lokakuu 06, 2024, 10:20:02 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Vältä "mausteista" ruokaa

Aloittaja e-Boy, helmikuu 03, 2010, 13:11:44 ip

« edellinen - seuraava »

e-Boy

Tuollaisen ohjeen löytää usein esim. kun etsii ruokavaliota jota noudattaa jos närästää. Tai monessa muussa yhteydessä. Eli, mitä tuo "mausteinen" sitten mahtaa käytännössä tarkoittaa? Suolaa? Pippuria? Basilikaa? Tilliä? Kuminaa? Paprikaa? Chiliä?

Jos chiliä, niin pelkästään paprika-hedelmälihaa vai myös kapsaisiinia? Chiliuutetta? Lasketaanko puhdas kapsaisiini ilman paprikaa "mausteeksi"?  ::) ;)
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

tonttu

Näin kroonisesta närästyksestä kärsivänä voin sanoa, että kyllä muuten aiheuttaa nimenomaan chili närästystä (tai oikeastaan laukaisee sen, jos siitä on taipuvainen kärsimään). Mutta syön silti chiliä ja seuraavana päivänä lansoprazolia.
Eihän allergikotkaan pysy sisällä vaikka koivut pöliseekin kesällä.

TunturiTiger

Mulle lääkäri sano sen, koska mulla on/oli refluksi ja pohjukkaissuolenhaavauma. Samalla se kielsi tupakin, kahvin ja alkoholin. Pitäydyin noista kaikista n. ½ tuntia. Ei tulis mieleenikään jättää mitään noista.

Veikkaisin että mausteisena ruokana pidetään kaikkea, missä on muutakin kuin suolaa ja maustepippuria. Jos lääkärille olisin silloin sanonut, että tykkään chilistä, kuin hullu puurosta, niin se varmaan olis kieltäny senkin.  :P

Kaltsu

Itseänikin närästää tietyt ruoka-aineet kuten kahvi, jonka jouduikin jättään pois. Chilin en ole huomannut aiheuttavan närästystä.Närästystä pahentavia ruoka-aineita on mm. rasvainen ruoka, suklaa, käristetyt ruoat, kurkku, tomaatti, sipuli, piparminttu, kahvi, tee, sitrushedelmät ja alkoholi. Närästävät ruoka-aineet ovat jossain määrin yksilöllisiä. Myöskin ylipaino ja tupakin poltto edesauttaa närästystä. Eli kaikki mikä on hyvää. Pitäisi syödä vain maustamatonta ruokaa, kasviksia, hedelmiä, marjoja ja täysjyväviljaa.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

e-Boy

Tähän liittyen mielenkiintoista itsetestailua närästykseen liittyen:
Olen selvästi huomannut, että Habatabasco närästää. Dave's insanity sauce taas ei! Toisinsanoen, näyttää siltä että ainakaan kapsaisiini itsessään ei närästä (minua), mutta tuokin on totta kai tapauskohtaista. Jokaista ihmistä närästää hieman eri asiat. Poppamies-tilaus saapui myös tuossa pari viikkoa sitten, sen jälkeen noita magmoja on tullu vedettyä oikeen olan takaa, mutta närästänyt ei ole! On se sitten kumma juttu!!!!!
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

e-Boy

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - helmikuu 03, 2010, 13:25:42 ip
Itseänikin närästää tietyt ruoka-aineet kuten - - - alkoholi.

Puhdas alkoholi (laimennettu toki!!) ei itselläni tunnu närästävän, mutta se ärsyttää ruokatorvea, joten sen kautta pahentaa myös närästysoireita jos sen lisäksi syö jotain närästystä aiheuttavaa. Olut taas närästää ja pahasti.
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: e-Boy - helmikuu 03, 2010, 13:30:26 ip
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - helmikuu 03, 2010, 13:25:42 ip
Itseänikin närästää tietyt ruoka-aineet kuten - - - alkoholi.

