuten aika paljon sokeria, että ei niitä kannata ihan kourakaupalla syödä päivittäin... Tuo raakasuklaan maku kyllä sai mut melkein luopumaan kaupan suklaastakin! Hiukan liian rajua mun makuun.

biblo

helmikuu 25, 2010, 22:04:16 ip #19 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2010, 22:15:39 ip käyttäjältä biblo
Lainaus käyttäjältä: Chillyone - helmikuu 25, 2010, 13:39:15 ip
Tuosta maca:sta pitää kyllä hankkia vielä lisää tietoa.

Spiruliinaextraktikapseleita kiskoin pahimman H1N1 hypetyksen aikaan, enkä ainakaan sinä aikana sairastunut mihinkään, enkä oikeastaan sen jälkeenkään. Enkä ole rokotettu. Jotkut tutkimukset osoittaa spiruliinan jotekin tehoavan tuota H1N1 virusta vastaan ja muutenkin se potkaisee immuunijärjestelmän hereille.

Olen jonkun aikaa jo pitänyt myös ruokalusikallista suomalaisesta Finola-lajikkeesta valmistettua hampunsiemenöljyä päivittäisen sapuskan lisänä, eikä siitäkään mitään pahaa sanottavaa. Makuun pitää kyllä tottua...

Mustikat ja kananmunat lukeutuvat minusta myös superruokiin sisältämiensä hyvyyksien takia. Ei niissä mitään taika-aineita ole, mutta ravintoarvot ovat erinomaiset!

Noissa goji marjoissa on muuten aika paljon sokeria, että ei niitä kannata ihan kourakaupalla syödä päivittäin... Tuo raakasuklaan maku kyllä sai mut melkein luopumaan kaupan suklaastakin! Hiukan liian rajua mun makuun.

http://www.ess.fi/?article=136190

Ja nuo gojien sokerit ei nyt ole ihan verrattavissa normisokeriin...tuolta lisää-> http://www.superfoodit.com/goji.html

Välttäkää siis niitä cocovin ja muiden kuivia pipanoita ja tilailkaa hyviä tuolta iHerbiltä tai kyselkää alan kaupoista.
"Grow food, not lawns"