Puhdas alkoholi (laimennettu toki!!) ei itselläni tunnu närästävän, mutta se ärsyttää ruokatorvea, joten sen kautta pahentaa myös närästysoireita jos sen lisäksi syö jotain närästystä aiheuttavaa. Olut taas närästää ja pahasti.


Jup, olut se pahin on. Ryyppyreissun jälkeen menee levyllinen rennietä.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

tonttu

Joo, itse jätin koko tarinan kertomatta lääkärissä, kun vähän tuntuu, ettei muitakaan vaivoja olisi otettu tosissaan. Olisin vastannut ruokavalio kysymykseen: Kasvatan vuoden ympäri useita chililajikkeita ja vähintään pari kertaa kuussa syödään vaimon kanssa kisailu mielessä, niin tulista ruokaa, että tuntee ylittäneensä rajansa. Ja ei, en usko, että pystyn lopettamaan kyseisen toiminnan, minusta tuntuu, että olen jäänyt koukkuun. Aamulla kyllä vähän sattuu, mutta loppuillasta tuntuu hyvältä. Pahimpien retkahduksien jälkeen olen jopa potenut pientä morkkista wcn puolella.

Voisin tietysti mennä johonkin vertaistukiryhmään mukaan, voisimme vaikka laitta yhdessä ruokaa ;-)

Niin, että saisinkos sitä närästyslääkettä?

tonttu

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - helmikuu 03, 2010, 13:25:42 ip
Itseänikin närästää tietyt ruoka-aineet kuten kahvi, jonka jouduikin jättään pois. Chilin en ole huomannut aiheuttavan närästystä.Närästystä pahentavia ruoka-aineita on mm. rasvainen ruoka, suklaa, käristetyt ruoat, kurkku, tomaatti, sipuli, piparminttu, kahvi, tee, sitrushedelmät ja alkoholi. Närästävät ruoka-aineet ovat jossain määrin yksilöllisiä. Myöskin ylipaino ja tupakin poltto edesauttaa närästystä. Eli kaikki mikä on hyvää. Pitäisi syödä vain maustamatonta ruokaa, kasviksia, hedelmiä, marjoja ja täysjyväviljaa.


Itse vaihdoin suodatinkahvin espressoon ja oireet väheni. Kaiken lisäksi kahvista tuli paaaljon paremman makuista.

Kaltsu

LainausItse vaihdoin suodatinkahvin espressoon ja oireet väheni. Kaiken lisäksi kahvista tuli paaaljon paremman makuista.


Tuota tartteekin kokeilla. Ilmeisesti tumma paahtoiset kahvit olisivat vatsaystävällisempiä kuin vaaleat laadut. Nyt olen juonut ainoastaan teetä. Tee ei ainakaan aiheuta mulla närästystä.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

tonttu

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - helmikuu 03, 2010, 13:52:33 ip
LainausItse vaihdoin suodatinkahvin espressoon ja oireet väheni. Kaiken lisäksi kahvista tuli paaaljon paremman makuista.


Tuota tartteekin kokeilla. Ilmeisesti tumma paahtoiset kahvit olisivat vatsaystävällisempiä kuin vaaleat laadut. Nyt olen juonut ainoastaan teetä. Tee ei ainakaan aiheuta mulla närästystä.



Kyllä, elikkä paahtoprosessissa parkkihapot muuttuvat aromeiksi ja lisäksi uuttoprosessissa vesi ei jää lillumaan poroihin vaan se menee todella kovalla paineella äkkiä läpi kahvinapista. Käytännössä hyvä uuttoprosessi kestää vain 10-14 sekunttia. Vertaa siihen kuinka kauan härmäkahvi tippuu.

Tässäkin on tosiaan vaarana paha koukuttuminen. Varaudu siihen, että alat haaveilemaan nelinumeroisia lukuja maksavista espressovekottimista  :-P näin mulle kävi.

Kaltsu

LainausTässäkin on tosiaan vaarana paha koukuttuminen. Varaudu siihen, että alat haaveilemaan nelinumeroisia lukuja maksavista espressovekottimista  :-P näin mulle kävi.


Tarttee aluksi mennä johonkin kahvilaan testaamaan mitä tekee mahalle ja onko edes hyvää. Sitten voiskin alkaa katteleen keittimiä.

Missäs hinnoissa peruskeittimet pyörii? Jotain suositusmerkkiä? Mikäs ois hyvää kahvipapua?
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

tonttu

No ihan alkuun kannattaa hommata mutteripannu.


Tällä ei vielä pääse espressoon, mutta erittäin hyvää vatsaystävällisempää mokkaa sillä jo saa aikaiseksi.
Peruskahveista erinomainen vaihtoehto on esim espresso casa Secafredalta... Muutenkin Secafredan kahvit ovat hyvälaatuisia ja niitä saa pienemmästäkin kaupasta pk-seudulla. Aluksi valmisjauheita, mutta kunhan kahvimylly tulee hankittua, paluuta vanhaan ei jälleen ole.

Seuraavaksi suosittelisinkin ostamaan 100-200e hintaluokasta kahvimyllyn, tämä antaa mutteripannulle jälleen ihan uuden ulottuvuuden.
Kahvilaatuja kannattaa kokeilla laidasta laitaan, varmistaa vaan että paahtoaste on vähintään 4- mielellään 5 ja jos valmisjauhetta ostaa, niin karkeuden kuuluisi olla espressolle soveltuva, eli hieno.

Kun kahvimylly on plakkarissa siirtyy katse espressokoneeseen, ristretto.fi foorumilla on tästä piittkää tarinaa. Itse haaveilen La Pavoni Europiccolo keittimestä

Kokonaan oma lukunsa on sitten automaattikeittimet, suunnilleen samalla rahalla saat automaatin, joka jauhaa pavuista ja valmistaa kahvin napin painalluksella. Itsellä tämmöinen arkikäytössä. En missään tapauksessa ole laatuun tyytyväinen, mutta edelleen parempaa ja vatsaystävällisempää, kuin suodatinkahvi. Aamulla painan satsin kahvia tulemaan nappulasta ja painun suihkuun... Valmis kuppi odottaa.

Tässä vielä sitten miten haluasin kahvia tehdä viikonloppuisin, kun aikaa hifistelyyn piisaa:
http://www.youtube.com/watch?v=36I3GhEfv6Q

Kaltsu

LainausTässä vielä sitten miten haluasin kahvia tehdä viikonloppuisin, kun aikaa hifistelyyn piisaa:
http://www.youtube.com/watch?v=36I3GhEfv6Q


Alkaa sumpin tekeminen oleen aika tiedettä :).
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

tonttu

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - helmikuu 03, 2010, 15:23:43 ip
LainausTässä vielä sitten miten haluasin kahvia tehdä viikonloppuisin, kun aikaa hifistelyyn piisaa:
http://www.youtube.com/watch?v=36I3GhEfv6Q


Alkaa sumpin tekeminen oleen aika tiedettä :).


If its worth doing, its worth overdoing :-D

Jep, eikä tuossa vielä kaikki, lisäksi voi hengata foorumilla väittelemässä siitä, kuuluuko tampperia pyöräyttää myötä vai vastapäivään, saako koputtaa, montako painallusta kahvia tiivistäessä jne.
Tästä asiasta järjestetään erittäin arvostettuja barista kilpailuja jne. Jokaiselle kehittyy siis oma sormenjälki, kun kahvia tehdään.

Tuo europiccolo on karuudessaan hieno, ei lämpömittareita, painemittareita jne jne... Vaan kaikki tehdään näppituntumalla. Lämpötila tarkistetaan sormilla, jos näpit palaa alle 2 sekunnissa on laite liian kuuma jne :-)

Ja sitten, kun oikein pahasti hurahtaa, niin pavut ostetaan raakapapuina ja paahto suoritetaan itse... Siis espressoa vastapaahdetuista, vastajauhetuista pavuista :)